اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان خراسان شمالی خبر داد:

توقف واحدهای خونگیری سیار استان در ایام کرونا/ محرومیت ۶ شهرستان خراسان شمالی از واحد انتقال خون

توقف واحدهای خونگیری سیار استان در ایام کرونا/ محرومیت ۶ شهرستان خراسان شمالی از واحد انتقال خون
حسین زارع گفت: پیش از ایام کرونا، به صورت ماهانه یا براساس نیاز شهرستان، واحدهای سیار خونگیری در محل حضور پیدا می کردند اما بعد از شیوع بیماری کرونا این واحدها به حالت غیرفعال درآمده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین زارع، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: بعد از اتمام پیک پنجم کرونا، جراحی ها بیشتر شده و تقاضای زیادی از سمت بیمارستان ها اعلام می شود و نیاز به خون بیشتر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

زارع با بیان اینکه مازاد خون استان به سیستان و بلوچستان ارسال می شود و زمانی که استان نیازمند خون باشد، اولویت با استان خواهد بود، افزود: اما باتوجه به اینکه از خون سه محصول استخراج می شود، اکثر موارد گلبول های خون فشرده شده است که برای بیماران سرطانی سیستان و بلوچستان مورد نیاز بوده و برای این استان ارسال می شود.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی فقط مرکز خونگیری بجنورد و یک مرکز در شیروان فعالیت دارد، ادامه داد: مابقی شهرستان های استان از این واحد محروم هستند و تنها شهرستان اسفراین از لحاظ جمعیتی این شرایط را دارد که واحد موقت خونگیری در آنجا ایجاد شود.

,

زارع یادآور شد: پیگیری ها برای راه اندازی واحد خونگیری در اسفراین در دست انجام است، اما برای سایر شهرستان ها تاکنون موافقی صورت نگرفته است.

,

این مقام مسئول بیان داشت: پیش از ایام کرونا، به صورت ماهانه یا براساس نیاز شهرستان، واحدهای سیار خونگیری در محل حضور پیدا می کردند اما بعد از شیوع بیماری کرونا باتوجه به اینکه در موضوع خونگیری سیار باید استاندارد های خاصی مدنظر باشد که شرایطش تاکنون محقق نشده، این واحدها به حالت غیرفعال درآمده اند.

,

وی با اشاره به اینکه واحد فنی سازمان انتقال خون کشور درخواست های ایجاد واحدهای خونگیری را بررسی می کند، گفت: معیارهای متعددی برای شهرستان ها جهت راه اندازی و ایجاد واحد خونگیری وجود دارد، که براساس آیتم های موجود شهرستان هایی که به این معیار ها نزدیک تر هستند برای این سازمان ارسال و براساس تصمیم آنها مجوزها صادر می شود.

,

زارع خاطرنشان کرد: در آغاز فعالیت مراکز خونگیری به صورت موقت مجوز گرفته و کار شروع می شود که در روزهای نخست کار در زمانبندی های محدودی ارائه می شود و بعد از مدتی به صورت دائم فعالیت ادامه دارد.

,

 

,

احداث واحد خونگیری اسفراین در انتظار تخصیص بودجه

, احداث واحد خونگیری اسفراین در انتظار تخصیص بودجه, احداث واحد خونگیری اسفراین در انتظار تخصیص بودجه,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز برای احداث مرکز خونگیری در اسفراین خریداری شده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار احداث این مرکز را در اختیار قرار دهد که باتوجه به شرایط بودجه ای هنوز کلید آغاز کار زده نشده و بودجه تخصیص پیدا نکرده است.

,

زارع در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی براستاندارد سازی واحد خونگیری سیار برای شهرستان های فاقد مرکز خونگیری توضیح داد: اتوبوسی که به عنوان واحد خونگیری به سازمان انتقال خون استان تحویل داده شده، نیاز به تعمیر اساسی و داخلی دارد، مکاتبات با استان و سازمان شده است اما تاکنون موفق به تعمیر این دستگاه نشده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، توصیه بر این است که واحدهای سیار به حداقل ممکن برسد تا کمترین آسیبی در موضوع کرونا به مردم برسد.

,
,
,

وی با اشاره به اینکه نیاز به خون همیشگی است، گفت: مردم همیشه پای کار بودند و  تاکنون انتقال خون استان توانسته پاسخگوی بیمارستان ها باشد، اما نیاز است که واحد های سیار نیز فعال شوند.

,

زارع با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا به صورت میانگین در طول سال میزان مراجعه کنندگان، پنج درصد افزایش داشت، ادامه داد: این در حالی است که در ایام کرونا، نه تنها به این آمار نرسیده ایم بلکه در نیمه نخست سال جاری با کاهش تعداد مراجعه و خونگیری مواجه بوده ایم.

,

وی گفت: پیک پنجم کرونا به دلیل شدت همه گیری بالایی که در سطح جامعه ایجاد کرد، باعث این روند کاهشی شد، بنابراین امید است که در نیمه دوم سال 1400 بتوانیم روند افزایشی را داشته باشیم.

,

زارع بیان داشت: انتقال خون یکی از سازمان هایی است که استانداردهای خاصی از لحاظ بهداشتی مدنظر بوده، در شرایط کرونا نیز با حساسیت های بیشتر کارها را دنبال کرده است.

,

 

,

کرونا از طریق خون منتقل نمی شود

, کرونا از طریق خون منتقل نمی شود, کرونا از طریق خون منتقل نمی شود,

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه کرونا بیماری تنفسی است و به هیچ وجه از خون منتقل نمی شود، گفت: تمام موارد بهداشتی در زمان خونگیری رعایت می شود.

,

وی در رابطه با افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، اظهارکرد: برای افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک را دریافت کرده اند، تنها بعد از دو هفته نیاز است جهت خونگیری اقدام کنند و بعد از دریافت واکسن سینوفارم و برکت منع اهدا ندارند و می توانند روز بعد برای اهدای خون حضور پیدا کنند، همچنین بعد از بهبودی کرونا نیز مدت چهار هفته و اتمام علائم کرونا می توانند اهدای خون داشته باشند.

,

زارع افزود: برای پاسخ دهی بیشتر به اهدا کنندگان به خصوص نیروهای کارمند که در ایام صبح شرایط حضور در مراکز خودندهی و اهدای خون ندارند، روزهای چهارشنبه به صورت دو شیفت از هشت صبح تا هفت و نیم عصر آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستیم.

,

وی گفت: در شرایط حاضر باتوجه به کمبود نیرویی که سازمان دارد، تنها روز چهارشنبه به صورت دو شیفت ارائه خدمات صورت می گیرد.

,

 

,

انتهای پیام./ رحمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه