اخبار داغ

آسیب‌های اجتماعی بافت تاریخی؛ خارج از دید مسئولان!

نبود زیرساخت‌ها؛ زندگی در بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد

نبود زیرساخت‌ها؛ زندگی در بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد
آسیب های اجتماعی بافت تاریخی، متاسفانه امروزه از دید بسیاری مسئولان مرتبط با این حوزه مغفول مانده و بیشترین میزان توجه به حوزه‌های عمرانی، و ظاهری بافت هدایت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با توجه به ویژگی‌های بسیار زیادی که این بافت در حوزه‌های مختلف دارد، تبدیل به موضوعی مهم برای شهر و البته دهان پرکن برای برخی مسئولان جویای نام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

دولت‌های گوناگون و مدیران مختلف استانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد و استان از سال‌های دور بارها قصد ثبت جهانی یزد را داشته و دارند ولی هیچ‌گاه به فرجامی خوشایند در این سال‌ها نرسیده‌اند.

,

برخی رویاگونه با موضوع برخورد داشته و برخی با اصل وجود بافت تاریخی یزد در توسعه شهری کاملا مخالف بوده و توسعه پایدار را با رفتارشان در عمل باور ندارند.

,

, ,

 

,

*مدیریت فراگیر بافت تاریخی ضرورتی‌ترین ملزومات شهر جهانی یزد

, *مدیریت فراگیر بافت تاریخی ضرورتی‌ترین ملزومات شهر جهانی یزد, *مدیریت فراگیر بافت تاریخی ضرورتی‌ترین ملزومات شهر جهانی یزد,

بارها در رسانه های مختلف به این مهم پرداخته شده که ضرورتی‌ترین ملزومات برای شهر تاریخی یزد مدیریت فراگیر بافت و شهر تاریخی یزد به عنوان ابزاری موثر برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و نوع رفتار با بافت تاریخی یزد است که در کنار ان باید با از حضور ذی‌نفعان آن شامل گروه‌های مردمی مانند ساکنان، بازاریان، هیئت‌های مذهبی، سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفاظت، مراقبت و توسعه پایدار بهره برد.

,

قدمت آثار تاریخی شهر یزد با وجودی که از اهمیت بسیار بالایی برخودرار است و ارزش و اهمیت فراوانی به این بافت بخشیده اما به تنهایی عاملی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به حساب نمی‌آید و عوامل متعدد دیگری در کنار این موضوع منجر به کسب این عنوان برای شهر یزد شده که از جمله این موارد می‌توان به ویژگی‌های اجتماعی آن اشاره کرد.

, قدمت آثار تاریخی شهر یزد با وجودی که از اهمیت بسیار بالایی برخودرار است و ارزش و اهمیت فراوانی به این بافت بخشیده اما به تنهایی عاملی برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به حساب نمی‌آید و عوامل متعدد دیگری در کنار این موضوع منجر به کسب این عنوان برای شهر یزد شده که از جمله این موارد می‌توان به ویژگی‌های اجتماعی آن اشاره کرد.,

موضوعی که متاسفانه امروزه از دید بسیاری مسئولان مرتبط با حوزه بافت تاریخی یزد مغفول مانده و بیشترین میزان توجه به حوزه‌های عمرانی، و ظاهری بافت تاریخی یزد هدایت شده و قطعا اگر این رویکرد همچنان به همین صورت باقی بماند و مسائل اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گیرند، در آینده حوزه گردشگری یزد با مشکلاتی جدی روبرو می‌شود.

, موضوعی که متاسفانه امروزه از دید بسیاری مسئولان مرتبط با حوزه بافت تاریخی یزد مغفول مانده و بیشترین میزان توجه به حوزه‌های عمرانی، و ظاهری بافت تاریخی یزد هدایت شده و قطعا اگر این رویکرد همچنان به همین صورت باقی بماند و مسائل اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گیرند، در آینده حوزه گردشگری یزد با مشکلاتی جدی روبرو می‌شود.,

, ,

*کمترین توجه به حوزه‌های اجتماعی بافت تاریخی یزد

, *کمترین توجه به حوزه‌های اجتماعی بافت تاریخی یزد, *کمترین توجه به حوزه‌های اجتماعی بافت تاریخی یزد,

علیرضا نقوی سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه در کنار تمامی مواهب بافت تاریخی این شهر که همواره موردتوجه گردشگران و سرمایه‌گذاران بوده است، در گذشته آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری به بهانه توسعه تخریب‌شده است اظهار کرد: شهرها حافظه تاریخی بشریت و نمادهایی هستند که از سازندگان و ساکنانش به یادگار مانده و به‌عنوان یک نماد،‌ بخشی از تاریخ و فرهنگ آن مردمان را روایت می‌کنند؛‌ ازاین‌رو امروزه برخلاف گذشته که این بناها تخریب‌شده یا به حال خود رها می‌شدند،‌ احیا و بازسازی آن‌ها از اولویت‌های نخستین مدیران شهری است.

, یزدرسا,

وی با اشاره به مسائل اجتماعی بافت تاریخی یزد افزود: در سال‌های گذشته بیشترین میزان توجه به حوزه‌های عمرانی و ظاهری بافت تاریخی یزد هدایت شده و قطعاً اگر این رویکرد همچنان به همین صورت باقی بماند و مسائل اجتماعی مورد بی‌مهری قرار گیرند، در آینده حوزه گردشگری یزد با مشکلاتی جدی روبرو می‌شود.

,

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد تعامل با ساکنین و توجه به نیازهای مردم برای حفظ حیات و پویایی بافت را ضروری برشمرد و اظهار داشت: بی‌شک مهم‌ترین ارزشی که بافت تاریخی یزد را نسبت به سایر آثار و بافت‌های تاریخی در کشور و جهان متمایز کرده و آن را به ثبت جهانی رسانده، پویایی و زنده‌بودن این بافت است.

,

, ,

 

,

* نبود زیرساخت‌ها؛ پویایی بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد

, * نبود زیرساخت‌ها؛ پویایی بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد, * نبود زیرساخت‌ها؛ پویایی بافت تاریخی یزد را به چالش می کشد,

نقوی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی مردم از خدمات زندگی در این بافت افزایش پیدا نکند، پویایی بافت دچار مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود.

,

وی بیان داشت: لزوم دسترسی به خدمات عمومی و فوریت‌دار در این منطقه و عدم امکان ایجاد تغییرات گسترده در زیرساخت‌ها با توجه به ویژگی‌های بناهای موجود در بافت، سبب شده که بعضاً مشکلاتی برای ساکنین آن به وجود آید و تنها راهکار رفع این مشکلات هم استفاده از زیرساخت‌های متناسب با ویژگی‌های این منطقه است.

,

 

,

*ترافیک و امنیت دو مشکل اساسی بافت تاریخی یزد

, *ترافیک و امنیت دو مشکل اساسی بافت تاریخی یزد, *ترافیک و امنیت دو مشکل اساسی بافت تاریخی یزد,

سید محمد رستگاری فرماندار یزد با اعلام اینکه ضریب امنیتی، اجتماعی و فرهنگی بافت تاریخی باید افزایش یابد، بیان کرد: در کنار همه سرمایه‌گذاری ها در بافت تاریخی با توجه به مشکلات زیرساخت به دلیل رها شدگی بافت قدیم پیش از ثبت جهانی بعضی مشکلات پیرامون سکونت افراد غیر بومی، مهاجران و اتباع ایجاد شده است.

,

, ,

وی با اشاره به مشکلات امنیتی و انتظامی که گردشگران و حتی ساکنان با آن مواجه شدند، افزود: بازار قدیمی یزد طی سال های گذشته آنچنان که باید توسط بازاریان و مسئولان جدی گرفته نشده و به مسائل آن پرداخته نشده است.

,

وی افزود: کارگروهی در فرمانداری شهرستان یزد از سال گذشته تشکیل دادیم و بازدید مستمر همچنین نشست با اهالی بافت تاریخی و بازار قدیمی، ادارات خدمات رسان، شهرداری و شورای شهر یزد و نمایندگان بازار را پیگیری کردیم.

,

وی با اشاره به اینکه امنیت بازار تاریخی یزد را رصد کردیم، اظهار داشت: تجهیزات فرسوده رها شده در پشت بام ها، روشنایی کم پشت بام ها که آسیب پذیری بازار به ویژه بازار زرگری را را افزایش می داد، مورد پیگیری مستمر و اصلاح قرار گرفت.

,

فرماندار یزد در خصوص مشکل ترافیکی بافت تاریخی و لزوم کاهش ترددهای وسایل نقلیه گفت: با دوربین هایی که شماره خوانی پلاک ها را انجام می دهد تردد وسایل نقلیه در بافت تاریخی یزد کنترل می شود چرا که این بافت ظرفیت تردد بیش از حد وسایل نقلیه را ندارد همچنین ظریب امنیتی بافت تاریخی یزد ارتقا پیدا خواهد کرد ضمن اینکه ساکنان بافت باید به راحتی تردد داشته باشند و حیات باید در بافت تاریخی توسط اهالی جاری باشد.

,

بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی به همراه حفاظت و توسعه پایدار آن دغدغه سال‌های دور، حال و آینده هست همانگونه که در حکم استاندار یزد در دولت سیزدهم مورد تاکید موکد قرا  گرفته است و همین ضرورت خانه تکانی اساسی را در مدیریت دستگاه های متولی میراث فرهنگی می طلبد تا با نگاه متفاوت به ثبت ملی و بافت تاریخی که در سال های گذشته مورد بی‌مهری بیشتر و عقب‌نشینی پرابهام قرار گرفته است بتوان شرایط زیرساختی متناسبی در خور جهان برای بافت تاریخی یزد فراهم کرد.

, بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی به همراه حفاظت و توسعه پایدار آن دغدغه سال‌های دور، حال و آینده هست همانگونه که در حکم استاندار یزد در دولت سیزدهم مورد تاکید موکد قرا  گرفته است و همین ضرورت خانه تکانی اساسی را در مدیریت دستگاه های متولی میراث فرهنگی می طلبد تا با نگاه متفاوت به ثبت ملی و بافت تاریخی که در سال های گذشته مورد بی‌مهری بیشتر و عقب‌نشینی پرابهام قرار گرفته است بتوان شرایط زیرساختی متناسبی در خور جهان برای بافت تاریخی یزد فراهم کرد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه