اخبار داغ

مدیرکل ارشاد مازندران اعلام کرد

هفته مازندران، فرصتی برای بازخوانی آیین‌های فراموش شده بومی و محلی

هفته مازندران، فرصتی برای بازخوانی آیین‌های فراموش شده بومی و محلی
عباس زارع گفت: از شب تیرماه سیزه شو تا تولد نیما یوشیج هفته مازندران نامگذاری شده است، که برنامه های خوبی در سراسر استان برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اشاره به هفته مازندران گفت: ۱۴ آبان روز مازندران نامگذاری شده است، روزی که مردم ولایتمدار مازندران تشیع را با نیت قلبی خود پذیرفتند و این از افتخار مردم مازندران است.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگی 14 ابان روز مازندران نامگذاری شد، عنوان کرد: از شب تیر ماه سیزه شو تا تولد نیما یوشیج هفته مازندران نامگذاری شده است، که برنامه های خوبی در سراسر استان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: برنامه‌های فاخری در حوزه‌های دینی و مذهبی فرهنگ بومی در استان و آیین های بومی مازندران برگزار می شود.

وی تیرماه سیزه شو را یکی از برنامه ها و آیین های بومی مازندران خواند و اظهار کرد: خانواده ها در این شب دور هم جمع می شوند و این آیین را گرامی می دارند، این سنت قدیمی با موضوع آرش کمانگیر و تیراندازی او در سرزمین ایران به سرزمین توران که نماد مقاومت و ایستادگی مردم است عجین شده .

زارع تصریح کرد: هفته مازندران به روزهای مختلف نامگذاری شده است، روزی به نام ورزشکاران، نام آوران، نیما و شعر و ادب و.. که در هر روز براساس آن برنامه‌های در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و هفته پرنشاطی برای مردم در استان مازندران باشد .

وی مازندران را مهد فرهنگ غنی بومی دانست و خاطرنشان کرد: پیشینه‌ای بسیار قوی و بزرگ داریم و سعی می‌کنیم که با تلاش همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود و برنامه‌هایی که شکل می گیرد آیین‌های که برگزار می شود، نشست هایی که در این هفته اتفاق می‌افتد.

زارع ادامه داد: در شرایط مختلف ظرفیت فضای مجازی و هنرمندان کمک می‌گیریم و فرهنگی بومی خودمان را به نسل جدید منتقل کنیم، تا با فرهنگ بومی و مذهبی مردم مازندران عجین شود و فرهنگ غرب دوری کنند.

وی از ظرفیت فرهنگ غنی مازندران برای سمت و سو نرفتن به فرهنگ غرب اشاره کرد و افزود: توجه به فرهنگ غنی ایرانی_ اسلامی و محلی و ظرفیت های که دارد باعث می شود که جوانان کمتر به سمت و سوی غرب گرایش پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: باید به فرهنگ بومی و محلی خود ارج نهیم وبه فرزندانمان منتقل کنیم، و زمینه اصلی آن این است که در گام اول زبان گویش را باید نهادینه کنیم، که باید از خانواده ها شروع کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه