اخبار داغ

روایتی از بی‌مهری‌ها به مظلوم‌ترین بخش تولید؛

مزد عرق جبین کشاورزان در کیسه دلالان / مجلس یارِ خاطرِ تولیدکنندگان می‌شود

مزد عرق جبین کشاورزان در کیسه دلالان / مجلس یارِ خاطرِ تولیدکنندگان می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از بی‌مهری‌ها به بخش مولد کشاورزی در کشور گفت: موانع بسیاری در مسیر ناهموار پیش‌روی کشاورزان وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: بخش کشاورزی علاوه بر تامین امنیت غذایی جامعه و عمل به این تکلیف مهم و استراتژیک، بسیار بیشتر از حوزه‌های دیگر آورده‌های اقتصادی و مالی داشته و دارد، به طوریکه برخی‌ها در اهمیت و جایگاه آن رقیب و مانندی برای بخش کشاورزی نمی‌بینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
رکن اصلی فعالیت در این بخش چرخش حول محور تولید آن هم با دایره‌ای بسیار گسترده است که همه افراد جامعه را منتفع و ذی‌نفع می‌کند، اینگونه است که بسیاری‌ها معتقدند کشاورزی را باید رکن و محور اصلی قدرت یک کشور برشمرد و اهمیت و جایگاه آن را نادیده نگرفت.
,
 
,
با همه عواید و فواید یاد شده، ام این روزهای فعالیت در این بخش تولیدی برای تولیدکنندگان آن مقرون به صرفه نیست، در حقیقت حاصل عرق جبین کشاورزان در پایان فصل برداشت نه به جیب آنان که به حساب دلالان و واسطه‌گرانی می‌رود که بی‌هیچ زحمتی تا توانسته‌اند حلقه‌های بین زنجیره تولید و مصرف را گسترده کرده و از این آب ماهی که نه، شاه ماهی می‌گیرند.
,
 
,
از سویی دولت‌ها در ادوار مختلف آنگونه که در شعار سنگ کشاورزان و فعالان تولید در این عرصه را به سینه زده‌اند، در عمل قدم‌های محکم و تاثیرگذاری برای حمایت از آنان برنداشته و به عبارت خودمانی "یار خاطر" که نه بلکه "بارِ خاطر" بوده‌اند.
,
 
,
در ادامه گفت‌وگوی ما با علی‌اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس را درباره مشکلات و موانع پیش روی بخش کشاورزی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این حوزه و همه گام‌هایی که مجلسی‌ها برای تقویت این بخش برداشته‌اند را می‌خوانید.
, علی‌اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس,
 
,
دانا: افزایش نرخ محصولات کشاورزی را چه اندازه منطقی می‌دانید؟
, دانا: افزایش نرخ محصولات کشاورزی را چه اندازه منطقی می‌دانید؟, دانا:,
 
,
علیزاده برمی: در وهله اول باید گفت سقوط ارزش پول ملی کشور، افزایش چند برابری قیمت دلار و به تبع آن بالا رفتن نرخ واردات و کالاها از مهمترین موضوعاتی است که موجب افزایش قیمت محصولات در حوزه‌های مختلف شده است.
, علیزاده برمی:, علیزاده برمی:,
 
,
در حالی نرخ کالاهای مختلف مانند فولاد، آهن، مصالح ساختمانی و خودرو با قیمت دلار هم‌آهنگ شده و افزایش چند برابری قیمت‌ها روندی معقول و پذیرفتنی را به خود گرفته است که این موضوع آنگونه که باید درباره محصولات کشاورزی و مصرفی سبد خرید خانوار صدق نکرده و دولت نه تنها در این زمینه مشکلی را حل نکرده که اجازه افزایش قیمت‌ها را نیز نمی‌دهد.
,
 
,
به عبارت بهتر گویی افزایش چند برابر کالاهای دیگر موضوعی طبیعی و باورپذیر بوده، اما این موضوع درباره محصولات کشاورزی، لبنی و دامی صدق نمی‌کند، بنابراین افزایش نهاده‌ها و هزینه‌های مراحل کاشت تا برداشت محصول در نهایت تولید را برای فعالان آن مقرون به صرفه نکرده است.
,
 
,
خرید بذور و نهادهاها با نرخ‌های نجومی از بازار بی‌رحم آزاد، توقف در پشت چراغ قرمز نرخ خرید حداقلی و بدون منطق تضمینی، تحمل هزینه‌های کمرشکن مراحل کاشت تا برداشت و ده‌ها و صدها مشکل و مانع دیگر رمق و انگیزه‌ای را برای ادامه فعالیت تولیدی در کشاورزان باقی نگذاشته و با بایر ماندن بسیاری از زمین‌های حاصلخیز، صاحبان آن‌ها را به ناچار راهی کلانشهرها و سکونت در حاشیه شهرها کرده تا شاید این بار بتوانند با نان کارگری روزگار بگذرانند.
,
 
,
در شرایطی که کشاورزان و دامداران بذور، نهاده‌ها، کودهای شیمیایی و دیگر ملزومات را به نرخ آزاد از بازار عرضه خریداری می‌کنند که در مقابل به تبع آن افزایش در نرخ محصولات دامی و کشاورزی به یک باره فریاد گرانی در این زمینه را بلند کرده و موجب تعیین نرخ دستوری از سوی دولت می‌‎شود.
,
 
,
دانا: بروکراسی‌های‌ اداری چه اندازه موجب سنگ‌اندازی در این بخش شده است؟
, دانا: بروکراسی‌های‌ اداری چه اندازه موجب سنگ‌اندازی در این بخش شده است؟, دانا: ,
 
,
علیزاده برمی: وجود بروکراسی پیچیده اداری خود به مانعی دیگر بر سر راه تولیدکنندگان حوزه کشاورزی تبدیل شده است، به طور مثال چه معنایی دارد اخذ مجوز یک واحد دامداری نیاز به عبور از فیلتر ۱۷ ارگان و دستگاه اجرایی داشته باشد؟
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی: ,
 
,
مادامی که تولیدکنندگان برای دریافت مجوز باید از پشت‌میزنشین‌ها در ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و چندین و چند دستگاه دیگر مُهر تائید و اجازه فعالیت بگیرند، دیگر رمقی برای فعالیت برایشان باقی نمی‌ماند و تکرار این چرخه نادرست خود به آفتی برای تولید در این حوزه تبدیل شده است.
,
 
,
دانا: مجلس از اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
, دانا: مجلس از اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟, دانا: ,
 
,
علیزاده برمی: ابتدا باید گفت با احصاء بزرگترین موانع پیش روی فعالان بخش کشاورزی به دنبال اصلاح یکایک آن‌ها بوده و کوشیده‌ایم روال معیوب و بیمارگونه حاکم را اصلاح کنیم.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی: ,
 
,
برای همین منظور مجلس در گام نخست اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک و اساسی کشاورزی را در اولویت کاری خود قرار داد، بر این اساس نقطه‌نظرات سه نماینده جامعه کشاورزی و سه نفر از مسئولان کانون‌های کشاورزی ‌در تعیین نرخ محصولات لحاظ و اعمال می‌شود.
,
 
,
پیشتر نرخ محصولات از طریق وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین و در هیئت دولت طرح و در صورت تائید نظر و موافقت وزرای دیگر به تصویب می‌رسید، اما اینک با رفع خلا موجود، ترتیبی اتخاذ شده است که نظرات و پیشنهادات نمایندگان کشاورزان و مسئولان کانون‌های کشاورزی نیز اعمال می‌شود.
,
 
,
از مهمترین عواید تغییرات رخ داده در این زمینه را می‌توان در افزایش نرخ محصولات استراتژیک دید، به طوریکه خرید محصول گندم به یک باره از ۲۳۰۰ به ۴ و سپس ۵ هزار تومان افزایش یافت.
,
 
,
از سویی برای نخستین بار در کشور نرخ خرید تضمینی ۳۷ محصول کشاورزی از اکنون و پیش از آغاز سال زراعی جدید از سوی وزیر کشاورزی اعلام و ابلاغ شده، تا کشاورزان حتی پیش از آغاز فصل کشت، از نرخ خرید محصولات مطلع‌ باشند.
,
 
,
دولت علاوه بر تعیین نرخ خرید تضمینی برای محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، کلزا و چغندر، نرخی را به معنای حداقل قیمت خرید محصولات دیگری همچون انواع حبوبات، سبزیجات و صیفی‌جات تعیین کرده است، به آن معنا که کسی حق خرید این اقلام کشاورزی کمتر از نرخ اعلامی را ندارد.
,
 
,
با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی که به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده است، بخش زیادی از مشکلات تعیین نرخ اقلام حل و از این طریق کار تولیدی برای کشاورزان مقرون به صرفه و با سود منطقی‌تری همراه شده است.
,
 
,
دانا: قانون امنیت غذایی و رفع موانع محصولات کشاورزی به دنبال چیست؟
, دانا: قانون امنیت غذایی و رفع موانع محصولات کشاورزی به دنبال چیست؟, دانا:,
 
,
علیزاده برمی: قانون امنیت غذایی و رفع موانع محصولات کشاورزی پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان رفته و برخی ایرادات وارده به آن در حال بررسی و رفع شدن است که بر اساس آن و با هدف رفع موانع پیش پای تولید، شورای تولید و رفع موانع کشاورزی به ریاست فرمانداران در شهرستان‌ها تشکیل شده و ادارات ذیربط موظف به برداشتن سنگ‌های پیش پای کشاورزان می‌شوند.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی:,
 
,
بنابراین با اصلاح و چرخش چرخه معیوب پیشین به جای آنکه کشاورزان و دامداران کفش‌های آهنین به پا کرده و به دنبال جلب رضایت و اخذ مجوز از ادارات باشند، اینک مدیران موظف به حذف موانع بوده و باید نقش تسهیل‌گری خود را انجام دهند.
,
 
,
در این شورا دستگاه‌های دولتی در قامت حامیان بخش کشاورزی به ایفای نقش پرداخته و مکلف به حذف موانع از مسیر فعالیت تولیدی آنان هستند، نکته مهمتر آنکه تصمیمات اتخاذ شده در این شورا به منزله تصمیم دولت بوده و لازم‌الاجرا است.
,
 
,
از سوی دیگر شورای عالی کشاورزی به ریاست قوه قضائیه، عضویت وزیر کشاورزی و ۱۵ وزیر و دست‌اندرکار این بخش تشکیل شده و سیاست‌های کلی سالانه را در این حوزه تصویب و برای اجرا، ابلاغ می‌کند.
,
 
,
به طور مثال این شورا درباره موارد کلی مانند ممنوعیت واردات یا صادرات اقلام کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کند، تا پس از ابلاغ ملاک عمل قرار گرفته و به عنوان سیاستی کلی اجرایی شود.
,
 
,
همچنین پیش‌بینی شده است با تخصیص حداقل ۲۰ درصد منابع مالی و اعتباری معاون علمی نهاد ریاست جمهوری به منظور فناورانه کردن بخش کشاورزی، از ظرفیت و توان دانش‌بنیان‌ها برای این منظور بهره‌گیری و عایدی‌های خوبی ایجاد شود.
,
 
,
از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در راستای حمایت از کشاورزان و ترغیب آنان به تداوم فعالیت تولیدی این است که به منظور ساماندهی وضعیت سوخت مصرفی در بخش کشاورزی، نیروی انتظامی مکلف به شماره‌گذاری وسائل نقلیه و ماشین‌آلات شده تا پس از پلاک‌گذاری سهمیه سوخت مورد نیاز آنان از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شود.
,
 
,
از طرفی اصلی‌ترین هدف در پیش‌بینی ایجاد سازمان بازرگانی برای بازاریابی جهانی، ایجاد و تقویت بسترهای صادرات محصولات کشاورزی این است که با تعیین سهم حداقلی ۲۰ درصدی ایران در تامین بازار همسایگان، عایدی‌های اقتصادی به تقویت امنیت غذایی در کشور کمک کند.
,
 
,
دانا: آیا تدبیری برای حذف نقاط ضعف ارز ترجیحی در حوزه کشاورزی اتخاذ شده است؟
, دانا: آیا تدبیری برای حذف نقاط ضعف ارز ترجیحی در حوزه کشاورزی اتخاذ شده است؟, دانا: ,
 
,
علیزاده برمی: ارز ۴۲۰۰ تومانی را باید در حکم شمشیری دو لبه برای حوزه کشاورزی دانست که می‌تواند مفید و یا مضر باشد، به طور مثال در حالی امسال اعتبار ۸ میلیارد دلاری برای تامین ۷ نهاده اختصاص یافته که همین اقلام در بازار آزاد و با محاسبه نرخ ارز آزاد به دست کشاورزان می‌رسد و عملا جز ایحاد بستر رانت و عایدی برای دلالان و واسطه‌ها عایدی دیگری نداشته است.
, علیزاده برمی:, علیزاده برمی:,
 
,
برای حذف این چرخه پیشنهادات مختلفی طرح و در حال بررسی است، تا بتوانند با حذف رانت واردات کشاورزی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، ترتیبی اتخاذ شود که اقشار کم درآمد متحمل فشار مضاعف مالی و اقتصادی نشوند.
,
 
,
یکی از مباحث مطروحه برای این منظور اعطای بن کارت‌های اعتباری به مصرف‌کنندگان و در مقابل واردات کالا با نرخ ارز آزاد و انحصارشکنی واردات است، تا در آن صورت دیگر صرفه اقتصادی برای دلالان نداشته و دست واسطه‌گران را از سهم‌خواهی در حوزه واردات محصولات کشاورزی کوتاه کند.
,
 
,
برخی‌ها معتقدند رفع انحصار از واردات علاوه بر رقابتی کردن بازار، موجب حقیقی شدن نرخ اقلام کشاورزی شده و از سوی دیگر سالانه سهم قابل توجهی در کاهش مصرف نهاده‌ها و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و نامعقول آن‌ها دارد.
,
 
,
از سویی در شرایطی که به تناسب این اقدامات نرخ اقلام کشاورزی روندی صعودی به خود بگیرد، دولت می‌تواند منابع اعتباری اختصاص یافته برای ارز ترجیحی را در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار دهک‌های پائین و آسیب‌پذیر جامعه قرار داده و ترتیبی اتخاذ کند که از حیف و میل بودجه‌ها جلوگیری شود.
,
 
,
از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی بر حسب قانون امنیت غذایی و رفع موانع تولید محصولات کشاورزی مکلف شده است تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۵۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز در این حوزه را در داخل تولید کرده و موجب حذف واردات آن‌ها شود.
,
 
,
اجرای این سیاست سهم ۹۰ درصدی واردات نهاده‌ها را به حدود نیم کاهش داده و علاوه بر اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی کشور، از برخی تنش‌ها جلوگیری و موجب بازگشت آرامش به بازار محصولات کشاورزی سبد خرید خانوار می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه