اخبار داغ

ناقوس مرگ در مسیر "زیارت"؛

تاس سیل ویرانگر چه زمانی به نام "زیارت" می‌افتد؟/ سرمایه گذاری‌هایی که در مسیر سیل بنا شده است

تاس سیل ویرانگر چه زمانی به نام "زیارت" می‌افتد؟/ سرمایه گذاری‌هایی که در مسیر سیل بنا شده است
ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت رودخانه روستای "زیارت" را به دروازه قرآن سال ۹۸ شبیه کرده و باید منتظر بنشینیم و ببینیم چرخه طبیعت چه زمانی تاس سیل ویرانگر را در استان پرمخاطره گلستان به نام زیارت می‌اندازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ روستای زیارت مکانی کوچک اما پر از زیبایی اینها تصورات مسافرانی است که شاید در دهه های گذشته یکبار به این روستا سفر کردند اما این زیبایی ها در زیر سایه ساخت و سازهای غیرمجاز دفن شده است و اگر این مسافران بار دیگر به این منطقه مراجعه کنند شاهد ساختمان هایی نخراشیده ای هستند که حتی در حاشیه رودخانه ها نیز قد کشیده است.
علاوه بر زیبایی مسائل مهمترین نیز در روستای زیارت به مخاطره افتاده است، در خرداد سال 99 وقوع سیل در روستای زیارت و قطع راه های مواصلاتی زنگ خطری برای سازندگان غیرمجاز این ساختمان ها بود که سرپناه زندگی انسان ها را در مسیر نابودی می سازند و این ساخت و سازها در غفلت مسئولان استان گلستان همچنان ادامه دارد.

با وجود اقدامات و تشدید نظارت ها به نظر می رسد که لابی های قدرت که حتی باعث می شود برخی مسئولان پشت خدمات رسانی به این ساختمان های خارج از بافت که بی ضابطه بنا شدند ایست کنند بیانگر آن است که رانت های زمین خواری در این منطقه شکل گرفته است که حتی باعث شده برخی از نمایندگان استان گلستان نیز دایه دلسوز این سرمایه گذاران باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,

, ,

در سال های گذشته نیز موضوع تبدیل شدن این روستا به شهر از سوی برخی از مسئولان مطرح شد که هدف آن چشم پوشی به ساخت و سازهای قارچ گونه ای بود که در این منطقه در حال شکلگیری است.

اما موضوع نگران کننده پشت این ساخت و سازها تاریخچه ای است که در این روستا وجود دارد و گفته می شود در پیش از انقلاب اسلامی وقوع سیل در این منطقه باعث شده که جان تعدادی از اهالی این روستا از دست برود و این در حالی است که این روستا در آن برهه زمانی در حاشیه رودخانه ها و گذرگاه های آب اینگونه گسترش نیافته بود و این مسئله روستای زیارت را به دروازه قرآن سال 98 بسیار شبیه کرده و باید منتظر بنشینیم و ببینیم چرخه طبیعت چه زمانی قرعه سیل ویرانگر را در استان پرمخاطره گلستان به نام زیارت می اندازد.

سرمایه گذاری‌های زیارت در مسیر سیل بنا شده است

رسول حسام؛ سرپرست مدیریت بحران استان گلستان می گوید: استان گلستان مستعد سیل و زلزله است و این شرایط مختص به زیارت نیست و استان به دلیل تغییرات اقلیم دچار یک سری مخاطرات شده است و به نوعی صدمه زدن به پوشش گیاهی استان را مستعد سیل کرده و ضرورت دارد که دستگاه های اجرایی به این مسائل توجه داشته باشند و در حفظ پوشش گیاهی تلاش کنند.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان  ادامه داد: حفظ کاربری کشاورزی و جلوگیری از  ساخت و ساز و تجاوز به حرائم رودخانه ها از جمله نکاتی است که دستگاه مربوط باید به آن توجه داشته باشند و قانون نیز به حفظ سلامت شهروندان در زمان بحران تاکید دارد و در غیر این صورت سرمایه گذاری های خود را در مسیر سیل بنا کردیم.

حسام تاکید کرد: استان گلستان به دلیل قرار گیری بر روی گسل زلزله های متعددی داشته است و این مسئله باعث شده که در زمان بحران با تهدیدهای متعددی رو به رو باشیم.

وی ابراز داشت: آن چیزی که مسلم است و  در وقایع ثبت شده وجو بیش از دو تا سه هزار کشته براثر زلزله  و سیل در استان گلستان است که در مسیر آن منازل زیادی تخریب شده است ولذا زلزله در استان گلستان محتمل است و راه پیشگیری از آن جلوگیری از ساخت و سازهای در کانون های خطر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: پرهیز از ساخت و ساز بر روی گسل ها و مقاوم سازی ساخت و ساز با رعایت مقررات ملی و با نظارت افراد متخصص می تواند مرهمی بر مشکلات استان گلستان در زمان بحران هایی مثل سیل و زلزله باشد.

مسئولان نیز باید نظارت و بازنگری طرح ها و با دقت بیشتری را کانون های طرح ها را برررسی کنند، منطقه زیارت مثل سایر مناطق استان می تواند تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرد.

,
,
,
,
, سرمایه گذاری‌های زیارت در مسیر سیل بنا شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

تاخت و ساز سازندگان غیرمجاز در زیارت

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان نیز می گوید:  گزارش های مردمی حاکی از ادامه ساخت و ساز ها در زیارت گرگان است و هیچ عذری از دستگاه های متولی  برای تعلل در پیشگیری و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز  پذیرفته نیست

حیدر آسیابی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال  استان تاکید کرد: اگر دستگاه های متولی مانند آب منطقه ای درباره حریم و بستر رودخانه  و امور اراضی درباره زمین های کشاورزی در منطقه زیارت به موقع پیشگیری و برخورد می کردند امروز کار به حکم قضایی و قلع و قمع  نمی رسید .

وی متذکر شد: در جلسه امروز دستگاه های متولی نداشتن ادوات و ماشین آلات را علت تاخیر در تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه زیارت عنوان  می کنند ، به هیچ  عنوان پذیرفته نیست و همه  دستگاه ها  موظفند ادوات و ابزار کار مورد نیاز متناسب با ماموریت ها و وظایف خود را تامین کنند .

این مقام مسئول سنددار شدن اراضی ملی را یکی از راه های جلوگیری از دست اندازی به عرصه های طبیعی و زمین خواری است، افزود: از این پس، چه در اجرای احکام قلع و قمع و چه در اهمال در انجام وظایف قانونی هیچ عذر و بهانه ای  مبنی بر نداشتن ابزار قلع و قمع پذیرفته نیست و  دادستانی با عنوان ترک فعل و مسامحه در انجام وظایف قانونی برای مدیران دستگاه های متولی ورود خواهد کرد .

همچنین تعیین تکلیف مستثنیات در محدوده اراضی منابع طبیعی ، توقف برداشت آب از چشمه ها و رودخانه زیارت ، جمع آوری انشعابات برق در ساخت و سازهای غیرمجاز  و الزام دستگاه ها به دریافت زودتر سند برای اراضی دولتی از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان بود  که باید دید تا چه میزان اجرایی خواهد شد.

, تاخت و ساز سازندگان غیرمجاز در زیارت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

ورود ویژه دادستان به موضوع ترک فعل مدیران

اسپانلو  می گوید: به موضوع ترک فعل های مدیران هم به صورت ویژه ورود کرده ایم و مدیرانی که در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند تحت  تعقیب قضایی قرار می گیرند .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان بر اجرای احکام قلع و قمع بناهای غیرمجاز تاکید کرد و گفت:  با ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج بافت به ویژه در منطقه زیارت ، سرمایه خود را هدر ندهند.

محمود اسپانلو افزود: برای سرعت بخشیدن به اقدامات این حوزه در دادسرای مرکز استان یک شعبه ویژه رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و دست اندازی به اراضی ملی و انفال تعیین و مسئولیت آن را یکی از قضات مجرب  و توانمند  سپرده شد.

حال باید دید که کف ترازو ساخت و سازهای غیرمجاز سنگین تر خواهد بود یا اینکه کف ترازوی قانون و اقدامات دستگاه های اجرایی از ساخت و ساز بحران آفرینان جلوگیری می کند.
 

, ورود ویژه دادستان به موضوع ترک فعل مدیران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه