اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

فتنه آبان ۹۸ نتیجه قهری تدبیر ناامیدسازان حاکم بود که باید پاسخگو باشند

فتنه آبان ۹۸ نتیجه قهری تدبیر ناامیدسازان حاکم بود که باید پاسخگو باشند
محمد فاطمی گفت: جریانی که با عنوان اعتدال و اصلاحات طی سیاست‌های بحران‌زا زمینه بروز نارضایی اجتماعی را فراهم آورده بود، فتنه ۹۸ را تدبیر کرد تا انگاره‌های ذهنی و اعتقادی خود را بر نظام اسلامی تحمیل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ آبان ۹۸ یکی از فرصت‌های جریان اعتدال با طعم اصلاحات در کشورمان بود تا بتواند با فشار توده‌های مردمی معترض، بخشی از اندیشه‌های اعتقادی و سیاسی خود را به نظام اسلامی تحمیل کند که با بصیرت و برخورداری از تحلیل درست از سوی مردم، پروژه فشار از پائین و چانه‌سازی از بالای آنها بار دیگر با شکست مواجه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

محمد فاطمی، کارشناس ارشد سیاسی، در گفتگو با بلاغ، ضمن بیان مطلب فوق، هزینه تحلیل غلط جریان تدبیر و امید بر کشورمان را بسیار سنگین اما درس‌آموز دانست و اظهار داشت: جریان اعتدال، که اصلاحات از آن به‌عنوان رحم اجاره‌ای یاد کرده بود و بستر اجرای افکار و برنامه‌های اصلاح‌طلبان بود، به غلط خود را دولت تدبیر و امید نام نهاده بود که بجای تدبیر برای تعمیق پیوند مردم با نظام اسلامی و ایجاد امید به آینده، آنچنان با سوء تدبیر خود عرصه زندگی را برای مردم تنگ کرده بود، که هرگونه امید به آینده را بویژه برای جوانان و دانش‌آموختگان کشور از بین برده بود و با افزایش سطح نارضایی عمومی، مجال جولان ضدانقلاب و فتنه‌افروزان را در برهم زدن امنیت و ثبات نظام اسلامی فراهم آورده بود.

,

وی با بیان این مطلب که دولت مدعی تدبیر این حداقل تدبیر در استفاده از تجربه دولت قبل در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را نداشت، افزود: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها که دو دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و خاتمی جرأت اجرای آن را نداشتند با حسن تدبیر دولت نهم در تنویر افکار عمومی و اقناع نخبگان، تجربه ارزنده‌ای برای دولتمردان بوجود آورده بود که در صورت صحبت با مردم و قانع کردن آنها، همراهی و تعامل کاملی از سوی مردم ایجاد می‌شود.

,

فاطمی بیان کرد: دولت آقای روحانی ضمن آنکه از این تجربه گرانسنگ استفاده نکرد، بلکه آقای روحانی با اظهار این مطلب که "من هم صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شدم"، به افکار عمومی جسارت کرد و موجب عصبانی شدن مردم را فراهم آورد و شد آنچه که نمی‌بایست پیش می‌آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به زمینه‌های افزایش ناگهانی و سه برابر شدن قیمت بنزین، گفت که دولت در سال ۹۴، همزمان با مذاکره و توافق با آمریکا، دنبال «نمایش بهبود شرایط اقتصادی» بود. از جمله اقدامات نمایشی، حذف سهمیه‌بندی بنزین و ثابت نگه داشتن قیمت به مدت چهار سال با حذف کارت سوخت بود. این سوء تدبیر چهار ساله، به افزایش مصرف و قاچاق سوخت به میزان ۱۴۴ هزار میلیارد تومان انجامید.

,
,
,

فاطمی تصریح کرد: اما چهار سال بعد، افزایش مصرف ۲۰ میلیون لیتری بنزین در روز و ناتوانی در تامین (واردات) آن از یک‌سو، قاچاق گسترده به موازات پرداخت یارانه بنزینی از سوی دیگر، و مواجهه با کسری بودجه گسترده از طرف سوم، دولت را به صرافت‌انداخت تا کوتاهی چهار ساله‌- در افزایش تدریجی و بدون شوک قیمتی- را در یک شب جبران کند! و این جهش قیمت در شرائطی انجام شد که ماه‌ها بود مدیران دولتی و نفتی، افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کردند، ناگهان در بامداد ۲۴ آبان معلوم شد دولت، قیمت بنزین را از ۱۰۰۰تومان به ۳۰۰۰ تومان افزایش داده است. حالا فرصت و بهانه مناسبی فراهم آمده بود تا شبکه اجیر شده توسط سیا و موساد و ام آی سیکس، روی جریان شوک‌زدگی مردم، موج‌سواری کنند و به امنیت و اقتدار ایران از درون ضربه بزنند.

,

وی ادامه داد: کمتر از دو ماه بعد هم، رژیم آمریکا جرأت پیدا کرد با مشاهده این به‌هم‌ریختگی مدیریتی، قهرمان ملی و بین‌المللی ایران، سردار قاسم سلیمانی را ترور کند. آن روز آمریکا و متحدانش با تمرکز روی برخی سوء مدیریت‌ها و اصرار برخی مدیران بر دو قطبی کردن جامعه، برنامه براندازی و برپایی جنگ داخلی در ایران را به اجرا گذاشته بودند؛ و درست به همین دلیل هم بود که رهبر حکیم انقلاب، با هزینه کردن از آبروی خود، نگذاشتند فاز بعدی و مهم نقشه دشمن برای بازی روی شکاف میان قوا و اختلاف در حاکمیت، پیش برود.

این کارشناس سیاسی نتیجه سوءمدیریت دولت روحانی را ضربه بزرگ به ملت و مملکت توصیف کرد و عنوان داشت: نکته دردناک و نابخشودنی، طراحی و رضایتمندی از این فتنه‌افروزی توسط جریان اصلاح‌طلب است. با وجود خسارت‌های بزرگی که فتنه بنزینی به امنیت و اقتدار ملی زد، افراطیون مدعی اصلاحات از این رویداد تلخ ناراضی نبودند. علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت (حزب مشارکت سابق‌) پس از شوک بنزینی و التهابات ناشی از آن، با وقاحت گفت: "اعتراضات اخیر، موجب ریزش رای اصلاح‌طلب‌ها نشده، یا اگر شده، خیلی کمتر از میزانی است که از رای اصولگراها ریزش کرده.

,
,
,

فاطمی خاطرنشان کرد: اعتراضات معمولا در حواشی شهرهای بزرگ و مناطقی که مردم از برخورداری مالی کمتری بهره‌‌مند هستند، اتفاق افتاد. مردم اینجا‌ها همان‌طور که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، می‌‌آ‌مدند و رای می‌‌دادند. اینها الان آسیب ‌دیده‌اند. بنابراین برخلاف دوره‌های قبل که کاهش مشارکت، بیش‌تر به ضرر اصلاح‌طلب‌ها بود، این بار کاهش رای، بیشتر در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده است"!

وی به مصاحبه محمد‌جواد روح، سردبیر نشریه اصلاح‌طلب نشریه صدا (ارگان حزب اتحاد ملت) در ۱۶ آذر ۹۸ با سابت انصاف نیوز درباره دادن شوک بنزینی به مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: این اصلاح‌طلب در مصاحبه اظهار کرد؛ "چرا روحانی چهار روز قبل از گرانی بنزین آنگونه سخنرانی می‌‌‌کند؟ کدام رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که فلان ‌قدر کسری بودجه داریم؟ آقای روحانی در یزد از کسری بودجه گفت و یکسری حملات هم به رئیسی انجام داد. همین روش را در کرمان به شکلی دیگر ادامه داد. مهم‌‌تر از همه اینها اعلام کرد به توافقات پشت ‌پرده هم‌ پایبند است.

,
,
,

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همه اینها، یعنی روحانی می‌‌خواهد به هر قیمتی شده، دوباره با آمریکا مذاکره کند. اینجا بود که قمار کرد. وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا در بالا چانه‌‌زنی کنند که مذاکره انجام شود. می‌‌گویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، ‌جامعه به‌هم می‌ریزد و روحانی خندیده است. اینکه می‌‌گویند گران کردن بنزین تصمیم غیرکارشناسی و اطلاع‌رسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع‌‌رسانی- در واقع اطلاع‌‌نرسانی- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود".

وی یادآور شد: برای شفافیت مسائل دولت قبلی، لازم است طی پرونده‌هایی در حوزه‌های مختلف، عملکرد دولت توسط عناصر متعهد و متخصص مورد بررسی قرار گیرد و تخلفات هریک از مسئولان پس از جمع‌بندی و احراز وقوع جرم، به قوه قضائیل ارجاع شود تا متخلفان و تضییع‌کنندگان حقوق ملت مورد محاکمه و مجازات قرار گیرند.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه