اخبار داغ

در گفت‌و‌گوی دانا با یک آسیب شناس مطرح شد؛

کمک به متکدیان، کمک به گسترش حدود و ثغور تکدی‌‌گری است/ نگذاریم «تکدی‌گری» شاخص و شناسنامه تهران شود

کمک به متکدیان، کمک به گسترش حدود و ثغور تکدی‌‌گری است/ نگذاریم «تکدی‌گری» شاخص و شناسنامه تهران شود
یک آسیب شناس اجتماعی گفت: در این روزها که مردم یا گرانی ها و مشکل معیشت دست و پنجه نرم می کنند، افرادی با سوء استفاده از احساسات مردم به تکدی گری رو می آورند که کمک به این افراد کمک به افزایش حدود و ثغور مرزهای تکدی گری در کشور است!
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تکدی گری در تهران از حدود و ثغور یک آسیب اجتماعی فراتر رفته در حال تبدیل شدن به یک پدیده مخرب است که در این شرایط نهادهای متولی که در این رابطه شرح وظیفه دارند توپ ساماندهی و جمع آوری متکدیان را به زمین هم شوت می کنند.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بخشی از مقوله متگدی گری متاسفانه از طریق کودکان کار رقم می خورد. گرچه این کودکان درپوشش فروشندگان گل، فال، انواع خوراکی ها و ... در سطح شهر پرسه می زنند که شهروندان را با تحریک عواطف انسانی برای کمک مالی ترغیب کنند.

,

 

,

, ,

 

,

در این میان برخی از نهادهای متولی به جای نجات دادن کودکان از زندگی های نکبت باری که گرفتار آن شده اند و در این میان به حق خود واقف نیستند، به فلسفه بافی بسنده می کنند که اینگونه فلسفه بافی ها دردی را نه از جامعه درگیر چهره تکدی گری و نه از کودکان معصوم این حیطه دوار نمی کند و تنها موقعیت مسئولان و سازمانهای متولی را در توجیه گری و فرار رو به جلو پررنگ تر نشان میدهد؛ چرا که خود مردم به چگونگی شکل گیری چنین آسیب هایی کاملا واقف هستند، اما از مسئولان عمل و ساماندهی به اوضاع کودکان کار یا همان کودکان متکدی و متکدیان واقعی سطح شهر ها به ویژه شهر تهران را را انتظار دارند.

,

در این رابطه سید سعید آرام رئیس بهزیستی شهر تهران در روز 25 آبان‌ماه گذشته در رابطه با کودکان کار گفته بود: تعدادی از کودکان کار در مناطق مختلف شهر و در چهارراه‌های پایتخت درآمد روزانه از ۸۰۰ تا سه میلیون تومان دارند.

,

این اظهار نظر با واکنش های بسیاری همراه بود؛ چرا که چنین جمع بندی در مورد کودکان دور از ذهن است؛ گرچه ممکن است در میان بی شمار کودک معصومی که متاثر از کم کاری نهادهای مسئول به چنین سرنوشتی دچار می شوند، کودکانی باشند که به قول رئیس بهزیستی تهران، در اثر گرفتاری در باندهای مافیایی به چنین ارقامی هم در روز دست یافته باشند؛ اما اینکه هر کودک بتواند هر روز مبلغی حد فاصل 800هزار تومان تا 3 میلیون تومان درآمد داشته باشد؛ به نظر همگان بعید به نظر می آید!

,

همچنانکه با رسانه ای شدن این اظهار نظر قاطبه رسانه ها به آن واکنش نشان دادند. روزنامه جوان در گزارشی با تیتر: «دعوت رئیس بهزیستی تهران از کودکان برای کار در خیابان با ماهی ۹۰ میلیون تومان!» به اثرات سوء این اظهار نظر پرداخته و اثبات کرده که این گفتگوی عجیب منشاء هجوم برخی از افراد سوءاستفاده گر از این موقعیت خواهد بود.

,

همچنانکه در حال حاضر هم شهرها و ابر شهرهایی چون تهران دارد با چهره کریه تکدی گری معرفی می شود.

,

 

,

, ,

 

,

دکتر امرالله قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه تکدی‌گری یکی از دلائل اصلی و فاکتورهای مهم عقب افتادگی آن جامعه به شمار می آید، درباره منشاء پیدایش تکدی گری در جامعه گفت: در شرایطی که مشکلات معیشتی ناشی از ناکارآمدی اقتصاد و بیکاری در جامعه حاکم باشد، کاملا طبیعی است که برخی از طبقات اجتماع که به لحاظ مالی آسیب پذیر و داراری شرایط خاصی چون کهولت سن و یا از کار افتادگی و... هستند برای گذراندن امورات زندگی خود به ناچار به سوی تکدی گری میل کنند.

, دکتر امرالله قرایی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی , دکتر امرالله قرایی مقدم , شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: در این روزهایی که  ما داریم سپری می کنیم و مردم یا گرانی ها و مشکل معیشت دست به گریبانند، هستند افرادی که در شرایط با سوء استفاده از احساسات مردم به تکدی گری رو می آورند چرا که بدون بازدهی که باید یک فرد برای اجتماع خود داشته باشد، مانند یک سربار روزگار خود را می گذرانند. اما افراد نیازمندی که واقعا استحقاق کمک دارند باید توسط سازمان ها و نهادهای خاص حمایت شوند.

,

 

,

قرایی مقدم در ادامه افزود: مردم باید در این شرایط هشیار و مطمئن باشند که افرادی که در کوچه و خیابان از آنها تقاضای پول و غذا و ... می کنند، قطعا مشکلی دارند و گرنه می توانند به سازمان هایی چون بهزیستی و کمیته امداد و یا خیریه های فراوانی که در شهرها وجود دارد مراجعه کنند. 

,

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: نتایج یک نظرسنجی در خصوص تکدی گری نشانگر این مطلب است که 51 درصد پاسخ گویان به این قشر متکدی مردها و 49 درصد آنان بانوان هستند و 94 درصد از این افراد پاسخگو باسواد و 6 درصد بی سواد هستند.

,

 

,

, ,

 

,

این جامعه شناس در خاتمه عنوان کرد: فردی که از لحاظ بضاعت مالی ضعیف باشد باید به سازمان های حامی که در همه کشورها وجود دارند، شرایط خود را مانند از کار افتادگی، عیالمندی و... را اثبات کند تا دولت ها و سازمان های متولی به وی کمک کنند در حالیکه متکدیان امروز انتظار دارند مردم مبالغ هنگفت را در کسری از ثانیه به حساب بانکی آنها کارت به کارت کنند. پس نتیجه می گیریم کسانی که در کوچه و خیابان از مردم کمک می خواهند یک جای کارشان می لنگد چرا که نتوانسته اند نیازمندی خود را به سازمان های حمایتگر اثبات و اعلام کنند.

,

 

,

این مدرس دانشگاه در خاتمه اظهاراتش عنوان کرد: بنابراین می توان به این نتیجه رسید که این خودِ جامعه است که سبب می شود چنین روحیه ای در آن ایجاد و برخی دست به انجام کارهایی تظیر تکدی گری بزنند. چون این افراد بسیار هوشمند هستند و هوش خود را در جهت منفی بکار می برند و مردم را به سادگی گول می زنند. پس مردم اگر قصر پرداخت صدقه و کمک دارند باید به سازمان هایی پرداخت کنند که مطمئن باشند کمک های آنها را به دست نیازمندان می رسانند.

,

 

,

انتهای پیام/ 

,

 

,

به گزارش خبرنگار اجتماعی

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه