اخبار داغ

طلای سرخ، از کاهش شدید تولید تا قیمت‌های ناعادلانه؛

تسهیلات میلیاردی خرید زعفران؛ به نام زعفران‌کاران به کام صادرکنندگان/ نماینده قاینات: در برابر اقدامات پوپولیستی مسئولان سکوت نخواهم کرد

تسهیلات میلیاردی خرید زعفران؛ به نام زعفران‌کاران به کام صادرکنندگان/ نماینده قاینات: در برابر اقدامات پوپولیستی مسئولان سکوت نخواهم کرد
فصل برداشت زعفران در حالی آغاز شده که امسال هم جهاد کشاورزی برای حمایت از زعفران کاران، تسهیلات هزار میلیارد تومانی خرید را پیش بینی کرده است. اما نماینده قاینات بر این باور است که این حمایت ها ظلم به زعفران کاران و خدمت به سرمایه گذاران و صادرکنندگان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ زعفران ارزشمندترین گیاه دارویی جهان است که با کیفیت‌ترین نوع آن در مزارع خراسان جنوبی کشت می‌شود و یکی از محصولات استراتژیک این استان به شمار می‌رود. این طلای سرخ، به دلیل خاصیت دارویی بالایی که دارد، به خصوص در درمان افسردگی، در کشورهایی مانند پاکستان در عطاری‌ها به عنوان "گیاه جادویی" یاد می‌شود و کشورهای اروپایی نیز از مشتری‌های زعفران ایران هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان؛,

خراسان جنوبی، ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار سطح زیرکشت زعفران دارد که شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را در استان دارد.

,

همچنین در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود. در حالی که خراسان جنوبی دومین رتبه سطح زیرکشت زعفران و اولین رتبه کیفیت این محصول را به نام خود ثبت کرده است، اما متاسفانه این استان در برندسازی، معرفی و همچنین فرآوری این محصول عقب مانده است.

,

از طرف دیگر کاهش بارندگی ها، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک، باعث شده تا تولید این محصول در استان با کاهش شدید همراه شود و علی رغم افزایش نسبی قیمت زعفران در امسال، کشاورزان امسال علاوه بر دغدغه قیمت، دغدغه کاهش تولید هم داشته باشند.

,

نوع حمایت دولت و سازمان جهادکشاورزی از زعفرانکاران هم پرداخت تسهیلات خرید به سرمایه گذاران است که این موضوع جای بحث دارد.

,

کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران

, کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران, کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران,

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیش بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در امسال در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ تُن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

,

وی بیان کرد: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر ، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان را نیازمند حمایت ملی دانست و افزود: در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

,

قوسی با بیان اینکه صادرات این محصول از مبدا استان انجام می‌شود اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشور‌های پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشور‌های دیگر قرار گیرد، افزود: قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود.

,

وی یادآور شد: پارسال ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع خراسان جنوبی برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

,

کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند

, کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند, کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید ندارند,

علیپور یکی از زعفرانکاران قاینی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بنده حدود نیم هکتار پیاز زعفران دارم که در سال گذشته حدود ۲۵۰ کیلو گل برداشت کردم. قیمت زعفران هم در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان بود.

,

وی افزود: اما امسال به دلیل خشکسالی و نبود بارندگی و همچنین گرمای زیاد هوا، پیاز زعفران آسیب دید و پوسیده یا پوک شد که این موضوع باعث کاهش شدید تولید زعفران شد. بطوری که بنده امسال حدود ۳۸ کیلو گل برداشت کردم که میزان آن ۸۰-۸۵ درصد کاهش داشت.

,

این زعفرانکار با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی تولید در مزارع دیگر هم گفت: با توجه به قیمت پایین زعفران، امسال زعفرانکاران هیچ انگیزه ای نداشتند. چون علی رغم افزایش قیمت چند برابری نهاده ها و اقلام کشاورزی، اما حدود ۱۰ سال بود که قیمت زعفران حدود ۳۰ هزار تومان باقی مانده بود.

,

علیپور بیان کرد: اما خوشبختانه امسال قیمت زعفران مقداری افزایش یافت که البته با توجه به هزینه های بالای کود و سم، باز هم این افزایش کافی نیست و قیمت آن باید حداقل ۲۰۰ هزار تومان باشد.

,

وی افزود: مردم خراسان جنوبی؛ مردم کم توقع و قانعی هستند، در حالی که شرایط در این استان طوری است که دولت باید به مردم پول بدهد تا در روستاها بمانند و کشاورزی کنند.

,

افزایش قیمت زعفران هنوز هم به رشد تورم نرسیده

, افزایش قیمت زعفران هنوز هم به رشد تورم نرسیده, افزایش قیمت زعفران هنوز هم به رشد تورم نرسیده,

اکبری یکی از زعفرانکاران دیگر خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص افزایش قیمت زعفران، اظهارکرد: با توجه به اینکه قیمت نهاده ها خیلی بالا رفته، افزایش قیمت زعفران هم طبیعی است. قیمت یک قوطی سم یا کودی که سال گذشته ۶۰ هزار تومان بوده، امسال ۲۲۰ هزار تومان شده است، هزینه کارگری که سال گذشته ۶۰ هزار تومان بوده امسال به ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. طبیعی است که این افزایش قیمت ها روی قیمت زعفران هم تاثیر بگذارد، چرا که با این قیمت ها، تولید صرفه ای ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت زعفران قابل پیش بینی بود اما اینکه چه زمانی انجام می شود، معلوم نبود، گفت: قیمت زعفران طی چند سال اخیر تغییری نداشته و حتی با افزایش قیمت نهاده ها هم اصلا تفاوتی نکرده است. در حالی که باید حدود ۷-۸ ماه قبل افزایش پیدا می کرد.

,

این زعفرانکار تصریح کرد: اکنون هم که قیمت زعفران بالا رفته است، اما هنوز هم به رشد تورم و پایه پولی نرسیده است، به همین دلیل باید قیمت آن بالاتر باشد تا به صرفه باشد.

,

اکبری بیان کرد: هم اکنون قیمت زعفران در اروپا، مثقالی ۸ یورو است که معادل حداقل ۲۴۰ هزار تومان می شود، بنابراین با افزایش قیمتی که اتفاق افتاده باز هم میبینیم که قیمت زعفران در ایران، هنوز به اندازه نصف قیمت جهانی خودش هم رشد نکرده است.

,

وی با بیان اینکه برای تولید یک محصول، دو فاکتور هزینه و درآمد مهم است و این موضوع هم به قیمت ابزار بستگی دارد، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه تولید زعفران نابسامانی هایی وجود دارد و به دلیل نوسان قیمت نهاده ها و تغییر آن حتی به صورت هفته ای، برنامه ریزی و مدیریت برای کشاورزان سخت می شود و حتی ممکن است به جای سود، ضرر هم بکنند.

,

هنوز هم جای افزایش قیمت وجود دارد

, هنوز هم جای افزایش قیمت وجود دارد , هنوز هم جای افزایش قیمت وجود دارد ,

این زعفرانکار با اشاره به اینکه متاسفانه امسال تولید زعفران به دلیل عدم بارندگی و گرما، شدیدا دچار افت شد، افزود: از طرف دیگر قیمت نهاده ها و کود آنقدر بالا رفته بود که بسیاری از کشاورزان نتوانستند به مزارع خود رسیدگی کنند.

,

اکبری با اشاره به اینکه با توجه به گرانی شدید نهاده ها، زعفران راهی جز افزایش قیمت نداشت، گفت: طی سالهای اخیر قیمت همه اقلام خیلی بالا رفته، چطور انتظار داریم که قیمت زعفران همان ۳۰ هزار تومان باقی بماند؟ در حالی که قیمت زعفران به نسبت نهاده ها، آنقدر بالا نرفته و اگر دولت زعفرانی را که قبلا خریداری کرده، وارد بازار نکند، هنوز هم جای افزایش قیمت وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه کشاورز که در شرایط خشکسالی و اوضاع اقتصادی نامناسب، محصولی را تولید می کند و مجبور به تامین نهاده های گران است، باید مورد حمایت قرار بگیرد، ادامه داد: برای حمایت از زعفرانکاران، جهاد کشاورزی باید این محصول را با قیمت بالا خرید تضمینی کند تا دست دلال قطع شود و کشاورز هم با خیال راحت سراغ تولید برود، اما متاسفانه دولت چنین قدرت اقتصادی و سرمایه ای برای حمایت ندارد.

,

دولت خرید تضمینی منطقی ندارد

, دولت خرید تضمینی منطقی ندارد , دولت خرید تضمینی منطقی ندارد ,

این زعفرانکارعنوان کرد: از طرف دیگر متاسفانه قیمت خرید تضمینی دولت، ۱۰-۲۰ درصد از قیمت بازار و دلال هم کمتر است. در چنین شرایطی، چرا باید کشاورز محصول خود را به دولت بفروشد؟ اما اگر قیمت خرید تضمینی حدود یک تا پنج درصد زیر قیمت بازار باشد، کشاورز ترجیح می دهد که محصولش را به دولت بدهد و بدون نگرانی از خدمات حمایتی دولت استفاده کند.

,

اکبری با اشاره به اینکه متاسفانه دولت خرید تضمینی منطقی ندارد و مثل موضوع خرید گندم، هر ساله دعواست، گفت: خرید تضمینی دولت خیلی جواب نمی دهد چون اختلاف قیمت بازار و دلال شدید است و در واقع دولت خودش نقش دلال را دارد.

,

وی ادامه داد: متاسفانه توزیع نهاده های یارانه ای هم شیوه درستی ندارد، یکبار که برای دریافت کود به جهاد کشارزی مراجعه کردم، آقای مسئول گفت؛ ما کود نداریم، بروید از فروشگاه روبرو تهیه کنید. در این خصوص آقای مسئول نهاده ها را به فروشگاه فروخته و او هم آن را بصورت آزاد به کشاورزان می فروخت. این فسادها و خلأ قانونی وجود دارد.

,

صادرات فله ای و گمنامی زعفران خراسان جنوبی

, صادرات فله ای و گمنامی زعفران خراسان جنوبی, صادرات فله ای و گمنامی زعفران خراسان جنوبی,

این زعفرانکار درخصوص عقب ماندگی در حوزه برندسازی زعفران هم گفت:  زعفران ایران در بازارهای جهانی و اروپا خیلی گمنام است، چرا که به جای فرآوری و بسته بندی، به صورت خام از کشور خارج می شود.

,

اکبری افزود: فارغ از بحث فرآوری، حتی در زمینه تولید هم عقب ماندیم، چرا که میانگین تولید زعفران در کشور ما ۱۰ کیلو در هکتار است در حالی که میانگین تولید توسط آمریکایی ها در افغانستان ۱۶ کیلو در هکتار بود. در حالی که خاستگاه زعفران در خراسان است، اما در افغانستان با تکنولوژی و سیستم روز کشاورزی، عملکرد بیشتری ایجاد شده است. بنابراین در بخش تولید هم ضعف داریم و نتوانسته ایم به رقبایی که خودمان برای خودمان درست کرده ایم، برسیم. اصلا نمی گوییم زعفران به افغانستان نرود، برود؛ اما در مقابل ما هم تکنولوژی خود را بالا ببریم، چرا که در بازار رقابتی هر که بیشتر و بهتر تولید کند، پیروز است.

,

وی با اشاره به اینکه خیلی از کشورها و اتحادیه اروپا زعفران ایران را پس می دهند، چرا که داخل آن باقی مانده کود و سموم وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه دولت برای تولید ارگانیک ارزشمندترین گیاه دارویی هم هیچ اقدام و حمایتی نکرده است، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سیستم متولی، باید این کار را انجام دهد و با خرید محصول ارگانیک به بهای بیشتر، کشاورزان را به این سمت سوق دهد که در این صورت، نقش دلال هم کامل حذف خواهد شد، چرا که او دیگر توان خرید ندارد.

,

این زعفرانکار  تاکید کرد: در این خصوص باید کشاورزان در زمینه تولید و عملکرد بیشتر و صنایع و سرمایه گذاران هم برای فرآوری و بسته بندی برنامه ریزی و تلاش کنند تا در هر دو حوزه، کار با موفقیت و به موازات هم پیش برود. اما همه اینها حلقه های گمشده ای دارد که برخی به خود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی برمی گردد.

,

لزوم ظرفیت سازی در زمینه محصولات استراتژیک

, لزوم ظرفیت سازی در زمینه محصولات استراتژیک, لزوم ظرفیت سازی در زمینه محصولات استراتژیک,

اکبری با بیان اینکه هم اکنون محصولات متعددی در خراسان جنوبی کشت و تولید می شود، گفت: وقتی محصولات استراتژیکی مثل زعفران، زرشک و عناب در استان داریم، باید تمام حمایت ها به سمت این محصولات بیاید. اما چرا مسئولان به سمت ظرفیت سازی حرکت نمی کنند؟

,

وی ادامه داد: تولید برخی از محصولات مثل هندوانه یا چغندر که بسیار آب بر هستند، اصلا متناسب با شرایط استان نیست. برخی بذرهایی که توسط جهادکشاورزی توزیع می شود، اصلا ظرفیت تولید آن در استان وجود ندارد، مثلا خراسان جنوبی ظرفیت خودکفایی در تولید کلزا را ندارد. بر این اساس بهتر است به جای فعالیت در زمینه همه محصولات، تنها در زمینه محصولاتی کار شود که ظرفیت آن وجود دارد. مثلا با حمایت تخصصی و تمرکز بر روی محصولات استراتژیک، این محصولات را در بهترین حالت تولید و با فرآوری و بسته های شکیل صادر و برندسازی کرد که اینگونه خیلی موفق تر خواهیم بود تا اینکه در تولید همه چیز دست داشته باشیم.

,

نان فرآوری زعفران در سفره مردم استان نیست

, نان فرآوری زعفران در سفره مردم استان نیست, نان فرآوری زعفران در سفره مردم استان نیست,

این زعفرانکار با اشاره به اینکه در حوزه فرآوری هم خیلی پیشرفت نداشته ایم، گفت: فرآوری یعنی تولید محصولات متعدد از یک محصول و وارد کردن آن به سفره مردم، اما آیا در خصوص زعفران، توانسته ایم این کار را انجام دهیم؟

,

اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی برند قوی و شناخته شده ای از زعفران در سطح کشور ندارد، عنوان کرد: شرکت زعفران بهرامن و سحرخیز در خراسان رضوی به عنوان دو برند مشهور، زعفران استان را به صورت فله ای خریداری می کنند، اما سود حاصل از بسته بندی و فرآوری آن به جیب مردم استان نمی آید.اگر کاری انجام می شود باید نان آن در سفره مردم استان باشد.

,

وی با تاکید بر حمایت از واحدهای بسته بندی و فرآوری زعفران در استان، اظهارکرد: خراسان رضوی به دلیل داشتن منابع آبی بیشتر و اقلیم بهتر و همچنین داشتن مرکز تحقیقات زعفران و بررسی های علمی و دانشگاهی در حوزه زعفران، از ظرفیت هایش استفاده بهتری کرده است.

,

نرخ خرید و صادرات زعفران منصفانه نیست

, نرخ خرید و صادرات زعفران منصفانه نیست, نرخ خرید و صادرات زعفران منصفانه نیست,

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در خراسان جنوبی محصولات کشاورزی متعددی مثل زرشک، زعفران، پسته، انار، عناب و … وجود دارد اما زرشک و زعفران دو محصول استراتژیک واقعی  است.

,

وی افزود: طی سالهای گذشته نسبت به نرخ تورم و افزایش قیمت اقلام خوراکی و غیرخواراکی، نرخ زعفران هیچ تغییر و افزایش قیمتی نداشته است.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بنده به عنوان مدافع و نماینده زعفرانکاران استان خراسان، قابل قبول نیست که زعفران کیلویی ۱۵-۲۰ میلیون تومان از کشاورز خریداری شود و صادرکننده با یک چرخش و کار ابتدایی روی زعفران، آن را به قیمت کیلویی ۷۰-۸۰ میلیون تومان صادر کند.

,

اسحاقی بیان کرد: سال گذشته یکی از مسئولان اعلام کرد که هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید محصول از زعفرانکاران گرفته ایم، هر کسی که می خواهد زعفران را کیلویی ۲۰ میلیون تومان بخرد، می تواند از این تسهیلات هزار میلیارد تومانی استفاده کند. در حالی که ما به دنبال این نیستیم که به شرکت ها و صادرکنندگان تسهیلات بدهیم که بیایند زعفران بخرند! این چه کاری است؟ ما داریم به صادرکننده کمک مالی می کنیم تا زعفران را به قیمت ابتدایی و ظالمانه خریداری کند.

,

وی افزود: نگه داشتن زعفران در یک قیمت، کار بسیار اشتباهی بود که بنده مقابل آقایان ایستادم، اما گفتند؛ فعلا همراهی کن تا این زعفران ها خریداری شود.

,

در برابر اقدامات پوپولیستی سکوت نمی‌کنم

, در برابر اقدامات پوپولیستی سکوت نمی‌کنم, در برابر اقدامات پوپولیستی سکوت نمی‌کنم,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی با انجام کارهای پوپولیستی سعی دارند تا نشان دهند که نسبت به محصول زعفران توجه ویژه ای دارند، گفت: سال قبل که گذشت، اما اگر ببینم که این شخص هنوز هم به کارهای پوپولیستی اش ادامه می دهد، قطعا نام او را که تاکنون به حرمت برخی مسائل محفوظ نگه داشته ام، خواهم گفت.

,

اسحاقی اظهارکرد: سال گذشته ۵۰ تن زعفران توسط تعاون روستایی خریداری و در انبار دولت دوازدهم انباش شد، اما این زعفران الان کجاست و دولت برای آن چه برنامه ای دارد؟ چون من نگران این هستم که مبادا این زعفران یکباره وارد بازار شود و قیمت زعفران را تحت تاثیر قرار دهد.

,

وی اظهارکرد: متاسفانه امسال تولید زعفران در خراسان جنوبی، حدود ۳۰ درصد کاهش دارد ولی خوشبختانه شاهد سیر صعودی در قیمت آن بوده ایم. اما اکنون چه کسانی از افزایش قیمت زعفران ناراحت هستند؟ سرمایه گذاران و صادرکنندگان معتقدند اگر این رویه پیش برود، در قیمت خیلی از کالاها تاثیر خواهد داشت. بله تاثیر دارد، اما در حالی که قیمت بعضی از کالاها و اقلام ۱۰ – ۲۰ برابر شده است، قیمت زعفران هیچ تغییری نداشته است.

,

باید دست دلال بین زعفرانکار و صادرات واقعی قطع شود

, باید دست دلال بین زعفرانکار و صادرات واقعی قطع شود, باید دست دلال بین زعفرانکار و صادرات واقعی قطع شود,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده هم اکنون هم معتقدم که قیمت ۱۲۰ هزار تومانی برای هر مثقال زعفران،  نه تنها واقعی نیست بلکه قیمت آن باید حداقل بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد.

,

اسحاقی با اشاره به اینکه برخی می گویند که افزایش قیمت زعفران، مصرف آن را در کشور با مشکل مواجه می کند، ادامه داد:  برای این موضوع هم پیشنهاد بنده این است که وزارت صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، کارگروهی تشکیل دهند و دست دلال بین زعفرانکار و صادرات واقعی را قطع کنند. در این خصوص باید هزینه بسته بندی بهداشتی و مالیات مورد توجه قرار بگیرد و سود صادرکننده هم در نظر گرفته شود و قیمت خرید و صادر، برای زعفرانکار مشخص شود. یعنی اگر صادرکننده می خواهد زعفران را کیلویی ۷۰ میلیون تومان صادر کند، باید حداقل کیلویی ۴۰ میلیون تومان از کشاورز بخرد.

,

وی تاکید کرد: اگر دولت به دنبال این است که هم به مصرف داخل و هم منافع زعفرانکار توجه کند، مکلف و موظف است که قیمت خرید زعفران از زعفرانکار را برای مصرف داخل و صادرات مشخص کند. اینگونه نه زعفرانکار و نه صادرکننده، هیچکدام متضرر نمی شوند.

,

سودهای کلان صادرکنندگان با ارائه تسهیلات خرید زعفران

, سودهای کلان صادرکنندگان با ارائه تسهیلات خرید زعفران, سودهای کلان صادرکنندگان با ارائه تسهیلات خرید زعفران,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که به دنبال این باشیم که به صادرکنندگان تسهیلات خرید زعفران بدهیم و برای آنها نرخ تعیین کنیم، فقط به صادرکننده خدمت خواهیم کرد و سودهای کلانی نصیب صادرکننده خواهد شد.

,

اسحاقی بیان کرد: سال گذشته دولت هزار میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان اختصاص داد تا زعفران را کیلویی ۲۰ میلیون تومان بخرند، اما آن را به قیمت بالای ۵۰-۶۰ میلیون تومان بفروشند که این بی انصافی در حق زعفرانکار است.

,

وی افزود: دولت باید تا برهه ای از زمان؛ نسبت به صادرات زعفران توجه ویژه ای داشته باشد و قیمت‌ها را ارزیابی و سنجش کند.

,

هزینه کرد تسهیلات برای توسعه واحدهای فرآوری

, هزینه کرد تسهیلات برای توسعه واحدهای فرآوری, هزینه کرد تسهیلات برای توسعه واحدهای فرآوری,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: هم اکنون صادرات زعفران دست چند شرکت و یک سری از خواص است که زعفران را بصورت فله ای به کشورهای دیگر مثل اسپانیا صادر می کنند و اینگونه زعفران خراسان جنوبی به نام اسپانیا برند سازی می شود. این در حالی است که توجه خاصی به واحدهای فرآوری زعفران نمی شود، در حالی که این واحدها محصولات متنوعی مثل نوشیدنی، نقل، آدامس، قرص و … تولید می کنند.

,

اسحاقی بیان کرد: برای فرآوری زعفران هم نیاز نیست که کارخانه های جدیدی ایجاد شود، بلکه اگر همین تسهیلات هزار میلیاردی که برای خرید زعفران به سرمایه گذاران داده می شود، به صاحبان کارخانه های فرآوری داده شود، باعث توسعه واحدهای فرآوری و همچنین رسیدن قیمت زعفران به قیمت واقعی‌اش خواهد شد.

,

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در توصیه ای به دولت دوازدهم تاکید کردند که "به سمت فرآوری زعفران جنوب خراسان بروید"، گفت: متاسفانه در دولت دوازدهم نسبت به این توصیه بی توجهی شد، اما خواسته ما از دولت سیزدهم به عنوان دولت انقلابی، ولایی و مردمی این است که به این توصیه رهبری عمل کند.

,

صداوسیما ظرفیت‌ها را معرفی کند

, صداوسیما ظرفیت‌ها را معرفی کند, صداوسیما ظرفیت‌ها را معرفی کند,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی اطلاعی مردم از فرآوری زعفران و محصولات متنوع آن، اظهارکرد: یکی از ماموریت های صدا و سیما در هر منطقه ای، این است که محصولات آن منطقه و سرمایه گذاران و صادرکنندگان واقعی را به مردم معرفی کند. در این خصوص؛ صدا و سیمای خراسان جنوبی باید ظرفیت واحدهای فرآوری زرشک و زعفران استان را معرفی کند، چرا که تا زمانی که این ظرفیت ها معرفی نشود، مردم فکر می کنند اصلا به سمت فرآوری نرفتیم و یا شاید هنوز مطالعات آن هم انجام نشده است.

,

وی ادامه داد: معرفی این ظرفیت ها در رسانه ملی باعث  وقتی این گونه موارد در رسانه ها باعث جذب سرمایه گذاران کشوری می شود و همچنین فعالان حوزه اقتصاد در دولت را مجاب می کند تا به جای اینکه به عده ای که قوی هستند، تسهیلات بدهد تا قوی تر و پولدارتر شوند، توسعه فرآوری را دنبال کنند تا مردم منتفع شوند.

,

ابلاغ تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای خرید زعفران

, ابلاغ تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای خرید زعفران, ابلاغ تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای خرید زعفران,

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی دیروز به رسانه‌ها گفت: طرح حمایتی زعفران برای جلوگیری از ضرر کشاورزان تعبیه شده تا آنان بتوانند به قیمت منصفانه زعفران خود را بفروشند.

,

وی با اشاره  به اینکه طرح حمایتی زعفران از اول آبان‌ماه آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود، افزود: امسال در طرح خرید حمایتی زعفران در کشور، مجری طرح؛ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان خراسان جنوبی است و برای خرید زعفران هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بانک عامل موظف است به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران‌کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت ۵ روز اقدام کنند.

,

قوسی گفت: در این طرح قیمت هر کیلو زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمول ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلو گرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

,

در حالی نماینده قائنات نسبت به اقدامات پوپولیستی تذکر می دهد که گویا امسال هم حمایت از زعفرانکاران، باز هم در قالب ارائه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صادرکنندگان تعریف شده است. قیمت خرید زعفران در این طرح هم طوری تعیین شده که از قیمت بازار خیلی پایین تر است و این همان حمایت ظالمانه در حق زعفرانکاران است که نماینده قائن نسبت به آن هشدار داد.

, در حالی نماینده قائنات نسبت به اقدامات پوپولیستی تذکر می دهد که گویا امسال هم حمایت از زعفرانکاران، باز هم در قالب ارائه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صادرکنندگان تعریف شده است. قیمت خرید زعفران در این طرح هم طوری تعیین شده که از قیمت بازار خیلی پایین تر است و این همان حمایت ظالمانه در حق زعفرانکاران است که نماینده قائن نسبت به آن هشدار داد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه