شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان قزوین
ساعت: 14:30 منتشر شده در مورخ: 1400/08/19 شناسه خبر: 1783270
یک کارشناس طراحی پارچه و لباس:

عدم رعایت قوانین کپی‌ رایت امنیت شغلی طراحان لباس را به خطر انداخته است

عدم رعایت قوانین کپی‌ رایت امنیت شغلی طراحان لباس را به خطر انداخته است
مریم الهیاری گفت: مشکلات فراوانی در حوزه مد و لباس وجود دارد اما مهمترین مشکل در عرصه طراحی لباس، کپی رایت است که باعث می‌شود به راحتی طرح‌هایی که توسط طراحان لباس زده شده بعضاً با مدل‌های بسیار ضعیف‌تر در کشور عرضه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: بررسی تاریخ پوشاک ایران نشان می‌دهد که فرهنگ پوشش حتی قبل از ورود اسلام به ایران هم وجود داشته البته منظور از پوشش، حجابی نیست که در اسلام تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ پوشش سابقه بسیار دیرین در فرهنگ و تمدن ما دارد، افزود: ما فرهنگ برهنگی را در پوشاک ایرانی نداریم به صورتی که لباس‌های دوران ساسانی، اشکانی، هخامنشی، مادها و دوره‌های پیش از آن نیز پوشش داشته و موید این موضوع است.

کارشناس ارشد پژوهش هنر تصریح کرد: حتی در دوره اشکانی که طراحی لباس‌ها بسیار تحت تاثیر فرهنگ غرب و یونان بود، نوع خاصی از آن توسط ایرانی‌‌ها اقتباس می‌شد به طوریکه همچنان برهنگی در پوشش ایرانیان وجود نداشت و پس از ورود اسلام هم پوشش‌های موجود همراه با آموزه‌های اسلام و حجاب شد.

وی با اشاره به مولفه‌های پوشش ایرانی اسلامی بیان کرد: به نظر من لباس ایرانی اسلامی باید بتواند انتظارات و توقعات افراد را به لحاظ راحتی، زیبایی و در عین حال منطبق با فرهنگ پوششی برآورده کند.

اللهیاری عنوان کرد: "استرابون" از مورخان یونانی معتقد است که "اگر بخشی از بدن ایرانیان برهنه باشد نشان‌دهنده بی‌شرمی است لذا همیشه لباس بلند می‌پوشیدند و بیشتر مردم قبایی داشتند که تا ساق پا را می‌پوشاند" و این سخنان گواه آن است که در دوره‌های مختلف هم فرهنگ پوشش در ایران وجود داشته است.

برآورد سالانه دو و نیم میلیون دلار گردش مالی در صنعت مد و پوشاک

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مصادیقی که ما می‌توانیم بررسی کنیم لباس‌های سنتی اقوام مختلف است که نمونه‌های آن هنوز هم وجود دارد؛ به طوریکه می‌توانیم قد لباس‌ها را مورد مداقه قرار دهیم که در قومیت‌های مختلف لباس‌ها بلند بود و پوشش در آن وجود داشت حتی اگر این اقوام مشرف به دین اسلام نبودند.

کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: در دوره‌های تاریخی مختلف فرهنگ پوشش را در میان لباس‌های ایرانی شاهد هستیم که نشان‌دهنده قدمت پوشش در ایران است و درواقع پوشاک از مصدر پوشیدن به معنای پنهان کردن و از نظر دور کردن است و لباس را وسیله‌ای برای پنهان کردن بدن می‌دانند.

وی در مورد مشکلات حوزه طراحی لباس اذعان کرد: مشکلات فراوانی در حوزه مد و لباس وجود دارد اما مهمترین مشکل در عرصه طراحی لباس، کپی رایت است که باعث می‌شود به راحتی طرح‌هایی که توسط طراحان لباس زده شده بعضا با مدل‌های بسیار ضعیف‌تر در کشور عرضه شود.

اللهیاری ابراز کرد: طراحان سال‌ها زمان، انرژی و هزینه برای طراحی‌های خود صرف می‌کنند تا به سطحی از توانایی‌ برسند که طرحی مناسب و شایسته طراحی کنند اما طرح‌های آنان گاه خیلی راحت مورد کپی و تقلید قرار می‌گیرد؛ به طور مثال ممکن است مد خاصی که توسط یک برند در کشور تولید می‌شود توسط بسیاری از کارگاه‌ها و حتی کارخانه‌ها کپی و تقلید شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه طراحی لباس افتاده است؛ از قبیل نشان شیما که بسیاری از طراحان توانستند برای کارهای خود نشان شیما بگیرند.

لزوم ایجاد پیوند بین دانشگاه‌های طراحی لباس با صنعت

کارشناس طراحی پارچه و لباس تصریح کرد: صنعت مد و پوشاک بسیار پرهزینه است و برآورد می‌شود سالانه بیش از دو میلیارد دلار گردش مالی دارد و عدم وجود ضوابط لازم جهت جلوگیری از کپی باعث افزایش این جریان مالی می‌شود و شاید به همین دلیل است که قوانین محکمی برای جلوگیری از کپی‌ وجود ندارد.

وی بیان کرد: تنها حمایتی که صورت می‌گیرد از علامت تجاری برند‌ها یا برندهای طراحان لباس است، یعنی شما می‌توانید هر لباسی را کپی کنید و به عنوان طرحی از خودتان بفروشید و این مسئله درواقع می‌تواند برای طراحان لباس بسیار مشکل ساز بوده و امنیت شغلی آنان را به خطر اندازد.

اللهیاری عنوان کرد: مشکل عمده دیگر عدم وجود اسپانسر و حامی مالی است، بنابراین یک طراح لباس در ابتدای فعالیتش همچون کارآفرینی است که باید هزینه‌های پروژه‌اش را خود متقبل شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده تخصصی از طراحان لباس نمی‌شود و کارهای آنان مصون از کپی شدن نیست؛ ادامه داد: شرکت‌های محدودی هستند که حرفه‌ای کار می‌کنند ‌و از طراحان لباس حرفه‌ای استفاده می‌کنند؛ حال آنکه بیشتر تولیدی‌ها و کارخانه‌ها بخش طراحی ندارند و فقط برای تولیدات خود از مدل‌های محبوب کپی می‌کنند و البته برندهای خوبی هم داریم که از طراحان قوی استفاده می‌کنند.

کارشناس ارشد پژوهش هنر در پایان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی که قیمت پارچه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده، حمایت پروژه‌ها از نظر مالی برای طراحان لباس دشوار شده و قادر نیستند با فراغ خاطر بهتری طراحی‌های خلاقانه‌تر و کاربردی‌تر داشته باشند لذا نیاز است بین دانشگاه‌ها و صنعت پیوندی ایجاد شود تا هنری که دانشجو و فارغ التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس دارد همگام با صنعتی شدن پیش رفته و تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/
https://www.dana.ir/1783270
ارسال نظر
نظرات