اخبار داغ

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت یا تنظیم بازار امری ضروری است

قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت یا تنظیم بازار امری ضروری است
حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا گفت: امروزه در شرایط انحصار خودرو قرار داریم و قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت یا تنظیم بازار امری ضروری است؛ در غیر اینصورت قیمت‌ خودرو بیش از این افزایش می‌یابد و خودروساز با هر قیمتی که بخواهد خودرو را عرضه می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره سپردن قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: تا زمانی که در صنعت خودرو انحصار وجود دارد قیمت دستوری ثابت است اما هر زمان که انحصار برداشته و فضا رقابتی شود و عرضه و تقاضا در بازار قیمتها را تعیین کند دیگر قیمت دستوری معنایی ندارد.

وی افزود: امروزه در شرایط انحصار خودرو قرار داریم و قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت یا تنظیم بازار امری ضروری است وگرنه قیمت‌ خودرو بیش از این افزایش می یابد و خودروساز با هر قیمتی که بخواهد خودرو را عرضه می کند و از سوی دیگر از آنجا که در بازار خودرو رقابتی هم وجود ندارد چاره ای جز خرید نیست پس در نهایت مشتری متضرر می شود.

حجت‌الاسلام حسینی کیا درباره تعیین قیمت گذاری جدید خودرو تصریح کرد: امیدواریم که قیمت گذاری جدید رخ ندهد زیرا در آن صورت قیمت ها افزایش می یابد.

وی درباره افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی  قیمت خودرو توسط خودروسازان داخلی و ادعای متضرر شدن آنها عنوان کرد: از آنجا که در صنعت خودرو انحصار وجود دارد و رقابتی نیست این سخن قابل شنیدن نخواهد بود بلکه باید به سمتی برویم که در آن رقابت، قیمتها را تعیین کند.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از یک سو در صنعت خودرو انحصار ایجاد شده و از سوی دیگر اگر خودروساز بخواهد قیمت را تعیین کند مشتری له خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به دیگر صنایع از جمله فولاد و پتروشیمی وابسته است اما در درون خود هم انحصار دارد و رقابتی نیست.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی آزاد سازی قیمت خودرو امکان پذیر نیست، افزود: اگر رقابت نباشد آزادسازی قیمت خودرو هم معنایی ندارد.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: در شرایط فعلی چاره ای نداریم جز اینکه برای تنظیم بازار نسبت به انجام واردات اقدام کنیم زیرا عرضه و تقاضا برابر نیست و تنظیم بازار بهم خورده پس باید به میزان محدودی خودرو وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو برای تنظیم بازار و نه مقابله با خودروساز داخلی و زمین زدن آنها است، افزود: از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو فراوان است چاره ای جز واردات نداریم البته این موضوع می تواند بر قیمت خودوهای خارجی و به تبع قیمت خودروهای داخلی سایه اندازد اما در نهایت مصرف کننده واقعی به سمت خرید خودرو می رود.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: اکنون نقدینگی جامعه به سمت خرید خودرو سوق پیدا کرده که سبب افزایش هزینه ها و فاصله واحد تولیدی و مصرف کننده شده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه