اخبار داغ

گفت‌وگو با مخترع بسیجی؛

آبی که به هدر نمی‌رود/ بسیجیانی که با اختراع خود به مدیریت بحران آب کمک می‌کنند

آبی که به هدر نمی‌رود/ بسیجیانی که با اختراع خود به مدیریت بحران آب کمک می‌کنند
محققان و مبتکران بسیجی در مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با همکاری بسیج توانسته‌اند با ارائه طرحی ضمن استحصال انرژی از آب‌های خاکستری، آب مذکور را دوباره به چرخه تولید بازگردانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; بسیج، عرصه میدانداری داوطلبانه در حوزه‌های مختلف است. روزی بنا می‌شود به عنوان بسیجی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، حضور پیدا کنی و روزی به سبب وقوع سیل و زلزله باید در کنار مردم آسیب‌دیده باشی و علاوه بر تسکین روحی آن‌ها در بازسازی مناطق نیز مشارکت کنی اما بسیج فقط منحصر به جبهه و جنگ و بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده نیست و بسیجیان دلاور و سلحشور در عرصه‌های علمی و آموزشی نیز با ارائه ایده، طرح و اختراعات خود، قله‌های نخبگی را پیموده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

یکی از مراکزی که همکاری تنگاتنگی با بسیج علمی، فناوری و پژوهشی دارد، مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب است.

,

علیرضا حسنلو، مسئول این مرکز به خبرنگار موج رسا؛ می‌گوید: مرکز صائب، کارکردها و فعالیت‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله آب، انرژی، آسانسور، سیستم‌های تهویه و ژئوفیزیک دارد.

,

وی با اشاره به نمونه‌ای از محصولات مرکز صائب به عنوان سکوی هوشمند آسانسور اظهار می‌کند: وزنه‌ها در این سکو قابل تنظیم بوده و اگزاست صنایع نیز حذف شده است.

,

حسنلو با بیان اینکه متاسفانه نه تنها زنجان و ایران بلکه کل دنیا مبتلابه اگزاست صنایع است، خاطرنشان می‌کند: مرکز صائب در طرح‌های خود برای اولین بار، اگزاست صنایع را حذف کرده است.

,

وی می‌افزاید: حذف اگزاست صنایع یعنی از گرمای حجیمی که از دودکش‌های صنایع، تلف می‌شود، برق تولید کرده و گرمایش آن را مجدد احصا کرده‌ایم.

,

مسئول مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با اشاره به آب‌های خاکستری منازل می‌گوید: آب خاکستری، آب‌هایی مانند حمام و روشویی هستند که به اصطلاح، سیاه نیستند و قابل استفاده مجدد هستند لذا از این آب‌ها هم استفاده مجدد شده و هم انرژی استحصال می‌شود.

,

وی با بیان اینکه در یک بیمارستان 500 تختخوابی به اندازه حج آب سد سلمانلو آب مصرف می‌شود، اظهار می‌کند: هر تخت بیمارستانی به‌طور میانگین بیش از یک هزار لیتر آب مصرف می‌کند که با طرح‌هایی که ارائه داده‌ایم این آب‌ها را به چرخه بازگردانده و ضمن تصفیه از آن برق نیز تولید می‌کنیم.

,

حسنلو با بیان اینکه تبدیل مجتمع‌های مسکونی به محلات نیمه‌مستقل به تصویب رسیده که زیرساخت‌ها در خود مجتمع‌ها تعریف شود، خاطرنشان می‌کند: این موضوع که نتیجه مجموعه مطالعات و 15 سال کار تحقیقاتی است، مقرر شده در طرح اقدام ملی مسکن (پروژه 744 واحدی برکت در کوی نصر زنجان) انجام شود.

,

وی می‌افزاید: زیرساخت‌ها در این طرح، مختص خود مجتمع بوده و در همان مجمتع به‌صورت محله نیمه‌مستقل تامین می‌شود.

,

مسئول مرکز رشد مطالعات قراراندیش صائب با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود برای وضعیت فعلی نیست، افزود: زیرساخت لازم برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد و مستاصل است که شرکت جهاد نصر به عنوان یکی از پیمانکاران، پیگیر اجرای طرح محلات نیمه‌مستقل است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه