اخبار داغ

اهمیت تجربیات برتر تدریس در اقدامات پژوهشی معلمان https://pmhr.ir

اهمیت تجربیات برتر تدریس در اقدامات پژوهشی معلمان https://pmhr.ir
پژوهش گران در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع طرح تدبیر  موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع تجارب برتر تربیتی و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طرح تدبیر , طرح تدبیر, تجارب برتر تربیتی,

 

,

بهترین و کاملترین اقدام پژوهی

, بهترین و کاملترین اقدام پژوهی,

یافته های تحقیق نشان می دهد که فاکتور های مورد بحث ارتباط عمیق و غیر قابل اجتنابی با هم دارند و رابطه معنا داری بین داده های پژوهش وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث طرح تدبیر  و تجارب برتر تربیتی در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.

, یافته های تحقیق نشان می دهد که فاکتور های مورد بحث ارتباط عمیق و غیر قابل اجتنابی با هم دارند و رابطه معنا داری بین داده های پژوهش وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران رشته آموزش ابتدایی , اقدام پژوهی, اقدام پژوهی, پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث طرح تدبیر  و تجارب برتر تربیتی در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.,

بهترین و کاملترین برنامه تدبیر

, بهترین و کاملترین برنامه تدبیر, بهترین و کاملترین برنامه تدبیر,

پژوهشگران و محققین برتر در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر روی طرح تدبیر  و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند . به طور قطع به یقین باید گفت که موضوع طرح تدبیر  و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه مدیریت باشد..

, اقدام پژوهی,

بهترین و کاملترین تجارب برتر تربیتی

, بهترین و کاملترین تجارب برتر تربیتی,

به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع طرح تدبیر  یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در مدیریت به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع تجارب برتر تربیتی است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

, تجارب برتر تربیتی, تجارب برتر تربیتی, تجارب برتر تربیتی, تجارب برتر تربیتی,

یکی از مهمترین مسائل پیرامون طرح تدبیر  موضوع تجارب برتر تربیتی است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران مدیریت ایفا نماید. پژوهش گران مدیریت بر این باورند که در رابطه با طرح تدبیر  می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش مدیریت است.

,

بهترین و کاملترین شیوه های یادگیری

, بهترین و کاملترین شیوه های یادگیری,

اگر هر شخص نسبت به شیوه یادگیری خاص خود وهم­چنین راه­های صحیح ارتباط با دیگران شناخت کافی داشته باشد، علاوه بر کسب یکی از مهارت­های لازم برای زندگی، می­تواند گام­های بلندی در جهت آموختن بردارد.

,

فردی که به عنوان معلم برای آموزش مطالبی خاص در کلاس حاضر می­شود، ابتدا باید تک­تک دانش­آموزان را از نظر تفاوت­های فردی مورد توجه قرار دهد تا بتواند نحوه تدریس خود را متناسب با مخاطبین تنظیم کند. چرا که یک روش تدریس نمی­تواند تأثیر مطلوبی بر همه به طور یک­سان داشته باشد و باید یک مطلب به روش­های گوناگون بیان شود تا هر دانش­آموز به فراخور ویژگی­های فردی خود از موضوع تدریس بهره­ی لازم را ببرد.

,

بهترین و کاملترین سبک های یادگیری

, بهترین و کاملترین سبک های یادگیری,

معلم با بررسی سبک­های یادگیری دانش­آموزان، باید آنها را در این زمینه آگاه کند، و به دانش­آموزان هر گروه، آموزش دهد تا با توجه به سبک یادگیری خاص خود، مطالب درسی را بهتر بیاموزند. بنابراین معلمی که این روش را در تدریس خود پیاده کند، علاوه بر کمک به دانش­آموز در کسب خود­آگاهی، دریچه­ای برای او می­گشاید تا بتواند همواره از عهده آموختن هر مطلبی برآید و حتی در رویارویی با سایر مسائل زندگی نیز موفق عمل کند.

,

, ,

انتظارات دقیق در کلاس درس

, انتظارات دقیق در کلاس درس,

نباید انتظار داشت در یک کلاس درس سنتی که مدرسِ هر چند آگاه و با تجربه به تنهایی سخن­رانی می­کند، تمام درس به طور کامل و صحیح به دانش­آموز انتقال یابد. چرا که مخاطبان او، افرادی با نقشه­های ذهنی متفاوت هستند و همچنین براساس نظریه­ی NLP، شیوه­های یادگیری و پردازش اطلاعات در ذهن و کدگذاری آن­ها در افراد مختلف، متفاوت است. در همه­ی افراد، اطلاعات از طریق حواس پنج­گانه دریافت می­شود ولی ذهنِ هر شخص به طور عادی فقط از یک یا دو حس خود برای کسب اطلاعات و ایجاد ارتباط مؤثر بهره می­گیرند.

, NLP,

از این حس با عنوان «کانال ترجیحی یادگیری» یا همان سبک یادگیری، یاد می­شود. براساس این تفاوت، افراد به چهار گروه دسته­بندی می­شوند.

,

دسته­ی اول که بیش­تر از نیمی از افراد جامعه را تشکیل می­دهند، افراد «دیداری» هستند. این افراد به آن­چه می­بینند بیش­تر اتکا دارند. دسته­ی دوم افراد «شنیداری» هستند و بیش­تر از طریق شنیدن اطلاعات کسب می­کنند. دسته­ی سوم که تعداد کم­تری نسبت به دو گروه قبل را دارا هستند بیش­تر به احساس و آن­چه از طریق لامسه کسب می­شود متکی هستند و افراد «لمسی» نامیده می­شوند. دسته­ی آخر هم افراد ناآرامی که باز هم از طریق لمس اشیا و حس کردن آن­ها اطلاعات کسب می­کنند. تعداد آن­ها نسبت به سایر گروه­ها کم­تر بوده و «لمسی- جنبشی» گفته شده­اند.

,

روش های بهینه شناسایی گروه های مورد بحث

, روش های بهینه شناسایی گروه های مورد بحث,

برای شناسایی هر گروه، آزمونی با عنوان آزمون مردمک چشم وجود دارد. توجه به حرکات چشم مخاطب می­تواند در تشخیص سبک یادگیری مؤثر باشد. به این ترتیب که سؤالی خنثی از شخص پرسیده می­شود. مثلاً ضرب دو عدد در هم، که ذهن فرد را درگیر کند. در هنگام پاسخ دادن به حرکات چشم توجه می­شود. اگر شخص به طور ناخودآگاه به بالا نگاه کند، سبک او دیداری است.

,

اگر حرکت  چشم به طرفین باشد، شخص در دسته­ی دوم یعنی شنیداری قرار دارد. نگاه به پایین، شخص را در دسته­ی لمسی­ها قرار می­دهد. نگاه ثابت رو به جلو، نشان­دهنده­ی دست­رسی سریع و آنی به تمام اطلاعات حسی می­باشد.

,

یادگیری یک فرآیند ذاتاً اجتماعی است و برای این­که تغییرات لازم در مغز اتفاق بیافتد و مسیرهای جدید عصبی در مغز ایجاد شوند، که نشان دهنده­ی یادگیری یک مهارت هستند، باید فرد با افراد هم­سال و مشابه خود در یک گروه در تعامل باشد تا یک­دیگر را تشویق کنند، ایده­های هم را بشنوند و نقد کنند و هم­کاری سازنده داشته باشند.

,

معلم با تجربه و روش تدریس

, معلم با تجربه و روش تدریس,

وقتی یک معلم با تجربه و دارای دانش کافی شروع به تدریس می­کند، با صدا، لحن، نوشته­ها، تصاویر و اطلاعات داده­های لازم را به فراگیران ارائه می­دهد. او تمام سعی خود را می­کند تا نکته­ای را از قلم نیندازد و به بهترین نحو ممکن تدریس کند. اما گاهی در پایان تدریس، نتیجه­ی مطلوب حاصل نمی­شود. بر طبق آن­چه بیان شد، روان­شناسی جدید، نحوه­ی یادگیری و هم­چنین چگونگی برقراری ارتباط افراد با پیرامون خود را مرتبط با تفاوت­های فردی آن­ها می­داند. پس نمی­توان انتظار داشت که وقتی افراد متفاوت را در شرایط یک­سان آموزش می­دهیم، نتیجه­ی مطلوبی کسب کنیم.

,

در یک کلاس معمولی، اکثریت دانش­آموزان، شنیداری و دیداری هستند اما درصدی هم در دو دسته­ی دیگر قرار می­گیرند. دو دسته­ی سوم و چهارم، علاوه بر دیدن و شنیدن، بایدتجربه­های عملی و انجام آزمایش را هم در برنامه درسی خود داشته باشند. در غیر این صورت از سایرین عقب می­مانند و حتی گاهی به آن­ها برچسب کندذهنی و بی­استعدادی زده می­شود. در نتیجه اعتماد به نفسشان دچار لطمه شده، انگیزه و علاقه خود را به یادگیری از دست خواهند داد. در صورتی که اگر به تفاوت این افراد در نحوه­ی یادگیری توجه شود و در این مورد خودآگاهی لازم را کسب نمایند و بدانند که فقط سبک یادگیری متفاوتی دارند، به نقاط قوت و ضعف خود پی می­برند، بر استرس­های خود غلبه کرده و نتیجه بهتری در آموختن خواهند داشت.

,

پیشنهادات کلاس درس

, پیشنهادات کلاس درس,

پیشنهاد می­شود جلسه اول یا دو جلسه اول تدریس، به بررسی سبک­های یادگیری دانش­آموزان اختصاص داده شود. با استفاده از سه روش ذکر شده می­توان کلاس را گروه­بندی نمود و بر اساس گروه­های موجود از روش­ها،  ابزار مناسب و حتی تکالیف متفاوت برای هر گروه استفاده کرد. قبل از شروع تدریس باید به هرگروه در مورد سبک­های یادگیری وهم­چنین روش­های آموختن بهتر برای هر سبک، آموزش لازم داده شود.

,

همانگونه که واقفیم در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی فاکتور ها و محور های پژوهشی بیشماری وجود دارد که پرداختن به هر کدام از آن موارد می تواند یک سری از مشکلات اساسی را از نظام آموزشی و پرورشی کشور ما برطرف نموده و مرتفع سازد. چرا که متاسفانه در کشور ما از کمبود منابع مطالعاتی رنج می بریم و خصوصا در مدیریت هنوز خیلی مانده است که به نقطه قابل اعتماد و امیدوار کننده ای برسیم. بنا بر این نیاز است که در این رابطه در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی تحقیقات و پژوهش های قابل قبولی صورت گیرد.

,

, ,

آمارهای بدست آمده پیرامون طرح تدبیر

, آمارهای بدست آمده پیرامون طرح تدبیر,

آمار ها نشان می دهد موضوع طرح تدبیر  یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که جای بحث دارد و نقش تعیین کننده ای در نظرات اندیشمندان و پژوهشگران رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی دارد. آنچه حائز اهمیت است پرداختن به موضوع طرح تدبیر  و همچنین موضوعاتی چون تجارب برتر تربیتی می تواند افق های تازه ای را در عرضه مدیریت در پیش روی اندیشمندان باز کند.بنا بر این نیاز است که به موضوع طرح تدبیر   و تجارب برتر تربیتی به صورت گسترده تری پرداخته شود و این موضوع به مسائل پیش رو و چشم انداز های پژوهشی آتی بسط داده شود.

,

آنچه حائز اهمیت است این است که طرح تدبیر  و موضوعات مربوط به آن تاثیر قابل ملاحظه ای در مسائل پژوهشی در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی دارد . مسائلی که در این رابطه مورد بحث است شامل موارد زیادی می باشد که هر یک رابطه مستقیم و معنا داری با قضیه مذکور دارند. در این میان می توان به مقوله تجارب برتر تربیتی اشاره نمود. در واقع مقوله تجارب برتر تربیتی از دیدگاه پژوهشگران موضوع ای غیر قابل اجتناب پیرامون طرح تدبیر  می باشد. باید گفت موضوع تجارب برتر تربیتی این موضوع را ثابت می کند که می توان در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی افق های تازه ای را بر روی محققین باز کرد.

,

تحقیقات انجام شده راجع به طرح تدبیر

, تحقیقات انجام شده راجع به طرح تدبیر,

اگرچه عمده تحقیقات انجام یافته ی مرتبط، به چگونگی رابطه در این مقوله پرداخته­اند، اما مطالعات محدودی به بررسی متغیر­های  همبسته با آن اختصاص یافته­اند که اساس ارائه­ی یک رویکرد پیشگیرانه و مداخله­ای مؤثر است، به ویژه آنکه شکل پژوهشگری در رابطه با طرح تدبیر  و ماهیت آن در سال­های اخیر تغییر یافته است. اکثر محققان توافق دارند که مبحث  طرح تدبیر  و رابطه آن با تجارب برتر تربیتی از مهمترین مسائل مورد انتظار در جامعه پژوهشی است.

,

یکی از بهترین روش­های پژوهش پیرامون  طرح تدبیر ، استفاده از نظرات پژوهشگران موفق است. با توجه به اینکه مسائل مربوط به طرح تدبیر  ابعاد و جنبه های مختلفی را در بر می­گیرد، لذا ارائه­ی اطلاعات جامع از فاکتورهای تحقیقاتی مربوط به آن دشوار است.

,

تاکنون در جامعه ما درباره ی موضوع طرح تدبیر  در موسسات آموزش عالی و تأثیر آن بر تجارب برتر تربیتی و عملکرد آن ها بررسی چندانی صورت نگرفته است فقدان ابزار مناسب برای ارزیابی پژوهش های صورت گرفته و استفاده از آن در فعالیت های آموزشی، کنفرانس ها و فراخوان های علمی و آموزشی به شدت به چشم می خورد.

,

تجارب برتر تربیتی و تحقیقات صورت گرفته شده

, تجارب برتر تربیتی و تحقیقات صورت گرفته شده,

بسیاری از تحقیقاتی که در موسسات آموزش عالی صورت گرفته است بیشتر در مورد تجارب برتر تربیتی و به صورت تئوری متمرکز است. اگر هر یک از راهبردهای اجرائی شده به طور کامل انجام نشود، شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که به دنبال شناخت راهکارها و هم چنین احتمالات جدیدتری برای مشخص کردن مسائل پژوهشی مربوط باشیم. با وجود اینکه مطالعات کمی و کیفی متعددی در مورد طرح تدبیر  وجود دارد اما بیشتر پژوهش ها در این زمینه کمی بوده است و در آن ها به موضوعات فرآیند تجارب برتر تربیتی که به عنوان یک فاکتور اصلی در طرح تدبیر  مطرح می باشد توجه نشده است.با توجه به اثرات پژوهش علمی پیرامون مسائل طرح تدبیر  و تجارب برتر تربیتی لازم و ضروری بود تا در جهت روشن شدن چگونگی بررسی این موضوع پژوهش هایی انجام شود. با توجه به عدم پژوهش­های کافی در زمینه طرح تدبیر  و نیز جدید بودن اجرای این پژوهش در جامعه مورد مطالعه، پژوهش حاضر با هدف مذکور اجرا گردید.

,

منبع : سایت طرح تدبیر

, منبع : سایت طرح تدبیر ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه