اخبار داغ

کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با دانا:

سیاست خارجی و هوشمندی دولت سیزدهم باعث آزادسازی منابع ارزی شد/ رئیسی نشان داد اگر اراده‌ای قوی داشته باشید، برنده میدان هستید

سیاست خارجی و هوشمندی دولت سیزدهم باعث آزادسازی منابع ارزی شد/ رئیسی نشان داد اگر اراده‌ای قوی داشته باشید، برنده میدان هستید
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی بین‌الملل با بیان اینکه اقدامات و هوشمندی دولت سیزدهم باعث آزادسازی منابع ارزی شده است، گفت: بخش سیاست خارجی دولت سیزدهم قابل دفاع‌ترین کارنامه دولت در چند ماه اخیر است که در عین پیچیدگی، رفتاری مناسب و مثبت از خود نشان داده است.
[

عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره خبر بازگشت سه و نیم میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده به کشور، اظهار کرد: بخش سیاست خارجی دولت سیزدهم قابل دفاعی‌ترین کارنامه دولت در چند ماه اخیر است که به لحاظ تاکتیکی و در عین پیچیدگی، رفتاری مناسب و مثبت را نشان داده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

کسی که اراده‌ای قوی داشته باشد، برنده میدان است

, کسی که اراده‌ای قوی داشته باشد، برنده میدان است,

وی با بیان اینکه اقدامات و هوشمندی دولت سیزدهم باعث آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، شده است؛ افزود: کشورهای دیگر با توجه به نگاه و سیاست دولت جدید که از مفاهیم بین‌المللی برداشته شده و جدیتی که در این راستا از خود نشان داده است، با کشور ما بهتر تعامل کرده‌اند.

وی با اشاره به سخنان مقام رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «امروز جنگ، جنگ اراده‌هاست» گفت: آقای رئیسی نشان داد که کسی که اراده‌ای قوی داشته باشد، برنده میدان است؛ البته باید گفت بخشی از این منابع ارز ازاد شده قبلاً هم در دسترس و قابل استفاده بود و ولی دولت روحانی به دنبال روش شیک و بی‌دردسر و ساده بود و با نشستن در هتل و بستن قراردادی به دنبال آزادسازی می‌رفت.

, کشورهای دیگر با توجه به نگاه و سیاست دولت جدید که از مفاهیم بین‌المللی برداشته شده و جدیتی که در این راستا از خود نشان داده است، با کشور ما بهتر تعامل کرده‌اند.,
,
,

آقای روحانی ادعا می‌کرد که دولتی عملگرا را اداره می‌کند

, آقای روحانی ادعا می‌کرد که دولتی عملگرا را اداره می‌کند,

این تحلیلگر روابط بین‌الملل ادامه داد: مثلاً می‌توانستیم از منابع بلوکه شده در کره و ژاپن به شکل دیگری مثل کالا از آن استفاده شود، ولی آقایان نظرشان این بود که فقط نهاده‌های دامی وارد شود در حالی که این کشورها نهاده‌های دامی نداشتند؛ اما به‌واسطه عدم امکان نقل و انتقال این منابع، به دنبال راه جایگزینی برای آن نبودند.

,

بهرامی گفت: هر چند از مبدأ عراق با دینار امکان نقل و انتقال پول وجود داشت، ولی دولت تدبیر و امید می‌خواست این پول بی‌دردسر به مقصدی اروپایی منتقل شود تا با انتقال آن به برزیل خوراک دام خریده و وارد کنند؛ این در حالی است که آقای روحانی ادعا می‌کرد که دولتی عملگرا را اداره می‌کند و در بازگشت پول‌های بلوکه شده کشور موفق‌تر عمل کرده است.

, دولت تدبیر و امید می‌خواست این پول بی‌دردسر به مقصدی اروپایی منتقل شود تا با انتقال آن به برزیل خوراک دام خریده و وارد کنند,

وی توصیه کرد: عده‌ای فکر می‌کنند با  ورود ارزهای آزاد شده، باید نرخ دلار در داخل کشور کاهش یابد؛ اما با وجود ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و با نیم‌نگاهی اقتصادی به این نتیجه خواهیم رسید که بازار ارز تا ادامه تخصیص ارز ترجیحی به سامان نخواهد رسید و ذی‌نفعان دریافت این رانت، اجازه اصلاح به بازار را نخواهند داد.

, عده‌ای فکر می‌کنند با  ورود ارزهای آزاد شده، باید نرخ دلار در داخل کشور کاهش یابد؛ اما با وجود ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و با نیم‌نگاهی اقتصادی به این نتیجه خواهیم رسید که بازار ارز تا ادامه تخصیص ارز ترجیحی به سامان نخواهد رسید و ذی‌نفعان دریافت این رانت، اجازه اصلاح به بازار را نخواهند داد.,

منافع دلالان در آشفتگی بازار است/ دولت سیزدهم ارزپاشی را قبول ندارد

, منافع دلالان در آشفتگی بازار است/ دولت سیزدهم ارزپاشی را قبول ندارد,


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منافع دلالان در آشفتگی بازار است، توضیح داد: از صحبت‌های آقای صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی می‌توان این برداشت را کرد که دولت سیزدهم چندان اقبالی به ارزپاشی در بازار ندارد.

,
,

بهرامی بیان کرد: بانک مرکزی به‌عنوان خازن اقتصاد عمل می‌کند؛ باید به‌موقع اقدام به عرضه ارز و در شرایط مشخصی اقدام به جمع‌آوری آن کند و با گرفتن نوسانات ارزی از بازار، کارنامه قابل دفاعی را به نمایش بگذارد.

, بانک مرکزی به‌عنوان خازن اقتصاد عمل می‌کند؛ باید به‌موقع اقدام به عرضه ارز و در شرایط مشخصی اقدام به جمع‌آوری آن کند و با گرفتن نوسانات ارزی از بازار، کارنامه قابل دفاعی را به نمایش بگذارد.,

وی با اشاره به نوسانات زیاد در ماه‌های اخیر گفت: حداکثر نوسان در بازار ارز باید در طول روز بر محور صدم درصد باشد و ۱۵ تا ۲۰ درصد تغییر در طول دو ماه روندی نیست که بشود از آن دفاع کرد؛ البته بیشتر این مشکلات در دوره قبلی بانک مرکزی دیده می‌شد و اکنون باید منتظر قدم‌های مثبت رئیس جدید بانک مرکزی باشیم.

,

اتفاق سال ۹۱ برای ارز ترجیحی ۱۲۲۶ تومانی در حال تکرار است/ مشکلی حل نخواهد شد اگر...

, اتفاق سال ۹۱ برای ارز ترجیحی ۱۲۲۶ تومانی در حال تکرار است/ مشکلی حل نخواهد شد اگر...,

این اقتصاددان ادامه داد: به‌هرحال هنوز بمب ساعتی ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز در اقتصاد ما فعال است؛ امروز نهاده با ارز ترجیحی وارد می‌شود وبا ارز ازاد به فروش می‌رسد که این سود به جیب این عده خاص می‌رود و طمع دلالان ارز ۴۲۰۰ تومانی را هر روز بیشتر می‌کند. حاشیه سود دلالان ارز دولتی در افزایش قیمت ارز است و دقیقاً مشکل سال ۹۱ در ارز ترجیحی ۱۲۲۶ تومانی در حال تکرار است.

بهرامی تصریح کرد: در سال ۹۱ شاهد بودیم که به‌محض حذف ارز ترجیحی توسط دولت دهم، بازار به آرامش رسید و در نهایت دلار با قیمت ۲۹۶۰ تومان تحویل دولت روحانی شد؛  درحالی‌که نرخ دلار در بازار آزاد در آن دوره در حال عبور از ۴ هزار تومان بود اما با حذف ارز ترجیحی، حدود ۳۰ درصد ریزش داشت.

, بمب ساعتی ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز در اقتصاد ما فعال است؛ امروز نهاده با ارز ترجیحی وارد می‌شود وبا ارز ازاد به فروش می‌رسد که این سود به جیب این عده خاص می‌رود,
,
, در سال ۹۱ شاهد بودیم که به‌محض حذف ارز ترجیحی توسط دولت دهم، بازار به آرامش رسید و در نهایت دلار با قیمت ۲۹۶۰ تومان تحویل دولت روحانی شد؛  درحالی‌که نرخ دلار در بازار آزاد در آن دوره در حال عبور از ۴ هزار تومان بود اما با حذف ارز ترجیحی، حدود ۳۰ درصد ریزش داشت.,

وی گفت: دولت سیزدهم اگر بخواهد دلارهای آزاد شده را به با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دهد؛ مشکلی حل نخواهد شد؛ اما اگر بخواهد این ارز را با قیمت ETS بدهد، مشکل کسری بودجه را حل خواهد کرد و نیازی به فروش اوراق نیست تا به بازار سرمایه فشار وارد کند و از نارضایتی مردم هم خواهد کاست.
 

,
,

۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت دود شد

, ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت دود شد, ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت دود شد,

این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: دولت در شش ماه اخیر نزدیک به ۹ و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت کرده و ۴۰ هزار میلیارد تومان تحویل گرفته است؛ اما تقریباً باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به نرخ بازار آزاد تسعیر می‌کرد و مجبور نبود این کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را از طریق فروش اوراق تأمین کند و عملاً مشکل کسری بودجه در ۶ ماهه اول را نداشت.

,

بهرامی ادامه داد: اگر دولت با همین روش ادامه دهد در ۴ ماه باقیمانده سال تخصیص ارز ترجیحی را ادامه بدهد دولت باید در نظر داشته باشد که هرچقدر ارز ۴۲۰۰ بریزد با ۲۰ میلیارد دلار ریزی دیگر هم قادر به‌پیش بردن روند عادی کار نخواهد بود، ازاین‌جهت راهکار دولت مشخص است و حتی یک روز دیگر هم نباید در قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی مماشات نماید.

,

با ارز ترجیحی به اسم دارو، تجهیزات لاغری وارد می‌کنند/ ۸ سال موتور اقتصاد و پروژه‌های زیربنایی در کشور خاموش بود

, با ارز ترجیحی به اسم دارو، تجهیزات لاغری وارد می‌کنند/ ۸ سال موتور اقتصاد و پروژه‌های زیربنایی در کشور خاموش بود,

وی گفت: امروز به اسم دارو دارند ارز می‌گیرند و تجهیزات میلیاردی لاغری وارد می‌کنند و یا عمل‌های میلیاردی انجام می‌دهند؛ درحالی‌که ۹۰ درصد مصرف دارو در کشور ما در داخل تولید می‌شود و در نهاده دامی هم عملاً برعکس عمل می‌کند و رقابتی در کار نیست.

,

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی منجر به ایجاد عدالت در تولید خواهد شد و دولت باید این منابع آزاد شده را در فعالیت‌های زیربنایی و به‌عنوان موتور اقتصاد سرمایه‌گذاری کند. متاسفانه ۸ سال موتور اقتصاد و پروژه‌های زیربنایی در کشور تعطیل بود؛ در شرایطی که دولت جدید ارادهٔ روشن کرد موتور اقتصاد را دارد. امیدواریم عملکرد مثبت را هر چه زودتر در این دولت ببینیم.

, حذف ارز ترجیحی منجر به ایجاد عدالت در تولید خواهد شد و دولت باید این منابع آزاد شده را در فعالیت‌های زیربنایی و به‌عنوان موتور اقتصاد سرمایه‌گذاری کند. ,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه