اخبار داغ

در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مطرح شد؛

مقابله جسورانه و غیرتمندانه سپاه با ناو آمریکایی در راستای دفاع از حق و حقیقت بود/ مطالبه‌گری یک ضرورت برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه

مقابله جسورانه و غیرتمندانه سپاه با ناو آمریکایی در راستای دفاع از حق و حقیقت بود/ مطالبه‌گری یک ضرورت برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه
آیت الله مصطفی محامی،نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: مطالبه‌گری یکی از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر و یک ضرورت برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه امروز ضمن دعوت همه مردم به تقوای الهی با اشاره به سالروز تشکیل شورای فرهنگ عمومی، اظهار داشت: فرهنگ مجموعه‌ای از اعتقادات، افکار، ایمان و باور مردم؛ ارزش‌ها و هنجارهای در جامعه و عادات و آداب و رسوم یک جامعه است.

امام جمعه زاهدان با بیان این که فرهنگ جامعه، الهام‌بخش حرکات رفتار جامعه است، ادامه داد: مردم بر اساس اعتقادات، باورها و ارزش‌های شان تصمیم می‌گیرند و زندگی خودشان را بر اساس آن تنظیم می‌کنند به همین خاطر فرهنگ دارای اهمیت فراوان و تاثیرگذاری گسترده در همه جهات زندگی فردی و اجتماعی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فرهنگ را دارای ابعاد مختلف در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانست و افزود: برخی مصادیق فرهنگ در حوزه اجتماعی؛ فرهنگ قانون‌گرایی و پایبندی به قانون؛ فرهنگ تعاون و همکاری اجتماعی و کمک به نیازمندان است.

آیت‌الله محامی ادامه داد: گاهی افراد جامعه حاضر به کار کردن با یکدیگر نیستند و این جامعه امکان رشد و ترقی نخواهد داشت.

وی تشکیل خانواده و فرزندآوری را از مصادیق فرهنگ در حوزه اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: دین اسلام بر ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری تاکید نموده است ولی متاسفانه عده‌ای در نتیجه تاثیرپذیری از فرهنگ‌های دیگر، از پذیرش مسئولیت خانواده فراری هستند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه به مصادیقی از ابعاد فرهنگ در حوزه اقتصادی اشاره نمود و گفت: مصرف صحیح و پرهیز از اسراف و زیاده‌روی در مصرف از جمله در مصرف سوخت، آب، برق، غذا و نان یکی از این مصادیق مهم است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان، حمایت مردم از تولیدات داخلی و از طرفی توجه تولیدکنندگان به این امر را یکی دیگر از مصادیق دانست و تشریح کرد: مردم نسبت به حمایت از محصولات کشورشان توجه داشته باشند و از طرفی تولیدکنندگان برای تولید محصول با کیفیت بالا و قیمت پایین تلاش کنند.

امام جمعه زاهدان با اشاره به پیغام رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از واردات لوازم خانگی از برخی کشورها برای حمایت از تولید داخل، بالا بردن قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان چند روز بعد از این پیغام را یک نوع سوءاستفاده عنوان کرد و خواستار همراهی تولیدکنندگان با سیاست‌های حمایت از تولید داخلی شد.

این استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به پنج محور جمع‌گرایی، قانون‌گرایی، وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری و تناسب رفتارهای اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی، اظهار داشت: فرهنگ، اساس و زیربنای هر گونه رشد و توسعه در جامعه است و به همین خاطر دشمن، فرهنگ جامعه ما را نشانه گرفته است و تهاجم فرهنگی و فراتر از آن شبیخون فرهنگی را برنامه‌ریزی کرده است که متاسفانه در برخی از موارد به اهداف خود دست پیدا کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تاکید بر حضور و نقش‌آفرینی پررنگ‌تر مسئولان در شورای فرهنگ عمومی و تاثیرگذاری بیشتر بر فرهنگ استان، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با اصلاح و تغییر فرهنگ مردم در دوران ستم‌شاهی، توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و مردم توانستند با همان فرهنگ رژیم طاغوت را شکست دهند و سپس در برابر توطئه‌ها پیروز شوند و در دوران دفاع مقدس و در دوره‌های بعدی نیز در برابر تهاجمات و تهدیدات مقاومت کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه دوم نماز جمعه زاهدان، یکی از راه‌های تعمیم و گسترش تقوای فردی و اجتماعی را گسترش فرهنگ عدالتخواهی، مطالبه‌گری و نظارت بر فعالیت مسئولان معرفی کرد و مواردی از جمله تبعید امام خمینی(ره) در نتیجه مخالفت با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون؛ تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان که توطئه‌های دشمن و استکبار جهانی را خنثی کرد و شهادت شهید فهمیده و حضور رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس را در راستای عدالت‌خواهی، مطالبه‌گری و تلاش برای احقاق حق مردم دانست.

امام جمعه زاهدان با بیان این که مقاومت شجاعانه مردم ایران در برابر تحریم‌ها و محاصره ها و دفاع غیورمردان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی از امنیت سرزمین ایران در راستای دفاع از حق مردم بوده است، اظهار داشت: مقابله جسورانه، غیرت‌مندانه و شجاعانه نیروهای سپاه پاسداران با نظامیان انگلیسی در گذشته و مقابله با ناو آمریکایی در روزهای اخیر در راستای دفاع از حق و حقیقت و نشانگر عزت و افتخار جمهوری اسلامی ایران و مردم انقلابی و موجب شکست و افتضاح بیشتر دشمن است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان‎وبلوچستان مطالبه‌گری را یکی از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر؛ یک ضرورت برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه و ابزار نظارت عمومی مردم بر عملکرد مسئولان دانست و بیان داشت: مطالبه‌گری خودش یک فرهنگ است یعنی همه افراد جامعه نسبت به حق و عدالت حساس باشند و به مصداق امر به معروف و نهی از منکر که نماد غیرت دینی و احساس مسئولیت اجتماعی است، این توجه نسبت به مسائل جامعه وجود داشته باشد.

آیت‌الله محامی با اشاره به حضور روز گذشته در مجمع جوانان مطالبه‌گر استان، تاکید کرد: وجود جوانان مطالبه‌گر به عنوان چشمان تیزبین و زبان گویای مردم که مطالبه‌گر حق و به دنبال پاسخ مناسب باشند، مایه امیدواری، افتخار و چشم‌روشنی مردم و مسئولان است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که مطالبه‌گری به عنوان مصداق امر به معروف و نهی از منکر باید در چارچوب قانون این دو واجب شرعی باشد، به 12 نکته درباره مطالبه‌گری از جمله تلاش برای گسترش فرهنگ مطالبه‌گری به عنوان یک وظیفه عمومی؛ شناخت حق و پرهیز از سطحی‌نگری؛ رعایت حق و انصاف؛ پرهیز از برخوردهای قومی، حزبی، جناحی و سیاسی؛ پرهیز از برخوردهای احساسی؛ شناخت و اولویت‌بندی مسائل مهم استان و سپس تقسیم کار؛ تخصص محوری؛ هم افزایی و تشکیل شبکه مطالبه‌گری؛ رعایت اخلاق و آداب و احکام شرعی مربوط به مطالبه‌گری؛ ملاحظه همه جوانب و پرهیز از آشوب و بلوا در جامعه به عنوان مطالبه‌گری؛ لزوم حمایت همه مردم و مسئولان از مطالبه‌گران و پیگیری مطالبه‌گری تا حصول نتیجه؛ شرح صدر و همراهی مسئولان و لزوم تبدیل فرهنگ مطالبه‌گری به یک فرهنگ عمومی، اشاره کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه