اخبار داغ

تلاش دولت برای جلب اعتماد کشاورزان؛

دست کشاورز برای تامین نهاده پیش کسی دراز نمی‌شود/ طرح دولت در کشت قراردادی گندم؛ مرهمی بر گرانی نهاده‌ها

دست کشاورز برای تامین نهاده پیش کسی دراز نمی‌شود/ طرح دولت در کشت قراردادی گندم؛ مرهمی بر گرانی نهاده‌ها
برای کاهش بار هزینه‌های کشت محصولات کشاورزی به ویژه گندم دولت طرحی کشت قراردادی را ارائه کرده که کشاورزان بهای نهاده را در زمان برداشت می‌پردازند و حال باید دید که این طرح از سوی کشاورزان مورد استقبال قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ موضوع گرانی سم و کود باعث شد که بسیاری از کشاورزان قید خرید این نهاده ها را بزنند و این مسئله مزید برعلت شد که سال گذشته شاهد کاهش میزان تولید محصولاتی مثل گندم باشیم و این بازی دو سر باخت بود که باعث می شد که هم سفر کشاورزان خالی بماند و هم آنکه دولت برای تامین امنیت غذایی به سمت واردات حرکت کند که این مسئله از نظر مالی در این بحران های اقتصادی مشکلات فراوانی را به وجود می آورد.

کشاورزان نیز انتقاد داشتند که چطور می توانند یک کیسه کود را با قیمت ۷۰۰ هزار تومان تهیه کنند و این مسائل باعث شد که در هفته های گذشته در خصوص این مسئله پیگیری هایی را انجام دهیم.

برای حل این نقیصه دولت به صورت پایلوت در هشت استان کشور بحث قرارداد کشت توافقی را مطرح کرده است که استان گلستان نیز جزو یکی از این هشت استان کشور به شمار می رود.

در این طرح نهاده و مسئله بیمه کشاورزان از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به صورت رایگان در اختیار زارع قرار داده می شود و پس از برداشت محصول این وجه از کشاورزان کسر خواهد شد.

علیقلی ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در این باره می گوید: در این طرح فعلا بیمه و نهاده مورد حمایت قرار گرفته و بذر در نظر گرفته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: این مسئله سبقه تاریخی دارد و در گذشته به عنوان سلف محصولات کشاورزی مطرح بود اما در اجرای این طرح دولت به فکر درآمدزایی نیست و تنها درصدد است که مشکل کشاورز حل شود.

ایمانی ابراز داشت: این مسئله نیز اندیشیده شده که اگر کشاورز میزان کمتری کود و نهاده را درخواست کرده باشد در اختیار وی قرار بگیرد ولی توصیه ما این است که کشاورزان کود و سموم را به دلیل گرانی از مرحله تولید محصول حذف نکنند.

,
,
,

شرکت غله گلستان پشتبان مالی طرح کشت قراردادی گندم
سید خالق سجادی، مدیرکل غله استان گلستان ادامه داد: بیمه و کود بخشی از مشکلات کشاورزان است که دولت برای آن یارانه نیز در نظر گرفته است و کشاورزان به ازای پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه می توانند محصولات خود را بیمه کنند.

سجادی به طرح کشت توافقی اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح می تواند به حل مشکلات کشاورزان کمک کند  و تامین نهاده ها در فصل کاشت و داشت برای کشاورزان هزینه خاصی ندارد و کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی می توانند نهاده های خود را تامین کنند.

وی افزود: با تمهیداتی که اندیشیده شده مشکل کشاورزان در خصوص گرانی کود حل می شود و هر کودی که نیاز دارد برحسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار می گیرد.

این مقام مسئول به بحث کشت توافقی اشاره کرد و گفت: اداره کل غله تامین کننده اعتبارات آن است و شرکت خدمات کشاورزی کود و شرکت بیمه نیز به صورت رایگان محصول کشاورزی را بیمه می کند و اداره کل غله این اعتبارات را می پردازد و در زمان برداشت محصول از کشاورزان اخذ می کند.

, شرکت غله گلستان پشتبان مالی طرح کشت قراردادی گندم ,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

سجادی تاکید کرد: این تصمیمی است که در سطح ملی گرفته شده و با رویکردی که وزیر محترم داشته این تصمیم لحاظ شده است و به صورت پایلوت در هشت استان کشور انجام می شود.

,

مراکز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان آماده عرضه نهاده به کشاورزان

, مراکز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان آماده عرضه نهاده به کشاورزان,

حمید هزارجریبی، مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان نیز می گوید: مراکز منتخب ما در سطح استان گلستان برای عرضه کودهای مورد نیاز کشاورزان آمادگی لازم را دارند و کشاورزان می توانند با انعقاد کشت قراردادی نسبت به تهیه این نهاده ها اقدام کنند.

هزارجریبی یادآور شد: سامانه پهنه بندی برای عرضه کود در نظر گرفته شده که کود را از مبدا تا مقصد رهگیری می کند و اگر سامانه به دلیل نقص فنی و یا قطعی اینترنت در مراکز جهاد کشاورزی از دسترس خارج شود می توانیم به کشاورزان حواله دستی برای تامین نهاده ها ارائه کنیم.

وی افزود: انتظار ما این است که کشاورزان از عناصر فسفر و پتاسیم به تناسب مناسب در سطح مزارع خود استفاده کنند تا بتوانند محصول خوبی را برداشت کنند.

حال باید دید که کشاورزان گلستانی تا چه میزان به کشت قراردادی اهتمام خواهند داشت، علاوه بر این مسائل تضمین در پرداخت به موقوع مطالبات از سوی دولتمردان می تواند باعث رونق گرفتن این طرح در استان گلستان شود.
 

,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه