اخبار داغ

پس‌لرزه‌های شوک فرشتگان علی‌آبادکتول ادامه دارد؛

ضرورت برچیده‌شدن مدارس غیردولتی استیجاری در گلستان

ضرورت برچیده‌شدن مدارس غیردولتی استیجاری در گلستان
بالغ بر ۸۰ هزار دانش‌آموز در گلستان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که ۹۰درصد این مدارس استیجاری هستند و سازمان مدارس و نوسازی دخل و تصرفی در حوزه ساخت و ساز آنها نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛  ریزش دیوار مدرسه غیردولتی در علی آبادکتول باعث شد که ۱۰ کودک براثر این حادثه آسیب ببیند و همچنین چهار کودک نیز در زمان فرار زخمی شدند و این مسئله گرچه بازتاب زیادی در رسانه های کشوری داشت اما خیلی زود در صفحه روزنامه ها به فراموشی سپرده شد.

۹۰ درصد مدارس غیردولتی گلستان استیجاری است

بالغ بر ۸۰ هزار دانش آموز در گلستان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که ۹۰ درصد این مدارس استیجاری هستند و سازمان مدارس و نوسازی دخل و تصرفی در حوزه ساخت و ساز آنها نداشته است.

این مسئله تلنگری شده که بسیاری از خانواده های این دانش آموزان به فکر سلامت فرزندان خود باشند و خواستار توجه بیشتر به مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی از سوی مسئولان آموزش و پرورش شوند.

البته هیئت امنا و مسئولان این مدارس نیز گلایه هایی دارند و می گویند تسهیلات برای ساخت مدارس غیردولتی متناسب با شرایط آنها نیست و در صورت دریافت این تسهیلات نزد بانک ها مقروض می شوند و خواستار آن هستند که دولت برای ارائه تسهیلات لازم به این مدارس ساز و کاری بیندیشد و در صورت تحقق چنین مسئله ای بسیاری از مشکلات در این زمینه برچیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
, ۹۰ درصد مدارس غیردولتی گلستان استیجاری است,
,
,
,
,
,
,

ضرورت برچیده شدن مدارس غیردولتی استیجاری در استان گلستان با شیوع کرونا نیز دوچندان شده چرا که بسیاری از دانش آموزان در این مدارس در فضاهای کوچک و تعداد زیادی از دانش آموزان رو به رو هستند.

یاسر لیوانی، مدیرکل نوسازی مدارس استان گلستان در این زمینه می‌گوید:  در بحث مدارس غیر دولتی از دهه ۸۰ در ابتدا توسط کارشناسان نوسازی مدارس مسائل فنی آن انجام می شد و در سال های بعد بخشنامه های دیگر صادر شد  و به سازمان نظام مهندسی ساختمان سپرده شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گلستان  ادامه داد: در سال ۹۵ نیز سازکار دیگر برای مدارس غیردولتی در مجلس مصوب شد و در سال ۹۸ آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد و اداره نوسازی مدارس مسائل فنی آن را تایید می کند.

,
,
,
,
,

, ,

لیوانی به ریزش دیوار مدرسه فرشتگاه در علی آبادکتول اشاره کرد و یادآور شد:  حدود یک متر تا یک متر و ۴۰ سانت در کنار این مدرسه گودبرداری شده بود  و در همگام گودبرداری  بیل مکانیکی سنگ های زیر دیوار را بر می داشتند و این درحالی بود که  دیوار بارور بود و این مسئله باعث شد که متاسفانه دیوار مدرسه فرو بریزد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان مدارسی داریم قدمت زیادی دارند و نیازمند تخیرب و بازسازی بودند اقدامات انجام شده و مدارس جدید ساخته می شود و ایده آل ما این است که ساخت مدارس غیر انتفاهی در دستور کار باشد و مباحث فنی آن به صورت رایگان برای آنها انجام می دهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمامی مدارسی که می سازیم چه مدرسه یک کلاسه تا مدارسه بزرگ براساس ضوابط است و گزارش  اهمیت زیادی هستند گزارش ژئوتکنیک از مهندسینی در این خصوص اخذ می شود.

,
,
,
,
,

گودبرداری در جوار مدرسه فرشتگان علی آبادکتول مجوز نداشت
آلوستانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در این باره می گوید: سازنده مجاور این ساختمان کارش را به صورت خلاف انجام داده و درصدد بود که ملک تجاری در یک طبقه هم کف در مساحت ۲۲۰ متر بسازد.

, گودبرداری در جوار مدرسه فرشتگان علی آبادکتول مجوز نداشت,
,

, ,

آلوستانی تاکید کرد: برای این زمین کنترل نقشه انجام شده  بود و از دفتر نمایندگی مهندسی ساختمان علی آبادکتول خارج نشده بود و فرم تعهدی دارد که باید انجام می شد و بیمه مسئولیت باید پرداخت می شد که در زمان شروع عملیات به نظر می رسد که این مسائل نادیده گرفته شده است.

وی افزود: در زمان شروع فاز نخست نیز باید فرم از مهندسین امضاء گرفته می شد ولی به نظر می رسد که سازنده سرخود این کار را انجام داد و حتی تصور می کنم شهرداری نیز در جریان گودبرداری نبوده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: ناظران ما مباحث ۲۲ گانه مقاومت ساختمان را بررسی می کنند و این موارد از سازه و تاسیسات مکانیک ومجوزات شهرداری و طراحی و نظارت و ... دیده شده است و ملزم به رعایت آن در مراحل ساخت هستند.

آلوستانی بیان کرد:  تصور می کنم مهمترین درسی که این ساختمان برای ما داشت این بود که رعایت مقررات ملی الزامی است و می تواند همه جا سرلوجه کار ما قرار گیرد.


انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه