اخبار داغ

یک کارآفرین مطرح کرد؛

مالیات بر ارزش افزوده ؛ چالشی برای تولیدکنندگان

مالیات بر ارزش افزوده ؛ چالشی برای تولیدکنندگان
محمدجواد کتیبه به موانع و چالش‌های پیش‌روی تولید در ایران اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، محمدجواد کتیبه یکی از کارآفرینان موفق کشورمان در حوزه طراحی و تولید سیستم‌های صوتی خودرو محسوب می‌شود. خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز با محمدجواد کتبیه در خصوص نوع فعالیت کاری و سختی‌‎های کارآفرینی گفت‌وگو کرده است که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تهران نیوز: در چه حوزه‌ای به کارآفرینی مشغول هستید؟

کتیبه: من به عنوان مدیرعامل یک شرکت در زمینه تولید قطعات الکترونیک خودرو فعالیت می‌کنم. این شرکت کاملاً خصوصی است و از سال ۱۳۷۸ در شیراز تأسیس شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
, تهران نیوز: در چه حوزه‌ای به کارآفرینی مشغول هستید؟, تهران نیوز: , در چه حوزه‌ای به کارآفرینی مشغول هستید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,

این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بلندگو برای خودروهای سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور است و شرکت‌های بزرگ دیگر مانند بهمن موتور و تراکتورسازی هم از ما محصولاتشان را خریداری می‌کنند.

,

این شرکت به غیر از فروش محصولات به خودروسازان بزرگ کشور؛ در بازار آزاد هم فعالیت دارد و محصولات خود را به فروش می‌رساند. نزدیک به ۲۰۰ نیروی انسال فعال دارد و حدود ۲۰۰ هزار بلندگو در ماه تولید می‌کند. البته ناگفته نماند که بنا به مسائلی با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت هستیم، اما این قابلیت را داریم که بیش از این هم تولید داشته باشیم.

, بازار,

کیفیت محصولات ما با محصولات خارجی قابل رقابت است. یک اقدامی خوبی که توسط شرکت انجام شده، بومی‌سازی دانش فنی تولید بلندگو در کشور است. به عبارت دیگر حدود ۹۵ درصد از دانش طراحی و تولید بلندگو در کشور بومی‌سازی شده و تنها پنج درصد نیاز کشور را وارد می‌کنیم. همچنین در شرایط تحریمی اگر ۱۰۰ درصد صادرات بلندگو به ایران ممنوع شود، ما می‌توانیم نیاز کشور به بلندگو را تأمین کنیم.

تهران نیوز: آیا در حال حاضر محصولات خود را صادر می‌کنید؟

کتیبه: خیر. چون نیاز داخلی را هم به سختی تأمین می‌کنیم و هرچه تولید داریم صرف تأمین نیازهای داخلی می‌شود.

تهران نیوز: چه آینده‌ای را برای شرکت ترسیم کرده‌اید؟

کتیبه: شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود و از نظر دانشی ظرفیت بومی‌سازی محصولات را به طور کامل دارد. آینده‌ای که برای شرکت متصور هستیم این است که ما بتوانیم کشور را از واردات بلندگو بی‌نیاز کنیم و بعد از آن صادارت محصولات را در دستور کار خود قرار دهیم و برای تحقق این هدف برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و به فضل خدا اگر مشکلات مرتبط با نقدینگی حل و فصل شود، ظرف یک‌سال‌ونیم آینده به هدف تعیین‌شده دست خواهیم یافت.

تهران نیوز: برای جلب اعتماد مشتریان چه روشی را در پیش گرفته‌اید؟

کتیبه: برای جلب اعتماد مشتریان باید کیفیت محصولات را افزایش داد. محصولات شرکت مورد تأیید مراجع کنترل کیفیت قرار گرفته و سخت‌ترین نظارت‌ها برروی آنها انجام می‌شود. به عنوان مثال محصولات تولید شده به صورت اتفاقی توسط مشتری آزمایش می‌شود و اگر حتی یکی از آنها مشکل داشته باشد، کل کالاها و محصولات به شرکت موج‌افزار عودت داده می‌شود. این سخت‌گیری‌ها باعث شده تا کیفیت محصولاتمان را به نحوی افزایش دهیم که اصلاً عودت اتفاق نیفتد؛ چون عودت کالا به معنای زیان است.

,
,
, تهران نیوز: آیا در حال حاضر محصولات خود را صادر می‌کنید؟, تهران نیوز: , آیا در حال حاضر محصولات خود را صادر می‌کنید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,
,
, تهران نیوز: چه آینده‌ای را برای شرکت ترسیم کرده‌اید؟, تهران نیوز: , چه آینده‌ای را برای شرکت ترسیم کرده‌اید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:, واردات,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , برای جلب اعتماد مشتریان چه روشی را در پیش گرفته‌اید؟, برای جلب اعتماد مشتریان چه روشی را در پیش گرفته‌اید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,

بنابراین از نظر کیفیت به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با سایر برندها رقابت داشته باشیم و در حال حاضر مشکلی برای فروش نداریم.

تهران نیوز: آیا به فکر رقابت با محصولات فانتزی متعلق به شرکت‌های مطرح دنیا هستید؟

کتیبه: در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی قصد رقابت با محصولات فانتزی متعلق به برندهای معتبر جهانی را نداریم و فقط تمام هم و غم ما تأمین نیاز بلندگوهای شرکت‌های خودروساز داخلی است، اما اگر از نظر نقدینگی گشایش‌هایی صورت گیرد، واحد R&D شرکت قابلیت تولید محصولات فانتزی مانند بلندگوهای بیضی‌شکل و مشتری‌پسند را دارد.

تهران نیوز: شما به کمبود نقدینگی اشاره کردید. این مشکل از کجا نشئت می‌گیرد؟

کتیبه: مشکلات نقدینگی شرکت از آنجا نشئت گرفته که شرکت‌‎های خودروساز در قبال خرید محصولات از شرکت ما، پول نقد به ما نمی‌دهند و باید ماه‌ها برای دریافت پولمان انتظار بکشیم.

,
,
, تهران نیوز: آیا به فکر رقابت با محصولات فانتزی متعلق به شرکت‌های مطرح دنیا هستید؟, تهران نیوز: , آیا به فکر رقابت با محصولات فانتزی متعلق به شرکت‌های مطرح دنیا هستید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , شما به کمبود نقدینگی اشاره کردید. این مشکل از کجا نشئت می‌گیرد؟, شما به کمبود نقدینگی اشاره کردید. این مشکل از کجا نشئت می‌گیرد؟,
,
, کتیبه: , کتیبه: ,

متأسفانه فعلاً مهمترین دغدغه فکری شرکت، تأمین نقدینگی و دریافت پولمان از شرکت‌های خودروساز است که اگر این دغدغه رفع شود، قطعاً فضای ذهنی بازتری برایمان فراهم خواهد شد.

,

من حتی به رئیس جمهور نامه نوشتم و گفتم که اگر به این واحد صنفی توجه ویژه‌ای داشته باشد، کلاً کشور را ظرف یک‌سال‌ونیم آینده از واردات بلندگو بی‎‌نیاز خواهیم کرد.

تهران نیوز: اشاره کردید که ۲۰۰ نیروی کار در شرکت شما فعالیت دارند. آیا این ۲۰۰ نفر، نیروی جوان هستند؟

کتیبه: بله تمام نیروها، جوان و پرانرژی هستند.

تهران نیوز: تحصیلات نیروی انسانی شرکت چیست؟

کتیبه: اکثراً نیروی انسانی، دارای مدرک دانشگاهی لیسانس و حتی فوق‌لیسانی هم در شرکت مشغول کار هستند.

تهران نیوز: آیا امکان افزایش تعداد نیروی انسانی را دارید؟

کتیبه: اگر مشکل نقدینگی حل شود، توانایی جذب ۱۵۰ نیروی انسانی دیگر را داریم.

تهران نیوز: در پایان آیا نکته‌ یا مطلبی باقی مانده که تمایل داشته باشید به آن اشاره کنید؟

کتیبه: من بر این باورم که نباید به دولت وابسته باشیم و نباید دست گدایی به سوی دولت دراز کنیم، اما دولت هم باید موانع پیش روی تولیدکنندگان را حذف کند. اکنون خود دولت بزرگترین مانع پیش روی تولیدکننده به حساب می‌آید؛ طوری که اگر دولت وجود نداشت ما راحت‌تر فعالیت می‌کردیم.

,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , اشاره کردید که ۲۰۰ نیروی کار در شرکت شما فعالیت دارند. آیا این ۲۰۰ نفر، نیروی جوان هستند؟, اشاره کردید که ۲۰۰ نیروی کار در شرکت شما فعالیت دارند. آیا این ۲۰۰ نفر، نیروی جوان هستند؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , تحصیلات نیروی انسانی شرکت چیست؟, تحصیلات نیروی انسانی شرکت چیست؟,
,
, کتیبه: , کتیبه: ,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , آیا امکان افزایش تعداد نیروی انسانی را دارید؟, آیا امکان افزایش تعداد نیروی انسانی را دارید؟,
,
, کتیبه:, کتیبه:,
,
, تهران نیوز: , تهران نیوز: , در پایان آیا نکته‌ یا مطلبی باقی مانده که تمایل داشته باشید به آن اشاره کنید؟, در پایان آیا نکته‌ یا مطلبی باقی مانده که تمایل داشته باشید به آن اشاره کنید؟,
,
, کتیبه: , کتیبه: , دولت,

دولت قوانین و موانعی را پیش روی تولیدکننده قرار می‌دهد که مجبور می‌شویم بیراهه برویم. از دولت هیچ تسهیلاتی نمی‌خواهیم فقط از دولت خواهشی که دارم این است که مانع‌تراشی نکند.

,

در حال حاضر تولیدکننده با یک چالش بزرگی به نام مالیات بر ارزش افزوده مواجه است. این قانون از پیچیدگی‌ها برخوردار است که همه را به مشکل انداخته است.

,

دولت چین برروی مواد اولیه تولید صنایع مادر یک ارزش افزوده قابل توجه دریافت می‌کند و بعد که این محصول وارد بازار تولید می‌شود و به دست تولیدکنندگان خرد می‌رسد، دیگر ارزش افزوده دریافت نمی‌کند؛ چون همان ابتدا از مواد اولیه تولید صنایع مادر ارزش افزوده قابل توجهی را دریافت کرده و دیگر با تولیدکنندگان خرد کاری ندارد. اما در ایران معادله برعکس است. در ایران تولیدکننده باید در هر قسمت از فرآیند تولید مالیات بر بر ارزش افزوده پرداخت کند. در این شرایط تولیدکننده مجبور به کتمان حقایق و بیراهه رفتن می‌شود.

,

یا اینکه برای دریافت کارت بازرگانی به من می‌گویند باید مفاصا حساب داشته باشم و برای مفاصا حساب هم باید بیمه پرسنل و حق و حقوق آنها را به طور کامل پرداخت کرده باشم. وقتی نقدینگی مورد نیاز شرکت تأمین نشود و خودروسازان تسویه حساب نکرده‌اند، چگونه می‌توانم حقوق و حقوق نیروی کار را به طور کامل پرداخت کنم!

,

چالش دیگری هم که ما تولیدکنندگان با آن مواجه هستیم، این است که شرکت‌های صنایع مادر تمام سود را می‌بلعند و هیچ سودی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. اصلاً با خود فکر کرده‌اید چرا محصولات چینی ارزان است؟ دولت چین از سود صنایع مادر کاسته و این سود را میان تولیدکننده توزیع کرده تا رقابت میان تولیدکننده در جریان باشد، اما در ایران مگر شرکت‌های فولادی می‌گذارند سوی برای ما باقی بماند. اگر بخواهیم سودی هم کنیم باید قیمت محصولات را افزایش دهیم که افزایش هم دهیم مردم جنس چینی را ترجیح می‌دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه