اخبار داغ

عروس قد کشیده زاگرس، سفیدپوش شد؛

سپیدی دنا یادآور روزهای خوب و با برکت+تصاویر

سپیدی دنا یادآور روزهای خوب و با برکت+تصاویر
بعد از روزها و ماه‌ها چشم انتظاری مردمان سرزمین زاگرس، ابرهای باران زا بر روی سرزمین دنا آمدند و سوغات برف و لباس نوعروس زاگرس را سفیدپوش کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس، روزهای گذشته بعد از روزهای چشم انتظاری ابرهای باران زا در پاییز زیبای و خزان آخرین روزهای قرن میهمان آسمان کهگیلویه و بویراحمد شدند و با خود سوغات باران آوردند و بر تن تشنه این خاک باریدند و عروس قد کشیده زاگرس از فاش مستان تا پازن پیر و سقل آسمانی در پهنای زاگرس قد کشیده تا دنای استوار در سرزمین پهلوانان را سفید پوش کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

این ابرهای پر پشت و پرسخاوت هرجا که رسیدند غریدند و چون دم اسب باریدند از گرمسیر تا سردسیر، از بهمئی تا بویراحمد، هیچ جا را بی نصیب از برکت باران نگذاشتند و خاک مرده پاشیده شده در این دیار را همگی با خود شستند و طراوتی خاص به درختان غم زده بلوط دیار زاگرس بخشیدند.

,

, ,

این میهمانان پر برکت، بر تن دنا این کوه سر بلند و پرصلابت، این نماد عزت و سربلندی، جامه ای سفید پوشاندند و عروسش کردند و یادآور رزوهایی شدند که "پیران گفته بودند (سپیدی دنا ارمغان روزهای با برکت است) را تداعی کردند.

,

دنا این مظهر پاکی و پاک سرشتی، همیشه در پاییز جامه سپید بر تن می کند و گاهی تا پاییز سال بعد تکه ای از این رخت سفید را با خود به یادگار می گذارد، اما در چرخش روزگار و نباریدن باران در سال جدیدچهره اش هنوز غم زده بود که بعد از ماه ها چشم انتظاری ،ابرهای باران زای موسمی در آخرین روزهای آبان ماه رخت سفید را بر تن زاگرس و کوه دنا کردند.

,

, ,

کهنسالان این دیار سپیدی دنا را نشانه ای از بهار و تابستانی پرآب و سالی پر برکت می دانند که کشت کشاورزان و باغ باغداران و دام دامداران فزونی می یابد.

,

حالا دنا دامن سفیدش را بر کوهها و دامنه های خود پهن کرده تا چشمه ها بجوشند و رودها بخروشند،چشمه های چند هزار ساله آبسردو چشمه میشی دوباره فوران کنند و دشت های تشنه جنوب را سیراب و تکه نانی بر سر سفره مردمان دیار آفتاب بگذارند.

,

دنا" با ۸۰ کیلومتر طول، طولانی ترین بخش رشته کوه زاگرس است که ۴۷ قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متر دارد و هر کدام از آنها دل آسمان را شکافته و دست زمین را به خورشید رسانده اند.

,

, ,

"فاش مستان"، "حجال"، "بیژن دو و سه"، "قزل قله"، "برج آسمانی"، "حوض دال" پازن پیرو، برف کرمود، از امروز برفها را در دل خود نگه می دارند تا لب مردمان این دیار در گرمای تابستانهای جنوب خشکیده نشود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه