اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سینمایی برای مرفهین بی‌درد/ اقتباس و ادبیات تماشاگران را آشتی می‌دهد

سینمایی برای مرفهین بی‌درد/ اقتباس و ادبیات تماشاگران را آشتی می‌دهد
بهروز افخمی، کارگردان سینما معتقد است که 90 درصد مردم ارتباطشان با سینمای ایران قطع شده چون احساس می‌کنند فیلم‌ها برای آنها و درباره آنها نیست، برای قشر مرفه بی درد است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در برنامه «جهان آرا» شبکه افق درباره اینکه سال هاست مردم دیگر به سینما نمی روند گفت:« 90 درصد مردم ارتباطشان با سینمای ایران قطع شده چون احساس می‌کنند فیلم‌ها برای آنها و درباره آنها نیست، برای قشر مرفه بی درد است. از فیلمساز شدنم پشیمانم، اگر به اول کار برگردم، رمان‌نویسی را ادامه می‌دهم؛ مردم هم دارند به سمت ادبیات و نوشتار بر می‌گردند.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شاید حرف های افخمی بهانه ای باشد برای گفتن نکاتی که احتمالا بسیاری با آن مواجه و به آن فکر کرده اند؛ سینما در ایران مانند همه جای دنیا در وهله نخست، حوزه ای سرگرمی ساز به شمار می آید و بیشتر مردم برای دوری از مشکلات روزمره و فراموشی موقت آنها و تفریح و سرگرمی، گزینه سینما را انتخاب می کنند و به تجربه ثابت شده که وجه سرگرمی سینما بر وجوه دیگر آن اولویت دارد.

,

اما گرانی بلیط سینما، مخارج حاشیه ای دیدن یک فیلم با خانواده (مانند شام خوردن، تفریح و رفت و آمد به بهانه سینما) و مهم تر از آنها کیفیت پایین فیلم های سینمایی به لحاظ مضمون و موضوع و اینکه قشر زیادی از جامعه برون نمایی بسیاری از مشکلات و مسائل روزمره خود را بر روی پرده سینماها نمی بینند، از دلایلی است که باعث شده تا آمار مخاطبین و تماشاگران پرفروش ترین فیلم سال به بالای 5 میلیون نفر نرسد و به گفته افخمی 90 درصد مردم جامعه سال هاست که با سینما قهر کرده اند.

,

علاوه بر فیلم های طنز و کمدی که همیشه به دلیل وجه سرگرمی، مخاطبان بیشتری را به سینما می کشاند، عموما فیلم های قهرمان محوری که مردم با شخصیت اول فیلم همذات پنداری کنند و خاطرات مشترکی با آن داشته باشند نیز از دسته فیلم هایی است که می تواند تماشاگران را ترغیب به حضور در سینما کند؛ فیلم های دفاع مقدسی و آن دسته از فیلم هایی که قهرمانان ملی مذهبی، شخصیت اول فیلم هستند، معمولا باورپذیرتر و برای مخاطب جذاب تر به شمار می آیند. به عنوان مثال این روزها سینمایی «منصور» در حال اکران است و این فیلم به مقطعی از زندگی شهید ستاری، فرمانده سابق ارتش را روایت گری می کند و استقبال مردم در این شرایط کرونایی از این فیلم مدعی همان فرضیه است.

,

نکته دیگری که سال هاست مورد غفلت سینماگران ما قرار گرفته، استفاده از عنصر مهم و غنی ادبیات و اقتباس سینمایی است که بدون شک می تواند در غنای هرچه بیشتر فیلمنامه کمک کند و کارگردانی توانمند، قطعا می تواند از دل رمان های جذاب ایرانی، شاهکاری سینمایی خلق کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه