اخبار داغ

گزارشی ازمشکلات ورزشکاران بوچیای خراسان جنوبی؛

مدال‌آورترین هیئت ورزشی خراسان‌جنوبی از کم توجهی رنج می‌برد/ عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان

مدال‌آورترین هیئت ورزشی خراسان‌جنوبی از کم توجهی رنج می‌برد/ عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان
دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان خراسان جنوبی گفت: ورزشکاران ما با دست خالی به موفقیت های زیادی دست یافته اند اما متاسفانه توجه کافی به این هیئت و رشته های ورزشی آن از جمله بوچیا نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بوچیا (Boccia) نوعی ورزش تفریحی- توپی است که افراد دارای معلولیت شدید می توانند تا سطح قهرمانی در کشور و مسابقات برون مرزی آن را ادامه دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

بازیکنان بوچیا باید از هوش تحلیلی برخوردار باشند تا موقعیت و استراتژی های مختلف بازی در مقابل حریف را فرا گیرند.

,

این ورزش در نگاه نخست، ساده به نظر می رسد اما بازیکنانی در این رشته موفق می شوند که قدرت تمرکز و تسلط ذهنی خود را تقویت کنند. بوچیا به سکوت، آرامش درونی و بیرونی نیاز دارد.

,

آموزش این ورزش در ابتدا به صورت باشگاهی صورت می پذیرد. سپس بازیکنان آموزش دیده، برتر و واجـد شرایط و پس از حضور در مسابقات کشوری به انتخاب کادر فنی تیم ملی در کلاسبندی به اردوهای تیم ملی دعوت خواهند شد.

,

این ورزش تحت نظارت فدراسیون جهانی بوچیا اداره و جز رشته های پارالمپیکی محسوب می شود.

,

خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که ورزش بوچیا نیز یکی از رشته های ورزشی هیئت جانبازان و معلولان استان است و علی رغم وجود افراد مستعد در این رشته ورزشی اما ورزشکاران رشته بوچیا در خراسان جنوبی از بی توجهی مسئولان به این رشته ورزشی گلایه داشته و خواستار توجه مسئولان به این رشته ورزشی و فعالان این حوزه شدند.

,

مشکلات فراوان رشته ورزشی بوچیا در خراسان جنوبی

, مشکلات فراوان رشته ورزشی بوچیا در خراسان جنوبی, مشکلات فراوان رشته ورزشی بوچیا در خراسان جنوبی,

محمد جواد فضائلی یکی از ورزشکاران رشته بوچیا در بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۱۰ رشته ورزشی برای معلولان و جانبازان داریم که از این تعداد گفته می‌شود ۷ رشته ورزشی فعال است اما در واقعیت پنج رشته ورزشی برای معلولان و جانبازان فعال است.

,

وی با بیان اینکه در رشته ورزشی بوچیا فعالیت دارد، افزود: این رشته ورزشی مورد حمایت مسئولان ورزشی استان نیست و ورزشکاران این رشته مشکلات فراوانی دارند.

,

این ورزشکار بیان کرد: مهمترین مشکل ورزشکاران رشته بوچیا این طور که مسئولان مربوطه عنوان می‌کنند مسائل اعتباری است.

,

فضائلی عنوان کرد: کمبود امکانات ورزشی از جمله توپ، نامناسب بودن سالن ورزشی، نبود تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در سالن، عدم سکونت و حضور دائم رئیس هئیت معلولین و جانبازان و … از مهمترین مشکلات ما است.

,

وی اظهار کرد: سایر رشته های ورزشی مختص معلولان و جانبازان استان که شامل والیبال نشسته، تنیس روی میز، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای میشود شرایط بهتری نسبت به بوچیا دارد.

,

این ورزشکار گفت: ورزشکاران بوچیا در سالن ۲۲ بهمن که در بلوار شهید ناصری واقع شده ورزش می‌کنند و یکی دیگر از مشکلات ورزشکاران، دور بودن سالن ورزشی است در حالی که سایر رشته های ورزشی معلولان و جانبازان در سالن های ورزشی داخل شهر است.

,

, ,

 

,

سالن نامناسب و پروازی بودن رئیس هیئت معلولین و جانبازان استان

, سالن نامناسب و پروازی بودن رئیس هیئت معلولین و جانبازان استان, سالن نامناسب و پروازی بودن رئیس هیئت معلولین و جانبازان استان,

فضائلی بیان کرد: نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در سالن باعث اذیت شدن ما در گرمای تابستان و سرمای زمستان می‌شود.

,

وی افزود: نبود اعتبار مناسب باعث بی توجهی به این رشته ورزشی و ورزشکاران شده به گونه‌ای که به دلیل نبود اعتبار به مسابقات اعزام نمی‌شویم؛ چند وقت قبل علی‌رغم اینکه ورزشکاران رشته بوچیا هزینه ورودی به مسابقات لیگ که در یکی از استانها برگزار می‌شد را پرداخت کردند اما هیئت معلولین و جانبازان استان به دلیل اینکه اعتبار لازم برای تهیه بلیط اتوبوس ورزشکاران که تعدادشان کمتر از ۱۰ نفر بود را نداشت و همان دقیقه آخر اعلام کرد به مسابقات اعزام نکرد. این مسئله در حالی بود که تمام استانها امکان حضور در مسابقات لیگ را داشتند اما خراسان جنوبی به دلیل نداشتن اعتبار ورزشکاران را اعزام نکرد.

,

این ورزشکار به پروازی و ساکن نبودن رئیس هیئت معلولین و جانبازان استان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه رئیس هیئت اکثر اوقات در مشهد است و توجهی به مشکلات ما ندارد.

,

فضائلی عنوان کرد: ما در این رشته ورزشی مجموعا دو دست توپ داریم که یک دست متعلق به آموزش و پرورش استثنایی است که هر زمان اراده کنند می‌توانند از ما بگیرند و با یک دست توپ نمی‌توان ورزش کرد ضمن این‌که در حال حاضر با دو دست توپ هم همه نمی‌توانند ورزش کرده و باید منتظر بمانیم‌.

,

وی خاطرنشان کرد: ابتدای تشکیل این رشته ورزشی حدود ۱۰ نفر از معلولان و جانبازان بیرجند در این رشته فعالیت داشتند اما به دلیل وجود مشکلات و کمبود امکانات در این رشته ورزشی افراد کاهش یافتند.

,

این ورزشکار به اختصاص ۸ میلیارد تومان اعتبار برای این رشته ورزشی در تمام کشور طی سال جاری اشاره کرد و گفت: خیلی خوب است اگر مسئولان استان در بحث سهم استان از این اعتبار شفاف سازی کنند.

,

فضائلی بیان کرد: علی رغم تمامی مشکلات و کمبود امکانات اما تعدادی از ورزشکاران این رشته دارای مقام های کشوری هستند.

,

کسب مقام های کشوری با دست خالی

, کسب مقام های کشوری با دست خالی, کسب مقام های کشوری با دست خالی,

سید ابوالفضل باقری یکی دیگر از ورزشکاران رشته بوچیا در سطح دانش آموزی در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: چهار سال می‌شود در این رشته ورزشی فعالیت دارم.

,

وی افزود: در بیستمین دوره مسابقات ورزشی کشوری دانش آموزان با نیازهای ویژه موفق به کسب مقام دوم شدم.

,


این وزرشکار بیان کرد: متاسفانه در خراسان جنوبی توجهی به این رشته ورزشی و ورزشکاران نشده و با کمبود امکانات و مسائلی مالی مواجه هستیم.

,
,

باقری عنوان کرد: کسب مقام دوم کشوری بدون امکانات کار بسیار بزرگ و با ارزشی است اما چه فایده که مسئولان ورزشی استان توجهی به تجهیز سالن ورزشی این رشته، تهیه امکانات بیشتر، تخصیص اعتبار و اعزام به اردوهای استانی ندارند.

,

وی با بیان اینکه به سایر رشته های ورزشی مختص معلولان و جانبازان استان توجهی بهتری می‌شود، گفت: ساکن نبودن رئیس هئیت معلولین و جانبازان در مرکز استان از دیگر مشکلات و عدم رسیدگی به نیازهای ما است.

,

این ورزشکار به حضورش در یکی از مسابقات استانی که در مشهد مقدس برگزار شده اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه رئیس هیئت معلولین و جانبازان استان در مشهد ساکن است متاسفانه طی روزهای حضور ما برای مسابقات در مشهد به محل مسابقات نیامد که علاوه بر در جریان قرار گرفتن نحوه و سطح مسابقات باعث روحیه و قوت قلب ما باشد.

,

باقری خاطرنشان کرد: از مسئولان ورزشی استان درخواست دارم توجه ویژه ای به این رشته ورزشی و ورزشکاران داشته باشند چراکه ورزشکاران این رشته استعدادهای خوبی داشته و وقتی با کمترین امکانات دارای مقام های کشوری می‌شوند اگر اندک توجهی به آنها شود ظرفیت کسب مقام‌های بالاتری را دارند‌.

,

 

,

حاجی‌پور یکی دیگر از ورزشکاران رشته بوچیا در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: به علت معولیت جسمی و حرکتی شدیدی که داشتم از سال ۱۳۹۷ با ورزش بوچیا آشنا شدم.

,

وی افزود: در تمرینات این تیم ورزشی شرکت کردم و در رشته BC4این رشته ورزشی توانستم در مسابقات شرکت کنم.

,

این ورزشکار عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ با تیم برای اولین بار به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شدم و در واقع این اولین تجربه ام بود.

,

حاجی پور با بیان این‌که سطح مسابقات خیلی بالا بود، بیان کرد: مقامی در این مسابقات کسب نکردم اما برای آشنایی با این ورزش و اینکه بدانیم سطح مسابقات در این رشته ورزشی به چه صورت است و با ورزشکاران سایر استانها آشنا شویم خیلی به مهارت‌های من اضافه شد و باعث شد به صورت جدی این ورزش را دنبال کنم.

,

وی اظهار کرد: در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا مسابقات به صورت مجازی برگزر شد و من در این مسابقات مقام نائب قهرمانی را در رشته ورزشی خودم در کلاس BC4 به دست آوردم.

,

, ,

عدم حمایت مسئولان از رشته ورزشی بوچیا

, عدم حمایت مسئولان از رشته ورزشی بوچیا, عدم حمایت مسئولان از رشته ورزشی بوچیا,

این ورزشکار در مورد مشکلات رشته بوچیا، عنوان کرد: در بیرجند از رشته بوچیا حمیاتی که مانند سایر استانها باید بشود توسط هیئت معلولین و جانبازان استان خراسان جنوبی نمی‌شود.

,

حاجی پور به عدم برگزاری تمرینات به دلیل کرونا اشاره کرد و افزود: مهر ماه سال گذشته قرار بود مسابقات لیگ بوچیا در بابلسر برگزار شود که علی‌رغم تمرینات فراوان و آمادگی و داشتن روحیه بالای ورزشکاران برای حضور در مسابقات، اما در آخرین روزها هیئت ورزش های معلولین و جانبازان استان گفت به دلیل نداشتن بودجه کافی امکان اعزام به مسابقات لیگ وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: دو میلیون تومان ورودی هر تیم بود که هزینه اقامت و خوراک را سازمان بهزیستی تقبل کرده بود فقط هزینه رفت و آمد و ورودی تیم را هیئت معلولین و جانبازان استان تقبل می‌کرد اما متاسفانه به دلیل مسائل مالی هزینه مورد نظر فراهم نشد.

,

این ورزشکار گفت: با توجه به آمادگی ورزشکاران برای حضور در مسابقات لیگ، خودمان پول جمع آوری کرده و هزینه ورودی تیم که دو میلیون تومان بود را پرداخت کردیم و حتی برای تهیه بلیط اتوبوس نیز دوستان گفتند ما هزینه بلیط خود و همراهان را پرداخت می‌کنیم فقط هیئت استان ما را به مسابقات لیگ اعزام کند اما متاسفانه در آخرین روز تمرین، هیئت به دلایلی نامعلوم گفت نمی‌توانیم در مسابقات شرکت کنیم.

,

حاجی پور بیان کرد: هزینه ای که خودمان جمع آوری کرده بودیم بعد از مدتی به ما برگشت داده شد.

,

وی اظهار کرد: رئیس هئیت ورزش‌های معلولین و جانبازان استان ساکن بیرجند نیست و چند سالی می‌شود ساکن مشهد است؛ ظاهرا همزمان مسئولیت دیگری در مشهد دارد و ارتباط گرفتن با ایشان فقط تلفنی است و امکان دیدار حضوری و بیان مشکلات وجود ندارد که این خیلی بد است.

,

این ورزشکار تصریح کرد: همانگونه که مسئولان مربوطه از ما درخواست مدال آوری دارند از ما نیز که هیچ گونه درآمدی نداشته و تنها دلخوشی ما ورزش بوچیا است، حمایت کنند.

,

حاجی پور عنوان کرد: در سال ۹۸ مسابقاتی در مشهد برگزار شد که ما هم حضور داشتیم اما در این مسابقات شهرهای کوچکی مانند بیرجند از همه نظر مجهزتر و دارای امکانات بهتری بودند در این مسابقات هر بازیکن از شهرهای دیگر یک دست توپ داشت اما ما در بیرجند پنج بازیکن هستیم که با دو دست توپ ورزش می‌کنیم.

,

وی افزود: اما ورزشکاران بوچیای استان به حدی مستعد هستند که اگر ذره‌ای حمایت شوند با همین امکانات کم مسابقات کشوری که بماند توانایی حضور در مسابقات پارالمپیک را هم دارند. اما متاسفانه نه حمایتی می‌شویم و نه صدای ما به جایی می‌رسد.

,

اعتبارات شفاف سازی شود

, اعتبارات شفاف سازی شود, اعتبارات شفاف سازی شود,

این ورزشکار بیان کرد: از مسئولان درخواست داریم در بحث بودجه و اعتبار هیئت معلولین و جانبازان استان شفاف سازی کرده و اعلام کنند که بودجه استان چقدر است و کجا هزینه می‌شود.

,

حاجی پور اظهار کرد: در استان خراسان‌جنوبی تیمی برای بانوان در رشته بوچیا نداریم در حالی که در سایر استان‌ها تیم بانوان نیز فعال است.

,

وی به سالن در نظر گرفته شده برای هیئت بوچیا در بیرجند اشاره کرد و گفت: سالن ۲۲ بهمن در بلوار شهید ناصری برای این ورزش در نظر گرفته شده که برای برخی از دوستان مسیر رفت و آمد دور است، هزینه رفت و آمد، نداشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب و عدم آسفالت و مناسب سازی جلوی در سالن از مشکلاتی است که نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

,

این ورزشکار بیان کرد: برخی از رشته‌های ورزشی زیرنظر هئیت معلولین و جانبازان استان شرایط آنها از نظر سالن، تمرین و اعزام به مسابقات نسبت به ورزش بوچیا بهتر است.

,

حکم و مدالی که به دست ورزشکار نرسید

, حکم و مدالی که به دست ورزشکار نرسید, حکم و مدالی که به دست ورزشکار نرسید,

حاجی پور به کسب مقام نائب قهرمانی در مسابقات کشوری بوچیا که به صورت مجازی برگزار شد و ۲۰۰ شرکت کننده داشت اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت بیش از یکسال و نیم از برگزاری این مسابقات و کسب مقام اما تاکنون حکم و مدال من تحویل هیئت معلولین و جانبازان استان نشده که به دست من برسد.

,

وی اظهار کرد: به دلیل بی توجهی به ورزش بوچیای تعدادی از ورزشکاران این رشته که دارای مقام های کشور بودند از این ورزش ناامید شده و دیگر در تمریناتی اگر باشد شرکت نکرده و این ورزش را رها کردند.

,

این ورزشکار خاطرنشان کرد: سال گذشته سه نفر از ورزشکاران رشته بوچیا برای رقابت در مسابقات جهت پیوستن به تیم ملی اعزام شدند اما نتوانستند به مرحله نهایی و عضویت در تیم ملی برسند اما همینکه با وجود تمام مشکلات و کمبود امکانات تا این مرحله پیش رفتند خیلی ارزشمند است و ان‌شاءالله در سالهای آتی شاهد عضویت ورزشکاران استان در تیم ملی باشیم.

,

, ,

 

,

گلایه ورزشکاران ورزش بوچیای استان به حق است

, گلایه ورزشکاران ورزش بوچیای استان به حق است, گلایه ورزشکاران ورزش بوچیای استان به حق است,

فرزاد یخچالی دبیر هیئت معلولین و جانبازان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: گلایه ورزشکاران ورزش بوچیای استان به حق است.

,

وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل شیوع کرونا تمرینات با حداقل زمان ممکن و یک روز در هفته برگزار می‌شود که در صورت قرمز شدن شهر بیرجند و شرایط کرونایی تمرینات برگزار نشده چراکه سلامت ورزشکاران برای ما بسیار مهم است.

,

دبیر هیئت معلولین و جانبازان خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد کمبود امکانات و تجهیزات این رشته ورزشی نیز صحبتهای ورزشکاران را تایید میکنم اما به دلیل نبود اعتبار و مسائل مالی توانایی تامین امکانات برای ورزش بوچیا فراهم نیست اما پیگیر تامین یک دست توپ برای ورزشکاران بوچیا هستیم که قول داده شده ان شاءالله تا پایان سال تامین شود.

,

یخچالی در مورد عدم اعزام ورزشکاران به مسابقات لیگ، عنوان کرد: اعزام ورزشکاران به این مسابقات به دلیل هزینه هایی که دارد مستلزم داشتن اسپانسر مالی است اما چون در خراسان جنوبی اسپانسری در این خصوص نداریم که هزینه ها را تامین کند نتوانستیم ورزشکاران را به مسابقات لیگ اعزام کنیم.

,

پرمدال آورترین هیئت با دست خالی/ عدم تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

, پرمدال آورترین هیئت با دست خالی/ عدم تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی, پرمدال آورترین هیئت با دست خالی/ عدم تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی,

وی خاطرنشان کرد: هیئت ورزشهای معلولین و جانبازان استان یکی از هیئت هایی است که علم رغم مشکلات مالی و کمبود امکانات یکی از پرمدال آورترین هیئت های ورزشی خراسان جنوبی است؛ ورزشکاران ما با دست خالی به موفقیت های زیادی دست یافته اند اما متاسفانه توجه کافی به این هیئت و رشته های ورزشی آن نمیشود.

,

دبیر هیئت معلولین و جانبازان خراسان جنوبی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان«سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان ازطریق ورزش» اشاره و تصریح کرد: در قسمتی از این مصوبه آمده، تخصیص قسمتی از یک درصد بودجه موضوع ماده (۵۳) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در دستگاه مربوط برای تحقق این مصوبه و در جهت توسعه ورزش جانبازان و معلولان متناسب با درصد جمعیتی و شرایط ویژه آنان در نظر گرفته شود که از حدود ۲۴ سازمان، دبیرخانه، مجلس و … در این مصوبه نام برده شده، اما این یک درصد اعتبار در خراسان جنوبی به هیئت ورزشهای جانبازان و معلولان اختصاص داده نمیشود در حالی که در سایر استانها این اعتبار به هیئت ورزشهای جانبازان و معلولان اختصاص داده میشود.

,

یخچالی بیان کرد: تشکیل هیئت ورزشهای جانبازان و معلولان خراسان جنوبی مربوط به سالهای ۱۳۸۵ به بعد است و زمانی بود که این هیئت حدود ۱۷ رشته ورزشی و ورزشکاران فعال و فراوانی داشت اما در حال حاضر تعداد کمتری رشته ورزشی در این هیئت فعال است و تعداد ورزشکاران به دلیل کمبود امکانات، تجهیزات و بی توجهی به این هیئت کاهش یافته است.

,

 

,

کسب مقام های کشوری با حداقل امکانات

, کسب مقام های کشوری با حداقل امکانات, کسب مقام های کشوری با حداقل امکانات,

وی از فعالیت برخی از رشته های ورزش هیئت معلولین و جانبازان در شهرستانهای استان خبر داد و افزود: ورزشکاران هیئت ورزش های جانبازان و معلولان در خراسان جنوبی با حداقل امکانات به مقام های کشوری می‌رسند.

,

دبیر هیئت معلولین و جانبازان خراسان جنوبی در مورد عدم ارسال مدال و حکم یکی از ورزشکاران رشته بوچیا که به صورت مجازی برگزار و نایب قهرمان شده اشاره کرد و افزود: فدراسیون، مسئول زدن حکم و مدال است و ما در استان نیز پیگیری های لازم را انجام دادیم اما چون فدراسیون هنوز در مورد اینکه حکم را به چه صورت صادر کند به نتیجه نرسیده و به همین دلیل تاکنون حکم و مدال این ورزشکار هم استانی به دست وی نرسیده است اما ما از استان پیگیر این موضوع هستیم.

,

یخچالی خاطرنشان کرد: جدای از بحث ورزش معلولان و جانبازان در خراسان جنوبی توجه خاصی به مشکلات این قشر نشده؛ در بحث رفت و آمد راحت به ادارات از نظر مناسب سازی، مناسب سازی کوچه و خیانهای سطح شهر، پارکینگ و سایر مسائلی که قشر جانباز و معلول با آن سروکار دارند نیز باید مسئولان امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

,

وی افزود: تمام تلاش مسئولان هیئت ورزشهای معلولین و جانبازان استان این است که این قشر جامعه که علاقه مند به ورزش هستند با انتخاب رشته های ورزشی این هیئت استعدادهای خود را شکوفا کرده و از توانمندی های خود استفاده کنند.

,

 

,

, ,

برای پیگیری موضوع با اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی ارتباط گرفتیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

,

انتهای پیام/

 

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه