اخبار داغ

حال بلوط های دنا خوب است اما تو باور مکن؛

سایه شوم قلع و قمع بر سر بلوط‌های کهنسال دنا+تصاویر

سایه شوم قلع و قمع بر سر بلوط‌های کهنسال دنا+تصاویر
بلوط های دنا حالشان خوب نیست؛ هرچند استوارند اما بیمار و رنجور از آتش سهل انگاری و منفعت طلبی های انسانها پیکرشان یا ذغال می شود و یا ایستاده می میرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،بلوط، این همسایه قدیمی مردم کهگیلویه و بویراحمد که گاهی نانی بوده بر سفره هایشان، گاهی هیزمی در اجاق خانه هایشان و گاهی مرهمی بر زخمهای زندگیشان، حال و روز خوبی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

دیگر مردم از حال این همسایه هزار ساله خبر ندارند، در پستوی فراموشی ذهنشان بر شاخه های تَرش زخم می زنند، با سهل انگاری آتشش می زنند و گاهی ریشه هایش را از خاک آبا و اجدادی اش بیرون می کشند و امروز حال این همسایه پیر در سرزمین دنا خوب نیست.

,

, ,

 

,

بلوط این فرزند استوار زاگرس که به نظر کارشناسان 20 قرن از تاریخ را تجربه کرده، امروز چون کمربند سبزی نهصد هزار هکتار از وسعت سرزمین چهار فصل را در برگرفته است.

,

این یادگار دوران ایل در دامنه های زاگرس، سایه سار عشایر بوده  که در گذشته نچندان دور نان "کلگش" میهمان سفره های ساده روستایی و نوشداروی دردهای مردمان زاگرس نشین بوده است.

,

حال بلوط های دنا خوب است،اما توباور مکن

,

امروز بر اساس آمار جنگلهای بلوط زاگرس در نوع خود از بی نظیرترین جنگلهای جهان به شمار می روند و از یک میلیون هکتار جنگل در سرزمین چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد 80 درصد آن پوشیده از بلوط است.

,

, ,

 

,

جنگل های بلوط  سرزمین چهار فصل 20 درصد از جنگل های بلوط حوزه زاگرس را تشکیل داده که بیشتر در ارتفاعات 700 تا دو هزار و 100 متری بالاتر از سطح دریا از دنا تا خومی و شلال دون پراکنده شده اند.

,

با این حال گاهی نامهربانی های برخی منفعت طلبان تیشه بر ریشه این یادگار دوران تاریخ زده است، برخی آن را می خشکانندش،برخی آتشش می زنند، گرد و خاکها نفسش را به شماره می اندازند و آفتهایی همچون گال زنبوری رخسارش را دگرگون کرده اند.

,

, ,

 

,

امروز همه چیز فرق کرده، عشایر به دلایل مختلف زندگی شیرین کوچ نشینی را رها کرده و شهر نشین شده اند و این سایه ساران ایل در تنهایی در محاصره سودجویانی قرار گرفته اند که فقط برای منفعت بردن از ذغال آنان، دست به قلع و قم آنان در سرزمین دنا می زنند.

,

امروز دنا دیگر طاقت این همه تعرض به درختان بلوط را ندارند،پهنای دنا وبویراحمد روزی نیست که خبر از آتش سوزیهای درختان بلوط را نشوند، از سروک در بویراحمد گرفته تا دارشاهی و سادات محمودی در دنا، تا شلال دون و خومی هر روز خبرهای مبنی بر قطع درختان تنومند دنا را می شنویم.

,

در جدیدترین مشاهدات درروستاهای مرکزی دنا شاهد قطع مخفیانه درختان بلوطی هستیم که در پهنای دنا و زیر گوش مسئولان ذیربط فقط برای زغال شدن قطع می شوند و با خودروهای سواری تنه هایشان به یغما میرود.

,
 
,

, ,

 

,

سالانه مقدار زیادی از این سرمایه ملی و نبض جنگل‌های زاگرس جنوبی به علت قطع بی‌رویه برای تهیه زغال و گرم کردن محفل خانه های روستایی به شماره می افتد و سلامت محیط زیست را به خطر می اندازد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه