اخبار داغ

به یاد شهید محمد بروجردی؛

روایتی از حماسه‌آفرینی‌های «مسیح کردستان»/ شهیدی که داغ ایجاد اسرائیل دوم را بر دل آمریکا گذاشت

روایتی از حماسه‌آفرینی‌های «مسیح کردستان»/ شهیدی که داغ ایجاد اسرائیل دوم را بر دل آمریکا گذاشت
حماسه آفرینی شهید بروجردی داغ ایجاد اسرائیل دوم در کردستان را به دل آمریکا گذاشت و یک خرداد ۶۲ آسمانی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، همه شهدای انقلابی یک هدف داشتند، پیروزی و استمرار انقلابی که برگرفته از مکتب عاشورا بود، انقلابی که به رهبری امام(ره) و با پشتیبانی مردم در سال ۵۷ پس از سالها تلاش و مجاهدت دلیرمردانی از این سرزمین به پیروزی رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

اما در پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی، جوانان رشیدی از خطه لرستان جانانه عزم خود را برای استمرار انقلاب جزم کردند و تاریخ گواه آن است که از این دیار جوانان و نوجوانان زیادی عازم میدان نبرد با دشمن شدند و تقدیم ۶۳۰۰ شهید از استان لرستان گویای دلاورمردی های غیور مردان این سرزمین است.

,

در میان شهدای استان لرستان، شهید محمد بروجردی با اعزام به کردستان و آرام کردن شرایط در آن منطقه به مسیح کردستان لقب گرفت، شهیدی که اگرچه سالها از شهادتش می گذرد اما همچنان نام و یادش در همه ذهنها تداعی می شود که چگونه در راه اسلام و انقلاب مجاهدت می کرد.

,

بزرگ مردی که از دیار بروجرد برخاست

, بزرگ مردی که از دیار بروجرد برخاست, بزرگ مردی که از دیار بروجرد برخاست,

از دیار بروجرد، بزرگ مردان زیادی برخاستند که نامشان نه تنها در استان بلکه در کشور و جهان می درخشد، این شهر زادگاه آیت اله بروجردی(ره)، چهره های فرهنگی مانند زرینکوب و اوستا و شهید بروجردی است که هر کدام افتخاری عظیم برای مردم این شهر است.

,

سرنوشت محمد این گونه رقم خورد که در سال ۱۳۳۳ در روستای دره گرگ از توابع شهرستان بروجرد در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود، شش ساله بود که پدرش را از دست داد و دوران یتیمی این کودک خردسال آغاز شد، غیرت و خدمت از همان کودکی در رگ های محمد می جوشید، پس از عزیمت از روستای دره گرگ به تهران، محمد برای کمک به مخارج خانواده روزها را در یک کارگاه کار می کنند تا اندک هزینه ای را به عنوان کمک خرج به مادر تقدیم کند و بتواند با دست های کوچکش باری از زندگی را بردارد.

,

کسی نمی دانست همین دست های کوچک در آینده قرار است چه کارهای بزرگی را انجام دهد که نامش تا همیشه تاریخ انقلاب بدرخشد و هر گاه نامی از او برده شود، غیرت و اقتدار نمایان شود.

,

,

, ,

دوران مبارزات شهید بروجردی

, دوران مبارزات شهید بروجردی, دوران مبارزات شهید بروجردی,

ایستادن در برابر ظلم و زور یکی از مهمترین ویژگی های شهید بروجردی بود تا جایی که تلاش می کرد از خدمت سربازی در دوران پهلوی که سراسر زورگویی بود، خودداری کرد، در همان سالها شهید بروجردی وارد جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی شد، در همین مبارزات بود که با تعدادی از شخصیت ها و مبارزین آشنا شد و توانست اهداف خود را علیه رژیم و برای پیروزی انقلابی بهتر پیاده نماید.

,

در همان سن سربازی تلاش کرد تا به دیدار امام (ره) در عراق برود اما در میانه راه دستگیر شد ولی محمد هیچگاه دست از مبارزه علیه رژیم برنداشت و هر روز محکم تر برای سرنگون کردن رژیم ستمشاهی پهلوی اقدام می کرد.

,

شهید محمد بروجردی به عنوان یک نیروی مبارز برای پیروزی انقلاب از دل و جان تلاش کرد و سرانجام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و در هنگام برنامه ریزی برای ورود امام(ره) به وطن به همراه محسن رضایی، مسئولیت تیم حفاظت از امام(ره) را عهده دار شد.

,

پس از پیروزی انقلاب، شهید بروجردی مسئولیت زندان اولین را بر عهده گرفت ولی در هنگام تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام(ره)، محمد از جمله افرادی بود که در این برنامه نقش ویژه ای داشت.

,

اما روایت زندگی مسیح کردستان با آغاز جنگ تحمیلی رنگ و بوی دیگری می گیرد، اوج رشادت و از جان گذشتگی شهید بروجردی در منطقه کردستان سبب شد تا مردم این خطه به پاس فعالیت و خدمت محمد، به او لقب مسیح کردستان بدهند.

,

,

, ,

با آغاز جنگ تحمیلی کردستان ناآرام شده بود، شهید محمد بروجردی به فرمان امام(ره) راهی کردستان  شد تا بتواند در کنار سایر رزمندگان، شهر و روستاها را از حضور ضد انقلاب و دشمنان پاکسازی کند، محمد در کنار همه مجاهدت و جنگ با دشمن اما با مردم و اهالی شهر و روستاهای کردستان بسیار رئوف و مهربان بود تا جایی که مردم کردستان به محمد لقب مسیح کردستان دادند.

,

سخنان مقام معظم رهبری در وصف شهید بروجردی

, سخنان مقام معظم رهبری در وصف شهید بروجردی, سخنان مقام معظم رهبری در وصف شهید بروجردی,

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص شهید بروجردی فرمودند: من شهید بروجردی را از اوایل پیروزی انقلاب شناختم. دقیقا خاطرم نیست که کی بود. اواسط سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب مرا مأمور کرد که بروم سپاه و کارهای سپاه را به عهده بگیرم. من در جایگاه فرماندهی سپاه قرار گرفتم و رفتم در سپاه مرکزی مستقر شدم.

,

برادرانی از آشنایان سپاه، کسانی که در سپاه بودند، به من مراجعه کردند و گفتند خوب است که شهید بروجردی را بگذارید اینجا. ظاهراً منطقه غرب کشور بود. موافقت کردم و شهید بروجردی را فرستادیم آنجا و از آن وقت با کار ایشان آشنا شدم.

,

شهید بروجردی را می‌دیدم که در اشتغالات گوناگون و مأموریت‌های مختلف سپاه، نقش داشت. در قرارگاه حمزه و تشکیل آن ایشان نقش داشت. تشکیل قرارگاه یکی از کارهای بسیار مهم بود. یادم می‌آید در سال‌های ۶۰ و ۶۱ بود که حضور ضد انقلاب در منطقه غرب کشور، یک حضور بسیار فعالی شده بود. از طرف عراق تغذیه می‌شدند، هم تغذیه مالی و هم تغذیه تبلیغاتی و هم تغذیه تسلیحاتی. خیلی شیطنت می‌کردند. حضورشان در منطقه غرب کشور، واقعا مشکلات بزرگی برای مردم آن منطقه بود.

,

مرحوم شهید بروجردی در این زمینه‌ها بسیار فعال بود. یک‌بار در سال ۵۹ یا اوایل ۶۰ رفتم منطقه غرب، ایشان آن وقت در باختران بود و از نزدیک شاهد کار او بودم، اما چیزی که من از شهید بروجردی در آنجا احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است. برخی با احساسات شخصی و گروهی فکر می‌کردند یک نفر که با او موافق‌اند، او را تقویت کنند و یکی را که با او مخالف‌اند، با او مخالفت کنند. با کارهایش برخورد کنند. به هیچ وجه این‌طور چیزی نبود. اما شهید بروجردی هیچ‌گونه حرکتی که از آن حرکت، آدم احساس کند که در آن کارشکنی یا مخالفتی هست، انجام نمی‌داد و این علاقه من به این شهید را خیلی بیشتر کرد.

,

من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه جویی با دوستان و گذشت و حلم در مقابل کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود. معاشرتی که بتوانم جزئیات حالات عرفانی او را به دست بیاورم، متأسفانه نداشتم ولی برخوردها و رفتارها نشان‌دهنده معنویات و روحیات افراد است.

,

,

, ,

خدمت، یکی از مهمترین ویژگی های شهید بروجردی بود

, خدمت، یکی از مهمترین ویژگی های شهید بروجردی بود, خدمت، یکی از مهمترین ویژگی های شهید بروجردی بود,

سردار حبیب توکلی جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: شهید محمد بروجردی بزرگ مردی از استان لرستان بود که در شهرستان بروجرد متولد شد که پس از فوت پدر، در دامان مادر پرورش یافت و از همان زمان احساس مسئولیت را به خوبی درک می کرد و برای چرخیدن چرخ زندگی تلاش کرد.

,

وی افزود: در دوران مبارزات علیه رژیم پهلوی، از جمله افرادی بود که در سن جوانی در مسیر انقلاب گام برمی داشت، شهید بروجردی در توزیع و چاپ اعلامیه های دوران انقلاب بسیار پرکار بود و در کنار شهید منتظری و چمران، آموزش های نظامی را فرا گرفت.

,

جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان تصریح کرد: شهید بروجردی از جمله افرادی بود که در تاسیس سپاه نقش موثری داشت اما با آغاز جنگ تحمیلی راهی کردستان شد و به پاوه رفت چرا که ضد انقلاب تلاش داشت تا اکثر شهرهای این منطقه را با مشکل ناامنی گرفتار کند اما حضور شهید بروجردی شهرهای این منطقه را از وجود ضد انقلاب پاک کرد.

,

سردار توکلی بیان کرد: در بسیاری از عملیات هایی که در کردستان برگزار شد مسئولیت عملیاتها را عهده دار بود و شهید کاظمی و گنجی زاده از همرزان این شهید بزرگوار در منطقه کردستان بودند.

,

وی با بیان اینکه خدمت، یکی از مهمترین ویژگی های شهید بروجردی بود، افزود: شهید بروجردی عاشق خدمت به مردم بود و بیشتر فعالیت خود را در جنگ تحمیلی در منطقه کردستان انجام داد که به مسیح کردستان لقب گرفت چرا که در طول خدمت در این منطقه، خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه داده بود.

,

جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان اظهار داشت: شهید بروجردی از شهدای ملی است و نه تنها مردم استان بلکه همه مردم کشور این بزرگوار را می شناختند که چه خدماتی را در زمان حیات به مردم ارائه داده و در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش خود را ایفا کرده است.

,

اما دست تقدیر اینگونه برایش رقم زد که در اول خرداد ماه سال ۶۲ خودروی شهید محمد بروجردی و همرزمانش در مسیر جاده نقده روی مین می رود و به فیض شهادت نائل آمدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه