اخبار داغ

رئیس شورای شهر تهران:

دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم

دنبال احیای قوانین قبلی باغات نیستیم
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون فعلی باغات نیاز به اصلاح دارد، گفت: هدف از اصلاح قانون برگشت به قوانین قبلی نیست بلکه با توجه به تجربیات قوانین و آسیب‌های ناشی از آن بدنبال راه سومی جهت حفظ توامان منافع شهر و حقوق شهروندان در بحث باغات هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی چمران در خصوص بحث باغات و قانون جاری، اظهار کرد: بحث باغات و فضای سبز خیلی بحث پیچیده ای شده است چرا که قانونی را که قبلا در شورای های دوره دوم، سوم و چهارم اجرا می شد در دوره پنجم تغییر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: هر چند به قانون قبلی حملات زیادی هم شد که این قانون باغات را از بین برده است اما مشاهده کردیم بعد از تصویب قانون جدید در دوره پنجم عملا ساختمان سازی ها در این املاک قفل شد و تنها یکی دو پرونده برای خانه مسکونی هایی که فضای سبز دارد صادر شد.
,
 
,
چمران ادامه داد: البته در خصوص خود باغات و زمین هایی که ۲ یا ۳ هزار متر هستند هیچ بحثی نیست و اینها باغ است و شهرداری می بایست آنها را خریداری کند و به باغ و فضای سبز عمومی تبدیل کند بویژه در مناطقی که سرانه فضای سبز آنها کم است.
,
 
,
رئیس شورای شهر تهران افزود: اما آنچه اکنون اتفاق افتاده انسدادی است که در این زمینه به وجود امده و خانه هایی که دارای فضای سبز و درخت هستند ساخت و ساز نمی کنند چرا که بر اساس قانون خانه مسکونی باید در ۱۵ درصد زمین و در دو طبقه ساخته شوند و این امر سبب شده ساختمان سازی ها در این املاک قفل شود. 
,
 
,
چمران ادامه داد: با این وجود ما مجبوریم که شکایت های صاحبان این املاک را بر اساس قانون فعلی رسیدگی کنیم چرا که این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت و مصوبه شورای عالی استان ها را دارد و بایستی بر اساس قانون موجود رای دهیم.
,
 
,
رئیس شورای شهر تهران، گفت: البته ما امیدواریم بتوانیم به گونه ای اقدام کنیم تا کسانی که باغ دارند یا در زمین شان درخت و فضای سبز وجود دارد، متضرر نشوند که نتوانند ساختمان سازی کنند بلکه می بایستی وجود این درختان و فضای سبز امتیازی برای انها باشد. 
,
 
,
وی تاکید کرد: در عین حال در اجرای این قوانین هم نباید درختی قطع شود، این موضوع باید در مراجع خود مورد رسیدگی قرار گیرد یعنی در شورای عالی شهر سازی و معماری مطرح تا اصلاح شود ولی در حال حاضر ما نمی توانیم پرونده های مربوط به باغات را متوقف کنیم تا قانون اصلاح شود، بلکه به صورت موازی اصلاح قانون موجود پیگیری شود تا به سرانجام برسد. 
,
 
,
 چمران ادامه داد: ما باید بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم تا افرادی که فضای سبز دارند و یا می خواهند فضای سبز ایجاد کنند ضرری نبینند و اگر می خواهند ساختمان سازی کنند به شرطی که درختی قطع نشود و فضای سبز حفظ شود این کار را انجام دهند و ساختمان سازی و نوسازی متوقف نشود که توقف کار ساختمانی با گستردگی که دارد موجب توقف اقتصاد شهر و کشور می شود و با این روش فعلی نیز فضای سبزی هم اضافه نمی شود و منافع مادی افراد موجب خشکاندن درختان و از بین رفتن آنها می شود.
,
 
,
چمران در ادامه و در پاسخ به این سوال که در قانون قبلی ساخت پارکینگ ها موجب قطع درختان می شد، گفت: من نمی گویم به مصوبه قبلی برگردیم چرا که آن مصوبه که در دوره های قبلی مدیریت شهری اجرا می شد قطعا نیاز به اصلاح دارد البته اصلاحش این است که جلوی تخلفات گرفته شود. 
,
 
,
وی افزود: در آن مصوبه اگر سازنده در ساخت پارکینگ فضا کم می آورد از فضای زیر سطحی حیاط استفاد می کرد که این موجب ضرر رساندن به ریشه درختان می شد و ما جلویش را گرفتیم.
,
 
,
وی ادامه داد: این که ممکن است در زمینی درخت قطع شود یا نه، بستگی به نوع ساخت دارد که صاحب ملک می خواهد درخت را حفظ کند یا نه، اگر درخت قطع یا خشک شود جریمه ۵ برابری دارد و لذا مالکان سعی می کنند از خشک شدن و قطع درختان جلوگیری کنند اما اگر درختان از بین برود باید جرایم آن را بپردازند و علاوه بر جرایم سنگین نقدی باید سه برابر بن درخت، دقت کنید بن درخت نه تعداد درخت، در همان محل یا در جایی دیگر اقدام به کاشت درخت کنند و یا درختها را تهیه و به فضای سبز دهند تا آنان بتوانند بکارند. 
,
 
,
چمران تصریح کرد: بنابراین مالکان سعی می کنند درخت خشک نشود و یا از بین نرود اما اگر هم بر اثر حوادثی درخت از بین رفت برای آن هم پیش بینی هایی شده است.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه