اخبار داغ

بلاتکلیفی بناهای تاریخی در تبریز؛

خانه باقرخان شورا به شورا به ارث می‌رسد/ ویرانه‌هایی که از تاریخ باقی می‌ماند

خانه باقرخان شورا به شورا به ارث می‌رسد/ ویرانه‌هایی که از تاریخ باقی می‌ماند
مواضع شورای ششم شهر تبریز در رابطه با خانه باقرخان تقریبا تکراری در مقایسه با دیگر ادوار شورا است در حالیکه این خانه وضعیت مناسبی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، هر از گاهی اخبار و عکس هایی از خانه ای منتشر می شود که منتسب به باقرخان سالار ملی است، این خانه در محله خیاوان تبریز قرار دارد که در روزهای مشروطه بروبیایی داشته اما حال به خرابه ای می ماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

ثبت ملی در سال ۹۹

, ثبت ملی در سال ۹۹,

به گفته حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور خانه وراث طوبائیه (منتسب به باقرخان)، مدرسه سمیه (کنسولگری سابق آلمان)، خانه ارجمند، حمام نوبهار و خانه اصغر نژاد از تبریز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در انتظار تملک و مرمت

شکور اکبرنژاد رییس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر تبریز هم پارسال گفته بود: با توجه به اینکه خانه تاریخی فعلی منتسب به سالار ملی آسیب دیده و بخش هایی از آن تخریب شده، پس از انجام اقدامات مرمتی نسبت به ثبت آن اقدام می شود.

,
,
, در انتظار تملک و مرمت,
,
,

پیش از این هم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز اعلام کرده بود که با تعامل این اداره کل و شهرداری تبریز محدوده خانه تاریخی منتسب به باقرخان مشهور به سالار ملی تملک می شود.

احمد حمزه زاده تاکید داشت: در این راستا توافق اولیه با شهرداری کلان‌شهر تبریز انجام ‌شده و اقدامات لازم از سوی این دستگاه به زودی آغاز خواهد شد.

,
,
,

مدیرکل میراث فرهنگی استان اینچنین آن خانه را وصف می کند: با توجه به نقش مؤثر آذربایجان به‌ خصوص محله خیابان تبریز و رشادت‌های باقرخان در نهضت مشروطه و اهمیت حفظ مواریث منتسب به مبارزان این جبهه عدالت‌خواه، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی حفظ و حراست از آثار معنوی و غیر منقول این دوره طلائی تاریخ ایران را در اولویت کاری خود قرار داده است. محدوده خانه منتسب به باقرخان به ‌عنوان سنگر جبهه مشروطه خواهان محله خیابان از جمله مواریثی است که حفظ و احیای آن علاوه بر غنی‌سازی هویت تاریخی این شهر کهن، در جلب و جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی نیز نقش مؤثری خواهد داشت.

,

, ,

وعده تملک در شورای سوم و پنجم

این سخنان نشان می دهد که شورای پنجم هم تملک خانه منتسب به باقرخان را پیگیر بوده اما شهردار وقت این مساله را اجرایی نکرده، چنین موردی در شورای سوم هم مصوب شده اما شهردار وقت آن زمان نیز خانه را تملک نکرده است.

, وعده تملک در شورای سوم و پنجم,
,
,

البته بماند که سخنگوی شورای پنجم شهر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود «خانه باقرخان کجاست؟» وامانده بود.

نوبت به شورای ششم رسید

بابایی‌اقدم عضو شورای ششم در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «خانه باقرخان در کوچه سالار ملی واقع شده است که در سه قطعه تفکیک شده از آن آثار تاریخی وجود دارد که متراژ دو قطعه به ترتیب ۶۵۰، ۵۵۰ بوده و قطعه سوم در طرح تفکیکی به عنوان کوچه مطرح است.

,
,
, نوبت به شورای ششم رسید,
,
,

شهرداری تاریخی فرهنگی منطقه ۸ تبریز قصد تملک قطعه ۶۵۰ متری را دارد اما چون این تملک تمامی خانه تاریخی را شامل نمی‌شود ما به عنوان کمیسیون معماری و شهرسازی به تملک هردو قطعه اصرار داریم و قطعه سوم در طرح تفکیک به عنوان کوچه مطرح است که باید میراث فرهنگی با این موضوع موافقت کند.

,

در کمیسیون معماری و شهرسازی مقرر شده مستندات تاریخی برای اثبات انتساب خانه به باقرخان جمع‌آوری شود تا پس از آن شهرداری نسبت به تملک این خانه اقدام کند. اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان نیز موافقت خود برای مرمت این خانه را اعلام کرده که پس از تملک دو قطعه این اقدام صورت خواهد گرفت.»

,

, ,

چندی قبل حکمیه غفوری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز هم چندی قبل در جلسه این کمیسیون گفت: این بنا در جوار مسجد سالار، متراز خوبی دارد و پتانسیل خوبی برای ایجاد فصای سبز در حاشیه این بنا وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه ابهام ریشه تاریخی این بنا به جای خود، ولی اگر این ملک تملک شود می‌تواند پتانسیل خوبی برای شهر باشد، خاطرنشان کرد: اهالی محل نیز در این رابطه معذب هستند این ملک نزدیک به ۴۰ نفر وراث دارد که نه توان بازسازی دارند و نه تعیین تکلیف می‌کنند و بسیاری از این افراد اجاره‌نشین هستند.

,

این هم موضعی هست که می توان موضع شورای ششم در قبال این مساله به حساب آورد موضعی تقریبا تکراری در مقایسه با دیگر ادوار شورا،‌ اما مساله اینجاست که هر آنچه شورایی ها موضع داشته اند، شهردارها عمل نکرده اند، انگار شهردارها موضع مساعدی نسبت به باقرخان نداشته اند!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه