اخبار داغ

گزارشی از وضعیت حفاظت و توسعه جنگل‌ها؛

دَم آلودگی‌های صنعتی، بازدم ریه‌های زمین را به شماره انداخت/ لزوم مشارکت جوامع محلی در حفظ جنگل‌ها

دَم آلودگی‌های صنعتی، بازدم ریه‌های زمین را به شماره انداخت/ لزوم مشارکت جوامع محلی در حفظ جنگل‌ها
حفاظت و توسعه عرصه‌های جنگلی بدون تزریق اعتبارات مالی کافی، نبود برنامه های راهبردی، تهیه نشدن طرح های منابع طبیعی و محیط زیستی و بدون واگذاری اجرای برنامه ها به اهل فن و متخصصان امکانپذیر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، حدود سه دهه است که متخصصان و کارشناسان علوم محیط زیست درباره پیامدهای افزایش آلودگی صنایع، سوخت های فسیلی، تغییرات اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه ای، بروز سیلاب ها، آب شدن یخچال های زمین و مرگ تدریجی ریه های زمین که همان جنگل ها هستند با انتشار در مجلات تخصصی و رسانه های بین المللی هشدار می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

اما چون منافع و توسعه اقتصادی و سیاسی کشورها هنوز به بهره برداری از سوخت های فسیلی و توسعه صنایع و حتی بهره برداری از جنگل ها وابسته بوده و هست، دولت ها فقط از کنار این هشدارها عبور کردند هرچند که البته کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای توانمند تلاش کرده اند که با اختصاص منابع مالی، بهره گیری از فناورهای به روز و انرژی های تجدید پذیر از اثرات پیامدهای گازهای گلخانه ای وارد شده به اتمسفر زمین تا حدودی بکاهند.

اما اکوسیستم زمین به طور جدی نتایج تزریق حجم انبوهی از گاز گلخانه ای به اتمسفر زمین را با تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ها، کاهش رطوبت در جنگل ها، آتش گرفتن جنگل ها، بروز سیلاب های مخرب طی یک دهه اخیر بدون تعارف به زمینیان نشان داد.

شاید اجلاسیه بین المللی گلاسکو درباره تغییرات اقلیمی که طی چند روز اخیر با حضور نمایندگان کشورها در بریتانیا برگزار شد نمونه ای واضح از واکنش دنیا به این وضعیت نگران کننده، حتی اعتراف به جدی نگرفتن توصیه های متخصصان محیط زیست بوده باشد هرچند که در این اجلاسیه نیز توافق در زمینه مصرف سوخت های فسیلی به نتیجه ای واحد نینجامید.

با این وجود، در این اجلاسیه بر فاکتور بسیار مهمی که همان حفاظت و توسعه عرصه های جنگلی بود نیز تاکید شد تا دولت ها برنامه های راهبردی برای حفظ و توسعه مناطق جنگلی خود داشته باشند.

اما در ایران، هنگامیکه اخبار یک دهه اخیر استان ها را مرور می کنیم، متاسفانه با حجمی از اخبار انتشار یافته از آتش سوزی های مرتعی و جنگلی به علت تغییرات اقلیمی همچنین غفلت و حتی طمع های انسانی مواجه می شویم، البته از بهره برداری های بی رویه از جنگل های شمالی برای مصرف چوب در صنایع وابسته و ... نباید گذشت.

خلاصه، هر آنچه که اتفاق افتاده است، جز مرگ بخشی از ریه های زمین که نقش جذب گازهای گلخانه ای و تولید اکسیژن را بر عهده دارند، نبوده است، هر چند که نباید فراموش کنیم این عرصه محل زیست حیات وحش نیز هست و علاوه بر آن، دنیا نیز برای اهلی کردن گونه های گیاهی به منظور بهره برداری های غذایی به ذخیرگاه های جنگلی نیاز دارد و شاید عناصر دارویی برای درمان بیماری ها در دل این عرصه های طبیعی نیز نهفته باشد.

در عین حال، گذشته از همه این یادآوری ها، قطعا چاره ای جز این باقی نمانده است که باید نقطه از سر خط را برای حفظ عرصه های جنگلی باقی مانده و حتی غنی سازی و توسعه آنها دوباره شروع کنیم.

البته این شروع دوباره بدون وجود اعتبارات مالی کافی، بدون تدوین برنامه های راهبردی، بدون تهیه طرح های منابع طبیعی و محیط زیستی، بدون فرهنگسازی و آشنایی جامعه با طبیعت، بدون دعوت از جوامع محلی و مردم به پای کار و بدون واگذاری اجرای برنامه ها به اهل فن و متخصصان امکانپذیر نیست.

صنایع آلاینده نیز باید باید باید سهم مالی و حمایتی خود را برای حفظ و توسعه مناطق جنگلی بپردازند و فراموش نکنند که در زمینه تولید گازهای گلخانه ای، به زمین و حیات طبیعت بدهکار هستند.

اما در همین راستا، در این گزارش به بررسی وضعیت مناطق جنگلی استان که سال ها تحت حفاظت مدیریت شده اند، می پردازیم و وضعیت بخشی از ریه های تنفسی ایران را در این خطه شمال شرق کشور بررسی می کنیم.

 



تنگنای معیشتی، عاملی برای تخریب جنگل به دست جوامع محلی

در همین باره، مهدی مودتی، نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک در پاسخ به این سوال که حال جنگل های خراسان شمالی چطور است، اظهار کرد: از جمله عللی که موجب شده اند تا حال مناطق جنگلی استان خوب نباشد، مسائل تغییرات اقلیمی، کم بارشی ها، کاهش رطوبت و کاهش پوشش گیاهی در این مناطق هستند.

مودتی همچنین گفت: شاهد هستیم در منطقه جنگلی قرق شده بزداغی، چرای شتر تا عمق این جنگل انجام می شود.

وی عنوان کرد: هنگامیکه به حریم جنگل قدم می گذاریم دیگر نهال های کوچک و جوان تر را نمی بینیم، درحالیکه وجود این نهال های کوچک و جوان پشتوانه های آینده و تضمین حیات مناطق جنگلی هستند.

علاوه بر این، نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی از رفتار غیرمسئولانه گردشگران با طبیعت که زباله می ریزند و حتی عامل آتش سوزی ها در مناطق جنگلی می شوند نیز انتقاد کرد.

وی همچنین یادآور شد: متاسفانه جوامع محلی نیز عاملی برای ضربه زدن به حیات جنگل ها شده اند.

مودتی گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و معیشتی این جوامع دچار تنگنا شده، این عامل موجب شده است که آنها یا با چرای بی رویه دام و یا با تبدیل زمین های جنگلی به زمین کشاورزی به مناطق جنگلی تعرض کنند.

وی در ادامه بر اهمیت فرهنگسازی در جامعه به ویژه شروع آموزش ها و فرهنگسازی از جمعیت نونهال سپس دیگر اقشار جامعه تاکید کرد و گفت: باید با آموزش های همگانی میان انسان و طبیعت آشنایی و اتصال برقرار کرد.

نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی افزود: بشر باید بداند که با طبیعت چگونه رفتار کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه هیات های کوهنوردی کشور ملزم به کسب آموزش شده است تا همیار ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در زمینه های مراقبت، ترمیم و توسعه مناطق جنگلی و مرتعی باشد، معتقد هستم که معلمان، مربیان همچنین مدیران طبیعت گردی نیز باید آموزش ببینند تا بتوانند نونهالان، نوجوانان و جوانان را آموزش دهند که چگونه با طبیعت رفتار درست داشته باشند.

مودتی افزود: در عین حال، انتظار است که قوانین مقابله با متصرفان و مخربان عرصه های طبیعی کشور نیز بازنگری و اصلاح شوند.

 

 

رفتارهای غیر مسئولانه بلای جان طبیعت شده است

افسانه حسامی فر، رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: زندگی بشر از حیات عرصه های طبیعی و محیط زیست، نفس می گیرد، بنابراین باید همگان در طبیعت مسئولانه رفتار کنند.

حسامی فر گفت: این در حالی است که رفتار غیر مسئولانه گردشگران آموزش ندیده بلای جان طبیعت شده است.

وی بیان کرد: بشر، زباله و آتش را به جان عرصه های طبیعی و جنگلی انداخته است.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بخشی از مناطق جنگلی ارس خراسان شمالی بر اثر این رفتار غیرمسئولانه گردشگران، شکارچیان و جوامع محلی به خاکستر تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: با این وجود، هیات کوهنوردی استان به یاری ادارات منابع طبیعی و محیط زیست استان آمده است و در زمینه های جمع آوری زباله ها، کمک بر خاموش کردن آتش ها و ترمیم و احیای جنگل ها همراهی می کند.

حسامی فر افزود: همچنین توانسته ایم یک گروه مردم نهاد طبیعت دوست را نیز پای کار آوریم تا بتوانیم از همکاری آنها برای حفظ و مراقبت از جنگل ها و عرصه های طبیعی در استان کمک بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معتقد هستیم که آموزش رفتار درست با طبیعت باید از سن نونهالی شروع شود، بنابراین به آموزش دانش آموزان به ویژه در مناطق حاشیه نشین ورود کرده ایم و این آموزش ها را با برپایی پیمایش ها در مناطق طبیعی استان برگزار می کنیم.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه نیروی این گروه کوهنوردی استان کم است اما جمعیت جامعه هدف بسیار، انتظار داریم که برای توسعه این فرهنگسازی، صدا و سیما و رسانه های استان نیز پای کار بیایند و در این زمینه این هیات کوهنوردی استان را یاری کنند.

 

 

رشد باغ تراشی با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال

سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در خراسان شمالی عمده اشتغال بر پایه دامپروری و کشاورزی است.

سرهنگ حیاتی گفت: توسعه دامپروری روستای و عشایری همچنین شخم شیارها به عرصه های مرتعی و جنگلی استان آسیب های جدی وارد کرده اند و متاسفانه جوامع محلی به عرصه های طبیعی فقط نگاه تولید علوفه دارند.

وی تصریح کرد: برای بهبود اقتصاد و معیشت زندگی جوامع محلی و حمایت از افزایش درآمد آنها باید برنامه و طرح تهیه شود.

این مسئول افزود: به طور قطع معیشت و اقتصاد جوامع محلی بهبود پیدا کند، عرصه های طبیعی و جنگلی نیز از تخریب و تصرف این جوامع نجات پیدا می کنند.

وی همچنین به اجرای طرح تنفس جنگل های شمال در سال 96 نیز اشاره و عنوان کرد: پس از تصویب این طرح، دولت نتوانست جایگزین های مناسبی را برای تامین چوب مصرفی صنایع کشور در دستور کار قرار دهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: متاثر از این تصمیم گیری و تامین نشدن کاغذ و چوب مصرفی کشور از محل واردات و یا زراعت چوب شاهد هستیم که همه روزه در خراسان شمالی باغ تراشی رخ می دهد.

وی گفت: از استان درختان قطع شده باغی با ارزشی از جمله گردو، بادام و توت خارج می شوند. درصورتیکه در استان بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنین نوغان داری به درستی سرمایه گذاری می شد، امروز شاهد رشد باغ تراشی نبودیم. متاسفانه به علت خلاء قانونی امکان توقیف کامیون های درختان قطع شده باغی را نیز نداریم.

این مسئول افزود: در عین حال، شاهد هستیم که طی سال های اخیر به علت تامین نشدن به موقع و کافی سوخت گاز مایع برای جوامع محلی و عشایر درختان عرصه های طبیعی نیز قطع می شوند تا به سوخت تبدیل شوند.

وی درباره توان این یگان برای مراقبت از عرصه های طبیعی استان نیز یادآور شد: با وجود اینکه 20 سال از عمر یگان حفاظت این اداره کل می گذرد هنوز 90 درصد از نیروهای این یگان شرکتی هستند درحالیکه این یگان به نیروهای رسمی، آموزش دیده، توانمند، با انگیزه و زبده  البته به تعداد کافی نیاز دارد.

حیاتی تصریح کرد: تجهیزات در اختیار این یگان به روز و کامل نیست. هنوز عرصه های طبیعی استان را با وجود کمبود نیروی با گشت های مستمر پایش می کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: درحالیکه در عصر حاضر باید دوربین های کنترلی مدار بسته و پهبادها به کمک یگان های حفاظت ادارات کل منابع طبیعی استان ها بیایند تا بتوان عرصه های طبیعی استان را با استفاده از این تجهیزات پایش و رصد کرد.

وی همچنین افزود: جوامع محلی باید به تجهیزات اطفا ء حریق مجهز شوند. قوه قضاییه برخورد جدی و قهری با زمین خواران عرصه های طبیعی نیز داشته باشد تا زمین خواری ها دوباره تکرار نشوند.

 

 

 جوامع محلی و مردم برای حفظ عرصه های طبیعی به پای کار دعوت شوند

حسین رضایی، مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این باره عنوان کرد: در این کشور خیلی راحت زمین های ملی تخریب و درختان جنگلی قطع می شوند.

رضایی گفت: البته هر چند که هر ساله اعتبارات دولتی صرف کاشت، ترمیم و حفاظت از جنگل ها می شوند اما پس از دو تا سه سال شاهد هستیم که پروژه جنگل کاری در دستور کار، به علت اینکه اختصاص اعتبارات ادامه دار نبوده است، رها می شود.

در عین حال، وی یادآور شد: از خود بپرسیم که چرا جوامع محلی و مردم مسئولیت اجتماعی خود را در زمینه حفظ و مراقبت از عرصه های طبیعی و جنگلی از دست داده اند؟

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: چرا هنگامیکه جنگل آتش می گیرد آنان نظاره گر هستند درحالیکه باید دیده بان عرصه های طبیعی باشند.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه جوامع محلی و مردم در حفظ و مراقبت از عرصه های طبیعی به پای کار دعوت و مشارکت داده نشوند و به اقتصاد عرصه های طبیعی با تکیه بر توان آنان اهمیت داده نشود، تخریب عرصه های طبیعی و جنگلی ادامه دار خواهد بود.

رضایی خاطر نشان کرد: هنگامیکه طرح ها برای حفظ، مراقبت، ترمیم، غنی سازی و توسعه عرصه های طبیعی و جنگلی تهیه می شوند، طبق بند الف ماده 29 ، طرح ها برای اجرا به جوامع محلی و شرکت های تعاونی منابع طبیعی باید واگذار شوند.

وی افزود: این در حالی است که طرح ها از طریق مزایده به پیمانکاران واگذار می شوند.

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: عقیده دارم که اتحادیه های منابع طبیعی استان ها باید به پای کار دعوت شوند.

رضایی افزود: می بایست طرح هایی برای به مشارکت دادن جوامع محلی و شرکت های تعاونی منابع طبیعی تهیه و از طریق این اتحادیه به آنان واگذار شوند.

 

جنگل های کشورباید با همیاری های مشارکتی حفاظت شوند

اسکندر گردمردی، رییس محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: موضوع تغییرات اقلیمی مسئله ای واضح و روشن است که بدون برنامه، از وجود تغییرات اقلیمی آسیب جدی خواهیم دید.

گردمردی درباره وضعیت کنونی دو منطقه کپه داغ و پارک ملی گلستان تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان که به عنوان مناطق زیست کره مصوب شده اند اظهار کرد: به طور کلی چنین لکه گذاری هایی در قالب مدیریت با استانداردهای تعریف شده بین المللی با هدف همسویی بشر و طبیعت با یکدیگر و جلوگیری از تقابل آنها با یکدیگر بوده است.

وی گفت: این نوع مدیریت یک الگوی پایدار برای حفاظت پایدار از طبیعت است.

گردمردی بیان کرد: حال منطقه کپه داغ که قلمرو زندگی عشایری نیز است، خوب است، اما در مورد جنگل گلستان که مقصد گردشگری ملی است جای تامل دارد.

وی تصریح کرد: عرصه های طبیعی کشورباید با همیاری نهادهای اداری، دولتی، جوامع محلی، تشکل های مدنی و مردم حفاظت شوند در غیر این صورت دستخوش بحران زباله و آتش سوزی ها باقی می مانند.

 

احیا و حفاظت از جنگل ها باید به اهل فن سپرده شوند

مهدی ایمانی، رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: جنگل ها، ریه های زمین هستند.

ایمانی گفت: این ریه ها، اکسیژن تولید می کنند و درصورتیکه جنگل ها نابود شوند، حیات زمین نیز نابود می شود.

وی تصریح کرد: سال ها است که کارشناسان از تخریب جنگل ها احساس خطر کرده اند و نابودی جنگل ها را عامل نابودی زمین می دانند.

ایمانی گفت: بنابراین در سطح کشور باید مراقبت از جنگل ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی و جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن در اولویت باشد و طرح های احیایی، حفاظتی و مراقبتی بیشتری برای جنگل ها تهیه شوند و این طرح ها به اهل فن سپرده شوند و مردم نیز به پای کار دعوت شوند تا در مراقبت از آنها مشارکت کنند.

 

 

3 طرح کلان زراعت چوب استان همچنان معطل تخصیص پساب

شهرام عسگری گلوگاهی، مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: پس از آنکه مجلس اجرای طرح تنفس جنگل به منظور ممنوعیت در قطع درختان جنگل های شمال کشور را مصوب کرد، سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای تامین نیاز بازار داخل به چوب مصرفی، اجرای طرح زراعت چوب را در دستور کار قرار داد.

عسگری گفت: البته اجرای طرح زراعت چوب در زمین های مستعد کشور علاوه بر تامین نیاز چوب مصرفی کشور، در راستای خارج نشدن ارز از کشور به منظور واردات چوب، همچنین حفظ فضای سبز، مقابله با آلودگی هوا و حفظ اشتغال های وابسته به تامین چوب در دستور کار اجرا قرار گرفت.

وی عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح استان ها، تعریف شده است که زمین های ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزی که مستعد اجرای این طرح هستند شناسایی و برای اجرای طرح زراعت چوب در این زمین ها، طرح تهیه و مصوب شوند.

این مسئول بیان کرد: در خراسان شمالی در راستای اجرای طرح زراعت چوب، کشت درخت صنوبر از گونه نیگرا مد نظر قرار گرفت.

وی گفت: در این راستا، اداره کل منابع طبیعی استان نیز در بخشی از اجرای این طرح، زمین های ملی مستعد کشت صنوبر نیگرا را شناسایی کرد تا این زمین ها با استفاده از پساب تصفیه خانه ها، تحت کشت این گونه درختی قرار گیرند.

عسگری در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، زمین های ملی جانمایی شده به مدت 15 سال به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شوند تا طرح مصوب را در زمین ملی واگذار شده، اجرایی و بهره برداری از درختان کاشته شده را انجام دهد.

وی اعلام کرد: این اداره کل در مرحله نخست، سه منطقه از زمین های ملی شامل زمین های ملی علی آباد و حصار و گرمخان واقع در شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار، زمین ملی در منطقه نجف شهرستان مانه و سملقان به مساحت 10 هکتار همچنین زمین ملی در منطقه خیرآباد شهرستان اسفراین به مساحت 125 هکتار را برای اجرای طرح زراعت چوب را شناسایی کرد و مستعد کشت صنوبر نیگرا دانست.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال گذشته برای این مناطق اشاره شده، طرح تهیه و مصوب شد.

وی بیان کرد: برای تامین پساب این سه طرح به منظور آبیاری درختانی که کاشته خواهند شد با شرکت آب و فاضلاب استان نامه نگاری هایی را به منظور اختصاص پساب به این سه منطقه را داشته ایم.

عسگری افزود: این سه منطقه در پایین دست تصفیه خانه های این سه شهرستان جانمایی شده اند.

وی تصریح کرد: با وجود مکاتبات انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان برای اختصاص پساب برای اجرای طرح زراعت چوب به این سه منطقه هنوز این شرکت به هیچ یک از نامه نگاری های این اداره کل پاسخی نداده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: این عمل شرکت آب و فاضلاب استان موجب شد که قرارداد امضا شده با پیمانکار برنده در مزایده اجرای طرح زراعت چوب در منطقه شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار فسخ شود.

وی افزود: این در حالی است که سرمایه گذارانی برای اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی استان که مستعد شناخته شده اند، پای کار آمده اند.

عسگری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمی دانیم چرا شرکت آب و فاضلاب استان به نامه نگاری های این اداره کل برای اختصاص پساب پاسخی نمی دهد، این مسئله موجب شده است که برگزاری مزایده برای انتخاب پیمانکار به منظور اجرای طرح زراعت چوب در مناطق جانمایی شده شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان را معطل بگذاریم.

 

غنی سازی جنگلی در استان فرسایش خاک را کاهش داده است

جعفری، کارشناس دفتر جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز اظهار کرد: مناطق جنگلی جزو ذخایر ژنتیکی عرصه های طبیعی هستند.

جعفری گفت: این اداره کل سال ها است که برای حفاظت از ذخیره گاه های ژنتیکی مناطق ارس استان مدیریت قرق و ممنوعیت چرای دام را اجرایی کرده است.

وی همچنین افزود: این اداره کل نسبت به مناطق جنگلی خود برنامه غنی سازی جنگل ها با نهال کاری را در دستور کار قرار داده که از آن جمله در زمینه مناطق جنگلی ارس در حال انجام است.

جعفری بیان کرد:  طی سال ها با اقدامات انجام شده در استان برای حفاظت از مناطق جنگلی شاهد هستیم که در زمان بارش ها در این مناطق هیچ سیلی رخ نمی دهد و روان آب های پایین دست این مناطق زلال هستند و این به آن معنا است که فرسایش خاک متاثر از غنی سازی جنگلی کاهش یافته است.

با این وجود، وی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها خطر بروز آفت ها و بیماری های جدیدتری برای مناطق جنگلی را رقم زده است.

 

 

 حفاظت و غنی سازی جنگل ها به اعتبارات کافی نیازمند است

مهدی قدیمی، رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: وسعت جنگل های خراسان شمالی در حدود 434 هزار و 550 هکتار است.

قدیمی افزود: خراسان شمالی دارای دو ناحیه رویشی جنگلی هیرکانی و ایرانی-تورانی است.

وی افزود: ناحیه جنگلی هیرکانی به وسعت 25 هزار هکتار است که در این منطقه به طورعمده درختان بلوط ایرانی، افرا کرکو، ممرز و زبان گنجشک روییده اند.

این مسئول عنوان کرد: ناحیه جنگلی ایرنی-تورانی در خراسان شمالی نیز به وسعت 410 هزار هکتار است که به طور عمده در این ناحیه جنگلی درختان ارس روییده است.

وی در ادامه بیان کرد: تا 50 سال گذشته، جنگل های خراسان شمالی به علت نبود سوخت های فسیلی و گاز مورد بهره برداری جوامع محلی بودند، با این وجود، طی 50 سال گذشته با توسعه زیرساخت های شبکه گاز در استان، به مرور بهره برداری از درختان جنگلی توسط جوامع محلی استان بسیار کم شده و در حال حاضر نیز هیچ گونه بهره برداری و قطع درخت در این مناطق وجود دنارد و ممنوع است.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، متاثر از تغییرات اقلیمی و غفلت انسانی، خطر آتش سوزی ها و شیوع بیماری ها، مناطق جنگلی را تهدید می کند.

وی گفت: طی چند سال اخیر در رویشگاه جنگل هیرکانی استان بیماری زغالی بلوط شیوع پیدا کرده بود که با اقدامات هرس و حذف درختان مبتلا به این بیماری سرانجام این بیماری مهار شد.

قدیمی خاطر نشان کرد: کم بارشی ها بر کاهش میزان رطوبت مناطق جنگلی و کاهش دریافت آب درختان جنگلی تاثیر گذاشته اند که در سال گذشته تاثیر کم بارشی ها بر مناطق جنگلی استان عمیق بود.

وی در ادامه به دستورالعمل اجرای طرح تنفس جنگل در جنگل های شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: دولت می بایست با اجرای این طرح، جایگزین هایی برای تامین نیاز چوب و کاغذ مصرفی کشور را با اقداماتی از جمله اجرای همزمان طرح زراعت چوب اجرایی می کرد.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا جا افتادن و توسعه طرح های زراعت چوب در کشور، قطع درختان باغی به علت افزایش قیمت چوب به طور ملموس اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی به طور مطلق بهره برداری از جنگل را نداریم، عنوان کرد: در عین حال، اجرای طرح های حفاظتی و قرق مناطق جنگلی برای حفظ ذخیرگاه های ژنتیکی درختان جنگلی را در دستور کار است.

قدیمی خاطر نشان کرد: احیای مناطق جنگلی تخریب شده نیز اجرا شده و در دست اقدام است.در همین راستا، این اداره کل برای حفظ، نگهداری، احیا، غنی سازی و توسعه مناطق جنگلی استان، طرح های مدیریت منابع جنگلی و جنگلداری چند منظوره را برای سطحی بیش از 100 هزار هکتار را تهیه کرده است تا با اعتبارات ملی و استانی اجرایی شود.

این مسئول افزود: در این طرح ها در حدود چهار هزار هکتار از این سطح با عملیات غنی سازی و توسعه جنگل، احیاء شده است. این اداره کل درصدد است که سطح اجرای مدیریت منابع جنگلی استان را وسعت دهد.

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، اجرای این طرح به اختصاص اعتبارات دولتی کافی نیازمند است که متاسفانه با کمبود اختصاص این اعتبارات مواجه بوده ایم و همواره از اجرای طرح طبق برنامه تعریف شده، عقب مانده ایم.

در عین حال، وی به اجرای جنگل کاری خصوصی و نهال کاری خصوصی در استان نیز اشاره و عنوان کرد: ایجاد و توسعه فضای سبز با طرح های نهضت سبز به وسعت پنج هزار هکتار در قالب ایجاد بوستان های روستایی، پارک های جنگلی، بادام کاری و نیزراعت چوب در زمین های ملی و مستثنیات کشاورزان در استان اجرا شده است.

افزون بر این، قدیمی گفت: طی چند سال اخیر طرح جنگل کاری مشارکتی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در این راستا، مقرر شد که بیش از 300 هکتار از عرصه جنگلی استان با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است. این طرح رویکردی اقتصادی دارد که در منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان و شارلق و چشمه خان در شهرستان گرمه اجرا شده است.

علاوه بر این، رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: از سال 83 تا پایان سال 99، بیش از 68 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی استان برای حفاظت بیشتر تعیین شده که به طور عمده شامل درختان ارس، فندق، زالزلک و چنار هستند.

وی افزود: در سال جاری نیز مقرر شد حدود 40 هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه های جنگلی استان معرفی و حفاظت شوند. نتایج تمامی این اقدامات صورت گرفته در مناطق جنگلی استان جلوگیری از بروز سیلاب های مخرب در عرصه این مناطق بوده است.

انتهای پیام/

,

اما چون منافع و توسعه اقتصادی و سیاسی کشورها هنوز به بهره برداری از سوخت های فسیلی و توسعه صنایع و حتی بهره برداری از جنگل ها وابسته بوده و هست، دولت ها فقط از کنار این هشدارها عبور کردند هرچند که البته کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای توانمند تلاش کرده اند که با اختصاص منابع مالی، بهره گیری از فناورهای به روز و انرژی های تجدید پذیر از اثرات پیامدهای گازهای گلخانه ای وارد شده به اتمسفر زمین تا حدودی بکاهند.

,

اما اکوسیستم زمین به طور جدی نتایج تزریق حجم انبوهی از گاز گلخانه ای به اتمسفر زمین را با تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ها، کاهش رطوبت در جنگل ها، آتش گرفتن جنگل ها، بروز سیلاب های مخرب طی یک دهه اخیر بدون تعارف به زمینیان نشان داد.

,

شاید اجلاسیه بین المللی گلاسکو درباره تغییرات اقلیمی که طی چند روز اخیر با حضور نمایندگان کشورها در بریتانیا برگزار شد نمونه ای واضح از واکنش دنیا به این وضعیت نگران کننده، حتی اعتراف به جدی نگرفتن توصیه های متخصصان محیط زیست بوده باشد هرچند که در این اجلاسیه نیز توافق در زمینه مصرف سوخت های فسیلی به نتیجه ای واحد نینجامید.

,

با این وجود، در این اجلاسیه بر فاکتور بسیار مهمی که همان حفاظت و توسعه عرصه های جنگلی بود نیز تاکید شد تا دولت ها برنامه های راهبردی برای حفظ و توسعه مناطق جنگلی خود داشته باشند.

,

اما در ایران، هنگامیکه اخبار یک دهه اخیر استان ها را مرور می کنیم، متاسفانه با حجمی از اخبار انتشار یافته از آتش سوزی های مرتعی و جنگلی به علت تغییرات اقلیمی همچنین غفلت و حتی طمع های انسانی مواجه می شویم، البته از بهره برداری های بی رویه از جنگل های شمالی برای مصرف چوب در صنایع وابسته و ... نباید گذشت.

,

خلاصه، هر آنچه که اتفاق افتاده است، جز مرگ بخشی از ریه های زمین که نقش جذب گازهای گلخانه ای و تولید اکسیژن را بر عهده دارند، نبوده است، هر چند که نباید فراموش کنیم این عرصه محل زیست حیات وحش نیز هست و علاوه بر آن، دنیا نیز برای اهلی کردن گونه های گیاهی به منظور بهره برداری های غذایی به ذخیرگاه های جنگلی نیاز دارد و شاید عناصر دارویی برای درمان بیماری ها در دل این عرصه های طبیعی نیز نهفته باشد.

,

در عین حال، گذشته از همه این یادآوری ها، قطعا چاره ای جز این باقی نمانده است که باید نقطه از سر خط را برای حفظ عرصه های جنگلی باقی مانده و حتی غنی سازی و توسعه آنها دوباره شروع کنیم.

,

البته این شروع دوباره بدون وجود اعتبارات مالی کافی، بدون تدوین برنامه های راهبردی، بدون تهیه طرح های منابع طبیعی و محیط زیستی، بدون فرهنگسازی و آشنایی جامعه با طبیعت، بدون دعوت از جوامع محلی و مردم به پای کار و بدون واگذاری اجرای برنامه ها به اهل فن و متخصصان امکانپذیر نیست.

,

صنایع آلاینده نیز باید باید باید سهم مالی و حمایتی خود را برای حفظ و توسعه مناطق جنگلی بپردازند و فراموش نکنند که در زمینه تولید گازهای گلخانه ای، به زمین و حیات طبیعت بدهکار هستند.

,

اما در همین راستا، در این گزارش به بررسی وضعیت مناطق جنگلی استان که سال ها تحت حفاظت مدیریت شده اند، می پردازیم و وضعیت بخشی از ریه های تنفسی ایران را در این خطه شمال شرق کشور بررسی می کنیم.

,

 

,

, ,



تنگنای معیشتی، عاملی برای تخریب جنگل به دست جوامع محلی

,
,
, تنگنای معیشتی، عاملی برای تخریب جنگل به دست جوامع محلی, تنگنای معیشتی، عاملی برای تخریب جنگل به دست جوامع محلی,

در همین باره، مهدی مودتی، نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک در پاسخ به این سوال که حال جنگل های خراسان شمالی چطور است، اظهار کرد: از جمله عللی که موجب شده اند تا حال مناطق جنگلی استان خوب نباشد، مسائل تغییرات اقلیمی، کم بارشی ها، کاهش رطوبت و کاهش پوشش گیاهی در این مناطق هستند.

,

مودتی همچنین گفت: شاهد هستیم در منطقه جنگلی قرق شده بزداغی، چرای شتر تا عمق این جنگل انجام می شود.

,

وی عنوان کرد: هنگامیکه به حریم جنگل قدم می گذاریم دیگر نهال های کوچک و جوان تر را نمی بینیم، درحالیکه وجود این نهال های کوچک و جوان پشتوانه های آینده و تضمین حیات مناطق جنگلی هستند.

,

علاوه بر این، نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی از رفتار غیرمسئولانه گردشگران با طبیعت که زباله می ریزند و حتی عامل آتش سوزی ها در مناطق جنگلی می شوند نیز انتقاد کرد.

,

وی همچنین یادآور شد: متاسفانه جوامع محلی نیز عاملی برای ضربه زدن به حیات جنگل ها شده اند.

,

مودتی گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و معیشتی این جوامع دچار تنگنا شده، این عامل موجب شده است که آنها یا با چرای بی رویه دام و یا با تبدیل زمین های جنگلی به زمین کشاورزی به مناطق جنگلی تعرض کنند.

,

وی در ادامه بر اهمیت فرهنگسازی در جامعه به ویژه شروع آموزش ها و فرهنگسازی از جمعیت نونهال سپس دیگر اقشار جامعه تاکید کرد و گفت: باید با آموزش های همگانی میان انسان و طبیعت آشنایی و اتصال برقرار کرد.

,

نائب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی افزود: بشر باید بداند که با طبیعت چگونه رفتار کند.

,

وی عنوان کرد: علاوه بر اینکه هیات های کوهنوردی کشور ملزم به کسب آموزش شده است تا همیار ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در زمینه های مراقبت، ترمیم و توسعه مناطق جنگلی و مرتعی باشد، معتقد هستم که معلمان، مربیان همچنین مدیران طبیعت گردی نیز باید آموزش ببینند تا بتوانند نونهالان، نوجوانان و جوانان را آموزش دهند که چگونه با طبیعت رفتار درست داشته باشند.

,

مودتی افزود: در عین حال، انتظار است که قوانین مقابله با متصرفان و مخربان عرصه های طبیعی کشور نیز بازنگری و اصلاح شوند.

,

 

, ,

 

,

رفتارهای غیر مسئولانه بلای جان طبیعت شده است

, رفتارهای غیر مسئولانه بلای جان طبیعت شده است, رفتارهای غیر مسئولانه بلای جان طبیعت شده است,

افسانه حسامی فر، رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: زندگی بشر از حیات عرصه های طبیعی و محیط زیست، نفس می گیرد، بنابراین باید همگان در طبیعت مسئولانه رفتار کنند.

,

حسامی فر گفت: این در حالی است که رفتار غیر مسئولانه گردشگران آموزش ندیده بلای جان طبیعت شده است.

,

وی بیان کرد: بشر، زباله و آتش را به جان عرصه های طبیعی و جنگلی انداخته است.

,

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بخشی از مناطق جنگلی ارس خراسان شمالی بر اثر این رفتار غیرمسئولانه گردشگران، شکارچیان و جوامع محلی به خاکستر تبدیل شده است.

,

وی تصریح کرد: با این وجود، هیات کوهنوردی استان به یاری ادارات منابع طبیعی و محیط زیست استان آمده است و در زمینه های جمع آوری زباله ها، کمک بر خاموش کردن آتش ها و ترمیم و احیای جنگل ها همراهی می کند.

,

حسامی فر افزود: همچنین توانسته ایم یک گروه مردم نهاد طبیعت دوست را نیز پای کار آوریم تا بتوانیم از همکاری آنها برای حفظ و مراقبت از جنگل ها و عرصه های طبیعی در استان کمک بگیریم.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه معتقد هستیم که آموزش رفتار درست با طبیعت باید از سن نونهالی شروع شود، بنابراین به آموزش دانش آموزان به ویژه در مناطق حاشیه نشین ورود کرده ایم و این آموزش ها را با برپایی پیمایش ها در مناطق طبیعی استان برگزار می کنیم.

,

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه نیروی این گروه کوهنوردی استان کم است اما جمعیت جامعه هدف بسیار، انتظار داریم که برای توسعه این فرهنگسازی، صدا و سیما و رسانه های استان نیز پای کار بیایند و در این زمینه این هیات کوهنوردی استان را یاری کنند.

,

 

,

, ,

 

,

رشد باغ تراشی با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال

, رشد باغ تراشی با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال, رشد باغ تراشی با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال,

سرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در خراسان شمالی عمده اشتغال بر پایه دامپروری و کشاورزی است.

,

سرهنگ حیاتی گفت: توسعه دامپروری روستای و عشایری همچنین شخم شیارها به عرصه های مرتعی و جنگلی استان آسیب های جدی وارد کرده اند و متاسفانه جوامع محلی به عرصه های طبیعی فقط نگاه تولید علوفه دارند.

,

وی تصریح کرد: برای بهبود اقتصاد و معیشت زندگی جوامع محلی و حمایت از افزایش درآمد آنها باید برنامه و طرح تهیه شود.

,

این مسئول افزود: به طور قطع معیشت و اقتصاد جوامع محلی بهبود پیدا کند، عرصه های طبیعی و جنگلی نیز از تخریب و تصرف این جوامع نجات پیدا می کنند.

,

وی همچنین به اجرای طرح تنفس جنگل های شمال در سال 96 نیز اشاره و عنوان کرد: پس از تصویب این طرح، دولت نتوانست جایگزین های مناسبی را برای تامین چوب مصرفی صنایع کشور در دستور کار قرار دهد.

,

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: متاثر از این تصمیم گیری و تامین نشدن کاغذ و چوب مصرفی کشور از محل واردات و یا زراعت چوب شاهد هستیم که همه روزه در خراسان شمالی باغ تراشی رخ می دهد.

,

وی گفت: از استان درختان قطع شده باغی با ارزشی از جمله گردو، بادام و توت خارج می شوند. درصورتیکه در استان بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنین نوغان داری به درستی سرمایه گذاری می شد، امروز شاهد رشد باغ تراشی نبودیم. متاسفانه به علت خلاء قانونی امکان توقیف کامیون های درختان قطع شده باغی را نیز نداریم.

,

این مسئول افزود: در عین حال، شاهد هستیم که طی سال های اخیر به علت تامین نشدن به موقع و کافی سوخت گاز مایع برای جوامع محلی و عشایر درختان عرصه های طبیعی نیز قطع می شوند تا به سوخت تبدیل شوند.

,

وی درباره توان این یگان برای مراقبت از عرصه های طبیعی استان نیز یادآور شد: با وجود اینکه 20 سال از عمر یگان حفاظت این اداره کل می گذرد هنوز 90 درصد از نیروهای این یگان شرکتی هستند درحالیکه این یگان به نیروهای رسمی، آموزش دیده، توانمند، با انگیزه و زبده  البته به تعداد کافی نیاز دارد.

,

حیاتی تصریح کرد: تجهیزات در اختیار این یگان به روز و کامل نیست. هنوز عرصه های طبیعی استان را با وجود کمبود نیروی با گشت های مستمر پایش می کنیم.

,

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: درحالیکه در عصر حاضر باید دوربین های کنترلی مدار بسته و پهبادها به کمک یگان های حفاظت ادارات کل منابع طبیعی استان ها بیایند تا بتوان عرصه های طبیعی استان را با استفاده از این تجهیزات پایش و رصد کرد.

,

وی همچنین افزود: جوامع محلی باید به تجهیزات اطفا ء حریق مجهز شوند. قوه قضاییه برخورد جدی و قهری با زمین خواران عرصه های طبیعی نیز داشته باشد تا زمین خواری ها دوباره تکرار نشوند.

,

 

,

, ,

 

,

 جوامع محلی و مردم برای حفظ عرصه های طبیعی به پای کار دعوت شوند

,  جوامع محلی و مردم برای حفظ عرصه های طبیعی به پای کار دعوت شوند,  جوامع محلی و مردم برای حفظ عرصه های طبیعی به پای کار دعوت شوند,

حسین رضایی، مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این باره عنوان کرد: در این کشور خیلی راحت زمین های ملی تخریب و درختان جنگلی قطع می شوند.

,

رضایی گفت: البته هر چند که هر ساله اعتبارات دولتی صرف کاشت، ترمیم و حفاظت از جنگل ها می شوند اما پس از دو تا سه سال شاهد هستیم که پروژه جنگل کاری در دستور کار، به علت اینکه اختصاص اعتبارات ادامه دار نبوده است، رها می شود.

,

در عین حال، وی یادآور شد: از خود بپرسیم که چرا جوامع محلی و مردم مسئولیت اجتماعی خود را در زمینه حفظ و مراقبت از عرصه های طبیعی و جنگلی از دست داده اند؟

,

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: چرا هنگامیکه جنگل آتش می گیرد آنان نظاره گر هستند درحالیکه باید دیده بان عرصه های طبیعی باشند.

,

وی تصریح کرد: تا زمانیکه جوامع محلی و مردم در حفظ و مراقبت از عرصه های طبیعی به پای کار دعوت و مشارکت داده نشوند و به اقتصاد عرصه های طبیعی با تکیه بر توان آنان اهمیت داده نشود، تخریب عرصه های طبیعی و جنگلی ادامه دار خواهد بود.

,

رضایی خاطر نشان کرد: هنگامیکه طرح ها برای حفظ، مراقبت، ترمیم، غنی سازی و توسعه عرصه های طبیعی و جنگلی تهیه می شوند، طبق بند الف ماده 29 ، طرح ها برای اجرا به جوامع محلی و شرکت های تعاونی منابع طبیعی باید واگذار شوند.

,

وی افزود: این در حالی است که طرح ها از طریق مزایده به پیمانکاران واگذار می شوند.

,

مدیرعامل اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: عقیده دارم که اتحادیه های منابع طبیعی استان ها باید به پای کار دعوت شوند.

,

رضایی افزود: می بایست طرح هایی برای به مشارکت دادن جوامع محلی و شرکت های تعاونی منابع طبیعی تهیه و از طریق این اتحادیه به آنان واگذار شوند.

,

 

,

جنگل های کشورباید با همیاری های مشارکتی حفاظت شوند

, جنگل های کشورباید با همیاری های مشارکتی حفاظت شوند, جنگل های کشورباید با همیاری های مشارکتی حفاظت شوند,

اسکندر گردمردی، رییس محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: موضوع تغییرات اقلیمی مسئله ای واضح و روشن است که بدون برنامه، از وجود تغییرات اقلیمی آسیب جدی خواهیم دید.

,

گردمردی درباره وضعیت کنونی دو منطقه کپه داغ و پارک ملی گلستان تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان که به عنوان مناطق زیست کره مصوب شده اند اظهار کرد: به طور کلی چنین لکه گذاری هایی در قالب مدیریت با استانداردهای تعریف شده بین المللی با هدف همسویی بشر و طبیعت با یکدیگر و جلوگیری از تقابل آنها با یکدیگر بوده است.

,

وی گفت: این نوع مدیریت یک الگوی پایدار برای حفاظت پایدار از طبیعت است.

,

گردمردی بیان کرد: حال منطقه کپه داغ که قلمرو زندگی عشایری نیز است، خوب است، اما در مورد جنگل گلستان که مقصد گردشگری ملی است جای تامل دارد.

,

وی تصریح کرد: عرصه های طبیعی کشورباید با همیاری نهادهای اداری، دولتی، جوامع محلی، تشکل های مدنی و مردم حفاظت شوند در غیر این صورت دستخوش بحران زباله و آتش سوزی ها باقی می مانند.

,

 

,

احیا و حفاظت از جنگل ها باید به اهل فن سپرده شوند

, احیا و حفاظت از جنگل ها باید به اهل فن سپرده شوند, احیا و حفاظت از جنگل ها باید به اهل فن سپرده شوند,

مهدی ایمانی، رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: جنگل ها، ریه های زمین هستند.

,

ایمانی گفت: این ریه ها، اکسیژن تولید می کنند و درصورتیکه جنگل ها نابود شوند، حیات زمین نیز نابود می شود.

,

وی تصریح کرد: سال ها است که کارشناسان از تخریب جنگل ها احساس خطر کرده اند و نابودی جنگل ها را عامل نابودی زمین می دانند.

,

ایمانی گفت: بنابراین در سطح کشور باید مراقبت از جنگل ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی و جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن در اولویت باشد و طرح های احیایی، حفاظتی و مراقبتی بیشتری برای جنگل ها تهیه شوند و این طرح ها به اهل فن سپرده شوند و مردم نیز به پای کار دعوت شوند تا در مراقبت از آنها مشارکت کنند.

,

 

,

, ,

 

,

3 طرح کلان زراعت چوب استان همچنان معطل تخصیص پساب

, 3 طرح کلان زراعت چوب استان همچنان معطل تخصیص پساب, 3 طرح کلان زراعت چوب استان همچنان معطل تخصیص پساب,

شهرام عسگری گلوگاهی، مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: پس از آنکه مجلس اجرای طرح تنفس جنگل به منظور ممنوعیت در قطع درختان جنگل های شمال کشور را مصوب کرد، سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای تامین نیاز بازار داخل به چوب مصرفی، اجرای طرح زراعت چوب را در دستور کار قرار داد.

,

عسگری گفت: البته اجرای طرح زراعت چوب در زمین های مستعد کشور علاوه بر تامین نیاز چوب مصرفی کشور، در راستای خارج نشدن ارز از کشور به منظور واردات چوب، همچنین حفظ فضای سبز، مقابله با آلودگی هوا و حفظ اشتغال های وابسته به تامین چوب در دستور کار اجرا قرار گرفت.

,

وی عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح استان ها، تعریف شده است که زمین های ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزی که مستعد اجرای این طرح هستند شناسایی و برای اجرای طرح زراعت چوب در این زمین ها، طرح تهیه و مصوب شوند.

,

این مسئول بیان کرد: در خراسان شمالی در راستای اجرای طرح زراعت چوب، کشت درخت صنوبر از گونه نیگرا مد نظر قرار گرفت.

,

وی گفت: در این راستا، اداره کل منابع طبیعی استان نیز در بخشی از اجرای این طرح، زمین های ملی مستعد کشت صنوبر نیگرا را شناسایی کرد تا این زمین ها با استفاده از پساب تصفیه خانه ها، تحت کشت این گونه درختی قرار گیرند.

,

عسگری در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، زمین های ملی جانمایی شده به مدت 15 سال به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شوند تا طرح مصوب را در زمین ملی واگذار شده، اجرایی و بهره برداری از درختان کاشته شده را انجام دهد.

,

وی اعلام کرد: این اداره کل در مرحله نخست، سه منطقه از زمین های ملی شامل زمین های ملی علی آباد و حصار و گرمخان واقع در شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار، زمین ملی در منطقه نجف شهرستان مانه و سملقان به مساحت 10 هکتار همچنین زمین ملی در منطقه خیرآباد شهرستان اسفراین به مساحت 125 هکتار را برای اجرای طرح زراعت چوب را شناسایی کرد و مستعد کشت صنوبر نیگرا دانست.

,

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال گذشته برای این مناطق اشاره شده، طرح تهیه و مصوب شد.

,

وی بیان کرد: برای تامین پساب این سه طرح به منظور آبیاری درختانی که کاشته خواهند شد با شرکت آب و فاضلاب استان نامه نگاری هایی را به منظور اختصاص پساب به این سه منطقه را داشته ایم.

,

عسگری افزود: این سه منطقه در پایین دست تصفیه خانه های این سه شهرستان جانمایی شده اند.

,

وی تصریح کرد: با وجود مکاتبات انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان برای اختصاص پساب برای اجرای طرح زراعت چوب به این سه منطقه هنوز این شرکت به هیچ یک از نامه نگاری های این اداره کل پاسخی نداده است.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: این عمل شرکت آب و فاضلاب استان موجب شد که قرارداد امضا شده با پیمانکار برنده در مزایده اجرای طرح زراعت چوب در منطقه شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار فسخ شود.

,

وی افزود: این در حالی است که سرمایه گذارانی برای اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی استان که مستعد شناخته شده اند، پای کار آمده اند.

,

عسگری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمی دانیم چرا شرکت آب و فاضلاب استان به نامه نگاری های این اداره کل برای اختصاص پساب پاسخی نمی دهد، این مسئله موجب شده است که برگزاری مزایده برای انتخاب پیمانکار به منظور اجرای طرح زراعت چوب در مناطق جانمایی شده شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان را معطل بگذاریم.

,

 

,

غنی سازی جنگلی در استان فرسایش خاک را کاهش داده است

, غنی سازی جنگلی در استان فرسایش خاک را کاهش داده است, غنی سازی جنگلی در استان فرسایش خاک را کاهش داده است,

جعفری، کارشناس دفتر جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز اظهار کرد: مناطق جنگلی جزو ذخایر ژنتیکی عرصه های طبیعی هستند.

,

جعفری گفت: این اداره کل سال ها است که برای حفاظت از ذخیره گاه های ژنتیکی مناطق ارس استان مدیریت قرق و ممنوعیت چرای دام را اجرایی کرده است.

,

وی همچنین افزود: این اداره کل نسبت به مناطق جنگلی خود برنامه غنی سازی جنگل ها با نهال کاری را در دستور کار قرار داده که از آن جمله در زمینه مناطق جنگلی ارس در حال انجام است.

,

جعفری بیان کرد:  طی سال ها با اقدامات انجام شده در استان برای حفاظت از مناطق جنگلی شاهد هستیم که در زمان بارش ها در این مناطق هیچ سیلی رخ نمی دهد و روان آب های پایین دست این مناطق زلال هستند و این به آن معنا است که فرسایش خاک متاثر از غنی سازی جنگلی کاهش یافته است.

,

با این وجود، وی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها خطر بروز آفت ها و بیماری های جدیدتری برای مناطق جنگلی را رقم زده است.

,

 

,

, ,

 

,

 حفاظت و غنی سازی جنگل ها به اعتبارات کافی نیازمند است

,  حفاظت و غنی سازی جنگل ها به اعتبارات کافی نیازمند است,  حفاظت و غنی سازی جنگل ها به اعتبارات کافی نیازمند است,

مهدی قدیمی، رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: وسعت جنگل های خراسان شمالی در حدود 434 هزار و 550 هکتار است.

,

قدیمی افزود: خراسان شمالی دارای دو ناحیه رویشی جنگلی هیرکانی و ایرانی-تورانی است.

,

وی افزود: ناحیه جنگلی هیرکانی به وسعت 25 هزار هکتار است که در این منطقه به طورعمده درختان بلوط ایرانی، افرا کرکو، ممرز و زبان گنجشک روییده اند.

,

این مسئول عنوان کرد: ناحیه جنگلی ایرنی-تورانی در خراسان شمالی نیز به وسعت 410 هزار هکتار است که به طور عمده در این ناحیه جنگلی درختان ارس روییده است.

,

وی در ادامه بیان کرد: تا 50 سال گذشته، جنگل های خراسان شمالی به علت نبود سوخت های فسیلی و گاز مورد بهره برداری جوامع محلی بودند، با این وجود، طی 50 سال گذشته با توسعه زیرساخت های شبکه گاز در استان، به مرور بهره برداری از درختان جنگلی توسط جوامع محلی استان بسیار کم شده و در حال حاضر نیز هیچ گونه بهره برداری و قطع درخت در این مناطق وجود دنارد و ممنوع است.

,

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، متاثر از تغییرات اقلیمی و غفلت انسانی، خطر آتش سوزی ها و شیوع بیماری ها، مناطق جنگلی را تهدید می کند.

,

وی گفت: طی چند سال اخیر در رویشگاه جنگل هیرکانی استان بیماری زغالی بلوط شیوع پیدا کرده بود که با اقدامات هرس و حذف درختان مبتلا به این بیماری سرانجام این بیماری مهار شد.

,

قدیمی خاطر نشان کرد: کم بارشی ها بر کاهش میزان رطوبت مناطق جنگلی و کاهش دریافت آب درختان جنگلی تاثیر گذاشته اند که در سال گذشته تاثیر کم بارشی ها بر مناطق جنگلی استان عمیق بود.

,

وی در ادامه به دستورالعمل اجرای طرح تنفس جنگل در جنگل های شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: دولت می بایست با اجرای این طرح، جایگزین هایی برای تامین نیاز چوب و کاغذ مصرفی کشور را با اقداماتی از جمله اجرای همزمان طرح زراعت چوب اجرایی می کرد.

,

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا جا افتادن و توسعه طرح های زراعت چوب در کشور، قطع درختان باغی به علت افزایش قیمت چوب به طور ملموس اتفاق خواهد افتاد.

,

وی همچنین با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی به طور مطلق بهره برداری از جنگل را نداریم، عنوان کرد: در عین حال، اجرای طرح های حفاظتی و قرق مناطق جنگلی برای حفظ ذخیرگاه های ژنتیکی درختان جنگلی را در دستور کار است.

,

قدیمی خاطر نشان کرد: احیای مناطق جنگلی تخریب شده نیز اجرا شده و در دست اقدام است.در همین راستا، این اداره کل برای حفظ، نگهداری، احیا، غنی سازی و توسعه مناطق جنگلی استان، طرح های مدیریت منابع جنگلی و جنگلداری چند منظوره را برای سطحی بیش از 100 هزار هکتار را تهیه کرده است تا با اعتبارات ملی و استانی اجرایی شود.

,

این مسئول افزود: در این طرح ها در حدود چهار هزار هکتار از این سطح با عملیات غنی سازی و توسعه جنگل، احیاء شده است. این اداره کل درصدد است که سطح اجرای مدیریت منابع جنگلی استان را وسعت دهد.

,

رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، اجرای این طرح به اختصاص اعتبارات دولتی کافی نیازمند است که متاسفانه با کمبود اختصاص این اعتبارات مواجه بوده ایم و همواره از اجرای طرح طبق برنامه تعریف شده، عقب مانده ایم.

,

در عین حال، وی به اجرای جنگل کاری خصوصی و نهال کاری خصوصی در استان نیز اشاره و عنوان کرد: ایجاد و توسعه فضای سبز با طرح های نهضت سبز به وسعت پنج هزار هکتار در قالب ایجاد بوستان های روستایی، پارک های جنگلی، بادام کاری و نیزراعت چوب در زمین های ملی و مستثنیات کشاورزان در استان اجرا شده است.

,

افزون بر این، قدیمی گفت: طی چند سال اخیر طرح جنگل کاری مشارکتی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

,

وی عنوان کرد: در این راستا، مقرر شد که بیش از 300 هکتار از عرصه جنگلی استان با مشارکت مردم حفاظت و احیا شده است. این طرح رویکردی اقتصادی دارد که در منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان و شارلق و چشمه خان در شهرستان گرمه اجرا شده است.

,

علاوه بر این، رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: از سال 83 تا پایان سال 99، بیش از 68 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی استان برای حفاظت بیشتر تعیین شده که به طور عمده شامل درختان ارس، فندق، زالزلک و چنار هستند.

,

وی افزود: در سال جاری نیز مقرر شد حدود 40 هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه های جنگلی استان معرفی و حفاظت شوند. نتایج تمامی این اقدامات صورت گرفته در مناطق جنگلی استان جلوگیری از بروز سیلاب های مخرب در عرصه این مناطق بوده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه