اخبار داغ

گزارشی از وضعیت ترافیک قزوین؛

گره کور ترافیک در شریان‌های شهر قزوین/ شهری کوچک با معضلات بزرگ!

گره کور ترافیک در شریان‌های شهر قزوین/ شهری کوچک با معضلات بزرگ!
موضوع ترافیک شهری از معضلات شهر قزوین بوده که با وجود تصمیمات اتخاذ شده از سالیان گذشته همچنان شاهد گره‌های کور ترافیکی در این شهر کوچک هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ قرار گرفتن قزوین در مسیر اصلی راه ابریشم در گذشته نه تنها جایگاه ویژه این شهر را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز می‌کرد، امروز با گذشت زمان اهمیت این شهر نیز به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد بر کسی پوشیده نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

موقعیت‌های خاص شهر قزوین زمینه توجه مضاعف مسئولان و کارشناسان نسبت به این شهر و ارائه طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را فراهم کرده است، که برای توسعه و مدیریت شهری لازم است.

قزوین از جمله شهرهای توسعه یافته‌ای است که با مقایسه آمار تردد خودروها نسبت به سال‌های گذشته و تأمل در گره‌های ترافیکی خیابان‌های آن به خوبی می‌توان این توسعه را مشاهده کرد؛ البته وجود این گره‌های ترافیکی در برخی از مناطق شهر مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده است.
 

وجود گره‌های ترافیکی در مرکز و جنوب شهر قزوین

هرچند بسیاری از خیابان‌های شهر قزوین از وجود گره‌های ترافیکی بی نصیب نیست اما خیابان‌ منتظری جدید و قدیم_تهران قدیم_سپه، نادری_آزادی_ و سعدی_مولوی حجم قابل توجهی از ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد.

تعدادی از شهروندان قزوینی در خصوص معضلات ترافیک شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کنند: وجود ترافیک سنگین در برخی ساعات شبانه‌روز مشکلاتی را فراهم می‌کند؛ گاها این ترافیک موجب می‌شود فعالیت‌های روزمره خود را در ساعت معین انجام ندهیم.

این شهروندان عنوان می‌کنند: باوجودی که وعده‌هایی برای کاهش بار ترافیکی توسط متولیان امر داده می‌شود اما برخی مواقع شاهد افزایش چشمگیر این ترافیک در خیابان‌های پرتردد شهر قزوین هستیم.

شهروندان قزوینی اذعان می‌کنند: متولیان با تدابیر خود طرح‌هایی را برای کاهش ترافیک تصویب می‌کنند اما در زمان اجرای طرح‌، مشکلات دوچندان می‌شود؛ برای نمونه طی چند ماه گذشته در اجرای طرح تکمیلی بازآفرینی میدان آزادی و دولتخانه صفوی و آسفالت و روکش آن، تردد خودروها در مرکز شهر به سختی و کندی پیش می‌رفت.
 

احیای حقوق شهروندی تکمیل کننده طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری باشد
 
این شهروندان بیان می‌کنند: شاید در نگاه کلی طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری را از ضروریت‌های توسعه شهر قلمداد کرد اما در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها نباید حقوق شهروندان نادیده درنظرگرفته شود؛ انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری به عنوان متولیان اصلی توسعه، برای کاهش ترافیک شهر قزوین تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
 
به گزارش صبح قزوین، با روی کار آمدن اعضای شورای ششم شهر قزوین توجه بیشتر اعضا به موضوع حل ترافیک شهری دور از انتظار نیست و لازم است اعضای شورا با اقدامات جدی در این بخش اعتماد مردم را جلب کنند.
 
مهدی مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به معضلات ترافیک شهری اظهار می‌کند: ترافیک شهری از جمله موضوعاتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و برای کاهش این ترافیک لازم است طرح‌های جامع و مناسبی را در نظر گرفت.
 
وی با اشاره به برنامه‌های شورای شهر در کاهش ترافیک می‌افزاید: طرح‌هایی را در شورای اسلامی شهر قزوین در راستای کاهش حجم ترافیک شهر با همکاری سایر دستگاه‌ها در نظر داریم، امیدواریم این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.
 
تدوین طرح جامع ترافیک شهر قزوین در انتظار تأیید شورای اسلامی شهر
 
عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در حال تهیه طرح جامع ترافیک برای شهر قزوین بوده، البته طرح جامع موجود نیازمند بروزرسانی است؛ از این معاونت درخواست دارم موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.


 
مهدیخانی یادآور می‌شود: انتظار داریم طرح جامع ترافیک برای چند ماه آینده تهیه و در صحن علنی شورای اسلامی شهر عنوان و نظرات کارشناسی در آن بیان شود.
 
به گزارش صبح قزوین، پروژه بازآفرینی دولتخانه صفوی و پیاده‌روی سبزه‌میدان از جمله طرح‌های نیمه کاره‌ در قلب شهر قزوین بوده که اجرای آن از سال‌های گذشته در شورای شهر و مدیریت شهری عنوان شده است و با روی کار آمدن شورای ششم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
 
مهدیخانی همچنین اظهار می‌کند: پروژه احیا و بازسازی دولتخانه صفوی برای توسعه به سازمان بهسازی سپرده شده و در اجرای این پروژه از تجربیات مشاوران مختلف استفاده شده است؛ همچنین معضلات منطقه توسط دفاتر تسهیل‌گری به خوبی شناسایی و با اشرافیت به این معضلات، طرحی برای آن مجموعه در نظر گرفته شد.
 
احیای دولتخانه صفوی یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین است
 
وی ادامه می‌دهد: احیای دولتخانه صفوی یک ضرورت است زیرا می‌تواند به عنوان یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین محسوب شود که به دنبال تحقق این ضرورت در شورای شهر هستیم.
 
عضو شورای شهر قزوین تصریح می‌کند: از نحوه ورود به اجرای طرح احیای دولتخانه صفوی گلایه‌مند هستم؛ دیدگاه کلی نسبت به اجرای طرح در زمان اجرای آن وجود نداشته و هماهنگی‌های لازم با معاونت حمل و نقل و ترافیک صورت نگرفته بود.
 
مهدیخانی اذعان می‌کند: در اجرای طرح باید یک خط تردد ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته می‌شد تا شاهد بروز ترافیک در سبزه‌میدان نباشیم؛ از سوی دیگر در اجرای این پروژه با دستگاه‌های خدمات رسان اعم از شرکت آب و فاضلاب آن‌گونه که باید هماهنگی لازم انجام نشده بود؛ انتظار داشتیم پلیس راهور به صورت جدی‌تر در این حوزه ورود کند اما این اتفاق با تأخیر محقق و موجب نارضایتی شهروندان شد.
 
به گزارش صبح قزوین، دادستانی و دستگاه قضائی نیز با توجه به رسالت‌های تعریف شده نقش مهمی در احیای حقوق شهروندان دارد و با ورود و توجه جدی به رسالت‌های خود می‌تواند در احیای حقوق شهروندی موثر باشد.
 
تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی فروشی است
 
محمد قاسمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کند: مسائل شهری یک موضوع چند وجهی است و از یک منظر نمی‌توان به آن توجه کرد؛ باید فرهنگ استفاده از وسایل عمومی را بین خانواده‌ها نهادینه کنیم چراکه امروز شاهد تک سرنشینی خودروها در سطح شهر هستیم، چنین شرایطی مسلما در بروز آلودگی هوا، ترافیک و موضوعات دیگر اثر مضاعفی به همراه دارد.
 
وی با بیان اینکه نهادهای عمومی باید تسهیلات لازم را در ارائه خدمات و سرویس‌های مناسب به شهروندان فراهم کند، اذعان می‌کند: توسعه ناهمگون شهرها موجب بروز ترافیک شده و اداره شهرداری‌ها براساس جرائم و آرائ از سوی کمیسیون 100 یک مشکل است و شهرداری باید یک درآمد پایدار داشته باشد.
 
دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان می‌کند: تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی است؛ شهرداری باید در این نوع درآمدزائی تأمل بیشتری داشته باشد چراکه گاها اجرای مصوبات کمیسیون موجب بروز ترافیک در سطح شهر می‌شود.
 
قاسمی با اشاره به تراکم شهری عنوان می‌کند: تقسیم تجمع خدمات شهری در سطح شهر و هسته مرکزی آن مسلما حجم بار ترافیک را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر احیای بافت در شهری مانند قزوین با پیشینه تاریخی و قدیمی می‌تواند در افزایش شرایط سخت ترافیکی موثر باشد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستگاه قضائی یاری‌گر شورای شهر و شهرداری است، تصریح می‌کند: طرح‌های شهری باید با یک آینده‌نگری اجرا شود، اعضای شورای شهر و شهردار می‌توانند در این زمینه حمایتگر باشند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف شهری می‌گوید: بسیاری از این طرح‌ها، باید دارای پیوست زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی باشد چراکه عدم تحقق این امر موجب شده طرح‌های نیمه کاره و رهاشده در شهر باقی بماند.
 
قاسمی ادامه می‌دهد: موضوعات شهری را باید با هم‌افزایی و هم‌فکری هم و به صورت کارشناسی حل کرد، البته این امر در دستور کار دستگاه قضائی قرار دارد اما این موضوعات عاملی در عدم بروز ترافیک شهری نیست.
 
معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم بالای ترافیک را ندارد
 
دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به اینکه معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم قابل توجهی از ترافیک موجود را ندارد، ابراز می‌کند: باید براساس شرایط موجود تصمیم‌گیری و از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، در صورت تداوم ترافیک شهری با وضع موجود ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور از طرح زوج و فرد پلاک‌ها در قزوین استفاده کنیم.

وی تصریح می‌کند: به واسطه زندگی شهری، محدودیت‌های بسیاری برای افراد ایجاد شده و حقوق افراد در معرض خطر قرار گرفته است، امیدواریم با برگزاری جلسات و طرح‌های مناسب بتوانیم در حل این مشکلات گام برداریم.

قاسمی با بیان اینکه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در راستای حل مشکل ترافیک برگزار شده است، ادامه می‌دهد: دادستانی نقش سلبی و ایجابی ایفا می‌کند و گاها پرونده قضائی تشکیل شده که در مرحله رسیدگی است؛ اما پرونده محور بودن موضوعات علاج کار نیست و باید در حوزه پیشگیری اقدام کرد.

این مقام مسئول می‌گوید: به دنبال تشکیل پرونده نیستیم اما گاها شاهد پروژه‌هایی در سطح استان هستیم که هزینه‌های میلیاردی برای آن صرف شده و نیمه‌کاره باقی مانده است و برای این  پروژه‌ها پرونده‌سازی می‌شود؛ برای جلوگیری از تشکیل پرونده‌ برای یک طرح باید پیوست‌ زیست محیطی و اجتماعی برای آن تعریف کرده و نظرات کارشناس ارائه دهیم.

وی در پایان یادآور می‌شود: متولیان امر شهری جامعه‌نگر باشند و از ابتدای شروع یک طرح، حقوق شهروندان آن را در نظر بگیرند؛ گاها برای بسیاری از طرح‌های طراحی شده به علت نیمه تمام ماندن، پرونده تشکیل شده است.

به گزارش صبح قزوین، از توجه به موضوع ترافیک شهری به سادگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و طرح‌های توسعه شهری باید در کنار حل این معضل باشد تا رضایت شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام/

,

موقعیت‌های خاص شهر قزوین زمینه توجه مضاعف مسئولان و کارشناسان نسبت به این شهر و ارائه طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را فراهم کرده است، که برای توسعه و مدیریت شهری لازم است.

قزوین از جمله شهرهای توسعه یافته‌ای است که با مقایسه آمار تردد خودروها نسبت به سال‌های گذشته و تأمل در گره‌های ترافیکی خیابان‌های آن به خوبی می‌توان این توسعه را مشاهده کرد؛ البته وجود این گره‌های ترافیکی در برخی از مناطق شهر مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده است.
 

وجود گره‌های ترافیکی در مرکز و جنوب شهر قزوین

هرچند بسیاری از خیابان‌های شهر قزوین از وجود گره‌های ترافیکی بی نصیب نیست اما خیابان‌ منتظری جدید و قدیم_تهران قدیم_سپه، نادری_آزادی_ و سعدی_مولوی حجم قابل توجهی از ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد.

تعدادی از شهروندان قزوینی در خصوص معضلات ترافیک شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کنند: وجود ترافیک سنگین در برخی ساعات شبانه‌روز مشکلاتی را فراهم می‌کند؛ گاها این ترافیک موجب می‌شود فعالیت‌های روزمره خود را در ساعت معین انجام ندهیم.

این شهروندان عنوان می‌کنند: باوجودی که وعده‌هایی برای کاهش بار ترافیکی توسط متولیان امر داده می‌شود اما برخی مواقع شاهد افزایش چشمگیر این ترافیک در خیابان‌های پرتردد شهر قزوین هستیم.

شهروندان قزوینی اذعان می‌کنند: متولیان با تدابیر خود طرح‌هایی را برای کاهش ترافیک تصویب می‌کنند اما در زمان اجرای طرح‌، مشکلات دوچندان می‌شود؛ برای نمونه طی چند ماه گذشته در اجرای طرح تکمیلی بازآفرینی میدان آزادی و دولتخانه صفوی و آسفالت و روکش آن، تردد خودروها در مرکز شهر به سختی و کندی پیش می‌رفت.
 

احیای حقوق شهروندی تکمیل کننده طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری باشد
 
این شهروندان بیان می‌کنند: شاید در نگاه کلی طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری را از ضروریت‌های توسعه شهر قلمداد کرد اما در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها نباید حقوق شهروندان نادیده درنظرگرفته شود؛ انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری به عنوان متولیان اصلی توسعه، برای کاهش ترافیک شهر قزوین تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
 
به گزارش صبح قزوین، با روی کار آمدن اعضای شورای ششم شهر قزوین توجه بیشتر اعضا به موضوع حل ترافیک شهری دور از انتظار نیست و لازم است اعضای شورا با اقدامات جدی در این بخش اعتماد مردم را جلب کنند.
 
مهدی مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به معضلات ترافیک شهری اظهار می‌کند: ترافیک شهری از جمله موضوعاتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و برای کاهش این ترافیک لازم است طرح‌های جامع و مناسبی را در نظر گرفت.
 
وی با اشاره به برنامه‌های شورای شهر در کاهش ترافیک می‌افزاید: طرح‌هایی را در شورای اسلامی شهر قزوین در راستای کاهش حجم ترافیک شهر با همکاری سایر دستگاه‌ها در نظر داریم، امیدواریم این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.
 
تدوین طرح جامع ترافیک شهر قزوین در انتظار تأیید شورای اسلامی شهر
 
عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در حال تهیه طرح جامع ترافیک برای شهر قزوین بوده، البته طرح جامع موجود نیازمند بروزرسانی است؛ از این معاونت درخواست دارم موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.


 
مهدیخانی یادآور می‌شود: انتظار داریم طرح جامع ترافیک برای چند ماه آینده تهیه و در صحن علنی شورای اسلامی شهر عنوان و نظرات کارشناسی در آن بیان شود.
 
به گزارش صبح قزوین، پروژه بازآفرینی دولتخانه صفوی و پیاده‌روی سبزه‌میدان از جمله طرح‌های نیمه کاره‌ در قلب شهر قزوین بوده که اجرای آن از سال‌های گذشته در شورای شهر و مدیریت شهری عنوان شده است و با روی کار آمدن شورای ششم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
 
مهدیخانی همچنین اظهار می‌کند: پروژه احیا و بازسازی دولتخانه صفوی برای توسعه به سازمان بهسازی سپرده شده و در اجرای این پروژه از تجربیات مشاوران مختلف استفاده شده است؛ همچنین معضلات منطقه توسط دفاتر تسهیل‌گری به خوبی شناسایی و با اشرافیت به این معضلات، طرحی برای آن مجموعه در نظر گرفته شد.
 
احیای دولتخانه صفوی یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین است
 
وی ادامه می‌دهد: احیای دولتخانه صفوی یک ضرورت است زیرا می‌تواند به عنوان یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین محسوب شود که به دنبال تحقق این ضرورت در شورای شهر هستیم.
 
عضو شورای شهر قزوین تصریح می‌کند: از نحوه ورود به اجرای طرح احیای دولتخانه صفوی گلایه‌مند هستم؛ دیدگاه کلی نسبت به اجرای طرح در زمان اجرای آن وجود نداشته و هماهنگی‌های لازم با معاونت حمل و نقل و ترافیک صورت نگرفته بود.
 
مهدیخانی اذعان می‌کند: در اجرای طرح باید یک خط تردد ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته می‌شد تا شاهد بروز ترافیک در سبزه‌میدان نباشیم؛ از سوی دیگر در اجرای این پروژه با دستگاه‌های خدمات رسان اعم از شرکت آب و فاضلاب آن‌گونه که باید هماهنگی لازم انجام نشده بود؛ انتظار داشتیم پلیس راهور به صورت جدی‌تر در این حوزه ورود کند اما این اتفاق با تأخیر محقق و موجب نارضایتی شهروندان شد.
 
به گزارش صبح قزوین، دادستانی و دستگاه قضائی نیز با توجه به رسالت‌های تعریف شده نقش مهمی در احیای حقوق شهروندان دارد و با ورود و توجه جدی به رسالت‌های خود می‌تواند در احیای حقوق شهروندی موثر باشد.
 
تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی فروشی است
 
محمد قاسمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کند: مسائل شهری یک موضوع چند وجهی است و از یک منظر نمی‌توان به آن توجه کرد؛ باید فرهنگ استفاده از وسایل عمومی را بین خانواده‌ها نهادینه کنیم چراکه امروز شاهد تک سرنشینی خودروها در سطح شهر هستیم، چنین شرایطی مسلما در بروز آلودگی هوا، ترافیک و موضوعات دیگر اثر مضاعفی به همراه دارد.
 
وی با بیان اینکه نهادهای عمومی باید تسهیلات لازم را در ارائه خدمات و سرویس‌های مناسب به شهروندان فراهم کند، اذعان می‌کند: توسعه ناهمگون شهرها موجب بروز ترافیک شده و اداره شهرداری‌ها براساس جرائم و آرائ از سوی کمیسیون 100 یک مشکل است و شهرداری باید یک درآمد پایدار داشته باشد.
 
دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان می‌کند: تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی است؛ شهرداری باید در این نوع درآمدزائی تأمل بیشتری داشته باشد چراکه گاها اجرای مصوبات کمیسیون موجب بروز ترافیک در سطح شهر می‌شود.
 
قاسمی با اشاره به تراکم شهری عنوان می‌کند: تقسیم تجمع خدمات شهری در سطح شهر و هسته مرکزی آن مسلما حجم بار ترافیک را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر احیای بافت در شهری مانند قزوین با پیشینه تاریخی و قدیمی می‌تواند در افزایش شرایط سخت ترافیکی موثر باشد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستگاه قضائی یاری‌گر شورای شهر و شهرداری است، تصریح می‌کند: طرح‌های شهری باید با یک آینده‌نگری اجرا شود، اعضای شورای شهر و شهردار می‌توانند در این زمینه حمایتگر باشند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف شهری می‌گوید: بسیاری از این طرح‌ها، باید دارای پیوست زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی باشد چراکه عدم تحقق این امر موجب شده طرح‌های نیمه کاره و رهاشده در شهر باقی بماند.
 
قاسمی ادامه می‌دهد: موضوعات شهری را باید با هم‌افزایی و هم‌فکری هم و به صورت کارشناسی حل کرد، البته این امر در دستور کار دستگاه قضائی قرار دارد اما این موضوعات عاملی در عدم بروز ترافیک شهری نیست.
 
معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم بالای ترافیک را ندارد
 
دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به اینکه معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم قابل توجهی از ترافیک موجود را ندارد، ابراز می‌کند: باید براساس شرایط موجود تصمیم‌گیری و از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، در صورت تداوم ترافیک شهری با وضع موجود ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور از طرح زوج و فرد پلاک‌ها در قزوین استفاده کنیم.

وی تصریح می‌کند: به واسطه زندگی شهری، محدودیت‌های بسیاری برای افراد ایجاد شده و حقوق افراد در معرض خطر قرار گرفته است، امیدواریم با برگزاری جلسات و طرح‌های مناسب بتوانیم در حل این مشکلات گام برداریم.

قاسمی با بیان اینکه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در راستای حل مشکل ترافیک برگزار شده است، ادامه می‌دهد: دادستانی نقش سلبی و ایجابی ایفا می‌کند و گاها پرونده قضائی تشکیل شده که در مرحله رسیدگی است؛ اما پرونده محور بودن موضوعات علاج کار نیست و باید در حوزه پیشگیری اقدام کرد.

این مقام مسئول می‌گوید: به دنبال تشکیل پرونده نیستیم اما گاها شاهد پروژه‌هایی در سطح استان هستیم که هزینه‌های میلیاردی برای آن صرف شده و نیمه‌کاره باقی مانده است و برای این  پروژه‌ها پرونده‌سازی می‌شود؛ برای جلوگیری از تشکیل پرونده‌ برای یک طرح باید پیوست‌ زیست محیطی و اجتماعی برای آن تعریف کرده و نظرات کارشناس ارائه دهیم.

وی در پایان یادآور می‌شود: متولیان امر شهری جامعه‌نگر باشند و از ابتدای شروع یک طرح، حقوق شهروندان آن را در نظر بگیرند؛ گاها برای بسیاری از طرح‌های طراحی شده به علت نیمه تمام ماندن، پرونده تشکیل شده است.

به گزارش صبح قزوین، از توجه به موضوع ترافیک شهری به سادگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و طرح‌های توسعه شهری باید در کنار حل این معضل باشد تا رضایت شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام/

,

موقعیت‌های خاص شهر قزوین زمینه توجه مضاعف مسئولان و کارشناسان نسبت به این شهر و ارائه طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را فراهم کرده است، که برای توسعه و مدیریت شهری لازم است.

,

قزوین از جمله شهرهای توسعه یافته‌ای است که با مقایسه آمار تردد خودروها نسبت به سال‌های گذشته و تأمل در گره‌های ترافیکی خیابان‌های آن به خوبی می‌توان این توسعه را مشاهده کرد؛ البته وجود این گره‌های ترافیکی در برخی از مناطق شهر مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده است.
 

,
,

وجود گره‌های ترافیکی در مرکز و جنوب شهر قزوین

, وجود گره‌های ترافیکی در مرکز و جنوب شهر قزوین, وجود گره‌های ترافیکی در مرکز و جنوب شهر قزوین,

هرچند بسیاری از خیابان‌های شهر قزوین از وجود گره‌های ترافیکی بی نصیب نیست اما خیابان‌ منتظری جدید و قدیم_تهران قدیم_سپه، نادری_آزادی_ و سعدی_مولوی حجم قابل توجهی از ترافیک را به خود اختصاص می‌دهد.

,

تعدادی از شهروندان قزوینی در خصوص معضلات ترافیک شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کنند: وجود ترافیک سنگین در برخی ساعات شبانه‌روز مشکلاتی را فراهم می‌کند؛ گاها این ترافیک موجب می‌شود فعالیت‌های روزمره خود را در ساعت معین انجام ندهیم.

این شهروندان عنوان می‌کنند: باوجودی که وعده‌هایی برای کاهش بار ترافیکی توسط متولیان امر داده می‌شود اما برخی مواقع شاهد افزایش چشمگیر این ترافیک در خیابان‌های پرتردد شهر قزوین هستیم.

,
,
,

شهروندان قزوینی اذعان می‌کنند: متولیان با تدابیر خود طرح‌هایی را برای کاهش ترافیک تصویب می‌کنند اما در زمان اجرای طرح‌، مشکلات دوچندان می‌شود؛ برای نمونه طی چند ماه گذشته در اجرای طرح تکمیلی بازآفرینی میدان آزادی و دولتخانه صفوی و آسفالت و روکش آن، تردد خودروها در مرکز شهر به سختی و کندی پیش می‌رفت.
 

,
,
احیای حقوق شهروندی تکمیل کننده طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری باشد
 
, احیای حقوق شهروندی تکمیل کننده طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری باشد, احیای حقوق شهروندی تکمیل کننده طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری باشد,
,
این شهروندان بیان می‌کنند: شاید در نگاه کلی طرح‌های بازسازی و احیای پروژه‌های شهری را از ضروریت‌های توسعه شهر قلمداد کرد اما در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها نباید حقوق شهروندان نادیده درنظرگرفته شود؛ انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری به عنوان متولیان اصلی توسعه، برای کاهش ترافیک شهر قزوین تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
 
,
,
به گزارش صبح قزوین، با روی کار آمدن اعضای شورای ششم شهر قزوین توجه بیشتر اعضا به موضوع حل ترافیک شهری دور از انتظار نیست و لازم است اعضای شورا با اقدامات جدی در این بخش اعتماد مردم را جلب کنند.
 
,
,
مهدی مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به معضلات ترافیک شهری اظهار می‌کند: ترافیک شهری از جمله موضوعاتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و برای کاهش این ترافیک لازم است طرح‌های جامع و مناسبی را در نظر گرفت.
 
,
,
وی با اشاره به برنامه‌های شورای شهر در کاهش ترافیک می‌افزاید: طرح‌هایی را در شورای اسلامی شهر قزوین در راستای کاهش حجم ترافیک شهر با همکاری سایر دستگاه‌ها در نظر داریم، امیدواریم این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.
 
,
,
تدوین طرح جامع ترافیک شهر قزوین در انتظار تأیید شورای اسلامی شهر
 
, تدوین طرح جامع ترافیک شهر قزوین در انتظار تأیید شورای اسلامی شهر, تدوین طرح جامع ترافیک شهر قزوین در انتظار تأیید شورای اسلامی شهر,
,
عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در حال تهیه طرح جامع ترافیک برای شهر قزوین بوده، البته طرح جامع موجود نیازمند بروزرسانی است؛ از این معاونت درخواست دارم موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.
,


 
,
, ,
,
مهدیخانی یادآور می‌شود: انتظار داریم طرح جامع ترافیک برای چند ماه آینده تهیه و در صحن علنی شورای اسلامی شهر عنوان و نظرات کارشناسی در آن بیان شود.
 
,
,
به گزارش صبح قزوین، پروژه بازآفرینی دولتخانه صفوی و پیاده‌روی سبزه‌میدان از جمله طرح‌های نیمه کاره‌ در قلب شهر قزوین بوده که اجرای آن از سال‌های گذشته در شورای شهر و مدیریت شهری عنوان شده است و با روی کار آمدن شورای ششم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
 
,
,
مهدیخانی همچنین اظهار می‌کند: پروژه احیا و بازسازی دولتخانه صفوی برای توسعه به سازمان بهسازی سپرده شده و در اجرای این پروژه از تجربیات مشاوران مختلف استفاده شده است؛ همچنین معضلات منطقه توسط دفاتر تسهیل‌گری به خوبی شناسایی و با اشرافیت به این معضلات، طرحی برای آن مجموعه در نظر گرفته شد.
 
,
,
احیای دولتخانه صفوی یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین است
 
, احیای دولتخانه صفوی یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین است, احیای دولتخانه صفوی یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین است,
,
وی ادامه می‌دهد: احیای دولتخانه صفوی یک ضرورت است زیرا می‌تواند به عنوان یک نگین گردشگری در سطح شهر قزوین محسوب شود که به دنبال تحقق این ضرورت در شورای شهر هستیم.
 
,
,
عضو شورای شهر قزوین تصریح می‌کند: از نحوه ورود به اجرای طرح احیای دولتخانه صفوی گلایه‌مند هستم؛ دیدگاه کلی نسبت به اجرای طرح در زمان اجرای آن وجود نداشته و هماهنگی‌های لازم با معاونت حمل و نقل و ترافیک صورت نگرفته بود.
 
,
,
مهدیخانی اذعان می‌کند: در اجرای طرح باید یک خط تردد ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته می‌شد تا شاهد بروز ترافیک در سبزه‌میدان نباشیم؛ از سوی دیگر در اجرای این پروژه با دستگاه‌های خدمات رسان اعم از شرکت آب و فاضلاب آن‌گونه که باید هماهنگی لازم انجام نشده بود؛ انتظار داشتیم پلیس راهور به صورت جدی‌تر در این حوزه ورود کند اما این اتفاق با تأخیر محقق و موجب نارضایتی شهروندان شد.
 
,
,
به گزارش صبح قزوین، دادستانی و دستگاه قضائی نیز با توجه به رسالت‌های تعریف شده نقش مهمی در احیای حقوق شهروندان دارد و با ورود و توجه جدی به رسالت‌های خود می‌تواند در احیای حقوق شهروندی موثر باشد.
 
,
,
تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی فروشی است
 
, تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی فروشی است, تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی فروشی است,
,
محمد قاسمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار می‌کند: مسائل شهری یک موضوع چند وجهی است و از یک منظر نمی‌توان به آن توجه کرد؛ باید فرهنگ استفاده از وسایل عمومی را بین خانواده‌ها نهادینه کنیم چراکه امروز شاهد تک سرنشینی خودروها در سطح شهر هستیم، چنین شرایطی مسلما در بروز آلودگی هوا، ترافیک و موضوعات دیگر اثر مضاعفی به همراه دارد.
 
,
,
وی با بیان اینکه نهادهای عمومی باید تسهیلات لازم را در ارائه خدمات و سرویس‌های مناسب به شهروندان فراهم کند، اذعان می‌کند: توسعه ناهمگون شهرها موجب بروز ترافیک شده و اداره شهرداری‌ها براساس جرائم و آرائ از سوی کمیسیون 100 یک مشکل است و شهرداری باید یک درآمد پایدار داشته باشد.
 
,
,
دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان می‌کند: تکیه درآمد شهرداری به جرائم کمیسیون ماده 100 به معنی تخلف‌فروشی است؛ شهرداری باید در این نوع درآمدزائی تأمل بیشتری داشته باشد چراکه گاها اجرای مصوبات کمیسیون موجب بروز ترافیک در سطح شهر می‌شود.
 
,
,
قاسمی با اشاره به تراکم شهری عنوان می‌کند: تقسیم تجمع خدمات شهری در سطح شهر و هسته مرکزی آن مسلما حجم بار ترافیک را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر احیای بافت در شهری مانند قزوین با پیشینه تاریخی و قدیمی می‌تواند در افزایش شرایط سخت ترافیکی موثر باشد.
 
,
,
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستگاه قضائی یاری‌گر شورای شهر و شهرداری است، تصریح می‌کند: طرح‌های شهری باید با یک آینده‌نگری اجرا شود، اعضای شورای شهر و شهردار می‌توانند در این زمینه حمایتگر باشند.
 
,
,
وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف شهری می‌گوید: بسیاری از این طرح‌ها، باید دارای پیوست زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی باشد چراکه عدم تحقق این امر موجب شده طرح‌های نیمه کاره و رهاشده در شهر باقی بماند.
 
,
,
قاسمی ادامه می‌دهد: موضوعات شهری را باید با هم‌افزایی و هم‌فکری هم و به صورت کارشناسی حل کرد، البته این امر در دستور کار دستگاه قضائی قرار دارد اما این موضوعات عاملی در عدم بروز ترافیک شهری نیست.
 
,
,
معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم بالای ترافیک را ندارد
, معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم بالای ترافیک را ندارد , معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم بالای ترافیک را ندارد ,
 
,
دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به اینکه معابر شهری ظرفیت پذیرش حجم قابل توجهی از ترافیک موجود را ندارد، ابراز می‌کند: باید براساس شرایط موجود تصمیم‌گیری و از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، در صورت تداوم ترافیک شهری با وضع موجود ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور از طرح زوج و فرد پلاک‌ها در قزوین استفاده کنیم.
,

وی تصریح می‌کند: به واسطه زندگی شهری، محدودیت‌های بسیاری برای افراد ایجاد شده و حقوق افراد در معرض خطر قرار گرفته است، امیدواریم با برگزاری جلسات و طرح‌های مناسب بتوانیم در حل این مشکلات گام برداریم.

,

قاسمی با بیان اینکه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در راستای حل مشکل ترافیک برگزار شده است، ادامه می‌دهد: دادستانی نقش سلبی و ایجابی ایفا می‌کند و گاها پرونده قضائی تشکیل شده که در مرحله رسیدگی است؛ اما پرونده محور بودن موضوعات علاج کار نیست و باید در حوزه پیشگیری اقدام کرد.

,

این مقام مسئول می‌گوید: به دنبال تشکیل پرونده نیستیم اما گاها شاهد پروژه‌هایی در سطح استان هستیم که هزینه‌های میلیاردی برای آن صرف شده و نیمه‌کاره باقی مانده است و برای این  پروژه‌ها پرونده‌سازی می‌شود؛ برای جلوگیری از تشکیل پرونده‌ برای یک طرح باید پیوست‌ زیست محیطی و اجتماعی برای آن تعریف کرده و نظرات کارشناس ارائه دهیم.

,

وی در پایان یادآور می‌شود: متولیان امر شهری جامعه‌نگر باشند و از ابتدای شروع یک طرح، حقوق شهروندان آن را در نظر بگیرند؛ گاها برای بسیاری از طرح‌های طراحی شده به علت نیمه تمام ماندن، پرونده تشکیل شده است.

,

به گزارش صبح قزوین، از توجه به موضوع ترافیک شهری به سادگی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و طرح‌های توسعه شهری باید در کنار حل این معضل باشد تا رضایت شهروندان فراهم شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه