شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان مازندران
ساعت: 13:08 منتشر شده در مورخ: 1400/08/23 شناسه خبر: 1784169
هدف دوربرگردان "سورک" میاندورود چی بود چی شد؟

اوج هنر مدیران و مسئولان راهداری در سورک/ تبدیل تصادفات از بریدگی به کنار دوربرگردان!

اوج هنر مدیران و مسئولان راهداری در سورک/ تبدیل تصادفات از بریدگی به کنار دوربرگردان!
جاده اصلی و ترانزیتی استان مازندران از داخل شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود می‌گذرد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای عبور و مرور مردم و کشاورزان به‌صورت پیاده، با ادوات کشاورزی یا خودرو در این جاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، جاده اصلی و ترانزیتی استان مازندران از داخل شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود می‌گذرد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای عبور و مرور مردم و کشاورزان به‌صورت پیاده، با ادوات کشاورزی یا خودرو در این جاده است.

وجود بریدگی در مسیر باعث بروز تصادفات متعدد می‌شود و با توجه به اینکه فرودگاه بین‌المللی مازندران در این شهرستان واقع است؛ مسئولان تصمیم گرفتند عبور و مرور مردم شهرستان و همچنین مسافران فرودگاه را تسهیل کنند که ایجاد دوربرگردان نتیجه نهایی این تصمیم شد.

این تصمیم منتهی به بازگشایی قستمی از مسیر جاده به‌عنوان دوربرگردان در ابتدای شهر سورک شد تا هم مردم شهر برای عبور و مرور از قسمت شمالی شهر به سمت جنوب و بالعکس دچار مخاطره نشوند و همچنین کسانی که از سمت ساری قصد رفتن به فرودگاه بین‌المللی مازندران را دارند بتوانند از این میدان استفاده کرده، دور بزنند و وارد جاده جوادالائمه (فرودگاه) شوند.



آنچه در موضوع دوربرگردان سورک بیشتر به چشم می‌آید نبود یک مدیریت منسجم و مطلوب است که نتوانسته هماهنگی لازم را بین مدیران به وجود بیاورد که وظیفه این کار بر عهده فرماندار شهرستان خواهد بود؛ همچنین اقداماتی نظیر ایجاد سرعتکاه، آزادسازی حاشیه جاده و عقب نشینی‌هایی که می‌بایست انجام می‌شد؛ نادیده گرفته شد.

شواهد حاکی از این بود که محل ایجاد دوربرگردان و شکل آن در این چند سال مورد مناقشه است و حتی نبود بودجه باعث شد که این طرح تا به امروز مسکوت بماند اما ماه گذشته به گفته مسئولان ذی‌ربط کار اجرایی احداث این میدان آغاز و پیمانکار وارد صحنه شد و کار را آغاز کرد.

با آغاز اجرای این طرح دوباره مخالف‌ها اما اینبار به‌صورت جدی‌تر از سوی شورا و شهرداری سورک و مردم آغاز شد و سعی شد جلوی کار گرفته شود و دلیل اصلی این کار نحوه اجرای طرح اعلام شده است.

طرح با مدیریت اجرا شود

شهربانو خداپناه رئیس شورای شهر سورک دراین باره گفت: از ابتدا قرار نبود طرح به این شکل اجرا شود و چندین بار اصلاح شد و در انتها نیز طرح پایانی که شروع به اجرا شده بود را اعضای شورا ندیده بودند و در جریان شکل کار نبودند و بهتر بود طرحی که مربوط به توسعه شهری شهر سورک بود شورا در جریان کامل از ابتدا قرار می گرفت.

خداپناه با تاکید بر اینکه منافع شهر و مردم برای ما اهمیت دارد، افزود: با اجرای این طرح در کنار دوربرگردان دیگری که مقابل فرمانداری وجود دارد اقتصاد شهر متضرر خواهد شد و اینکه در داخل شهر دو دوربرگردان ایجاد شود شکل و نمای خوبی برای شهر پیدا نمی کند و باید این فضا مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: ساکنین مسکن مهر برای عبور و مرور در این مسیر دچار مشکل هستند و فضای بسیار خطرناکی را برای آنان به وجود آورده است همچنین در شب و یا در روزهای بارانی به دلیل ناآشنا بودن رانندگاه احتمال بروز حادثه وجود دارد و انتظار داریم هر چه سریعتر تکلیف این موضوع مشخص و منافع مردم در نظر گرفته شود.

خداپناه تصریح کرد: ابتدا قرار بود در این مکان میدان احداث شود اما کم کم تبدیل به میدان بیضی شکل و در زمان اجرا تبدیل به دوربرگردان شد و هیچ شکل و نمایی از میدان در خود ندارد به همین دلیل مورد اعتراض مردم شهر، شورا و شهرداری قرار گرفت.



رییس شورای شهر سورک بیان کرد: آنچه این روزها بیشتر مردم و کسانی که از این مسیر عبور می‌کنند را اذیت می‌کند؛ فضای کم عبوری در این مسیر بوده که با اجرای دوربرگردان در حال اجرا است.

خداپناه گفت: ساکنان مسکن مهر، اداره جهادکشاورزی، انبار آب و فاضلاب و سپاه میاندورود با اجرای این طرح در معرض خطر قرار گرفتند و این جاده هیچ حاشیه‌ای برای پارک خودرو ندارد و افراد پیاده هم در این مسیر دچار مشکل هستند.

وی تاکید کرد: عبور و مرور بسیار خطرناک است و در این مدت کوتاه از آغاز اجرای این طرح چندین تصادف اتفاق افتاده و هر لحظه امکان بروز حادثه وجود دارد.

اولویت یک طرح اجرای ایمنی کار است

رییس شورای شهر سورک یادآور شد: در صورت اجرای این طرح باید زمین‌های اطراف عقب نشینی کنند و در صورتی که این کار به طول بینجامد تا زمان این کار خطر همچنان باقی خواهد ماند و سوال اصلی اینجا است که چرا نباید قبل از اجرای یک طرح به فکر ایمنی و عقب نشینی مسیر بودند.

خداپناه اظهار داشت: در حال حاضر این مسیر شبیه به یک قیف شده که خودروها با سرعت زیاد وارد آن می‌شوند و با توجه به اینکه ورودی مسکن مهر و جهاد کشاورزی در ابتدای این مسیر قرار گرفته است؛ هر لحظه امکان بروز حادثه وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ برای جلوگیری از تصادفات احتمالی حداقل باید یک سرعت‌گاه در ابتدای این طرح ایجاد شود تا جلوی سرعت خودروها گرفته شود.

از عدم مدیریت تا مخالف در زمان اجرای طرح

کامل نصراللهی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای میاندورود درباره ایجاد این دوربرگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تا قبل از اجرای این طرح درخواست زیادی وجود داشت مبنی بر اینکه این دوربرگردان هر چه سریعتر اجرا شود اما در زمان اجرا مخالف‌ها آغاز شد.

و از مخالفین طرح سپاه میاندورود و شورا و شهرداری سورک بودند که به دلیل اینکه این دوربرگردان مقابل سپاه که یک منطقه نظامی به حساب می آید ایجاد می شود باعث مخالف آنها شد و همچنین شورا و شهرداری سورک نیز با شیوه اجرای آن مخالفت داشتند.

نصراللهی افزود: ما در حریم مصوب خودمان عملیات انجام می دهیم و اینکه بعد از اجرای کار ما، فضا برای ایجاد کندرو و یا پیاده رو وجود دارد یا نه ربطی به ما ندارد و این موضوع در اختیار شهرداری است.

وی در پاسخ به چرایی ایجاد نشدن سرعت‌گاه در ابتدای این طرح تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح در شورای ترافیک میاندورود این موضوع بررسی و طبق مصوبه تاریخ 27 اردیبهشت سال جاری مقرر شد شهرداری سورک در ابتدای این طرح در ضلع شمالی جاده سرعتگاه ایجاد کند اما تا به امروز این کار انجام نشد.

اجرای طرح مربوط وظیفه راهدای است

سیدحسین محمودی شهردار سورک نیز در ادامه این باره به خبرنگار ما گفت: اگر جاده در اختیار ما بود چرا قرارداد را راهداری بسته و ما این کار را نکردیم، بند دو مصوبه می‌گوید که با همکاری شهرداری انجام شود نه اینکه شهرداری آن را انجام دهد.

وی افزود: اجرای طرح به‌طور کامل در اختیار راهداری است و اگر به آن‌ها مربوط نیست؛ خود را کنار بکشند آن وقت ما می‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم، وظیفه راهداری بوده که کمربندی ایجاد کند تا کامیون‌ها از این کمربندی رفت و آمد کنند.

شهردار سورک تاکید کرد: راهداری وظیفه‌اش راه‌سازی است، این دوربرگردان برای این ساخته می‌شود که ماشین‌هایی که قصد رفتن به فرودگاه را دارند از آن استفاده کنند و مردم سورک کمترین انتفاع را از آن خواهند داشت.

محمودی خاطرنشان کرد: بیشتر استفاده از این جاده‌ها را خودروهای عبوری دارند و تنها پنج درصد خودروها مربوط به سورک است؛ به همین دلیل نیاز به ساخت کمربندی داریم و با توجه به اینکه امکان ایجاد کمربندی نیست؛ تمامی خودروها از داخل شهر برای تردد استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: این همه شکستگی و ترک که آسفالت جاده برداشت به دلیل عبور کامیون‌ها و خودروهای سنگین بوده که کنترل آن بر عهده راهداری است و عوارض و درآمد آن متعلق به راهداری؛ شهرداری سورک هیچ انتفاعی از آن ندارد؛ پس چطور انتظار دارند شهرداری اقدام به ایجاد سرعت‌کاه کند.


 
محمودی ادامه داد: ابتدا قصد اجرای پروژه را داشتند سپس می‌خواستند به دنبال ایمن کردن جاده و ایجاد شانه و یا پیاده رو باشند تا عقب نشینی ملک‌های مجاور پروژه بروند که این خود بزرگترین اشتباه در اجرای یک پروژه است.

وی در پایان تصریح کرد: عموما برای اجرای یک پروژه به اقداماتی که باید بعد از اجرای آن انجام شود و همچنین مخاطراتی که دارد پیش‌بینی و چاره‌اندیشی می‌شود؛ سپس اقدام به اجرای پروژه می‌کنند؛ در این موضوع احساس می‌شود به خوبی این کار انجام نشده است.

به گزارش بلاغ؛ انتظار می‌رود مسئولان قبل از اجرای کار ایمنی لازم را ایجاد می‌کردند تا بعد از اجرای آن حادثه‌ای اتفاق نیفتد و همچنین باید مشخص شود پاسخگوی مردم در صورت بروز حادثه بعد از اجرای پروژه چه کسی خواهد بود و مسئولانی که تصمیم به این کار گرفتند از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1784169
ارسال نظر
نظرات