اخبار داغ

مسئول ثبت بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

تولید بذور اصلاح شده غلات استان گرفتار چالش مالی/ دولت حمایت کند

تولید بذور اصلاح شده غلات استان گرفتار چالش مالی/ دولت حمایت کند
علی اکبر ناصری، با بیان اینکه سالانه حدود 12 هزار تن بذور اصلاح شده گندم و جو در استان تولید می شوند، گفت: در حال حاضر فرآیند تولید بذور اصلاح شده غلات در استان گرفتار مشکلات مالی شده که این مسئله موجب انصراف شماری از کشاورزان پیمانکار از ادامه تولید این محصول شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر ناصری، مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی نیاز به تامین بذر گندم و جو آبی و دیم، هر ساله در هر فصل زراعی ۲۵ هزار تن است.

ناصری گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن آن از محل تولید بذر در مزارع کشاورزان پیمانکار استان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز از محل بذور خود مصرفی برای کشت تامین می شوند.

وی عنوان کرد: در خراسان شمالی پنج شرکت تولید بذر غلات که دارای مجوز هستند در زمینه تولید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم و جو فعالیت می کنند.

این مسئول افزود: این پنج شرکت تولید کننده بذر غلات در استان با کشاورزان مورد تایید که کشاورزان پیشرو هستند، قرارداد منعقد می کنند تا در سطح مزارع آنان هسته های بذری گندم و جو به منظور تولید بذور اصلاح شده کشت و تولید شوند.

وی بیان کرد: هر ساله به طور میانگین در سطح پنج هزار هکتار از مزراع کشاورزان پیمانکار طرف قرارداد، هسته های بذری کشت می شوند تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بذرهای اصلاح شده گندم و جو تولید شوند

ناصری بیان کرد: این پنج هزار هکتار مزرعه بذری کشاورزان پیمانکار استان در سطح استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان پراکنده هستند که در این مزارع ۲۵ رقم هسته بذری گندم و جو آبی و دیم متناسب با اقلیم های سرد، معتدل و گرم و خشک کشت و بذر اصلاح شده تولید می شوند تا در مزارع خراسان شمالی کشت شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: پس از کشت این هسته های بذری، عملیات کنترل و نظارت بر این مزارع توسط کارشناسان ثبت و گواهی بذر و نهال استان انجام همچنین سطح سبز این مزارع در دوره کشت و پاکسازی از این مزارع از انواع آلودگی ها و خالص سازی این مزارع بذری کنترل و بررسی می شوند.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: پس از اینکه از این مزارع، بذور گندم و جو برداشت شد محصول به پنج شرکت تولید بذر منتقل، نمونه گیری ها، آنالیزهای کیفی و تطابق محصول با استانداردهای تعریف شده، انجام و پس از آن بذور تایید شده، بوجاری و فرآوری می شوند.

وی افزود: پس از انجام این اقدامات، سپس بذرهای فرآوری شده، بسته بندی و به آزمایشگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برای ارزیابی خلوص فیزیکی، خلوص ژنتیکی و عاری بودن از آلودگی علف هرز همچنین بررسی قوه نامیه آنها منتقل می شوند.

ناصری عنوان کرد: بر روی بسته های محصول بذری تایید شده مهر ثبت گواهی درج می شود و بسته های محصول تایید نشده نیز از چرخه خارج می شوند.

وی در ادامه درباره ظرفیت ژنتیکی این بذور اصلاح شده که در مزارع کشاورزان پیمانکار تولید می شوند نیز اظهار کرد: عملکرد این بذور گواهی شده در مقایسه با عملکرد بذور غیر رسمی، در هر هکتار ۳۵ درصد بیشتر است.

این مسئول تصریح کرد: این ارقام بذری اصلاح و گواهی شده در مقابل تنش های اقلیمی ( کم بارشی ها و خشکسالی ها) مقاومت بیشتری دارند و زودرس تر هستند.

وی تاکید کرد: در این شرایطی که تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی حاکم شده است مهمترین راهکار باقی مانده برای حفظ امنیت غذایی استفاده از علم روز به ویژه در زمینه استفاده از بذور اصلاح شده، است.

ناصری همچنین افزود: استفاده از بذور اصلاح و گواهی شده، موجب افزایش درآمدزایی کشاورزان و کاهش هزینه های تولید می شود.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره هزینه های تولید بذور گواهی شده و اقتصاد تولید بذر نیز اظهار کرد: شرکت های تولید بذر برای انجام مراحل کاشت، تولید و خرید بذر یا باید نقدینگی لازم را داشته باشند و یا اینکه با دریافت تسهیلات بانکی سرمایه لازم را تهیه کنند.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت های تولید بذر استان توان مالی لازم را برای فرآیند تولید و خرید بذر اصلاح شده از کشاورزان پیمانکار طرف قرارداد خود ندارند، بنابراین آنان هر ساله به تامین تسهیلات بانکی وابسته هستند.

با این وجود، ناصری خاطرنشان کرد: امسال یک شرکت از آنان به خودکفایی مالی دست یافت و در فصل زراعی جاری بدون اخذ تسهیلات بانکی توانست پیش قرارداد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را با کشاورزان پیمانکار بپردازد.

در عین حال، وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر ساله فرآیندهای اعطای تسهیلات بانکی پیچیده تر می شود، این شرایط موجب شده است که شرایط تسویه حساب شرکت های تولید بذر با کشاورزان پیمانکار خود نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

این مسئول افزود: پرداخت وجه به کشاورزان پیمانکار توسط شرکت های تولید بذری با تاخیرهای چهار تا شش ماهه انجام و تسویه می شود.

افزون بر این، وی یادآور شد: فرآیند تولید بذر در مزارع کشاورزان پیمانکار مشمول هزینه های جانبی است که دولت برای جبران این هزینه های جانبی، پرداخت وجه به نام ارزش بذری را در نظر گرفته است.

ناصری گفت: ارزش بذری برای بذر طبقه گواهی شده ۱۵ درصد، برای بذر طبقه مادری ۲۰ درصد، برای بذر طبقه پرورش سه ۲۵ درصد و برای بذر طبقه بالاتر نیز ۳۰ درصد است که این ارزش بذری تعریف شده اهرم تشویقی دولت برای حمایت از تولید بذر اصلاح شده در کشور است.

با این وجود، وی تصریح کرد: سال ها است که میزان ارزش بذری اشاره شده، ثابت باقی مانده و متناسب با نرخ تورم به روز رسانی نشده است.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اذعان کرد: مسائل پرداخت وجه تولید بذر به کشاورزان پیمانکار با تاخیرهای چهار تا شش ماهه همچنین به روز نشدن میزان ارزش بذری برای این کشاورزان موجب شده اند که انگیزه تولید بذر اصلاح شده توسط این کشاورزان پیمانکار کاهش پیدا کند.

وی اعلام کرد: خراسان شمالی هر ساله تعدادی از کشاورزان پیمانکار تولید بذر اصلاح شده خود را از دست می دهد درحالیکه آنان کشاورزان پیشرویی هستند که تجربه کشت این محصول در مزارع ایزوله خود را دارند. جایگزین کردن کشاورزان پیمانکار جدید همانند آنها بسیار سخت است.

وی گفت: هنگامیکه آنها از ادامه همکاری انصراف می دهند چاره ای نیست که کشاورزان خرده مالک را جایگزین کنیم درحالیکه مزارع آنان ایزوله نیستند.

این مسئول با تاکید بر این نکته که پایه تامین امنیت غذایی، تولید بذور اصلاح شده است، خواستار شد: دولت اعتبارات دولتی برای حفظ و تداوم تولید بذر اصلاح شده در کشور اختصاص دهد. بهره بانکی از تسهیلات اعطایی به شرکت های تولید بذر حذف شود.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: دولت باید مشکلات مالی تولید بذر اصلاح شده در کشور را حل کند که در غیر این صورت در تولید محصولات گندم و جو دچار مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه