اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

«طرح منع تردد شبانه»؛ طرحی که کور کرد اما شفا نداد!/ «ترافیک پر حجم شبانه»؛ مولود طرحی جریمه محور!

«طرح منع تردد شبانه»؛ طرحی که کور کرد اما شفا نداد!/ «ترافیک پر حجم شبانه»؛ مولود طرحی جریمه محور!
بنا به گفته مقامات ارشد پلیس طرح منع تردد شبانه که در کمتر از یکسال گذشته در سطح کشور اجرا شده، نه تنها نتوانسته انتظارات اولیه تصویب کنندگان طرح را برآورده کند؛ بلکه اجرای این طرح موجب شکل گیری معضلی جدید در قالب ترافیکی پرحجم در آستانه شروع طرح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاییز ‌سال گذشته وقتی که اعداد و ارقام مبتلایان و جانباختگان کرونایی هر روز بعداز ظهر لرزه بر جسم و جانمان می انداخت و فاجعه ای به نام موج سوم، در حال اوج گرفتن بود، ستاد ملی مقابله با کرونا از مصوبه ای به نام «طرح منع تردد شبانه» پرده برداری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «طرح منع تردد شبانه», «طرح منع تردد شبانه»,

جزئیات این طرح حاکی از آن بود که از ابتدای زمستان تردد خودروهای سبک و سنگین از ساعت 21هر شب تا 3 بامداد روز بعد ممنوع شده بود. این ممنوعیت شامل تمام خودروها میشد، بجز خودروهایی بود که بنا به تشخیص فرمانداریها بهانه ای برای تردد داشتند و برای تردد مجوزی از فرمانداری هر شهر اخذ میکردند. 

,

پس از مدتی آغاز اجرای طرح به ساعت 22 تغییر یافت. قانون پیش‌بینی کرده بود که خودروی که بدون مجور اقدام به تردد نماید دو میلیون ریال معادل 200 هزار تومان جریمه شود.

,

از آنجایی که بسیاری از مردم به واسطه مشغله های کاری روزانه، در برخی از شب ها برای هواخوری با خانواده و دوستان به سطح شهر می رفتند، طرح منع تردد شبانه در شهرهای کشور به ویژه ابر شهرهایی مانند تهران، می توانست ابتدا به ساکن طرحی بازدارنده به نظر برسد.

,

 

,

, ,

 

,

اما به مرور زمان مشخص شد که این طرح نه تنها نتوانسته انتظارات اولیه تدوین کنندگان این قانون را مرتفع کند؛ بلکه معضلات دیگری مانند ازدحام در ساعات منتهی به آغاز منع تردد را افزایش دهد و موجب شکل گیری معضلی دیگر شود که در وقت بحران اردحام هایی که از این طرح زاده شده اند، فاجعه آفرین باشد.

, ازدحام در ساعات منتهی به آغاز منع تردد, ازدحام در ساعات منتهی به آغاز منع تردد,

شاهد مثال این بحث مطالب رسانه ای و گفتگو با صاحب نظرانی است که در چند روز گذشته در رسانه های منشر شد که از میان آنها می توان به مستند ترین و مستدل ترین نظر یعنی اظهارات روز گذشته سردار سید کمال هادیانفر از بی تاثیر بودن طرح منع تردد شبانه سخن گفته بود.

,

سردار هادیانفر با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد شبانه چندان اثربخش نیست؛ در رابطه با شکل گیری ترافیک پرحجم ساعات منتهی به آغاز محدودیت ها می گوید: استرس جریمه شدن در ساعات ممنوعیت تردد شبانه، یکی از دلایل ترافیک ساعات پایانی روز و مزیدی بر افزایش ترافیک است.

, سردار هادیانفر با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد شبانه چندان اثربخش نیست؛ در رابطه با شکل گیری ترافیک پرحجم ساعات منتهی به آغاز محدودیت ها می گوید: استرس جریمه شدن در ساعات ممنوعیت تردد شبانه، یکی از دلایل ترافیک ساعات پایانی روز و مزیدی بر افزایش ترافیک است., سردار هادیانفر , با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد شبانه چندان اثربخش نیست؛ در رابطه با شکل گیری ترافیک پرحجم ساعات منتهی به آغاز محدودیت ها می گوید: استرس جریمه شدن در ساعات ممنوعیت تردد شبانه، یکی از دلایل ترافیک ساعات پایانی روز و مزیدی بر افزایش ترافیک است.,

سردار اشتری نیز پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست تخصصی مدیران و رؤسای پلیس راه و راهور استان‌های سراسر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص منع تردد شبانه گفته است: لغو قانون منع تردد شبانه باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گیرد و ما تابع دستورات آن‌ها هستیم.

,

شاید پاسخ تلویحی سردار اشتری را بتوان به گونه ای به ناکارآمدی طرح منع تردد شبانه مربوط دانست.

,

ضمن آنکه بی تاثیر بودن منع ترددهای شبانه تنها از سوی مقامات انتظامی صورت نگرفته است چرا که در روز سوم آبانماه سال جاری علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در جلسه این ستاد در رابطه با ناکارآمدی طرح منع تردد می گوید: دیگر طرح ممنوعیت تردد شبانه تأثیری در کنترل بیماری و کاهش تجمعات خانوادگی ندارد و به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می‌کنیم این طرح در پایتخت لغو شود.

,

 

,

, ,

 

,

با این اوصاف باید اعتراف کرد که ساعات پیک تردد و شکل گیری ترافیک سنگین و بعضا گره خورده حتی قبل از تدوین طرح منع تردد در حدفاصل ساعات 22 الی 18 روی می داد و بعد از ساعت22 خیابان ها خلوت می شد. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که به رغم تلاش بسیار زیادی که عمدتا متوجه نیروهای انتظامی به ویژه نیروهای پلیس راهور شده است؛ نتیجه این طرح در نهایت چه بوده است؟ وقتی چنین طرحی با تلاش پیگیر نیروهای انتظامی اجرا شده اما کماکان آمار ابتلا و جان باختگان کرونا همچنان صعودی بوده است و اگر آمار این روزها می رود که در سطح کشور دورقمی شود، به واسطه انجام واکسیناسیون عمومی و واردات پرحجم واکسن در دولت سیزدهم بوده است.

,

با این وجود اجرا طرح منع تردد شبانه از سویی موجب این میشد که اقشار ضعیف مانند برخی از شهروندان که شب ها با جابجایی مسافر امرار معاش می کردند، به رغم واجب بودن تردد شبانه در خانه مانده اند اما این طرح موجب قُرق شدن شهر برای افراد ثروتمندی می شد که قانون را زیر پا می گذاشتند و در ازای پرداخت مبلغ 200 هزار تومان جریمه اعلام شده که برای آنها رقمی در خود نیست آزادانه در شهر به تفریح و تفرج می پرداختند.

,

احمد خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گوی اخیر خود با دانا که با تیتر« قُرق «محدودیت تردد شبانه» برای تهران‌گردی طبقه مرفه/ ستاد ملی کرونا آماری از فواید حاصل از اجرای محدودیت ها ارائه نداد» در روز 5 آبان ماه منتشر شد؛ به این طرح واکنش نشان داد.

, احمد خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گوی اخیر خود با دانا , احمد خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گوی اخیر خود با دانا , « قُرق «محدودیت تردد شبانه» برای تهران‌گردی طبقه مرفه/ ستاد ملی کرونا آماری از فواید حاصل از اجرای محدودیت ها ارائه نداد», « قُرق «محدودیت تردد شبانه» برای تهران‌گردی طبقه مرفه/ ستاد ملی کرونا آماری از فواید حاصل از اجرای محدودیت ها ارائه نداد»,

خضریان در این رابطه می گوید: با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد..

, خضریان در این رابطه می گوید: با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد.., خضریان در این رابطه می گوید: با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق می‌شود و عملا اعلام شده است که تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد..,

 با این اوصاف و با استناد به نظرات و آراء مسئولان و صاحب نظران و با توجه به اثبات ناکلرآمدی طرح تردد شبانه بهتر است که ستاد ملی مقابله با کرونا در لغو این تصمیم مصرانه عمل کند و یا در راستای بهبود طرح و رفع نقاط ضعف آن اقدام نماید؛ به گونه ای که طرحی کامل با ساز و کارهای تخصصی که مورد تایید ارگان ها و سازمان هایی باشد که در ترکیب ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دارند.

,

 

,

, ,

 

,

اما آنچه که آحاد مختلف جامعه از ستار ملی مقابله با کرونا انتظار دارند این است که در بازنگری و باز تدوین دستورالعمل های بهداشتی که از ابتدای شیوع کرونا به پروتکل های بهداشتی در میان مردم مصطلح شدند اهتمام ویژه ای داشته باشد و فکری عاجل و آجل برای افراد قانون شکنی کند که به هر دلیلی خود را مکلف و موظف به رعایت دستورالعمل های بهداشتی نمی دانند.

,

چرا که به گفته کارشناسان ستاد مقابله رعایت 80 درصدی پروتکل های بهداشتی در کنار واکسیناسیون می تواند در مهار کرونا موثر واقع شود. بنابراین به نظر می رسد مهمترین وظیفه این ستاد تدوین شگردنامه هایی باشد که پیرو آنها بتوان افراد خاطی که از رعایت الزامات بهداشتی دوران کرونا تمرد می کنند، متقاعد کرد که همرنگ جماعت شوند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه