اخبار داغ

در سایه عدم حمایت مسوولان؛

حسرت تماشای فیلم بر روی پرده نقره‌ای سینما در بوکان ۱۷ ساله شد

حسرت تماشای فیلم بر روی پرده نقره‌ای سینما در بوکان ۱۷ ساله شد
با گذشت ۱۷ سال از اکران آخرین فیلم بر روی پرده نقره‌ای سینما وحدت بوکان حسرت پخش فیلم‌های روز سینما به علت عدم حمایت متولیان امر در خصوص بازسازی این سینما و یا اجازه پخش فیلم در سالن شهید سلیمانی به رویایی دست نیافتنی برای جوانان و خانواده‌های هنردوست این شهر تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، سینما، امروزه پدیده‌ای جهانی است که در قالب یک رسانه دیداری و شنیداری مبتنی بر فناوری به مردم معرفی شده و جدای از بُعد هنری، امروزه به یک صنعت مهم در حوزه اقتصاد تبدیل شده و هر ساله کشورهای مختلف با تولید هزاران اثر سینمایی و اکران جهانی به درآمدهای میلیارد دلاری دست می یابند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در ایران نیز صنعت سینما از اوایل قرن گذشته کار خود را آغاز کرد و روز به روز توانست با گسترش بر روی پرده نقره‌ای سینما جای خود را در میان دوست داران این هنر باز کند و دیری نپاید که بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک در اقصی نقاط کشور صاحب سالن‌های متعدد سینما شدند.

,

مردم بوکان در جنوب آذربایجان غربی نیز در سال های ۱۳۴۲–۱۳۴۳ خورشیدی و با تلاش یکی از آذری های منطقه صاحب اولین سالن سینما به نام سعدی شدند و روزانه این سالن شاهد حضور صدها نفر در سانس های مختلف برای اکران فیلم های روز سینمای آن روزگار بود.

,

هر چند تاریخ اکران فیلم در این سینما بسیار کم بود و در نهایت و به علت اتصال سیم‌های برق و آتش سوزی سالن اکران، فعالیت آن برای همیشه متوقف شد.

,

هدف از ساخت سینما در شهر کوچکی همچون بوکان در آن دوران چیزی دور از ذهن نبود؛ زیرا این صنعت جدای از فراهم کردن محیطی تفریحی بر پایه هنر و تکنولوژی برای عموم مردم، از طریق اکران فیلم، گفتمان جاری در حکومت را آرام و نرم به این منطقه از کشور منتقل می کرد.

,

با اوج گرفتن برنامه‌های فرهنگی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در سال‌های ابتدای دهه ۷۰ مردم بوکان شاهد احداث دومین سالن سینمای شهر بعد از سینما سعدی بودند.

,

ظرف ۲ سال در بهترین و در دسترس‌ترین نقطه شهر بوکان، سینما ساخته شد، نامش را وحدت نهادند تا مردم هنر دوست این شهر در روزهای تعطیل و غیر تعطیل با صف‌های طولانی در جلوی گیشه های بلیت فروشی منتظر نوبت جهت تهیه بلیت و حضور در سالن و تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان از پرده نقره‌ای باشند.

,

روز به روز به هواداران هنر هفتم در بوکان به واسطه وجود سینما در این شهر افزوده می شود و به گواه بسیاری از همشهریان در هنگام اکران فیلم های روز در سالن ۴۸۳ نفره وحدت معابر عمومی خالی از جمعیت می شود.

,

اما در دهه هشتاد و زمانی که سینما در کشور وارد فضای گفتمانی جدید شد و سینما می رفت تا گفتمان غالب حکومت را همچون سایر کشورها تبلیغ کند تنها سینمای بوکان به دلایل مختلفی همچون عدم حمایت شهرداری از اکران فیلم ها تعطیل و اکنون ۱۷ سال از پخش آخرین فیلم سینمایی بر روی پرده نقره‌ای سینما وحدت می گذرد.

,

امروزه سینما از سبد فرهنگی خانوارهای بوکانی حذف شده و انگار برای بازسازی سینما وحدت هیچ دغدغه فرهنگی وجود ندارد هر چند در آخرین ماه های فعالیت شورای دوره پنجم اقداماتی در این خصوص صورت گرفت اما با روی کار آمدن اعضای شورای شهر در دوره ششم این مهم تا به امروز مسکوت مانده، اما با تمام این چالش‌ها باز هم بسیاری از جوانان هنوز در آرزوی رفتن به سینما دلخوشند و چشمانشان به همت مسئولان دوخته شده است.

,

سینما یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی هر شهر یا کشوری محسوب می‌شود و این شاخصه در شهرستان‌ بوکان نزدیک به ۲ دهه است که مورد بی‌مهری فراوان قرار گرفته این در حالی است که شهرهای اطراف بوکان به صورت روزانه در حال اکران فیلم های روز سینما هستند.

,

در همین رابطه رئیس شورای شهر که دست بر قضا مسئول کمسیون فرهنگی این نهاد مردمی نیز می باشد در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سینما وحدت گفت: در حال حاضر سینما وحدت بوکان به علت فرسوده شدن امکانات و تجهزات آن نیاز به باز سازی اساسی دارد.

,

احمد رحمانی افزود:یکی از برنامه های شورای دوره ششم فعال کردن و تجهیز کردن سینمای بوکان است و  در بودجه سال ۱۴۰۱ شاهد تخصیص ردیف اختصاصی به میزان نیاز برای بازسازی آن خواهد بود.

,

وی ادامه داد: بی تردید شورای شهر و شهرداری بوکان تا آماده شدن سینما وحدت از اکران فیلم های روز در سالن شهید سلیمانی حمایت قاطع خواهد کرد.

,

هرچند شهر بوکان جدای از سالن فرسوده وحدت دارای یک سالن مجهز دیگر مزین به نام سردار شهید اسلام قاسم سلیمانی با کاربری و مجوز سینما است و در ۲ مقطع مختلف مردم بوکان شاهد اکران فیلم های مختلفی در این سالن بودند.

,

با اعلام اکران عمومی فیلم محمد رسوالله ساخته مجید مجیدی وزارت فرهنگ و ارشاد وقت با اهدای دستگاه پیشرفته پخش فیلم به سالن مورد نظر مردم این شهر را دوباره امید وار کرد که شاهد اکران فیلم های روز سینما بر روی پرده نقره ای باشند اما دیری نپائید که به علت اختلافات درون اداره در فرهنگ و ارشاد شهرستان اکران فیلم در این سالن که مجوز  سینما را نیز با خود یدک می‌کشد نیز تعطیل و دستگاه پخش فیلم به حال خود رها شد.

,

, ,

در این خصوص رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان نیز در گفت و گو با کانی پرس عنوان کرد: بنده به عنوان مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان باور دارم بهترین راه برای پخش فیلم بازسازی سینما وحدت بوکان با امکانات روز و تشکیل تیمی حرفه ای برای مدیریت آن است.

, کانی پرس,

منصور احمدی افزود: هر چند امروزه سراسر سینماهای ایران با بحران هایی از قبیل عدم استقبال مردم، فرسودگی، عدم بروز شدن تجهیزات و رقابت گسترده تلویزیون و فضای مجازی رو به رو هستند.

,

وی در خصوص انتقادها از کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد در خصوص مخالفت با اکران فیلم در سالن شهید سلیمانی نیز تصریح کرد: یکی از وظایف و برنامه های کاری ادارات ارشاد در سطح کشور امور مربوط به فیلم و هنر و سینماست، بنابراین بی پایه است که ما با اساس کاری خود مخالف باشیم، ما با تمام هنرمندان حوزه فیلم و سینما در تعامل کاری و فکری کامل بوده و هستیم و با وجود شرایط کرونایی اکران چندین فیلم در دستور کار بوده که نمونه آن کار خانم صبا ریبوار بوده که اخیرا هم طرح جشنوراه اکران فیلم های کوتاه  شهرستان را به اداره کل ارسال کرده که امید است در آذرماه شاهد برگزاری آن باشیم.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان در ادامه و در خصوص به حال خود رها بودن دستگاه پخش فیلم در سالن شهید سلیمانی نیز عنوان کرد: این دستگاه در محل استقرار اولیه خود است که بعد از برگزاری مزایده سینماهای چند شهر استان در ماه های آتی در اختیار فرد برنده در مزایده قرار خواهد گرفت.

,

بی تردید سینما رسانه‌ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهره گیری می کنند که متاسفانه در بوکان و با دارا بودن امکانات پخش فیلم مردم و سیاست کلان کشوری از آن بی بهره هستند.

,

یکی از دانشجویان بوکانی که در حوزه هنر تحصیل می کند در خصوص نبود سینما به خبرنگار کانی پرس گفت: امروزه بی تردید سینما یکی از مهم ترین ارکان های فرهنگی در جامعه به شمار می رود که می تواند اوقات فراغت اقشار مختلف در سطح شهر را به خوبی پر کند.

, کانی پرس,

اسعد محمدی افزود: به علت نبود این مکان فرهنگی و تفریحی در بوکان طی سالیان گذشته بسیاری از جوانان و گاها خانواده ها  اوقات فراغت خود در خیابان و کافه‌ها به بطالت سپری می کنند که این می تواند در آینده ناهنجاری های متعدد اجتماعی را به همراه داشته باشد.

,

متاسفانه امروز جوانان و خانواده های بوکانی لذت دیدن، خندیدن و گریستن جمعی را در سینما فراموش کرده اند، پس نیاز است تمام مسئولان و مدیران متولی در این حوزه با کنار گذاشتن علایق شخصی خود در حوزه سینما، اهتمام ویژه ای در خصوص بازسازی سینما وحدت و یا اجازه اکران فیلم در سالن شهید سلیمانی را به علاقه مندان به این رشته پر طرف دار هنری داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه