اخبار داغ

در راستای تبیین بایدها و نبایدهای مذاکرات ۸ آذر بررسی شد؛

پایبندی به فرامین رهبری درباره توافق برجام ضروری است/ تیم مذاکره‌کننده از مطالبه رفع واقعی تحریم‌ها کوتاه نیاید

پایبندی به فرامین رهبری درباره توافق برجام ضروری است/ تیم مذاکره‌کننده از مطالبه رفع واقعی تحریم‌ها کوتاه نیاید
کارشناسان معتقدند در مذاکرات هسته ای پیش روی ایران با گروه ۱+۴ پایبندی به فرامین رهبر انقلاب با موضوع برجام مورد انتظار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز ، به دنبال تلاش آمریکا و تروئیکای اروپایی برای نشستن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره، بالاخره قرار است این نشست صورت گیرد.

در این مذاکرات آنچه که تیم مذاکره کننده ایرانی باید مدنظر قرار دهد پایبندی جدی به دستورات مقام معظم رهبری درباره توافق برجام است زیرا تاکنون هر راهی به جز مسیر تبیین شده توسط معظم له به بیراهه ختم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,

, ,

 

,

در مذاکرات پیش رو نباید موضوع دیگری جز نحوه رفع تحریم ها مورد بحث قرار گیرد

حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: چارچوب مذاکرات هسته ای درباره شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران راجع به بازگشت آمریکا به مذاکرات اعلام کرده است و شروط مذکور لازم الاجرا است و حتما باید رعایت شود  .

وی افزود: مذاکرات آن گونه که دولت اعلام کرده عمدتا حول و حوش نحوه رفع تحریم ها می چرخد و نباید موضوع دیگری مورد بحث قرار گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تا این مرحله آنچه که از برجام و مذاکرات مربوطه باقیمانده نحوه انجام تعهدات طرف های مقابل است.

ترقی با اشاره به اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده، تصریح کرد: در مذاکرات پیش رو باید درباره نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل به توافق برسیم که برجام زنده شود.

وی عنوان کرد: اگر این مذاکرات به تعیین شدن نحوه انجام تعهدات از سوی طرف مقابل منجر نشود هیچ منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و تداوم مذاکرات را با چالشی جدی روبرو می کند.

, در مذاکرات پیش رو نباید موضوع دیگری جز نحوه رفع تحریم ها مورد بحث قرار گیرد, در مذاکرات پیش رو نباید موضوع دیگری جز نحوه رفع تحریم ها مورد بحث قرار گیرد,
,
, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

در مذاکرات پیش رو نباید از مطالبه رفع واقعی تحریم ها کوتاه بیاییم

حنیف غفاری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: آن گونه که مسلم است و در مواضع دولتمردان آمریکا انعکاس پیدا کرده واشنگتن به دنبال بازگشت پوچ  به برجام است یعنی از یک سمت قصد دارد به قول خودش از مزایای پیوستن به توافق شامل فعال سازی بالقوه و بالفعل مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کند و از سمت دیگر می خواهد هندسه و ساختار تحریم ها علیه ایران را نگهدارد.

وی افزود: آمریکا درصدد است  بتواند هر تحریمی که علیه ایران وضع شده در قالب‌ها، عناوین و به بهانه های مختلف حفظ کند و هر لحظه بخواهد تحریم ها را علیه ایران برگرداند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با این وجود جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر آمریکا به دنبال بازگشت واقعی به برجام است باید هندسه و ساختار تحریم ها را هدف قرار دهد یعنی به صورت واقعی تحریم ها را علیه ایران لغو کند.

غفاری گفت: اگر آمریکا بخواهد در میان تحریم ها بخشی را دست چین و بخشی را حفظ کند و بخش دیگری را به بهانه های مختلف تعلیق نکند مصداق عدم بازگشت آمریکا به برجام است.

وی افزود: چارچوبی که تیم مذاکره کننده کشورمان باید در مذاکرات جدید به آن پایبند باشد کوتاه نیامدن از مطالبه رفع واقعی تحریم ها و هدف قرار دادن هندسه و ساختار تحریم ها است همچنین در مقوله تضامین نباید ذره ای به آمریکا امتیاز دهد زیرا تضمین آمریکا در قبال آینده برجام سبب خواهد شد شرکت‌های بین المللی ریسک پذیری بیشتری در خصوص تجارت با کشورمان پیدا کنند.

 غفاری خاطرنشان کرد: اگر آمریکا مانند قبلا و حتی زمانی که در برجام حضور داشت بخواهد تنها برای بقای برجام یک تعهد صوری  دهد عملا حاشیه امنی برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین المللی تصریح کرد: همچنین در مذاکرات پیش رو مقوله راستی آزمایی باید مورد توجه قرار گیرد چه اینکه آمریکا برای اولین بار از برجام خارج شده در حالی که ما اکنون عضو برجام هستیم بنابراین قواعد بازی اقتضا می کند بازیگری که یک بار بدعهدی مطلق کرده و از توافق خارج شده  تن به محدودیت ها و سلسله قواعدی جهت بازگشت به مسیر گذشته خود دهد که حداقلی ترین آنها هم راستی‌آزمایی و تضمین است.

غفاری بیان کرد: در مذاکرات نباید از چارچوب مذکور کوتاه آییم زیرا هر  انعطافی که در خصوص این خطوط قرمز نشان دهیم سبب می شود آمریکا در خصوص تاکتیک بازگشت بدون خاصیت و بی ثمر به برجام جری تر شود.

وی افزود: امیدواریم تیم مذاکره کننده هسته ای با در نظر گرفتن خطوط قرمز و منافع کشور چنانچه با دست پر برای مذاکره می رود با دست پر هم بتواند مذاکرات را هدایت و مدیریت کند.

انتهای پیام/

, در مذاکرات پیش رو نباید از مطالبه رفع واقعی تحریم ها کوتاه بیاییم, در مذاکرات پیش رو نباید از مطالبه رفع واقعی تحریم ها کوتاه بیاییم,
,
, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه