اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با دانا؛

تلاشی که برای کنترل قیمت شد؛ اگر برای افزایش تولید می‌شد، امروز با مشکلات کمتری مواجه بودیم

تلاشی که برای کنترل قیمت شد؛ اگر برای افزایش تولید می‌شد، امروز با مشکلات کمتری مواجه بودیم
یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در تولید برای کاهش تورم گفت: اولین قدم برای کاهش رشد نرخ تورم کاهش هزینه‌های دولتی و رفع مشکل کسر بودجه است.
[

میثم رادپور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد کاهش تورم و نقش تصمیمات دولت در جلوگیری از خلق پول اظهار کرد: برای ارائه تحلیل صحیح در اقتصاد باید از داده‌های دقیق از سوی منابع معتبر آماری استفاده کنیم و صرف خبر عدم خلق پول به‌تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد و دولت باید به‌صورت شفاف راهکارهای عملی خروج از بحران کسری بودجه را اعلام کند.
 
دولت به‌صورت شفاف راهکارهای عملی خروج از بحران کسری بودجه را اعلام کند

وی افزود: اکنون دولت در یک دوراهی قرار گرفته و برای حل کسری بودجه یا باید از بانک‌ها این کسری را تأمین کند که در اقتصاد به آن خلق پول و درصورتی‌که از بانک مرکزی تأمین شود موجب چاپ پول خواهد شد که هر دوراه تورم‌زاست و تا کنون هنوز هیچ راهکاری برای فرار از این دوراهی اعلام نشده، و کارشناسان اقتصادی نمی‌دانند که اخبار رسانه‌ها در پی اعلام مدیران مبنی بر تأمین کسری بودجه از چه منبعی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تأمین مالی برداشت از صندوق توسعه است، گفت: ما نمی‌دانیم که از این ابزارها استفاده شده و یا برنامه‌ای برای کار در دست است یا خیر تا بتوانیم تحلیل صحیحی از روند یا عدم روند رشد نرخ تورم را به دست آوریم.

کاهش رشد نرخ تورم، باید مستمر باشد
 
رادپور تاکید کرد: البته کاهش رشد نرخ تورم مهم است ولی باید این روند مستمر باشد و استمرار آن بسته به سیاست‌های در حال اجرا توسط دولت است و کاهش‌هایی حدود ۴ درصدی اتفاق افتاده در ماه اخیر را نمی‌توان یک اتفاق خاص تلقی کرد و درحالی‌که ممکن بود این تابع رشد کند با کاهش مواجه شده و این میزان تلورانس حتی در یک سیستم مکانیکی طبیعی به نظر می‌آید و حتی اگر با عدد بزرگ‌تری از کاهش هم مواجه می‌شدیم بازهم به لحاظ اقتصادی در برابر رشدهای چند سال قبل این کاهش‌ها بسیار ناچیز به‌حساب می‌آیند.
 
وی با بیان اینکه اقدامات کنونی در حد مسکن است و باید مشکلات اقتصادی از ریشه درمان شود ادامه داد: صرفاً با اعلام عدم چاپ پول که نمی‌شود کسری بودجه را جبران کرد و اگر هزینه‌های دولتی کاهش‌یافته چرا این کاهش اطلاع‌رسانی نشده و مهم است در نهایت همه توان دولت در تولید سرمایه‌گذاری شود به صورتی که این روند با شیب بالا در سطح جامعه قابل‌مشاهده باشد و با آمار رسمی ثابت شود که کسری بودجه تأمین شده و نیاز نیست از توان مردم برای اداره دولت هزینه شود.
 
این کارشناس اقتصادی در مورد افزایش توان خرید مردم گفت: رسیدن به این هدف دو راه بیشتر ندارد، یا باید تورم کاهش یابد تا با همان مبلغ عموم بتواند کالای بیشتری را تهیه کنند و یا باید پول بیشتری در اختیار مردم بگذارید که این خود دوباره تبدیل به تورم خواهد شد، مشکل اینجاست که هیچ یک از این دوراه قابل حذف نیست و عمل به هر یک از این روش‌ها مستلزم تغییر پایه‌های اقتصادی در کشور است.

وقتی مشکل تورم قابل حل خواهد بود که مشکلی به نام کسر بودجه وجود نداشته باشد
 
رادپور ادامه داد: وقتی می‌شود اولین قدم برداشته شده در راه کاهش تورم را دید که پیش از آن مشکلی به نام کسر بودجه وجود نداشته باشد و مشکلات اقتصادی کنونی به عدم وجود زمینه لازم بازمی‌گردد و در بهترین حالت دولتی را داریم که درآمدی ثابت دارد ولی هزینه‌هایش با تورم درحال‌رشد است که این نیز بر کسری بودجه خواهد افزود.

وی در مورد تورم در ۴۵ سال بعد از انقلاب گفت: اعدادی که به‌عنوان سقف تورم گاهی در ۴۰ سال اخیر در اقتصاد دیده می‌شد تبدیل به کف تورم شده و اکنون کار به جایی رسیده با کاهشی کوچک در این روند خوشحال می‌شویم و هنوز مشکل سیاست‌های تورم‌زا مثل یارانه‌ها و حامل‌های انرژی حل نشده که در کنار تحریم و مسائل خارجی هر یک از مشکلات می‌تواند اقتصاد را به نابودی بکشد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: حالا در کنار همه اینها یک دولت پرهزینه هم داریم که مشکلات را با مردم در میان نمی‌گذارد و با وجود سختی و تبعات، شاید بهتر باشد مشکل را با مردم در میان گذارد و یارانه‌های پنهان مثل یارانه حامل‌های انرژی را به تولید اختصاص دهد تا نفع آن به عموم جامعه بازگردد.
 
رادپور تصریح کرد: با سیاست‌های موجود که دولت هم سعی برای کنترل قیمت دارد صنعت برق دارد هر روز بیشتر نزول می‌کند و اگر همین تلاش که برای کنترل قیمت می‌شود برای تولید هزینه می‌شد شاید امروز با هیچ یک از این مشکلات درگیر نبودیم و به‌عنوان‌مثال امروز دولت ما شبیه به فردی است که هم می‌خواهد مهمانی بگیرد و هم پول ندارد، پس برای برگزاری مهمانی یا باید قرض کند یا مهمانی را کنسل کند، درحالی‌که قصد انجام هیچ‌کدام از این دوراه ندارد.


 
وی در پایان گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که معجزه‌ای قرار نیست اتفاق افتد و با این رویکرد ممکن است هزینه‌های جدیدی به اقتصاد تحمیل شود.
 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, دولت به‌صورت شفاف راهکارهای عملی خروج از بحران کسری بودجه را اعلام کند, دولت به‌صورت شفاف راهکارهای عملی خروج از بحران کسری بودجه را اعلام کند,
,
,
,
,
,
, کاهش رشد نرخ تورم، باید مستمر باشد, کاهش رشد نرخ تورم، باید مستمر باشد,
,
,
,
,
,
,
,
, وقتی مشکل تورم قابل حل خواهد بود که مشکلی به نام کسر بودجه وجود نداشته باشد, وقتی مشکل تورم قابل حل خواهد بود که مشکلی به نام کسر بودجه وجود نداشته باشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,

فاطمه سپهوند

,

انتهای پیام/
 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه