اخبار داغ

کارشناس فرهنگی:

بحران آب یا کتاب!/ ضرورت جهاد تبیین علمی به دور از تنبلی و دخالت سلایق سیاسی

بحران آب یا کتاب!/ ضرورت جهاد تبیین علمی به دور از تنبلی و دخالت سلایق سیاسی
محمدرضا بهرامی معتقد است امروزه اغلب ما بارها و بارها گزاره‌های ناامیدانه و مواجه‌شدن با بحران مصرف آب و کتاب و... را شنیده‌ایم، اینکه آب از مصرف زیاد و کتاب از مصرف کم، هر دو در بحران مصرف هستند و نمی‌توان منکر این واقعیت‌ها شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا بهرامی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با گلستان ما اظهار کرد: به بهانه و فرصت غنیمت شمار هفته کتاب و کتاب‌خوانی و نیز رسالتی که قلم بر دوش نهاده، من نویسنده را ملزم می‌دارد، تا به بهترین وجه ممکن و با صداقت کامل به بیان اندیشه‌‌های خود که حاصل تجربه و تحقیق است بپردازم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
وی با اشاره به اینکه امروزه اغلب ما بارها و بارها گزاره‌های ناامیدانه و مواجه شدن با بحران مصرف آب و کتاب و... را شنیده ایم، افزود: اینکه آب از مصرف زیاد و کتاب از مصرف کم، هر دو در بحران مصرف هستند و نمی توان منکر این واقعیت‌ها شد.
,
 
,
بهرامی تاکید کرد: به مدد جنبش قلم، نبض اندیشه‌ام به بحران وضعیت کتاب که امروزه خیلی هایمان را غمگین کرده است می پردازم؛ براستی باور دغدغه مندان عرصه کتاب و کتابخوانی به ویژه کارشناسان فرهنگی این است که آنچه باعث می‌شود وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در یک جامعه به بحران برسد، این است که مردم به ضرورت مطالعه و اهمیت آن در زندگی خود توجه ندارند.
,
 
,
وی افزود: اگر مطالعه مثل غذاخوردن و خوابیدن و فعالیت‌های دیگر بخشی از زندگی شد و مردم متوجه شدند می‌توانند با کتاب‌ها شرایط بهتری را برای خودم رقم بزنند، ما هیچ‌وقت بحران کتاب و کتابخوانی نخواهیم داشت.
,
 
,
کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات امروز ما ریشه در خانواده و مدرسه دارد؛ بیان کرد: جامعه‌ای کتاب‌خوان نمی‌شود مگر اینکه خانواده و مدرسه از سن پایین و دوران کودکی کتاب را در سبد خرید و زندگی و اولویت‌های بچه‌ها بگذارد.
,
 
,
بهرامی گفت: دیگر اینکه کتاب کالای فرهنگی است بایستی جلسات رونمایی، جشن امضاء، داستان‌خوانی، نقد و بررسی و… برای آن برگزار و همچنین از ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی و رسانه، بهره گرفته شود.
,
 
,
وی ادامه داد: به‌نظرم این اتفاقات، در صورتی‌که با برنامه‌ریزی بهتر و هدفمندتر و نیز حمایت همه جانبه دولتمردان همراه باشد، بدون شک می‌تواند در برون رفت از بحران و آشتی مردم با کتاب و کتاب‌ خوانی مؤثر باشد.
,
 
,
کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده است دولت ها در امر کتاب و کتاب خوانی کاملا ناموفق بوده‌اند؛ گفت: اگر موفق می‌بودند، می‌بایست در این سال‌ها، میلیون ها آدم علاقه‌مند به کتاب در آمار سرانه مطالعه اعلام می شد.
,
 
,
بهرامی بیان کرد: نمی‌خواهم منکر فعالیت کسانی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و... در این زمینه تلاش می‌کنند بشوم، اما تلاش این دوستان راه به جایی نبرده‌است.
,
 
,
وی توضیح داد: سخن آخر اینکه با جهاد تبیین، راهبری و رهبری علمی و به دور از تنبلی و دخالت دادن سلایق سیاسی و شخصی، حمایت همه جانبه از راهبردها، برنامه ها و فعالیت‌ها و همچنین تخصیص اعتبارات متناسب، می تواند وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی و سرانه مطالعه میان ایرانیان بهبود یابد.
,
 
,
این نویسنده گلستانی گفت: توجه به کتاب سبب می‌شود شاهد روزی باشیم که مثلاً مانند ژاپن، مردم در اتوبوس ها و قطارها کتاب‌به‌دست بایستند و مطالعه کنند؛ به جای آن‌که توی کانال‌های تلگرامی بچرخند و جوک بخوانند و کندی کراش و نینجا فروت بازی کنند و به یکدیگر اَتَک بزنند! روزی که گرچه بسیار بسیار دور به نظر می‌رسد، اما به هرحال لااقل می‌توان به رسیدن آن امیدوار بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه