اخبار داغ

استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

حضرت فاطمه معصومه‌(س)؛ سرچشمه‌ دانش و فضائل اخلاقی

حضرت فاطمه معصومه‌(س)؛ سرچشمه‌ دانش و فضائل اخلاقی
فریبا ارده با اشاره به سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: حضرت فاطمه معصومه دارای مقام عصمت و سرچشمه علم، تقوا و فضائل اخلاقی بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریبا ارده، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار مرآت، به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) ودیعه است که امام صادق(ع) ده ها سال قبل به میلاد پربرکت او نوید دادند گفت: امام صادق(ع) قبل از تولد فرزندشان امام کاظم(ع)، پس از برشمردن مکان حرم های پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع)، ابتدا حرم خویش و حرم فرزندان خویش را معرفی کرده و سپس بشارت به حضور و شهادت و دفن حضرت معصومه(س)  در قم می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی افزود: حضرت معصومه(س) در روز دوشنبه و در تاریخ اول ماه ذی قعده سال ۱۷۳ هجری قمری در بیت امامت و در مهد ایمان و معرفت و علم دختری پاک و مطهر پای به عرصه گیتی نهاد.

,

ارده با بیان اینکه عنوان عالمه برای شخصیتی همچون حضرت معصومه(س)  امری بسیار روشن است خاطر نشان کرد: آن حضرت در کنار خانواده ای به سر میبرد که مهد علم و دانش بود؛ پدری که صاحب امامت شیعیان و سرشار از اندوخته های علم الهی است و مادری همچون نجمه خاتون که در حوزه علمیه و آموزشی حضرت حمیده همسر امام صادق(ع) به فراگیری علوم الهی پرداخت.

,

این کارشناس مذهبی با اشاره به اجتهاد حضرت فاطمه معصومه(س)  تصریح کرد: تایید افتاء و اجتهاد و علم آن حضرت از جانب پدر بزرگوارش امام هفتم حاکی از مراتب بسیار بالای علمی اوست و جلوه ی زیبایی آن حضرت در پاسخ به افتاء و پرسشهای علمی شیعیانی که از راه های دور به مدینه مراجعه کردند بود.

,

وی با بیان اینکه عصمت دارای ابعاد مختلف و مراتب متفاوتی است عنوان کرد: برترین و بالاترین مراتب آن را چهارده معصوم دارند و مراتب پایین تر از آن را دیگران از جمله پیامبران و فرشتگان دارا هستند و بعضی از افراد در حد عصمت به مراتب عبودیت خدا رسیدند که سلمان فارسی، حضرت عباس، حضرت علی اکبر، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) از جمله آن ها هستند.

,

این استاد حوزه علمیه با اشاره به القاب حضرت معصومه(س)  اظهار کرد: از جمله لقب های آن حضرت که در تاریخ آمده است عبارتند از طاهره،‌حمیده، بره، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه،سیده و اخت الرضا است.

,

ارده درباره بیماری حضرت معصومه(س)  در قم بیان کرد: هنگامی که مرکب حضرت معصومه(س)  و همراهانش به ساوه رسید، عده ای از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت با اشاره مامون عباسی راه را بر آنان بستند و در یک درگیری نابرابر همه برادران و تقریبا بیشتر مردان کاروان را به شهادت رساندند و حضرت معصومه(س)  بر اثر این حادثه از شدت ناراحتی و بنا به قولی به دلیل مسمومیت به سختی بیمار شد و ادامه سفر برای ایشان ممکن نبود.

,

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س)  هفده روز در خانه موسی بن خزرج به حال روجور به عبادت پرداخت و سرانجام در دهم ربیع الثانی ۲۰۱ ه ق پیش از آنکه دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود در دیار غربت و در میان اندوه فراوان جان به جان آفرین تسلیم کرد و شیعیان در مایم خود به سوگ نشاند

,

این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به تدفین حضرت معصومه(س)  در قم گفت: آل سعد در قم سردابی حفر کردند تا آن حضرت را در آن قرار دهند و پس از آنکه جنازه مطهر آن بی بی بزگوار را غسل دادند و کفن کردند میان آل سعد برای تدفین آن حضرت بحث شد که ناگاه از جانب صحرا دو سوار نقابدار پیدا شدند و بر پیکر آن حضرت نماز گذاردند و سپس جنازه را دفن کردند و کسی نفهمید آن ها چه کسانی بودند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه