اخبار داغ

دارالقرار شمس برگزار می‌کند؛

طنین موسیقی سنتی اصیل ایرانی در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا/ "شمس" ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملت‌هاست

طنین موسیقی سنتی اصیل ایرانی در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا/ "شمس" ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملت‌هاست
دارالقرار "شمس تبریزی" میزبان هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی از ۲۹ استان کشور است تا بار دیگر نوای شمس و مولانا، مراد و مرید در خانه هنرمندان این خطه از کشور نواخته شود تا هنر اصیل ایرانی را به رخ جهانیان بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری آذربایجان‌غربی در خوی است که این روزها طنین عرفان آنان با لحن موسیقی سنتی اصیل ایرانی در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا به صدا درآمده و ظرفیت عظیم فرهنگی منطقه را به رخ گردشگران می‌کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی که بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمده بود و طبق شواهد تاریخی در نیمه دوم قرن هفتم نیز از دنیا رفته که قرائن متقنی مبنی بر دفن این عارف نامی در خوی وجود دارد.

,

وجود مزار این عارف نامی در خوی سبب شده تا سالانه جشنواره شمس و مولانا در این شهرستان شمالی آذربایجان غربی برگزار شود که چهارمین دوره آن از  ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ به مدت ۲ روز برگزار می شود و می تواند پذیرای گردشگران زیادی از ایران و حتی نقاط دیگر جهان باشد.

,

مشارکت ۲۹ استان در جشنواره ملی شمس و مولانا

, مشارکت ۲۹ استان در جشنواره ملی شمس و مولانا, مشارکت ۲۹ استان در جشنواره ملی شمس و مولانا,

سرپرست شهرداری خوی با بیان اینکه چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با هدف پاسداشت مفاخر ملی در این شهرستان برگزار می شود، این گونه عنوان کرد که برای برگزاری این جشنواره ملی ۲۳۶ اثر موسیقی سنتی و آوازاصیل ایرانی از ۲۹ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

,

حسن نصرالله پور ادامه داد: این همایش  به مدت ۲ روز با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی خوی برگزار می‌شود.

,

وی اضافه کرد: از مجموع آثار رسیده ۵۶ اثر به مرحله داوری جشنواره راه یافته اند.

,

سرپرست شهرداری خوی اظهار کرد: با رأی هیات داوران از مجموع ۵۶ اثر راه یافته به داوری ۱۴ اثر. موسیقی اصیل ایرانی از ۹ استان  تهران، فارس، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی به عنوان آثار برتر در این جشنواره ارائه می‌شود.

,

نصرالله پور گفت: در این جشنواره سه اثر به عنوان آثار برتر برگزیده شده نشان زرین شمس و جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

,

 

,

, ,

شمس ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملت‌هاست

, شمس ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملت‌هاست, شمس ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملت‌هاست,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: شمس یک ظرفیت بالقوه دیپلماسی برای تعامل و تقویت ارتباطات با سایر ملت‌هاست.

,

ناصر خدایاری در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با تاکید بر جایگاه و ظرفیت شمس، یادآور شد: موقعیت و‌ جایگاه شمس، استعداد ادبی و مکتبی که ایشان ارائه فرموده و آثاری که بواسطه مولانا برجای گذاشته است بعنوان یک سرمایه عظیم فرهنگی ملی، فراملی و منطقه ای ما است که میتواند بلخ تا آنکارا، قونیه تا خوی را بهم بسط دهد.

,

وی قدرت دیپلماسی فرهنگی شمس را یک فرصت در جهت تقویت ارتباطات ملتها دانست و افزود: گسترش مساله صلح و روابط دوستانه ، برطرف شدن سوتفاهم ها و برقراری پیوندهای فرهنگی، عاطفی، دینی و مذهبی کمک میکند که این کنگره ها بستر برقراری ارتباطاتی رو از رهگذر افکار و اندیشه های شمس را فراهم می کند.

,

خدایاری پیام چهارمین کنگره شمس را بیان و تشریح کرد: سرمایه فرهنگی شمس و مولانا می تواند بسیاری از فقرهای فرهنگی ما را پوشش داده و ما را در مسیر درست ادبی، عرفانی، کلامی و دینی رهبری کند و پیشران ما به سمت مقاصد و منویات فرهنگی کشورمان باشد.

,

وی تصریح کرد: در این برهه که خشونت جنگ و درگیری ها بخشی از خاورمیانه را در بر گرفته مهمترین سلاح و ابزاری که  می توانیم از اندیشه های آکنده از صلح و آرامش طلب شمس و‌ مولانا درجهت برقراری صفا و ارتباطات حسنه فی مابین ملتهای منطقه از آن بهره مند باشیم.

,

, ,

 

,

طرح گردشگری شمس در ۳ هزار مترمربع اجرا می‌شود

, طرح گردشگری شمس در ۳ هزار مترمربع اجرا می‌شود, طرح گردشگری شمس در ۳ هزار مترمربع اجرا می‌شود,

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی که مسوول اجرای طرح های گردشگری حول محور مقبره و مناره شمس تبریزی در خوی است، گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مجتمع فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی در خوی طی سال جاری تصویب شد.

,

جلیل جباری افزود: با تخصیص این اعتبار اقدامات لازم برای امضای قرارداد با پیمانکار و آغاز عملیات عمرانی اجرای این طرح مهم آغاز می‌شود.

,

وی ادامه داد: این طرح در مساحتی بیش از سه هزار مترمربع اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح، این مکان به یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد آماده همکاری با سایر نهادها از جمله شهرداری خوی در چارچوب ضوابط قانونی در این زمینه است، گفت: دولت از منابع خود مبالغی به شهرداری خوی پرداخت کرد تا اقدام به آزادسازی یک پلاک باقی مانده در حریم این اثر تاریخی کند.

,

جباری افزود: مجموعه فاخر فرهنگی وتاریخی آرامگاه شمس تبریزی خوی در مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و ۲۰۰ مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجراست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه