اخبار داغ

مدیرانی که باید پاسخگو باشند؛

متهمان ردیف اول خشکسالی همدان چه کسانی هستند؟/همدان در محاصره سوء مدیریت ها

متهمان ردیف اول خشکسالی همدان چه کسانی هستند؟/همدان در محاصره سوء مدیریت ها
صدای العطش همدان روز به روز بیشتر شنیده می شود و سد اکباتان، اتمام آخرین قطره های آبش را تجربه می کند؛ سوء مدیریت ها به اوج خود رسیده و سازمان هایی که باید پاسخگو باشند همچنان خاموشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، این روزها سد اکباتان همدان نفس های آخر را می کشد و از نزدیک تا چندین کیلومتر فقط بی آبی و خشکی به چشم می خورد، تصویری که دل هر شهروندی را به درد می آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

درست است بارش کم بوده اما مدیریت آب کجاست؟ مدیران ارشد استان باید هر چه سریعتر به این حوزه ورود پیدا کنند؛ مدیرانی که برنامه ای برای وضع موجود ندارند صندلی های خود را به کسانی بدهند که دغدغه مند تر هستند.

,

عدم آموزش های مناسب برای مصرف کم آب و هدر رفت آب در حوزه کشاورزی که بیش از 90درصد در این قسمت از بین می رود حالا پای مدیران جهاد کشاورزی را هم به میان می آورد چرا که باید پاسخگو باشند چرا آموزش های کافی به کشاورزان نداده اند و جلوی کاشت محصولات پرآب را نگرفته اند؟

,

چاهای آبی که همچنان در برخی باغات داخل اتاقک هایی تعبیه شده اند و آب را از زمین بیرون می کشند اما همچنان مخفی و فعال هستند؟ چگونه در استانی که با خشکسالی به سر می برد روستاها همچنان باغات خود را با آب چاه های شخصی آبیاری می کنند؟

,

همدان جزو 8 شهر تشنه در ایران

, همدان جزو 8 شهر تشنه در ایران, همدان جزو 8 شهر تشنه در ایران,

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به دنبال بحران کم آبی در همدان حضور یافت و گفت: بارش های سال آبی گذشته نسبت به سال قبل آن ۵۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۳۷ درصد کاهش داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه میزان حجم ذخیره آب پشت سدهای کشور درحال حاضر حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب است، اظهار داشت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ میلیارد متر مکعب بود که نشان دهنده کاهش هفت میلیارد متر مکعبی میزان ذخایر آبی کشور است.

,

محرابیان با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: مجموع حجم مصرف آب بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و آب‌های قابل مدیریت کشور در سال ۱۳۸۰ حدود ۸۷ میلیارد متر مکعب بوده، در حالی که این میزان در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

,

به گفته وی، شواهد علمی از وضعیت بارش ها و همچنین آمارهای موجود ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد که سال سختی را پشت سر گذاشته و شرایط سخت تری هم پیش رو داریم.

,

همدان در محاصره سوء مدیریت ها

, همدان در محاصره سوء مدیریت ها, همدان در محاصره سوء مدیریت ها,

یکی دیگر از عوامل خشکسالی همدان علاوه بر بارش کم نزولات سوء مدیریت در بخش کشاورزی می توان عنوان کرد که چرا اجازه کشت محصولات پر آب را به کشاورزان دادند؟ با توجه به اینکه 70درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می شود اما باید دید مدیران جهاد کشاورزی چه تمهیداتی برای کشت و کاشت داشته اند جای مدیران جهادی در بدنه این سازمان در بیشتر بخش ها به چشم می خورد.

,

مدیرانی که در کمبود نهاده های دامی و دیگر مشکلات فقط با بیان اینکه مشکل کشوری از تهران است از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند جای بازبینی دارند.

,

نیروگاهی که آب را می بلعد

, نیروگاهی که آب را می بلعد, نیروگاهی که آب را می بلعد,

یکی دیگر از مشکلات کم آب همدان به نظر برخی کارشناسان استفاده زیاد نیروگاه مفتح از آب است البته عقیده ها در این خصوص متفاوت است اما نیازی به نظر کارشناسان هم نیست هر انسانی با دیدن فروچاله های ایجاد شده در شهرستان کبودرآهنگ متوجه بلعیده شدن آب توسط این نیروگاه می شود که نیاز به بررسی مجدد دارد.

,

همدان و چاه های غیر مجازش

, همدان و چاه های غیر مجازش , همدان و چاه های غیر مجازش,

یکی از مهمترین مشکلات همدان چاههای غیرمجازی است که توسط باغداران و کشاورزان در اتاقک های کوچکی احداث می شوند و بدون آنکه کسی متوجه شود تمام آب آن منطقه را می کشند چشمه های خشکی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود بیانگر مصرف بی چون و چرای آب از طریق چاههای غیرمجاز است.

,

بطور کلی با تمام بیان مشکلات در اوج خشکسالی همدان با ضعف مدیریت داخلی در استان روبرو هستیم و شهروندان می بینند که در این روزها اگر لوله منطقه ای شکسته شود همچنان شاهد هدر رفت آب تا ساعتها هستند تا شاید مامور آب و فاضلابی برای ترمیم حضور پیدا کند گویا مسئولین متولی هنوز مساله تنش آبی را به خوبی درک نکرده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه