اخبار داغ

میزگردی با معضل روز جامعه ایرانی؛

مصرف‌گرایی؛ آفت شوم اقتصاد مقاومتی/ ایرانی‌ها در بند اسب تروآی نظام سرمایه‌داری

مصرف‌گرایی؛ آفت شوم اقتصاد مقاومتی/ ایرانی‌ها در بند اسب تروآی نظام سرمایه‌داری
مصرف‌گرایی پدیده‌ای شوم و نشأت گرفته از نظام سرمایه داری است که منجر به تغییر ذائقه افراد جامعه و ایجاد عطش سیری‌ناپذیر مصرف می‌شود که در نهایت پایه‌های افتصاد خانواده و جامعه را به نابودی خواهد کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ سبک زندگی ایرانیان در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته و الگوی مصرف بهینه و منطقی منحرف شده و عطش سیری ناپذیر مبتنی بر تجمل و اسراف در جامعه حاکم شده است و متاسفانه این موضوع پدیده ای است که در این سال ها معنا و مفهوم زندگی اسلامی و ایرانی را تحت الشعاع قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, ؛,

این در حالی است ‏که تعادل در مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر یک اصل و توصیه موکد دینی است و دلسوزان و متخصصان حوزه‌های مختلف ‏نیز مصرف گرایی را آفت استقلال و مانع توسعه و تعالی کشور دانسته و بارها در بیانات رهبر انقلاب نسبت به رشد ‏مصرف ‌گرایی و تبعات منفی آن هشدار داده شده است.

,

این معضل اجتماعی در کنار آسیب های فردی، در یک مجموعه وسیعتر آسیب های اجتماعی را نیز به دنبال دارد و متاسفانه این سبک و سیاق،  دستاورد  کشورهای سرمایه داری و لیبرال برای کشورهای در حال توسعه است و با رواج این فرهنگ و خرید بخش اعظمی از وسایل لوکس و غیر ضروری و ترویج اسراف و واردات بی رویه کالاهای خارجی از یک سمت به اقتصاد خانواده ضرر وارد می شود و از سوی دیگر اقتصاد جامعه و تولیدات داخلی نیز نابود خواهند شد.

,

از این رو خبرگزاری مرات با توجه به اهمیت موضوع و تلاش در جهت احیای منویات رهبری در راستای اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه با بهره گیری از ابزار رسانه میزگردی را تحت علت ترویج مصرف گرایی در بین ایرانیان با حضور جمعی از اساتید برگزار کرده است تا بتوانیم گامی در جهت اصلاح سبک زندگی ایرانیان برداریم.

,

, ,

مهمترین آفت مصرف گرایی پرهیز از مشقت کار در جامعه است

, مهمترین آفت مصرف گرایی پرهیز از مشقت کار در جامعه است, مهمترین آفت مصرف گرایی پرهیز از مشقت کار در جامعه است,

عبدالمحمد کاشیان اقتصاد دان وعضو هیات علمی دانشگاه سمنان در این میزگرد در تبین چرایی مصرف گرایی از دیدگاه علم اقتصاد گفت: در تعریف  مصرف گرایی باید گفت مصرف‌گرایی عبارت است از اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی واین خصلت بخشی از هویت فرد را تشکیل می دهد که درتمام شئونات و ابعاد زندگی فرد قابل ملاحظه است و قطعا با اسراف و تبذیر متفاوت بوده  و از حالت بد مصرفی فراتر است.

,

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان پدیده مصرف گرایی را یک معضل نشات گرفته از نظام سرمایه داری دانست و بیان کرد:این نظام خاصیتی شبیه اسب تراوا دارد و به محض ورود به هرجامعه ارزش های خود را پراکنده می کند و متاسفانه تقریبا کل فضای زندگی ما را مصداق های نظام سرمایه داری احاطه کرده است.

,

این استاد دانشگاه در ادامه مصرف گرایی را پدیده ای زاینده دانست و افزود: این پدیده از طبقه مرفه جامعه آغاز می شود و به تدریج و سوار بر بستر فضای مجازی به سرعت به بقیه سطوح جامعه منتقل می شود و مورد پذیرش قرار می گیرد.

,

کاشیان با بیان این نکته که مصرف گرایی  یک معضل برای رشد اقتصادی جامعه است،عنوان کرد: ترویج روحیه مصرف گرایی در بین مردم دو پیامد ناگواربه همراه دارد، از یک سو موجب ترویج مصرف ظاهری می شود و از یکسوی دیگر مشقت کار را کمرنگ می کند، به طوریکه امروزه شاهد هستیم اکثر جوانان به جای پرداختن به تولید و صنعت به دنبال اشتغال کاذب و کسب سود بیزحمت از طریق سرمایه گذاری در بورس و یا استخراج رمز ارزهستند.

,

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: البته ممکن است این تصور رخ دهد که مصرف اقلام منجر به تولید بیشتر می شود، اما این موضوع در مورد یک کالا در سطح خرد انجام می گیرد و در سطح کلان نمی تواند سبب رونق اقتصادی شود.

,

وی با اشاره به چالش اقتصادی بین چین و آمریکا در سطح بین الملل تصریح کرد: دست یابی به بازار یک میلیارد نفری چین یک آرزوی بزرگ برای آمریکا است، اما کشور چین به خوبی درک کرده است که اگر تبدیل به مصرف کننده شود، قطعا شکست خواهد خورد از این رو همواره اقتصاد امریکا یک کسری بودجه شدید نسبت به چین دارد.  

,

کاشیان راه حل این معضل را  چه در بعد سلبی و ایجابی چند محوری و با همراهی دستگاه های مختلف دانست و بیان کرد: انسان ها تحت تاثیر قوانین و نهادها زندگی می کنند و هرچه قدر قوانین و نهاد ها قاطعیت بیشتری داشته باشند، قطعا اصلاحات مورد نیاز صورت می گیرد و این موضوع نیاز به بازنگری دولت مردان در سطح قوانین را دارد.

,

وی درنهایت اظهار کرد: باید زندگی لاکچری در کشور پرهزینه شود تا تعدد و گسترش ان در عامه جامعه کاهش یابد واین موضوع نیاز به بازنگری در سطح قوانین را دارد.

,

, ,

عطش سیری ناپذیر مصرف گرایی یک اختلال شخصیتی است

, عطش سیری ناپذیر مصرف گرایی یک اختلال شخصیتی است, عطش سیری ناپذیر مصرف گرایی یک اختلال شخصیتی است,

حجت الاسلام محمد جواد روشن بین روانشناس نیز در ادامه این میزگرد در تعریف مصرف گرایی در جامعه گفت: مصرف گرایی به معنای مصرف بیش از حد و عقیده‌ ای است که می‌تواند بر جامعه‌ به لحاظ فرهنگی حاکم شود و به بیان ساده‌ تر به معنای خرج کردن و اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی است.

,

وی در ادامه اذعان کرد: در مصرف گرایی  کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه افراد بدون داشتن نیاز واقعی به دلایلی مانند رفتار متظاهرانه به خرید می‌پردازند و دیگر قادر به کنترل خرید خود نیستند؛ واین موضوع از دیدگاه روانشناسان یک نوع اختلال است و نیاز به درمان دارد.

,

روشن بین، میل ذاتی انسان ها به لذت جویی را یکی از علل گرایش به مصرف گرایی دانست و افزود: این میل به کمال و بی نهایت در درون انسان ها فطری است اما اگر بدرستی هدایت نشود و تحت فرماندهی قرار نگیرد افسار گسیخته شده و شخص در تشخیص نیارهای واقعی خود دچار خطای شناختی می شود و فرد ممکن است در مسائل ضروری زندگی دچار بحران باشد، اما در جای دیگر هزینه می کند.

,

این روانشناس با بیان اینکه کمرنگ شدن معنویات درجامعه و از بین رفتن نگاه فرا دنیایی منجر به معضل دنیا زدگی ومصرف گرایی شده است،افزود: در سالهای ابتدایی انقلاب ما شاهد بودیم در عین سادگی اما لذت واقعی از زندگی حاصل می شد، اما در حال حاضر با وجود تکلف و پیچیدگی های زندگی امروز، اما متاسفانه بیشتر مراجعه کنندگان به روانشناسان را افراد افسرده تشکیل داده که از زندگی لذت نمی برند.

,

وی با تاکید بر اینکه در جوامع امروزی افراد به سمت الگوی مصرف هویت‌ بخش و مصرف متظاهرانه روی آورده‌اند، اذعان کرد: این فرهنگ دنیای جدید، که مصرف را معیار و ملاک شخصیت و کالا را وسیله هویت‌بخشی در نظر گرفته است ، باعث افزایش مصرف و پدید آمدن نوعی مسابقه مصرف در میان افراد جوامع شده است.

,

روشن بین تصریح کرد: ایجاد احساس نیاز در افراد از طریق پیام‌های بازرگانی باعث فاصله گرفتن از کارکرد اصلی تبلیغات که معرفی کالاها و خدمات بوده، شده است و بیشتر به وسیله ایجاد احساس نیاز در مخاطب تبدیل شده‌اند و از این طریق به افزایش مصرف گرایی که تأمین کننده منافع سرمایه‌ داری است، دامن می ‌زنند.

,

وی خاطرنشان می‌کند: در بعد فردی و خانوادگی با آموزش، مصرف گرایی قطع و کاهش نمی‌یابد، بلکه والدین باید به اصل وجودی خود متمرکز شده و تربیت خود را در دستور کار قرار دهند، آیا در خانواده‌ها فرهنگ تفاخر و فخرفروشی کم‌تر شده است؟ آیا تبرج و توجه طلبی در نهاد خانواده کمتر شده است؟ اگر کسی بیش از اندازه به توجه طلبی مایل است باید بدانید که به احتمال بسیار قوی در کودکی نیازی با عنوان ابراز وجود و یا احترام از او منع شده است و امروز به دنبال گمگشته خود در مصرف زدگی و مصرف گرایی و خریدهای زیاد از حد نیاز خود و اعضا خانواده است.

,

وی درنهایت تصریح کرد: باید برای تمام نیازهای فرد به تفریح و لذت و سرگرمی جهت دهی مناسبی ایجاد شود و البته تمام این موارد باید در زیر سایه معنویت گسترش یابد و لذت دائمی پرستش باید در وجود فرد گسترش یابد که البته این موضوع نیاز به یک انقلاب فرهنگی دارد.

,

, ,

در گذشته تولید به جهت رفع نیازبود، اما امروز برای کسب سود است

, در گذشته تولید به جهت رفع نیازبود، اما امروز برای کسب سود است, در گذشته تولید به جهت رفع نیازبود، اما امروز برای کسب سود است,

محمد علی ملکیان کارشناس مذهبی نیز در ادامه این نشست مصرف گرایی را نشات گرفته از نظام سرمایه داری دانست وافزود: براساس این نظام یک نفر سود می کند و بقیه به عنوان کارگر در خدمت فردهستند و رشد قارچ گونه  فروشگاه های زنجیره ای نیز مصداق این تفکر در جامعه است.

,

معاون راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب استان سمنان در ادامه تصریح کرد: خداوند به هیچ وجه دوست ندارد کسی ضرر ببیند و یا ضرر برساند از این رو بالانس اقتصادی جامعه همواره در الگوی اسلام مدنظر است وعلت پرداخت زکات وصداقت وخمس همین است.

,

وی در ادامه اذعان کرد: در گذشته تولید به جهت نیاز انسان ها بود، اما امروز برای کسب سود است و متاسفانه بسیاری از افراد برای سود بیشتر یکسری نیازهای کاذب در جامعه ایجاد می کنند وعطش کاذب در جامعه برای خرید یشتر و سود بیشتر ایجاد می شود.

,

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: پیامد های مصرف گرایی چالش سیاسی وامنیتی برای جامعه است و مانند عطش دریا سیری ناپذیر است و دولتمردان موظف هستند نیازهای اساسی جامعه را تامین کنند و اگر بدرستی تامین نشود یک چالش برای جامعه ایجاد می شود.

,

ملکیان یک بعد از مصرف گرایی را باید مربوط به جامعه  بانوان دانست و افزود:  به دلیلی این از قشراز جامعه به دلیل روحیات خود علاقه به خرید وبازار گردی دارند باید پیوست های فرهنگی برای جامعه بانوان ایجاد شود.

,

وی همچنین متذکر شد: اسیب عظیم مصرف گرایی درنهایت با ایجاد بحران هایی مانند چشم وهمچشمی، احساس حقارت و محرومیت همیشگی دربین خانواده ها وایجاد شکاف اجتماعی طبیعتا فاصله بین زن ومرد بیشتر می شود و منجر به نابودی خانوداه خواهد شد.

,

این کارشناس مذهبی درنهایت تصریح کرد: باید با آموزش مناسب به خانواده ها  در زمینه سواد رسانه ای بینش و نگر ش در جامعه اصلاح شود و رژیم مصرف رسانه ای باید بدرستی هدایت شود و  ابعاد پشت پرده تبلیغات رسانه ای بیان و ایجاد نگاه منتقدانه در سطح جامعه پرورش یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه