اخبار داغ

چراغ سبز کشورها برای تعامل با ایران با آمدن سیدابراهیم رئیسی/ نمره منفی دولت اصلاح طلب روحانی در ارتباط با جهان

چراغ سبز کشورها برای تعامل با ایران با آمدن سیدابراهیم رئیسی/ نمره منفی دولت اصلاح طلب روحانی در ارتباط با جهان
در 100 روز گذشته یعنی از آغاز ریاست جمهوری آیت الله رئیسی کشورهای بسیاری که پیش از این تمایلی برای ارتباط با ایران نشان نداده بودند، برای برقراری ارتباط و همکاری‌های دوجانبه با کشور ما ابراز تمایل کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ هر ایرانی بر این امر صحه خواهد گذاشت که امروز مهمترین مشکل کشور، موضوع اقتصادی است. گرانی و تورم به شدت مردم به ویژه اقشار کم درآمدتر را تحت فشار گذاشته است و طبیعتاً در چنین شرایطی باید همّ و غمّ دولت بهبود این اوضاع باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

قیمت همه کالاها طی چند سال گذشته به شدت افزایشی شده است و به چند برابر رسیده است و بسیاری از مردم در تهیه مایحتاج اولیه و ضروری زندگی خود مانده‌اند.

,

یکی از عوامل به وجود آمدن این مشکلات تحریم‌ها بود هرچند همه علت این نبود و به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان می‌توانستیم با مدیریت داخلی بهتر اجازه ندهیم کشور به چنین وضعی گرفتار شود. اما در هر صورت این شرایط پیش آمد.

,

در مقابل این عوامل به اذعان اقتصاددانان بزرگ کشور، امکان بهبود اوضاع اقتصادی کشور از طریق برقراری تعامل با کشورهای خارجی میسر بود.

,

* سیاست خارجه راهی برای درمان تورم اقتصادی

, * سیاست خارجه راهی برای درمان تورم اقتصادی, * سیاست خارجه راهی برای درمان تورم اقتصادی,

دکتر علی اکبر نیکو اقبال، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ضمن تأکید بر این موضوع که می‌توان مشکلات اقتصادی کشور را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور نیز حل کرد، افزود: اگر این موضوع در توان ما نیست واگر نمی‌توانیم کسری بودجه خودمان را به صفر برسانیم لااقل می‌توانیم از طریق عرضه کل تورممان را به صفر نزدیک کنیم به این معنی که پذیرای سرمایه گذار خارجی و داخلی باشیم و زمینه آن را فراهم کنیم یعنی دو چیزی که دغدغه اصلی هر سرمایه گذار است یعنی زمینه سوددهی و امنیت را تأمین کنیم.

,

وی در مورد امکان کنترل تورم در کشور اظهار کرد: کشورهای بسیاری توانستند تورم و گرانی را در کشورشان کنترل کنند از جمله ترکیه در همسایگی ما که تورم را از 150 درصد به صفر رساند.

,

این اقتصاددان گفت: سه دهه پیش همه اقتصاددانانی که راجع به آینده کشورهای جهان سوم بر اساس نظریه‌ها وتعالیم اقتصادی روز دنیا مقاله می‌نوشتند، معتقد بودند دیگر امکان این که کشورهای جهان سومی بتوانند حتی یک قدم جلوتر بیایند و حرکت کنند وجود ندارد در حالی که بعدها دیدیم همین کشورهای جهان سوم به قدرت‌های اقتصادی تبدیل شدند مانند چین و هند و غیره و یکی از مهمترین مؤلفه‌های این پیشرفت هم سرمایه گذاری خارجی در این کشورها بود.

,

نیکواقبال عنوان کرد هم اکنون حدود 40 یا 50 درصد تولید جهان توسط شرکت‌های چند ملیتی انجام می‌شود که فراملیتی بوده و متعلق به هیچ کشوری نیستند و می‌توان سرمایه این کشورها را جذب کرده و وارد بخش تولید کرد.

,

* نمره منفی دولت اصلاح طلب روحانی در ارتباط با جهان

, * نمره منفی دولت اصلاح طلب روحانی در ارتباط با جهان, * نمره منفی دولت اصلاح طلب روحانی در ارتباط با جهان,

وی در مورد خبر منتشر شده راجع به آزاد شدن سه و نیم میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران، ورود این پول به چرخه اقتصاد کشور را دارای اثرات مثبتی خواند و بالاتر از آن، این موضوع را نشان دهنده اندیشیدن تمهیدات جدید توسط دولت آقای رئیسی دانست که سبب شده است این سرمایه به کشور بازگردانده شود و این خبر را خبر نوید بخشی عنوان کرد.

,

این استاد رشته اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: با کسری بودجه کنونی در کشور، وابستگی این چنینی به نفت، شرایط سخت ایجاد کسب و کار در ایران، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و غیره شرایط سختی برای اقتصاد کشور رقم خورده است که با جذب سرمایه‌های خارج شده از کشور می‌توان ظرف سه – چهار سال این شرایط را بهبود بخشید و تورم را به صفر رساند.

,

کلیدواژه اصلاح طلبان برای روی کار آوردن دولت تدبیر و امید، ارتباط برقرار کردن با دنیا بود و امثال محمدجواد ظریف که سال‌ها سکان دستگاه دیپلماسی کشور را برعهده داشت ادعا می‌کردند زبان دنیا را می‌فهمند و می‌توانند با تعامل و مذاکره شرایط بهتری برای کشور رقم بزنند. بعد از رأی آوردن نیز حدود شش سال همه چیز کشور را وابسته به مذاکره و برجام و غیره کردند و در این راه حتی از قدم زدن با دشمن و بگو و بخند با شیطان بزرگ نیز کوتاه نیامدند اما نتیجه آن در پیشگاه ملت ایران چیزی جز تنگنای بیشتر و تحریم‌های ظالمانه سنگین‌تر نبود.

,

اوضاع اقتصادی کشور در دولت حس روحانی روز به روز بدتر شد، جایگاه بین المللی ایران افت کرد و هر روز حلقه محاصره تنگ‌تر شد و نه تنها از طرف کشورهای دیگر بلکه از طرف خودمان در داخل کشور نیز با تصمیمات غلط این حلقه را تنگتر کردیم و دست رد به سینه کشورهای بزرگ اقتصادی غیرآمریکایی و غیراروپایی زدیم چرا که در نظر سیاستمداران غرب زده اصلاح طلب، روشنایی تنها در آمریکا و اروپا بود و دیگر نقاط دنیا همه در تاریکی فرو رفته است.

,

* چراغ سبز کشورها برای همکاری‌های دوجانبه با آمدن رئیسی

, * چراغ سبز کشورها برای همکاری‌های دوجانبه با آمدن رئیسی, * چراغ سبز کشورها برای همکاری‌های دوجانبه با آمدن رئیسی,

با تغییر رئیس جمهور، از حدود 90 روز پیش هیئت دولت جدید بر سرکار آمد و مسئولیت را برعهده گرفت. کابینه سید ابراهیم رئیسی در همین مدت کوتاه مسئولیت خود، نشانه‌های مثبتی در رابطه با سیاست خارجه از خود نشان داده‌اند.

,

آزاد شدن سه و نیم میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران که معادل یک هشتم بودجه یک سال کل کشور است یکی از اثرات مثبت سیاست خارجی دولت رئیسی است.

,

علاوه بر این تعامل رئیس جمهور با کشورهای شرقی به ویژه چین که سبب سرازیر شدن میلیون‌ها دز واکسن کرونا شده است را نیز می‌توان نقطه مثبت دولت جدید در حوزه سیاست خارجه بدانیم.

,

عضویت ایران در پیمان شانگهای، تمایل نشان دادن آمریکا برای بازگشت به برجام، نشستن عربستان پای میز مذاکره با ایران، تلاش امارات برای برقراری ارتباط با ایران، درخواست شرکت‌های بزرگ کره‌ای برای بازگشت به بازار ایران و غیره همه تنها در بازه زمانی سه ماهه نشانه‌های مثبتی از توفیق سید ابراهیم رئیسی در سیاست خارجه دارد.

,

این که در عین سنگین‌تر شدن تحریم‌های آمریکا، این کشورها و بسیاری از کشورهای دیگر برای برقراری ارتباط با کشور ما ابراز تمایل کرده‌اند، نشان دهنده اثربخش بودن سیاست انقلابی دولت جدید است که با وجود پایبند بودن بر مبارزه با ظلم و طاغوت و استکبار، توانسته است چنین اقبالی در سطح جهانی به دست آورد.

,

* دل کندن از آمریکا، راه را برای همکاری کشورهای دیگر باز کرد

, * دل کندن از آمریکا، راه را برای همکاری کشورهای دیگر باز کرد, * دل کندن از آمریکا، راه را برای همکاری کشورهای دیگر باز کرد,

محسن نصری، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، در مورد علت اقبال نشان دادن کشورهای خارجی به دولت آیت الله رئیسی برای برقراری تعاملات و همکاری‌های اقتصادی این موضوع را در تفکر و مدیریت انقلابی و جهادی دانست و افزود: وقتی کشورهای دیگر که به نوعی نقش آفرینی آمریکا در سطح جهان را می‌بینند، مشاهده منند دولتمردان و مسئولان ایران اهل ایستادگی در مقابل آمریکا نیستند از برقراری رابطه با ایران استقبال نخواهند کرد اما اگر ببینند ایران یک کشوری است که در مقابل مزاحمت‌های آمریکا خواهد ایستاد تمایل نشان خواهند داد با ایران همکاری کنند کما این که دیدیم با تغییر دولت و تغییری که کشورهای خارجی در سیاست ایران نسبت به غرب دیدند، این اتفاق افتاد.

,

وی همچنین ادامه داد: در آخرین گزارش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت قبل، به مجلس در مورد برجام که در 20 تیر 1400 منتشر شد به موضوع بسیاری مهمی اعتراف شده بود. آقای ظربف در اواخر این گزارش 260 صفحه آورده بود «اگر خوش خیالی دوستان و سراب غرب نبود دوستان دوران سختی از ما نمی رنجیدند». این دوستان امثال کشور چین بودند که وقتی بهمن  ماه 1394 رئیس جمهور چین به ایران آمد و بحث همکاری‌های دراز مدت 20 ساله ایران و چین مطرح شد رئیس جمهور روحانی موظف شد سند همکاری ایران و چین را آماده کنند اما به خاطر این که در سراب غرب بود این کار را نکرد و این مسأله چینی‌ها را ناراحت کرد و ما فرصت ارتباط اقتصادی با چین، دومین کشور برتر اقتصادی دنیا، را از دست دادیم.

,

این استاد دانشگاه افزود: اما زمانی که دولت جدید زمام امور را در دست گرفت تمرکز سیاست خارجی خود را از روی آمریکا و غرب برداشت و همین امر سبب شد سایر کشورها برای ارتباط با ایران چراغ مثبت نشان دهند که گشایش‌های پیش آمده در واردات واکسن کرونا از چین یک نمونه آن بود.

,

آری، روحانی و طرفداران سیاست‌های غرب گرایانه و لیبرالیستی وی با دلواپس خواندن انقلابیون، دلسوزی ایشان در رابطه با پوچ بودن امیدواری به آمریکا و غرب را به تمسخر گرفتند و بعد از شش سال تلف کردن وقت انقلاب و سوزاندن فرصت‌های همکاری با سایر کشورها، نه تنها هیچ عایدی از مذاکرات خود به دست نیاورند بلکه در صنعت هسته‌ای و سایر زمینه‌ها کشور را به عقب بردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه