اخبار داغ

آتش زیر خاکستر ویروس کرونا شعله ور می‌شود/ موج ششمی که کم کم صدایش به گوش می رسد

آتش زیر خاکستر ویروس کرونا شعله ور می‌شود/ موج ششمی که کم کم صدایش به گوش می رسد
وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و عدم رعایت مناسب از طرف جامعه، محتمل است. در این میان، باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع بیشتر آن، قبل از قرمز شدن شهرها اتفاق بیفتد و نمی‌توان که نگران وقوع موج ششم کرونا در کشور نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در شرایطی که در دو روز گذشته روند نزولی نرخ ابتلا هرچند کم در آمارهای رسمی منتشر شده ادامه دارد کارشناسان براین باورند که افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی این نگرانی را ایجاد کرده که روزهای آینده حجم مراجعه‌ها به مراکز درمانی سیر صعودی خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند نگاه دقیق به آمارهای روزانه نشان می‌دهد سیر نزولی نرخ ابتلای روزانه و همچنین نرخ بهبودی تغییرات بسیار ناچیزی نسبت به گذشته داشته و شیب نزولی نرخ ابتلا آنطور که بتوانیم بگوییم روند نزولی است، نبوده و همواره نسبت به دوره‌های یک ماهه یا هفته‌ای تقریباً ثابت بوده و خبری از نزولی شدن روند نیست.

,

به گفته کارشناسان البته واقعیت ماجرا از این موضوع کاملاً مشخص است که در عین حال اینکه روند نزولی هرچند اندک نرخ ابتلای روزانه را تجربه می‌کنیم شاهد رشد نزدیک به 14 درصدی تعداد شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی نیز هستیم که به معنی فعال بودن قابل توجه ویروس در حدود 30 درصد از استان‌های کشور است و رفته رفته این ادامه این روند می‌تواند بحران آفرین باشد.

,

بر همین اساس با توجه به آمارهای رسمی از رنگ بندی شهرستان‌های کشور نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد با رشد 13.7 درصدی نقاط پرخطر روی نقشه کشور از این هفته، 33 شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، 95 شهرستان نارنجی، 220 شهرستان زرد و 100 شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

,

از سوی دیگر کارشناسان براین باورند که روند فعلی و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان در شرایطی که هوای زمستانی در سراسر کشور حاکم شده است می‌تواند مسیر را به سمتی هدایت کند که احتمال شکل‌گیری پیک ششم بسیار سریعتر از آنچه انتظار داشتیم آغاز شود و کادر درمان را بازهم به چالش بکشد.

,

*زنگ خطر پیک ششم کرونا

, *زنگ خطر پیک ششم کرونا, *زنگ خطر پیک ششم کرونا,

پژمان عقدک با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تا کنون، اظهار کرد: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا 1206287 نفر بوده که از این تعداد 120416 نفر بهبود، 179302 بستری و 16708 نفر هم فوت کردند، در 24 ساعت گذشته 405 بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی ،192 نفر در مراکز درمانی بستری و 179 نفر ترخیص شدند.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در حال حاضر 1002 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، از این تعداد 206 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

,

عقدک تصریح کرد: 11 بیمار مشکوک و قطعی به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

,

*واکسیناسیون تنها راه مقابله با موج های کرونا

, *واکسیناسیون تنها راه مقابله با موج های کرونا, *واکسیناسیون تنها راه مقابله با موج های کرونا,

 رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به راهکار های مقابله با پیک ششم اظهار کرد: مهمترین مراقبت این است که یک میلیون و دویست هزار نفری که تاکنون برای واکسیناسیون مراجعه نکردند، سریعا نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند، واکسن کافی موجود است و مراکز هم نسبتاً خلوت است، اگر می خواهید موج دیگری پیش نیاید تنها راه شما  واکسن است.

,

وی افزود: موج ششم همانند بارندگی نیست که زمان آن‌را پیش بینی کنیم، همه چیز بستگی به رفتار ما دارد اگر واکسن تزریق کرده باشیم و شیوه‌نامه های بهداشتی را در زندگی روزمره رعایت کنیم مسلماً موج ششمی اتفاق نخواهد افتاد و اگر بخشی از مردم واکسن تزریق نکرده باشند و در رعایت اصول بهداشتی کوتاهی کنند احتمالاً با موج‌های دیگر روبه‌رو خواهیم بود موج ششم مانند یک پدیده طبیعی نیست که زمانش پیش بینی شود.

,

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان  اذعان کرد: زمزمه هایی که می شود موج ششم نزدیک است، بستگی به رفتار افراد جامعه دارد، مردم باید واکسن خود را تزریق کنند و از واکسیناسیون استقبال کنند، ما نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن آماده به تزریق داریم و تا مدتی از دریافت واکسن بی نیاز هستیم.

,

وی بیان کرد: در فصل سرما شیوع آنفلوانزا اجتناب‌ناپذیر است و شهروندان باید در رعایت اصول بهداشتی جدیت به عمل آورند، آمادگی تزریق روزانه بیش از 100 هزار نوبت واکسن کرونا در اصفهان فراهم است و تا کنون 3 میلیون و 200 هزار نفر در استان اصفهان یک نوبت و 2 میلیون و 200 هزار نفر هم دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

,

فدایی متذکر شد: روزانه 10 الی 12 هزار نفر برای دریافت نوبت اول واکسن کرونا اقدام می‌کنند، تاکنون 65 درصد جمعیت بیش از 12 سال در استان اصفهان یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند که مقدار قابل قبولی نیست و مردم نباید به تبلیغات منفی درباره واکسیناسیون توجه کنند.

,

وی ادامه داد: اگرچه اطلاعات آماری دقیق از شیوع آنفلوانزا در اصفهان نداریم اما در فصل سرما شیوع آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های سرماخوردگی اجتناب‌ناپذیر است و شهروندان باید در رعایت اصول بهداشتی جدیت به عمل آورند، نحوه چگونگی اجرای طرح شهید سلیمانی برای اجرای واکسیناسیون و شناسایی بیماران در روز شنبه و در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا تعیین می‌شود تا با کمک نیروهای جهادی بتوانیم به ایمنی جمعی دست یابیم.

,

ویروس کرونا حدود دوسالی است که در کشور جولان می‌دهد و بسیاری از هموطنان، جان خود را از دست داده اند. اینک به‌دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه های بهداشتی و نرسیدن واکسیناسیون به سطح ایمنی، پیک ششم می‌تواند هر لحظه در کشور آغاز شود.

,

موج پنجم کرونا که از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در شهریورماه به قله رسید، در روزهای پایانی مهرماه همچنان شاخه نزولی خود را طی می‌کند و این در شرایطی است که نشانه‌های رسیدن موج ششم از دور پیدا است، از سوی دیگر تصمیم‌هایی مانند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که برای اوایل آذر ماه اتخاذ شده، احتمال سرعت وقوع این خیز جدید را قدرت می‌دهد.

,

روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته سوم آبان ماه، مصادف با هفته ۹۰ اپیدمی، در برخی استان ها افزایشی شده و حتی از متوسط کشور هم پیشی گرفته است، موضوعی که می تواند زنگ خطری برای ورود کشور به پیک ششم کرونا باشد.

,

وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و عدم رعایت مناسب از طرف جامعه، محتمل است. در این میان، باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع بیشتر آن، قبل از قرمز شدن شهرها اتفاق بیفتد و نمی‌توان که نگران وقوع موج ششم کرونا در کشور نبود.

,

تجربه نشان داده که آتش زیر خاکستر ویروس کرونا هرگاه که جامعه دچار ساده انگاری و یا کمرنگ شدن سایه پروتکل‌های بهداشتی شود، شعله می‌کشد و تر و خشک را با هم می‌سوزاند و این بار نیز اگر با آغاز پیک ششم کرونا، مردم آگاهانه فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت موازین بهداشتی را پیشه نکنند در چشم برهم زدنی پهنه جغرافیایی این استان به رنگ قرمز کرونا درمی‌آید و این خیزش عاملی در بازگشت مجدد بحران سلامت خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه