اخبار داغ

چشم و هم‌چشمی، مانعی بر سر راه ازدواج آسان؛

غالب‌شدن فرهنگ غلط فرزند کمتر، زندگی بهتر؛ از عوامل اصلی بی‌رغبتی به ازدواج/ در تشکیل خانواده، فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگرند

غالب‌شدن فرهنگ غلط فرزند کمتر، زندگی بهتر؛ از عوامل اصلی بی‌رغبتی به ازدواج/ در تشکیل خانواده، فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگرند
متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که امر مهم و حیاتی ازدواج، دستخوش تغییرات زیادی شده که یکی از دلایلش تغییر در سبک زندگی مردم و همچنین رواج نگرش های غلط و منفی در این زمینه است. گسترش باورهای منفی برخی از خانواده ها مبنی بر اینکه در شروع زندگی مشترک و یا حتی پیش از آن باید تمامی وسایل خانه مانند (خانه، خودرو، جهیزیه های سنگین، و...)، آماده باشند، که این عامل راه را برای ازدواج آسان و به موقع جوانان می بندد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعی، طبیعی و مذهبی در همه ادیان و ملل است. سنتی شیرین و دوست داشتنی که یادآور خاطرات خوش زندگی است. امری مقدس که در دل خود حامل ارزش های گرانبهایی است و جایگزینی برای آن پیدا نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

از آثار مهم ازدواج به هنگام و مفید داشتن جامعه ای سالم، شاداب و بدور از مفاسد زیانبار اجتماعی است.

,

همچنین از دیگر نتایج ارزشمند ازدواج سالم، افزایش باروری و در نتیجه داشتن نیروی انسانی جوان برای جامعه است که همه زیر ساخت های اجتماعی، اقتصادی و .. را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

,

متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که این امر مهم و حیاتی دستخوش تغییرات زیادی شده است که یکی از دلایلش تغییر در سبک زندگی مردم و همچنین رواج نگرش های غلط و منفی در این زمینه است.

,

گسترش باورهای منفی برخی از خانواده ها مبنی بر اینکه در شروع زندگی باید تمامی وسایل خانه مانند( خانه، ماشین، جهیزیه های سنگین، و...)، آماده باشد، که این امر راه را برای ازدواج آسان و به موقع جوانان می بندد.

,

حال سؤالی که در ذهن ها پیش می آید این است که چه کسی در رواج چشم و هم چشمی در امر ازدواج دخیل است؟ رسانه ها به چه اندازه در شکل گیری فرهنگ غلط در ازدواج جوانان تأثیر گذارند؟

,

در تشکیل خانواده و امر ازدواج فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگرند

, در تشکیل خانواده و امر ازدواج فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگرند, در تشکیل خانواده و امر ازدواج فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگرند,

یوسف خدرویسی، سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان، با بیان اینکه در امر ازدواج هم فرهنگ و هم اقتصاد نقش تعیین کننده ای دارند، اظهار داشت: در امر ازدواج فرهنگ و اقتصاد لازم و ملزوم همدیگرند، همانطور که اقتصاد تعیین کننده چگونگی و افزایش یا کاهش ازدواج است فرهنگ هم در این موضوع بسیار دخیل است.

,

وی تأکید کرد: اگر جامعه ما فرهنگ خوب و قوی داشته باشد و ازدواج عاقلانه باشد مطمئنا جوان ها بخاطر چشم و هم چشمی، مشکلات اقتصادی را در نظر نمی گیرند، و زندگی را ساده شروع می کنند و خداوند هم به آنها کمک می کند. اما متأسفانه در این امر، تجمل گرایی بسیار زیاد شده است.

,

خدرویسی برای علل فرار جوانان از ازدواج در شرایط فعلی، بیان می کند: این موضوع تک عاملی نیست و ابعاد مختلفی در این زمینه مؤثر است، معمولاً چشم و هم چشمی، مسائل اقتصادی و نداشتن شغل مناسب و عامل فرهنگ و تغییر نگرش افراد جامعه و بخصوص خانواده های زوجین در رابطه با چگونگی برگزاری ازدواج و تهیه ملزومات زندگی برای شروع زندگی در بروز این اتفاق تأثیرگذار است.

,

او در خصوص گرایش نداشتن جوانان به ازدواج و کاهش باروری، اظهار می کند: عوامل اصلی رغبت نداشتن به تعالی خانواده و فرزند آوری غالب شدن فرهنگ سالهای هفتاد و هشتاد مبنی بر شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر است که به یک سبک زندگی غلط در اکثر خانواده ها تبدیل شده است که البته مشکلات اقتصادی هم در این قضیه خیلی دخیل است.

,

وی اضافه می کند: در یک مقاله علمی عامل ۳۰ درصد طلاق ها، چشم و هم چشمی خانواده ها برای ازدواج ، تهیه جهیزیه های خیلی سنگین، برگزاری جشن عروسی بسیار مجلل در تالارهای گران قیمت و ریخت و پاش های زیاد که باعث مقروض شدن زوجین در شروع زندگی می شود که این موضوع، عامل اصلی اختلافات خانوادگی و در نهایت منجر به شکست و طلاق است.

,

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان تأکید می کند: عامل دیگر فرار جوانان از ازدواج، عامل اقتصادی و بحث اشتغال است که متأسفانه جوانان برای شروع زندگی باید متحمل بار مالی بسیار بالایی بشوند که این موضوع، مسئله ی مهمی است.

,

وی، افزود: دولت برای تسهیل امر ازدواج برای جوانان وام دویست میلیونی مصوب کرده است که برای پرداخت آن جوانان نیازمند به اشتغال مناسب هستند. پس مهم ترین عامل برای ترغیب جوانان به ازدواج ایجاد اشتغال برای آنان است.

,

خدرویسی ادامه داد: مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌داری در جوانان امروز را از دیگر دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق جوانان است. چرا که در برخی از خانواده ها ما شاهد این هستیم که جوانان ما از نظر اقتصادی هیچ مشکلی ندارند اما بخاطر تن پروری و گرایش به رابطه های غیر متعارف و ازدواج های سفید حاضر به قبول زیر بار رفتن مسؤلیت تشکیل خانواده نیستند.

,

وی تصریح کرد: در تعیین نگرش درست افراد به ازدواج به عنوان یک واقعیت اجتماعی صدا و سیما نقش بسزایی دارد. صدا و سیما با ایجاد محتوای سالم و از طریق فرهنگ و ارشاد و ساخت فیلم های آموزنده می تواند راهگشایی برای ترغیب افراد به سمت و سوی ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی و فخر فروشی باشد.

,

آموزش و پرورش سالها در بحث آموزش مهارت های زندگی و ازدواج کم کاری کرده

, آموزش و پرورش سالها در بحث آموزش مهارت های زندگی و ازدواج کم کاری کرده, آموزش و پرورش سالها در بحث آموزش مهارت های زندگی و ازدواج کم کاری کرده,

وی، افزود: عامل مهم دیگر در ایجاد چشم و هم چشمی، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در بحث، آموزش مهارت های زندگی، راه و روش درست زندگی کردن و ایجاد مسئولیت پذیری در دانش آموزان نقش بسزایی دارد که متأسفانه در این زمینه کم کاری کرده است که بایستی مهارت های زندگی را در قالب کتاب ها و کلاس ها از دوران دبیرستان به دانش آموزان، آموزش دهد.

,

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، در پیشنهاد به دولت برای تسهیل ازدواج جوانان تصریح کرد: در زمینه ازدواج جوانان دولت موظف است، قوانین تشویقی در خصوص تهیه مسکن رایگان، ایجاد شغل مناسب و درخور برای جوانان، پرداخت وام با بهره خیلی کم و... برای زوجین، امکاناتی را برای آنها فراهم کند که این امر باعث افزایش ازدواج و در نهایت افزایش فرزندآوری در کشور می شود.

,

خدوریسی تصریح کرد: در تعیین نگرش درست افراد به ازدواج به عنوان یک واقعیت اجتماعی صدا و سیما نقش بسزایی دارد. صدا و سیما با ایجاد محتوای سالم و از طریق فرهنگ و ارشاد و ساخت فیلم های آموزنده می تواند راهگشایی برای ترغیب افراد به سمت و سوی ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی و فخر فروشی باشد.

,

یوسف خدوریسی اذعان داشت: یکی از دغدغه های اصلی ما این است که از لحاظ قانونی تدابیری برای برگزاری کلاس های مشاوره قبل از ازدواج زوجین اندیشیده اند ولی بر عکس برای طلاق و قبل از آن بصورت قانونی همه مکلف هستند که نزد مشاور بروند، این در صورتیست که اگر مشاوره های قبل ازدواج هم قانونی باشد خیلی از مسائل و مشکلات بعد از ازدواج پیش نمی آید و عمر ازدواج ها طولانی‌تر می شود.

,

سرپرست معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، در پیشنهاد به دولت برای تسهیل ازدواج جوانان تصریح کرد: در زمینه ازدواج جوانان دولت موظف است، قوانین تشویقی در خصوص تهیه مسکن رایگان، ایجاد شغل مناسب و درخور برای جوانان، پرداخت وام با بهره خیلی کم و... برای زوجین، امکاناتی را برای آنها فراهم کند که این امر باعث افزایش ازدواج و در نهایت افزایش فرزندآوری در کشور می شود.

,

به گزارش عصرهمدان؛ سخن آخر این که همه ی دستگاه های متولی اعم از دولتی و غیر دولتی برای فرهنگ سازی درست در زمینه ازدواج باید در مجموعه های مختلف کارگروهایی تشکیل دهد و برای جبران کم کاری گذشته در این موضوع، مشوق های مادی و معنوی برای جوانان در نظر بگیرد و بصورت عمیق و عملی این موضوع را پیگیری نماید، چرا که امر ازدواج از ریشه ای ترین مسائل موجود فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در یک کشور است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه