اخبار داغ

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

استفاده آب انتقالی در گلخانه های یزد«توهم» است

استفاده آب انتقالی در گلخانه های یزد«توهم» است
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: آب انتقالی ،کفاف آب شرب مردم یزد را نیز نمی دهد حال آیا هیچ انسان با وجدانی حاضر می شود این آب را که مردم برای قطره ای از آن محتاج هستند در کشاورزی استفاده کند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس بشارتی در گفتگو با یزدرسا،با رد صحبت های مطرح شده از سوی برخی افراد بی اطلاع ، مبنی بر استفاده گلخانه های یزد واشکذر از آب انتقالی به یزد اظهار داشت: آبی که در گلخانه های یزد مورد استفاده قرار می گیرد، آب چاهها و قنواتی می باشد که به هیچ عنوان قابلیت شرب ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
 
,
وی ادامه داد:آب انتقالی به عنوان آب شرب مردم نیز کفاف نمی دهد حال آیا هیچ انسان باوجدانی حاضر می شود این آب را که مردم برای قطره ای از آن محتاج هستند در کشاورزی استفاده کند؟
,
 
,
بشارتی با ذکر اینکه حتی یک قطره از آب انتقالی در کشاورزی یزد و گلخانه ها استفاده نمی شود خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز گلخانه های استان با ۷۳۸میلیون مترمکعب آب چاههای استان یزد و ۱۷۰میلیون مترمکعب آب قنوات استان تامین می شود وآب این چاهها و قنوات به هیچ عنوان قابلیت شرب ندارد.
,
 
,
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه مکانهایی در یزد که در آن گلخانه ایجاد شده خود دارای منابع آبی مستقل هستند ابراز داشت: در این مکانها از سالیان دور زراعت انجام می گردیده  و حتی محصولاتی مانند صیفی وسبزیجات در آن منطقه کاشت می شده و زراعت در این مناطق حتی قبل از اجرای آب انتقالی نیز وجود داشته است.
,
 
,
بشارتی با بیان اینکه منابع آبی که در سطح استان وجود دارد کاملا مشخص و سهم اختصاص یافته به هر بخش نیز در دسترس است خاطرنشان کرد: میزان آب تحت اختیار بخش کشاورزی ۹۰۸میلیون مترمکعب می باشد که ۷۳۸میلیون مترمکعب آن از آب چاههای غیر قابل شرب استان و ۱۷۰میلیون مترمکعب آب از قنوات غیر قابل شرب تامین می شود در از این میزان تنها ۲۴میلیون مترمکعب در بخش گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد.
,
 
,
وی ادامه داد: تنها تغییری که در سالهای اخیر در بخش کشاورزی یزد به وقوع پیوسته، انتقال کشت های فضای باز به محیط های گلخانه ای بوده که باعث شده اشتغال بخش کشاورزی استان حفظ و حتی تولیدات کشاورزی با همان میزان آب مورد استفاده ۱۰برابر شود.
,
 
,
بشارتی با اشاره به خصلت خاص یزدی ها یعنی قناعت گفت:میزان سطح گلخانه های استان یزد در سال ۹۹ حدود۱۹۹۸هکتار بوده که سهم شهرستان یزد ۵۲۳هکتار و شهرستان اشکذر۲۵۹هکتار گلخانه می باشد که طبق بررسی های کارشناسی به ازای هرهکتار گلخانه نیم لیتر در ثانیه آب مورد نیاز است.
,
 
,
وی ادامه داد:با یک عمل ضرب ساده می توان متوجه شد که مصرف آب هرهکتار گلخانه به صورت سالیانه۱۱.۶۶۴مترمکعب می باشد که در مجموع آب مورد نیاز در سال برای تمام گلخانه های دوشهرستان اشکذر ویزد حدود۱۲میلیون و۳۴۰هزار و۵۱۲مترمکعب می باشد که با توجه به آب در اختیار بخش کشاورزی استان، این میزان آب تنها حدود۲.۵درصد منابع آبی را تشکیل میدهد که آن هم از محل چاهها و قنوات منطقه های مذکور تامین می شود و از آب این چاهها و قنوات نیز در مواقع بسیار حاد فقط ده درصد آن به عنوان آب شرب استفاده می شود.
,
 
,
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پایان گفت: استفاده آب انتقالی به یزد در گلخانه ها دروغ و توهم بزرگ است که هر فرد مطلع و آگاهی می داند به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه