اخبار داغ

یادداشت؛

تمثیل بسیج به "شجره طیبه" پیام امام امت(ره) به بسیجیان

تمثیل بسیج به "شجره طیبه" پیام امام امت(ره) به بسیجیان
شجره طیبه بسیج هر روز تنومندتر و پربارتر می شود و این پیشرفت و خدمت به مردم تا تشکیل دولت و جامعه اسلامی و نهایتا تمدن نوین اسلامی پیش خواهد رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ در دوم آذر ماه ۱۳۶۷ و در شرایطی که دفاع مقدس پس از هشت سال به پایان رسید، امام امت(ره) با استفاده از تعبیر قرآنی شجره طیبه در خصوص بسیج فرمودند: "بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل، طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند."
تعبیر قرآنی ذکر شده در آیه ۱۲و ۱۳ سوره مبارکه ابراهیم است که می فرماید: وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا ۚ وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَىٰ مَا آذَیْتُمُونَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ/ وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنَا ۖ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِینَ.
در این که منظور از "کلمه طیبه" چیست و ویژگی های آن کدام است اقوالی گفته شده که مهمترین آن به شرح ذیل است:
۱‌. برخی از مفسران آن را به کلمه توحید تفسیر کرده اند.
۲. انجام اوامر و فرمان های الهی
۳. ایمان و مفهوم و محتوای لا اله الا الله
۴. روش و برنامه های سازنده و برخی آن را به شخص مومن تفسیر کرده اند که با توجه به وسعت مفهوم و محتوای کلمه طیبه می توان همه این تعابیر را در معنای آن پذیرفت.
نکته دیگر که ذکر آن در این مجال مهم است، این شجره دارای نظام حساب شده ای است که ریشه و شاخه دارد و هر کدام ماموریت و وظیفه ای خاص دارند و در حقیقت وجود "اصل" و "فرع" در آن دلیل بر حاکمیت نظام حساب شده و کار تشکیلاتی در آن است.
اصل و ریشه آن ثابت و مستحکم است به طوری که طوفان ها و تند بادها نمی توانند آن را از جا بر کنند و توانایی آن را دارد که شاخه های سر به آسمان کشیده اش را در فضا، زیر نور آفتاب و در برابر هوای آزاد معلق نگاه داشته و حفظ کند، چرا که شاخه هر چه سر کشیده تر است، باید متکی به ریشه قوی تر باشد.
شاخه های این شجره طیبه در یک محیط پست و محدود نیست بلکه بلندای آسمان جایگاه اوست البته نه در یک فصل یا دو فصل بلکه در هر فصل و به عبارتی در هر زمان که دست به سوی شاخه هایش دراز کنید محروم بر نمی گردید.
اکنون باید خصوصیات این شجره طیبه را با بسیج و جایگاه آن و شاکله و شاخصه های آن با استفاده از سخنان مقام معظم رهبری تطبیق داد تا تمثیل دقیق مذکور رمز گشایی گردد.
رهبر معظم انقلاب در خصوص بسیجیان و تفکر بسیجی می فرمایند: "بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند."
از نثار خون پاک خود در هشت سال دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم، امنیت، اقتدار، سلامت و... دفاع از مبانی اصیل اسلامی و خنثی کردن نقشه های شوم استکبار، تلاش برای آبادانی ایران اسلامی، خدمت رسانی به مناطق محرم در قالب گروه های جهادی، تلاش در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عرصه های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، خدمت رسانی به موقع در حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله، کرونا، رزمایش های مومنانه و...که سنگ بنای به منصه ظهور رسیدن این خدمات شیرین ریشه در توحید مداری و توحید باوری تفکر بسیجی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
شجره طیبه بسیج هر روز تنومندتر و پربارتر می شود و این پیشرفت و خدمت به مردم تا تشکیل دولت و جامعه اسلامی و نهایتا تمدن نوین اسلامی پیش خواهد رفت.
,
 
,
یعقوب فتحی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه