اخبار داغ

گزارشی از مشکلات اجرای طرح ممنوعیت خروج دام؛

از متضرر شدن دامداران تا سودی که دلال‌ها به جیب می‌زنند/ گلایه دامداران از تعلل شرکت پشتیبانی امور دام برای کشتار

از متضرر شدن دامداران تا سودی که دلال‌ها به جیب می‌زنند/ گلایه دامداران از تعلل شرکت پشتیبانی امور دام برای کشتار
در حالی که عرضه نهاده‌های دولتی برای تامین خوراک دام بسیار محدود است، مسئولان خراسان جنوبی نه تنها برای خرید دام پرواری دامداران اقدامی نکرده اند، بلکه از خروج دام از استان هم جلوگیری کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان،از سال زراعی گذشته که آسمان باران های پربرکتش را از زمین دریغ کرد، مراتع خشک و فقیر شد. این شرایط روز به روز نگرانی های دامداران را بیشتر کرد، چرا که علاوه بر خساست آسمان و زمین، قیمت نهاده ها هم سر به فلک کشید. از پارسال تاکنون، دامداران از سر ناچاری و به هر قیمتی که شده، شکم دام هایشان را سیر کردند تا بلکه در آخر سال و فصل فروش دام پرواری، بتوانند حداقل بخشی از هزینه های تحمیل شده را جبران کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

طی این مدت سختی های زیادی بر دامداران تحمیل شد، مثل دیدن و شنیدن صدای ناله دام های گرسنه، تحمل صف های طولانی و متراکم کرونایی برای مقدار ناچیزی نهاده، فروش بخشی از دام برای تامین هزینه خرید علوفه سایر دام ها، کشتار دام مولد به دلیل گرسنگی و … . اما از همه اینها سخت تر این بود که دامداران این سختی ها را به تنهایی تحمل کردند و نه تنها هیچ حامی و تکیه گاهی نداشتند، بلکه برای گفتن درد دل هایشان هم مجبور به اعتراض و تجمع و … بودند. در حالی که حساب و کتاب دامداری شان به هم نمی خواند، اما ناچار بودند که هر طور شده قسمتی از دام خود را نگهداشته تا پس از پروار کردن، راهی کشتارگاه کنند.

,

 

,

اما امروز که این دام ها با خون دل و هزینه های گزاف، پروار شده و باید کشتار شوند، نه تنها خریداری برایشان وجود ندارد، بلکه از خروج آنها به کشتارگاه های خارج استان هم جلوگیری می شود. در حالی که نهاده دولتی وجود ندارد و دامدار هم دیگر توان تامین علوفه و نهاده از بازار آزاد را ندارد. اگر هم دام گرسنه بماند، لاغر شده و تمام هزینه های انجام شده، برباد رفته خواهد بود.

,

همه این شرایط دست به دست هم داده و دامداران را در تنگنا و البته برخی را هم بر زمین ورشکستگی زده است و این موضوع در فضای مجازی  و رسانه ها دست به دست شد و فعالان فضای مجازی به پشتیبانی دامداران شروع به پیگیری و بیان مشکلات کردند.

,

, ,

جلوگیری از خروج دام از استان

, جلوگیری از خروج دام از استان, جلوگیری از خروج دام از استان,

عباس جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به جلسه کارگروه تنظیم بازار استان در اول آذرماه، در گفتگو با رسانه ها، اظهارکرد: با توجه به خروج دام سبک و سنگین از استان و پیش بینی افزایش قیمت، مقرر شده تامین گوشت مورد نیاز استان در اولویت تولیدکنندگان قرار گیرد و از خروج غیر قانونی دام از استان جلوگیری شود.

,

وی افزود: همچنین مقرر شد در صورت تامین گوشت مورد نیاز استان با رعایت سطح قیمتی و رعایت حقوق مصرف کنندگان مجوز خروج دام از استان صادر شود و از هر گونه افزایش غیرمنطقی قیمت نیز جلوگیری خواهد شد.

,

جرجانی یادآور شد: نظارت‌های لازم نیز در این خصوص توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی افزایش می‌یابد و با هر گونه افزایش قیمت بدون رعایت ضوابط قیمت گذاری و مصوبه کمیسیون تنظیم بازار برخورد خواهد شد.

,

در حالی کارگروه تنظیم بازار استان جلوگیری از خروج دام از استان را مصوب کرده که دامداران مشکلات متعددی دارند.

,

افزایش ۵ برابری قیمت نهاده ها و فشار بر دامداران

, افزایش ۵ برابری قیمت نهاده ها و فشار بر دامداران, افزایش ۵ برابری قیمت نهاده ها و فشار بر دامداران,

جواد غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، نسبت به رفتارها، تصمیمات و دستورات این روزهای مسئولان خراسان جنوبی، اظهارکرد: یا بکُش، یا چینه ده یا از قفس آزاد کن! مراتع استان خشک است و در آبان ماه هم سامانه بازارگاه برای کل استان، فقط ۵۰۰ تن جو عرضه کرده است، اخیرا هم این سامانه، یا نهاده ای عرضه نمی کند و یا هم میزان عرضه بسیار محدود است و خوراکی برای دام ها وجود ندارد.

,

وی افزود: از طرف دیگر مرزهای تورمی به نسبت سال گذشته جابجا شده و نهاده های تولید داخل مثل کاه، یونجه و ذرت علوفه ای هم با افزایش قیمت شدید همراه بوده است. بطوری که نسبت به سال گذشته؛ کاه ۱۰ برابر، یونجه ۴ برابر و ذرت علوفه ای ۳ برابر افزایش قیمت داشته است.

,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: وقتی قیمت کاه و یونجه، از دو ماه گذشته تاکنون ۶۰ درصد گران تر شده، یونجه ۶۰ درصد گران تر شده، چه انتظاری داریم؟ در حالی که زمانی دامدار می تواند دامش را نگه دارد که برای او به صرفه باشد و بتواند جواب بانک را هم بدهد.

,

غریبی با بیان اینکه تامین کاه هم با مشکل مواجه است و کامیون داران برای حمل همکاری نمی کنند، گفت: متاسفانه از سال گذشته تاکنون، کرایه حمل سه برابر شده است. کامیونی که پارسال به سه میلیون تومان هزینه حمل می گرفته، امسال ۱۲ میلیون تومان می گیرد که این موضوعات قیمت تمام شده برای دامدار را بالا می برد.

,

وی ادامه داد: قرار بود یک بار ۱۰۰ تنی کاه از افغانستان وارد شود، اما این موضوع آنقدر در دست اندازها افتاده که پس از ۲۰ روز، هنوزهم این امر محقق نشد!

,

, ,

 

,

قرارگاه تامین علوفه استان کاری نکرد

, قرارگاه تامین علوفه استان کاری نکرد, قرارگاه تامین علوفه استان کاری نکرد,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، قیمت نهاده ها نسبت به سال گذشته به طور میانگین، ۴-۵ برابر شده است، اما قیمت دام زنده ۲۰ درصد هم افزایش نداشته است که این موضوع فشار را روی دامداران زیاد کرده است.

,

غریبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان های واردکننده علوفه است، اما استان های مبدأ هم خروج علوفه را ممنوع کرده اند و علوفه ای وارد نمی شود، گفت: طی مدت اخیر و به دستور استاندار، قرارگاه تامین علوفه استان تشکیل و دو سه جلسه ای هم برگزار شد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و کسی کمک نکرد.

,

وی بیان کرد: خراسان جنوبی یک استان خشک و بدون مرتع است، به همین دلیل اگر می خواهیم صنعت دامپروری در این استان رشد داشته باشد، باید زیرساخت ها را مهیا کنیم. اما متاسفانه در بحث شیر که زیرساخت ها در استان مهیا نیست، در بحث گوشت هم همینطور و در حالی که کشتارگاه شهر خوسف تکمیل شده و به عنوان یک زیرساخت می تواند کمک حال دامداران باشد، اما هنوز به بهره براری نرسیده است.

,

فشارهای مسئولان فقط دامداران را متضررتر می کند

, فشارهای مسئولان فقط دامداران را متضررتر می کند, فشارهای مسئولان فقط دامداران را متضررتر می کند,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: حتی پیشنهاد و درخواست دادیم تا یکی از انبارهای جهادکشاورزی که از اعتبارات خود شرکت پشتیبانی امور دام، ساخته شده و قرار بود به مزایده گذاشته شود، به صورت پولی و ترک تشریفات به اتحادیه دامداران داده شود، تا این اتحادیه با فراهم کردن زیرساخت انبار، توان برنامه ریزی برای ذخیره علوفه را داشته باشد، اما در این خصوص هم همکاری نشد.

,

غریبی تصریح کرد: اگر آقای جرجانی ( رئیس سازمان صمت)  می گوید که اجازه نمی دهیم دام از استان خارج شود، مسئول دولتی هست و می تواند فشار بیاورد و اجبار کند. اما با این فشارها، اتفاق خاصی به حال دامدار نمی افتد، چون دامداری که می خواهد دام خودش را بفروشد، آن را خواهد فروخت. ولی اگر اجازه داده شود که دامدار؛ دام خودش را در کشتارگاه مشهد بفروشد، ضرر او کمتر خواهد شد، اما با این فشارها، دامدار مجبور است دامش را به دلال بفروشد و در این بین؛ مابه التفاوت قیمت هم به جیب دلال خواهد رفت.

,

وی گفت: در حالی که بسیاری از دامداری ها از جمله مجتمع فردوس، دام آماده کشتار دارند، اما شرکت پشتیبانی امور دام هنوز خرید خودش را شروع نکرده اند. این موضوع باعث شده تا هجمه زیادی روی تشکل های دامی باشد که چرا در حالی که کشتار دام در سایر استان ها شروع شده، در خراسان جنوبی شروع نمی شود و چرا این موضوع را پیگیری نمی کنید؟

,

تعطیلی و فروش دام با شرایط خاص

, تعطیلی و فروش دام با شرایط خاص, تعطیلی و فروش دام با شرایط خاص,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه کسی برای خرید دام ها اقدام نمی کند و دامداران هم خوراکی هم برای دامشان ندارند، افزود: برخی از دامداران از سر درماندگی واقعا گریه می کنند و حق هم دارند، چون وقتی صدای دامشان به خاطر گرسنگی را می شنوند، نمی توانند تحمل کنند. اما آقای جرجانی و قوسی؛ شاید دام گرسنه را درک نکنند.

,

غریبی با تاکید بر اینکه دامداران هیچ چاره ای ندارند، تصریح کرد: از هفته گذشته تاکنون چهار گاوداری در اطراف بیرجند، تعطیل شده، تعطیلی به این معنی که گاورداری شان را از روی خاک فروخته اند و در آن را قفل زده اند.

,

وی بیان کرد: یکی از دامداران گاو تلیسه ای را که یک سال و نیم پرورش داده تا بعدا آن را وارد مدار تولید کند، با شرایط و دریافت چک به مدت دو سال و نیم آینده، فروخته است، دلیلش هم این بوده که دامش گرسنه بوده و خوراک نداشته است!  اما در این اوضاع اقتصادی، اگر کسی مجبور نباشد، چنین کاری می کند؟ در حالی که معلوم نیست دو سال و نیم دیگر بتواند این چک را نقد کند یا نکند! در واقع این یک معامله تاریخی در فروش دام است.

,

, ,

 

,

چرا شرکت امور پشتیبانی دام خرید و کشتار را شروع نمی کند؟

, چرا شرکت امور پشتیبانی دام خرید و کشتار را شروع نمی کند؟, چرا شرکت امور پشتیبانی دام خرید و کشتار را شروع نمی کند؟,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر نمی گذارند که دام را از استان خارج کنیم، پس خودشان آن را بخرند، تاکید کرد: نمی دانم ممنوعیت خروج دام از استان چه تصمیمی است؟ در حالی که دامدار توان اینکه دامش را به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کردستان عراق به فروش برساند ندارد و نهایت همت او کشتارگاه مشهد است، چرا که در بیرجند کسی دام او را نمی خرد.

,

وی گفت: در حالی که اگر در بیرجند هم دام را به قیمت مشهد، بخرند، اصلا نیازی به اجبار و اینکه چوب بالای سرمان باشد، نیست و من قول می دهم که همه ما دام هایمان را در همین جا تحویل دهیم. چرا هر روز به مدیر شرکت امور پشتیبانی دام زنگ می زنم که دام روی دستمان مانده و گرسنه است، چرا با کشتارگاه قرارداد امضا نکرده و کشتار را شروع نمی کنید؟ چون می خواهم دامی را که برای او خوراک نداریم و نمی توانیم نگه داریم را در همین جا به فروش برسانیم.

,

بیرون ریختن ارزهای دولتی با لاغر شدن دام

, بیرون ریختن ارزهای دولتی با لاغر شدن دام, بیرون ریختن ارزهای دولتی با لاغر شدن دام,

غریبی با بیان اینکه اگر هوا سرد شود و خوراک دام به او نرسد، دام لاغر می شود، اظهارکرد: مگر نهاده هایی که وارد شده و به خوراک دام رسیده، ارز همین کشور را مصرف نکرده است؟  اما اگر الان این دام لاغر شود؛ یعنی همان ارزی را که برای واردات نهاده مصرف کرده ایم را هم دور ریخته ایم، که این به ضرر دامدار، استان، مملکت، کشور و همه است.

,

وی گفت: قیمتی که دولت برای دام تعیین کرده، از قیمت تمام شده برای دامدار خیلی کمتر است، اما بهتر است حداقل به همین قیمتی که خودشان تعیین کرده اند، کشتار را شروع کنند. ولی متاسفانه نه می خرند، نه خوراک می دهند و نه اجازه می دهند که خود دامداران، دامشان را جایی ببرند.

,

چه کسی راضی است که سرمایه اش را به آتش بکشد؟

, چه کسی راضی است که سرمایه اش را به آتش بکشد؟, چه کسی راضی است که سرمایه اش را به آتش بکشد؟,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: اگر نمی خواهند که دام های مولد حذف شود،  پس باید خوراک بدهند. چرا که نگه داری یک گام شیری با جیره ناچیز روزی سه کیلو و نیم کنسانتره دولتی، واقعا امکان پذیر نیست. دولت به دام خوراک بدهد، ما هم پای کار هستیم. اگر دولت جو را کیلویی هزار تومان بدهد، دامدار هم شیر را ۳ هزار تومان خواهد داد.

,

غریبی اظهارکرد: دامدار دوست ندارد برای دامی که بهترین اسپرم دنیا را خریده، تلقیح کرده و ۵-۱۰ سال او را پرورش داده و زحمتش را کشیده، حالا او را به کشتارگاه بفرستد. چه کسی راضی است که سرمایه اش را به آتش بکشد، مگر اینکه مجبور شود؟ اکنون هم دامداران مجبورند، چرا که برای تامین خوراک گیر کرده اند.

,

وی ادامه داد: برای توزیع عادلانه نهاده هم درخواست ما این است که دام ها به صورت مرتب سرشماری شوند تا همه دامداران به صورت یکسان از نهاده ها بهره مند شوند. البته برای چند کیلو نهاده بیشتر یا کمتر حرفی نیست؛ بلکه سوال اینجاست که؛ نهاده ای که داخل بازار آزاد هست از کجا آمده؟ در واقع این نهاده ها توسط واردکننده ها تامین شده و بخشی از آن در سامانه بازارگاه و بخش دیگر هم در بازار آزاد عرضه شده است، در حالی که عملا به جز نهاده دولتی، نباید نهاده دیگری در بازار داشته باشیم.

,

مشکلات حوزه دام را به مسئولان استانی تذکر داده ایم

, مشکلات حوزه دام را به مسئولان استانی تذکر داده ایم, مشکلات حوزه دام را به مسئولان استانی تذکر داده ایم,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اگر دولت نهاده کافی تامین کند، دامداران تا جایی که بتوانند تلاش می کنند و ما هم پای کار هستیم و کمک می کنیم، تصریح کرد: بارها مشکلات حوزه دام را به مسئولان استانی تذکر داده ایم و وضعیت موجود را از شهریورماه سال گذشته اخطار داده بودیم. در اواخر سال گذشته و در پی عدم بارندگی ها، به مسئولان نامه نوشتیم و با تشریح وضعیت، تذکر دادیم که بخش دام استان به جهت مسیر دیگری حرکت می کند.

,

غریبی گفت: اکنون هم با توجه به اینکه دامدار خوراکی ندارد و نمی تواند دام گرسنه اش را نگه دارد، ممکن است دام او لاغر شود که این ضرر به خود دامدار و استان است. به همین دلیل خواسته ما از مسئولان این است که الان که دام ها چاق هستند، آنها را خریداری و کشتار کنند و یا هم اجازه دهند که دامداران آنها را برای کشتار، به استان دیگری ببرند.

,

وی در پاسخ به اینکه اکنون قیمت واقعی هر کیلو گوشت چقدر است؟ افزود: برای اینکه شائبه ای پیش نیاید، بنده برای گوشت قیمتی تعیین نمی کنم و پیشنهادم این است که هیئت کارشناسی شامل نماینده استانداری، سازمان صمت، جهاد کشاورزی و نماینده  خود دامداران، وضعیت را بررسی و قیمت کارشناسی ارائه دهند.

,

 

,

سود ممنوعیت خروج دام در جیب دلال

, سود ممنوعیت خروج دام در جیب دلال, سود ممنوعیت خروج دام در جیب دلال,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت نرخ خرید برای دام گوساله را ۵۹ هزار تومان و دام بره را ۶۲ هزار تومان تعیین کرده است، گفت: این قیمت نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه قیمت تمام شده برای دامدار خیلی بیشتر از نرخ هاست.

,

غریبی اظهارکرد: اما بهتر است در ابتدا شرکت پشتیبانی امور دام، خرید و کشتار دام را حتی با همین قیمت ها شروع کند، بعد برای قیمت چک و چانه بزنیم و بگوییم آقای وزیر؛ این قیمتی که برای دام تعیین شده، قیمتی است که بر اساس نهاده های دولتی که باید داده می شد؛ ولی داده نشد، است.

,

وی تصریح کرد: وقتی که خروج دام از استان ممنوع باشد، مسئولان می توانند جلوی جاده ها را بگیرند، اما در این بین دامدار مجبور می شود که مثل همین الان، دامش را به قیمت پایین تر به دلال بدهد و در واقع سودها نصیب دلال خواهد شد و نه به جیب دامدار، مردم، استان و کشور نمی رود.

,

هیچ قراردادی برای خرید دام پرواری بسته نشده

,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اظهارکرد: تا این لحظه برای خرید دام پرواری، نه قراردادی بسته شده و نه دامی خریده شده است، در حالی که شرایط برای دامداران طوری است که مجبورند دام مولد خودشان را هم بفروشند.

,

غریبی با تاکید بر اینکه دولت باید تلاش کند تا قیمت تمام شده را برای دامداران کاهش دهد، ادامه داد: تمام سرمایه ما دامداران، دام ما هستند که زحمت کشید یک عمر و سرمایه گذاری ۴۰ سال دولت است.  ما هم کشور و ملت خودمان را دوست داریم و می خواهیم به فرمان رهبرمان، در سنگر تولید اسلحه را به دست بگیریم و این سنگر را حفظ کنیم، اما با اسلحه بدون خشاب که نمی توان کاری کرد. قطعا برای حفاظت از این سنگر نیازمند کمک و مهمات رسانی از پشت جبهه هستیم. اکنون مهمات در بخش دامداری هم خوراک است و اگر این خوراک تامین شود، تا آخرین نفس این سنگر را حفظ خواهیم کرد.

,

وی افزود: اما متاسفانه نهاده ای برای توزیع نیست و یا خیلی کم است. بهتر است مسئولان استان وضعیت سامانه بازارگاه را بررسی کنند و ببینند که در آبان ماه چقدر نهاده برای دامداران اعلام شده و آیا واقعا می توان ۲ هزار رأس دام را با این میزان نهاده اداره کرد؟

,

غریبی افزود: امیدواریم که مسئولان با حمایت از دامداران، به امنیت غذایی مردم استان و کشور و همچنین مدیریت خودشان در آینده، کمک کنند، چرا که هم اکنون دامداران بسیار تحت فشار هستند و سرعت تعطیلی دامداری ها شدید شده است. باتوجه به اینکه بیشترین دامداران از قشر روستایی هستند، ادامه چنین وضعیتی باعث تعطیلی دامداری ها، مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها و آسیب های بعدی خواهد شد.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه