اخبار داغ

رئیس بسیج علمی و پژوهشی کشور:

بیش از ۷۴ مرکز رشد بسیج در کشور راه‌اندازی شد/ لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

بیش از ۷۴ مرکز رشد بسیج در کشور راه‌اندازی شد/ لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
رحیمی با تأکید بر لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: بیش از ۷۴ مرکز رشد بسیج در کشور راه‌اندازی شد و با ۲۰۰ هزار هسته علمی مسئله‌محور در سازمان علمی بسیج و ۴۰ هزار شرکت دانش‌بنیان مردم‌پایه گفتمان علمی پیاده‌سازی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: در سند راهبردی اعتلای بسیج که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده اشاره فرمودند که بسیج پاره تن مردم است و نباید مصالح مردم فراموش شود لذا نقشه راه بسیج علمی ذیل این سند تدوین شده است و هدف کلی این نقشه راه، مردم سالار کردن علم و فناوری در کشور در نظر گرفته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با اشاره به مردم سالار کردن علم و فناوری با تغییر رویکرد از مقلد به نوآور برای تولید علم ایرانی اسلامی افزود: باید به چشم انداز این نقشه راه یعنی رسیدن به مرجعیت علمی دقت شود و نباید دنباله‌رو دیگران باشیم، باید مسائل جدید بر اساس نیازهای کشور از طبیعت و قرآن کریم را تبدیل به فناوری کنیم و از احادیث و علم انقلاب اسلامی دریافت داشته باشیم تا به مرجعیت علمی برسیم.

,

با دنباله‌روی از غرب به توسعه علم و فناوری نخواهیم رسید

, با دنباله‌روی از غرب به توسعه علم و فناوری نخواهیم رسید, با دنباله‌روی از غرب به توسعه علم و فناوری نخواهیم رسید,

رحیمی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم دنباله روی غرب باشیم به توسعه غرب و دانش و فناوری آنها نمی‌رسیم گفت: توسعه علم و فناوری کشورهای پیشرفته دارای چارجب مشخص است و برای ایران به عنوان کشور داعیه دار تمدنی استثنایی وجود دارد لذا باید به مرجعیت علمی برسیم و برای رسیدن به تراز قدرت علمی باید نواوری و جهش علمی و فناوری د رکشور صورت بگیرد.

,

وی با بیان اینکه می توان روی مرزشکنی علوم کار کنیم و در منطقه تاریک فناوری ها و علوم فعالیت کنیم و با ساختارشکنی، اکتشافات علمی جدید داشته باشیم افزود: جهش علمی پی در پی، در نقششه راه کشور بر اساس مطالبات رهبری از جوانان است و لذا خیزش علمی در تمام پایگاه های مقاومت و علمی پیگیری می شود تا بر اساس مزیت علمی محله کار علمی محقق و گفتمان فرهنگی علمی پیاده‌سازی شود.

,

مرزشکنی علوم با هدف رسیدن به اقتدار علمی کشور

, مرزشکنی علوم با هدف رسیدن به اقتدار علمی کشور, مرزشکنی علوم با هدف رسیدن به اقتدار علمی کشور,

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ضمن اشاره به کار علمی جهش یافته همراه با خلق علوم جدید و ساختار شکنی علمی در جامعه ادامه داد: توسعه علم و فناوری همراه با جهش و مرزشکنی با هدف رسیدن به اقتدار علمی است و باید برای رسیدن به مولفه اقتدار علمی، علوم درون زا و توسط نخبگان درونی کشف و نشر داده شود تا تبدیل به منبع جهانی علم شویم.

,

وی با توضیح عرصه های مختلف فعالیت در علوم انسانی اسلامی، دانش بنیان‌ها و فناوری های بدیع، کسب مرجعیت فکری و ایجاد هیئت های اندیشه ورز و حمایت از تجریبات موضوعی و کادرسازی علمی افزود: در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال جاری هدف گذاری کردیم و بسترهای علمی را در سپاه های استانی پیاده سازی کردیم و بیش از 74 مرکز رشد بسیج راه اندازی شده است.

,

رحیمی تصریح کرد: تمام شهرستان های ایران در پی راه اندازی مرکز رشد و خلاقیت به عنوان محل استقرار هسته های فناور با حمایت های فناوری و تقویت استارت اپ و شرکت دانش بنیان هستند لذا باید نیازهای کشور شناسایی شود و در این مراکز رشد حل مسائل اصلی کشور محقق شود.

,

هدف‌گذاری راه‌اندازی 40 هزار شرکت دانش بنیان مردم پایه در کشور

, هدف‌گذاری راه‌اندازی 40 هزار شرکت دانش بنیان مردم پایه در کشور,

وی با اعلام این مطلب که باید 200 هزار هسته علمی مسئله محور در سازمان علمی بسیج و 40 هزار شرکت دانش بنیان مردم پایه راه اندازی شود افزود: نیازها و حمایت های مراکز رشد می‌تواند حل کننده مسئل کشور شوند و البته بسیج علمی در دانشگاه ها به عنوان معادن علم می تواند نقش بازوان کمک رسان باشد.

,

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور خاطرنشان کرد: بسیج در دکترین میان مدت شناسایی خلاها را بر عهده دارد و با ارتباط دهی برای هم افزایی و وحدت رویه تمام ظرفیت های علمی کشور فعال است تا با به هم رسانی حاکمیت به مردم مسائل و نیازها مرتفع شود.

,

وی با اشاره به دلایل مهاجرت نخبگان افزود: بسترسازی برای نخبگان و محققان و طرح های انها پیاده‌سازی نشده است و دانشگاه های ایران هنوز به صورت سیستمی نیاز جامعه و صنعت را رفع نمی‌کنند بلکه کارهای تکراری می کنند در صورتیکه باید با هسته های کاشف مسئله دانشگاهی، بر اساس نیازهای کشوردانشجو جذب و تربیت کنند تا فارغ التحصل بیکار نداشته باشیم و با حل نیاز کشور، مردم طعم علم را بچشند.

,

لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور

, لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور, لزوم تغییر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور,

رحیمی با بیان اینکه باید جریان ملی دانش را ایجاد کنیم و نیازهای کشور را در دانشگاه رفع کنیم تا مرحله دولت سازی طی شودو دانشگاه ها ارتقا یابد گفت: نظام ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس مقاله باید تغییر یابد؛ مافیای عجیب ناشی از نفوذ دشمن در این عرصه وجود دارد و دشمن برای رسیدن به مرجعیت علمی کشور بیکار نبود و موانعی ایچاد می کند و البته برخی مسئولان بستر لازم برای نخبگان را  فراهم نمی کنند و اگر نیازهای علمی در بعد ملی شناسایی شود و استعداهای برتر این مسائل را حل کنند،  از مهاجرت دائمی این استعدادها جلوگیری خواهد شد.

,

وی افزود: متاسفانه در کشور جزیره ای فعالیت های علمی و تحقیقاتی توسط مراکز مربوطه پیگیری می‌شود در حالیکه باید وحدت رویه رسیدن به مرجعیت علمی صورت بگیرد و بسیج این ظرفیت را دارد که جهت دهی و یکپارچه سازی کند.

,

قطع ارتباط معاونت علمی ریاست جمهوری دولت گذشته با بسیج

, قطع ارتباط معاونت علمی ریاست جمهوری دولت گذشته با بسیج, قطع ارتباط معاونت علمی ریاست جمهوری دولت گذشته با بسیج,

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور اظهار کرد: در دوره دولت گذشته ارتباط  معاونت علمی ریاست جمهوری با بسیج قطع بود اگر در این دولت کمک رسانی شود با یک صدم اعتبار دولتی در این عرصه تحول و دگرگونی ایجاد می شود چراکه نزدیک ترین تفکر به دفاع مقدس گفتمان جهاد علمی است و خستگی با موجهه موانع معنا ندارد و این یعنی اگر تفکر حهادی همراه با اعتبار دولت شود مقدمه رشد همه عرصه ها صورت گرفته و فرهنگ انقلاب اسلامی صادر می شود.

,

وی با اعلام اینکه آمار شرکت های دانش بنیان حدود 7 هزار شرکت بسیار برای ایران کم است افزود: خیزش علمی زمانی محقق میشود که برای هسته‌های علمی کار تعریف شود و نیاز کشور در اختیار این هسته ها قرار بگیرد لذا باید تمام ظرفیت ها بر این اساس باشد که در قالب انجام پروژه شرکت های دانش‌بنیان مردم پایه تقویت شود.

,

رحیمی ادامه داد: این نکته جالب توجه است که در راستای تولید علم در منطقه بر اساس ارائه مقالات در سطح بین الملل برای رفع مشکلات غرب رتبه های بالا داریم اما در حوزه علم و فناوری و تبدیل محصولات علمی به ثروت در رتبه های پایین هستیم لذا امید است در گام دوم انقلاب اسلامی و آغاز سند توسعه کشور، اشتغالزایی مبتنی بر دانش بنیان‌ها برای استعدادهای برتر در راستای رفع نیازهای مردم و رسیدن به تمدن نوین اسلامی صورت بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه