اخبار داغ

ملایر روی ویبره زلزله!

علل وقوع زلزله‌های متعدد در ملایر بررسی شود

علل وقوع زلزله‌های متعدد در ملایر بررسی شود
در دو هفته اخیر زلزله بارها نقاط مختلف شهرستان ملایر را لرزاند و باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است که نیازمند بررسی دقیق درباره علل وقوع آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، در دو هفته اخیر زلزله بارها نقاط مختلف شهرستان ملایر را لرزاند و باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

شهرستان ملایر در منطقه‌ای از کشور وجود دارد که کمتر با وقوع زلزله مواجه می‌شود اما در روزهای شانزدهم، هجدهم و بیستم آبان ماه 4 زلزله در رخ داد که قدرت بزرگی آن بین 2.8 تا 3 ریشتر بود.

,

این زلزله‌ها در شهرهای مختلف نزدیکی ملایر ازجمله بروجرد و اشترنیان نیز در روزهای اخیر رخ‌داده است که شدت این زلزله‌ها در برخی از نقاط شهرستان ملایر به‌خوبی حس شد.

,

در مهرماه نیز دو زلزله 3.7 و 3.9 ریشتر نیز شهر جوکار از توابع شهرستان ملایر را لرزاند و وقوع چنین زلزله در منطقه‌ای که جزء بخش‌های زلزله‌خیز نیست جای سؤال دارد.

,

مهدی زارع؛ زلزله‌شناس و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در گفت‎وگو با خبرنگار ما در پاسخ به دلیل وقوع زلزله‌های فراوان در شهرستان ملایر اظهار کرد: وقوع زلزله‌های کوچک باقدرت 2 تا 3 ریشتر جای نگرانی ندارد.

,

وی بابیان اینکه تاکنون گسل فعالی در ملایر و اطراف آن معرفی نشده است تصریح کرد: وقوع چندین زلزله متعدد کوچک در اطراف ملایر نیاز به بررسی دارد.

,

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی بیان کرد: بررسی‌های لازم برای دلایل مهم وقوع زلزله‌های کوچک در شهر ملایر به‌صورت نصب دستگاه‌های لرزه نکاری و بررسی و مطالعات دقیق میدانی و انجام شود.

,

وی بابیان اینکه منطقه همدان جز بخش‌های منطقه سنندج-سیرجان است که وقوع زلزله کمی در آن‌ها رخ می‌دهد و زلزله‌های شدید در این بخش معمولاً چند هزار سال یک‌بار رخ می‌دهد.

,

زارع گفت: در ناحیه سنندج-سیرجان به دلیل اینکه میزان تغییر شکل لایه‌ها و گسل‌ها از مناطق دیگر که کمتر است لرزه‌خیزی کمتر است و زلزله‌های کوچک‌تر دیربه‌دیر رخ می‌دهد.

,

وی بابیان اینکه توالی زلزله‌های کوچک نیازمند بررسی دقیق است تصریح کرد: در این منطقه باید بررسی شود که چه گسلی جابه‌جایی داشته است.

,

این استاد دانشگاه بابیان اینکه این مطلب دلیل این نمی‌شود که زلزله‌ای در منطقه همدان رخ ندهد، تأکید کرد: در این مناطق هم می‌تواند زلزله‌های شدید در بازه‌های زمانی چند هزار ساله رخ دهد و این امر در مناطقی مثل تهران و قزوین ممکن است هر 200 سال به وقوع بپیوندد.

,

وی گفت: مسئولان محلی به همراه استانداری و ستاد مقابله با بحران می‌توانند در ناحیه ملایر، همدان، تویسرکان، نهاوند و دامنه الوند بررسی‌های لازم درباره علل وقوع این زلزله‌ها را بررسی کنند تا جزئیات ن به دست آید.

,

به گزارش عصر همدان؛ هرچند زلزله‌های اخیر در شهرستان ملایر خساراتی را به همراه نداشته است اما باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است.

,

ملایر از شهرهایی است که در سال‌های متمادی موارد کمی از وقوع زلزله در آن گزارش‌شده است اما در هفته‌های اخیر ملایری‌ها چندین زلزله را به‌خوبی حس کرده‌اند.

,

همان‌گونه که در این گزارش به آن اشاره شد دلیل وقوع زلزله‌ها متعدد در شهرستان ملایر نیازمند بررسی دقیق است و امید است مسئولان گزارشی دقیق درباره علل وقوع زلزله‌های کوچک به شهروندان ارائه کنند.

,

انتها پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه