اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس مطرح شد؛

نوع‌دوستی و دگرخواهی، کلید حل مشکلات اجتماعی/ آیا تکدی‌گری در ذات و فطرت انسان است؟

نوع‌دوستی و دگرخواهی، کلید حل مشکلات اجتماعی/ آیا تکدی‌گری در ذات و فطرت انسان است؟
حسنی برنیان گفت: اوج دگرخواهی را می‌توانیم در آموزه‌های دینی و نهضت امام حسین(ع) ببینیم؛ بدین صورت که امام حسین(ع) به دنبال عدالت و نابودی ظلم برای مردم بود و هیچ‌چیز را برای خودش نمی‌خواست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا حسنی برنیان، عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، اظهار کرد: با بزرگ شدن جوامع انسانی و شهرها و ایجاد شکاف طبقاتی که به دنبال مشکلات اقتصادی در جامعه ایجاد می‌شود، شاهد تشدید و بروز برخی معضلات اجتماعی در جوامع مختلف هستیم که یکی از آزاردهنده‌ترین آن‌ها معضل کودکان کار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ارگان‌ها حاضر به انجام وظایف قانونی خود در قبال کودکان کار نیستند

, ارگان‌ها حاضر به انجام وظایف قانونی خود در قبال کودکان کار نیستند, ارگان‌ها حاضر به انجام وظایف قانونی خود در قبال کودکان کار نیستند,

وی افزود: در خصوص معضلات اجتماعی، ما از ساختارها و نهادها ضربه می‌بینیم که قوانین موجود را به درستی اجرا نمی‌کنند و حتی حاضر به انجام وظایف قانونی خود در قبال معضلات اجتماعی مخصوصاً کودکان کار نیستند.

,

حسنی تصریح کرد: اگر نگاهی به آموزه‌های دینی در خصوص کودکان و رفتار با آن‌ها بیندازیم می‌بینیم که دین اسلام سرشار از آموزه‌هایی است که همواره بر تکریم کودکان تأکید داشته حال نگاهی به رفتار مسئولانمان بیندازیم، آیا این آموزه‌ها در رفتار آن‌ها در قبال کودکان و مخصوصاً کودکان کار بروز داشته است؟ این احادیث و آموزه‌ها برای این است که فطرت ما بیدار شود و به رفتار آن بزرگان نزدیک شویم.

,

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: خداوند در خصوص انسان می‌گوید جهانی را در آن خلاصه کرده است حال چه شده که این انسان تکدی گری می‌کند؟ آیا این تکدی گری در ذات و فطرت او بوده یا به دلیل اینکه ما درون آن را خالی کرده‌ایم، فرد به تکدی گری روی آورده است؟ متأسفانه در جامعه ما خوشبختی آن‌قدر بر داشتن‌ها و نداشتن‌ها تعریف شده که وضعیت جامعه این‌چنین شده است.

,

, ,

وی ادامه داد: آیا طی این سال‌ها نوع‌دوستی، تلاش، کوشش، مسئولیت‌پذیری را در جامعه احیا کردیم؟ یا با اقدامات و تصمیماتمان یک انسان مسئولیت‌پذیر از لحاظ خلقت را تبدیل کردیم به یک انسان خودخواه؟ اوج دگرخواهی را می‌توانیم در آموزه‌های دینی و نهضت امام حسین(ع) ببینیم؛ بدین صورت که امام حسین(ع) به دنبال عدالت و نابودی ظلم برای مردم بود و هیچ‌چیز را برای خودش نمی‌خواست.

,

نوع‌دوستی و دگرخواهی کلید حل مشکلات اجتماعی

, نوع‌دوستی و دگرخواهی کلید حل مشکلات اجتماعی, نوع‌دوستی و دگرخواهی کلید حل مشکلات اجتماعی,

حسنی خاطر نشان کرد: ریشه حل مشکلات اجتماعی نیز در همین است که فکر نکنیم که این کودکی که در خیابان تکدی گری می‌کند، کودک یک فرد غریبه است بلکه آن کودک را مانند کودک و خانواده خود ببینیم که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به تکدی گری شده است از طرف دیگر باید عزم و اراده‌ای جدی در حل معضلات اجتماعی در بین مسئولان و متولیان امر به وجود آید از این رو اگر کارمندی که در سازمان‌های متولی حل معضلات اجتماعی مخصوصاً کودکان کار در حال فعالیت است نباید نگاه کند که کی ساعت 2 می‌شود تا به خانه برود بلکه حداقل آن 8 ساعتی که در محل کارش قرار دارد از روی وجدان برای کودکان کار قدم بردارد و واقعاً به دنبال حل مشکلات آن‌ها باشد.

,

بودجه‌های اجتماعی به درستی هزینه نمی‌شوند

, بودجه‌های اجتماعی به درستی هزینه نمی‌شوند, بودجه‌های اجتماعی به درستی هزینه نمی‌شوند,

این استاد دانشگاه بیان کرد: متأسفانه بودجه‌هایی که برای حل معضلات اجتماعی اختصاص می‌یابد به درستی هزینه نمی‌شوند و اگر به ادارات دولتی مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که مدام افراد در جلسه حضور دارند که درواقع جلسه برای جلسه برگزار می‌شود نه جلسه برای حل مشکلات. حتی مشاهده شده افرادی که در جلسه حضور دارند نمی‌دانند موضوع جلسه چیست و باید چه بگویند اما در مورد آن جلسه حق الجلسه دریافت می‌کنند.

,

وی گفت: ما از نهادهای دولتی می‌خواهیم به وظایف خود و در حد بودجه‌هایی که می‌گیرند به وظایف خود عمل کنند حتی فراتر از وظایف پیش بینی شده برایشان اقدامی نمی‌خواهیم، که اگر این اتفاق به درستی بیفتد بسیاری از معضلات اجتماعی که امروز با آن مواجه هستیم حل خواهد شد از طرف دیگر درخواست داریم دستگاه‌های نظارتی به صورت ویژه به موضوع هزینه کرد بودجه‌ها در خصوص معضلات اجتماعی ورود کنند و رصد کنند که فلان ارگان بودجه‌های عظیمی که برای حاشیه شهر دریافت کرده در کجا هزینه کرده که هیچ تغییری در آن مناطق ایجاد نشده است.

,

سازمان‌های مردم‌نهاد زیر یک چتر قرار گیرند

, سازمان‌های مردم‌نهاد زیر یک چتر قرار گیرند, سازمان‌های مردم‌نهاد زیر یک چتر قرار گیرند,

حسنی عنوان کرد: پس از مسئولان خود مردم و نهادهای مردم‌نهاد نیز در قبال معضلات اجتماعی و مخصوصاً کودکان کار مسئول هستند و باید اقداماتی جدی در این خصوص انجام دهند. از طرف دیگر اقدامات در جهت حل مشکلات اجتماعی نباید جزیره‌ای و جدا جدا انجام شود لذا درخواست داریم تا تمام نهادهای مردم‌ نهاد با ایجاد یک کمیته مشترک همگی زیر یک چتر قرار گیرند و کمک‌ها به صورت هدفمند و در جای خودش هزینه شود علاوه بر آن جهت جذب مشارکت‌های بیشتر مردمی بازتاب و بیلان این اقدامات در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم به چشمان خودشان ببینند که هزینه‌ای که کردند چه تأثیری در حل معضلات اجتماعی داشته است.

,

, ,

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نکته قابل‌توجه دیگر این است که باید سعی شود تا کمک‌های انجام شده طوری نباشد که کرامت انسانی افراد مددجو زیر سؤال رود. در جامعه توحیدی هر اقدام خیر و مثبتی که انجام می‌شود برای رضای خداست اما متأسفانه برخی افراد و مسئولان زمانی که یک اقدام خیر انجام می‌دهند آن را در بوق می‌کنند و آبروی فرد مددجو را می‌برند که این برخلاف آموزه‌های دینی و اخلاقی ماست.

,

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز دین در برخی افراد بجای اینکه درونی باشد، بیرونی شده است این درحالی است که دین درواقع بازگشت به فطرت است زیرا خداوند در درون و فطرت انسان چیزی جز خوبی قرار نداده و تمام بدی‌هایی که مشاهده می‌کنید از خارج وارد انسان شده است. آموزه‌های دینی و حتی قوانین باعث می‌شود تا انسان به فطرت خود بازگردد.

,

تعداد زنان سرپرست خانواده در مشهد رو به افزایش است

, تعداد زنان سرپرست خانواده در مشهد رو به افزایش است, تعداد زنان سرپرست خانواده در مشهد رو به افزایش است,

حسنی با تأکید بر اینکه تعداد زنان سرپرست خانواده در مشهد رو به افزایش است و با توجه به روند سالمندی جامعه این مشکل در سال‌های آینده باعث ایجاد بحران اجتماعی می‌شود، گفت: اگر نهادهای مسئول در خصوص مسائل اجتماعی تنها به 70 درصد وظایف خود در قبال کودکان کار عمل می‌کردند امروز دیگر نیازی با ورود حتی سازمان‌های مردم‌نهاد نیز نبود.

,

وی افزود: پدیده کودکان کار، یک پدیده ناشایستی است به‌ویژه برای شهر مشهد که بارگاه منور حضرت رضا(ع) که سمبل رأفت و مهربانی است، در آن قرار دارد از این رو این نکته بسیار مهمی است که از این ظرفیت ویژه فرهنگی مشهد به نفع حل مشکلات اجتماعی این شهر به بهترین شکل استفاده کنیم.

,

کمک‌های مردمی و سازمانی در حاشیه شهر هدفمند نیست

, کمک‌های مردمی و سازمانی در حاشیه شهر هدفمند نیست, کمک‌های مردمی و سازمانی در حاشیه شهر هدفمند نیست,

این جامعه شناس افزود: اگر سازمان‌های خدمات دهنده به کودکان کار منسجم شوند و این کمک‌ها جهت دقیقی پیدا کند به جرئت می‌توان گفت بسیاری از مشکلات این کودکان حل می‌شود زیرا در حال حاضر بودجه‌های زیادی در این قسمت در حال هزینه کرد است که بسیاری از این بودجه‌ها و مبالغ در جای درست و هدفمند هزینه نمی‌شود از این رو باید یک تحول جدی در مدیریت و ساماندهی هزینه کردها در بخش کودکان کار صورت بگیرد.

,

حسنی تصریح کرد: معضلات اجتماعی در حاشیه شهر باید ریشه‌ای حل شود و قطعاً در اینجا دولت نیز نقش دارد زیرا امکان دارد یک ناکارآمدی در بخش دولتی موجب از بین رفتن تمام آن هزینه‌کردها در بخش معضلات اجتماعی حاشیه شهر شود.

,

حل معضلات حاشیه شهر مشهد نیازمند یک عزم و اراده جهادی است

, حل معضلات حاشیه شهر مشهد نیازمند یک عزم و اراده جهادی است, حل معضلات حاشیه شهر مشهد نیازمند یک عزم و اراده جهادی است,

وی با تأکید بر اینکه حل معضلات حاشیه شهر مشهد نیازمند یک عزم و اراده جهادی است، گفت: بعضاً مشاهده می‌شود برخی سازمان‌های فعال در حاشیه شهر آن‌قدر عریض و طویل هستند که بودجه آن‌ها تنها صرف هزینه‌های جاری آن سازمان می‌شود و کمتر می‌توانند به وظایف اصلی‌شان که کمک رسانی به مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها است برسند اما از طرف دیگر شاهد آن هستیم که برخی گروه‌های جهادی فعالیت‌های گوناگونی در حاشیه شهر به صورت خودجوش و مردمی شروع کرده‌اند که این کمک‌ها بسیار کارآمد بوده‌اند.

,

, ,

توانمندسازی خانواده‌ها به‌جای توزیع بسته‌های غذایی

, توانمندسازی خانواده‌ها به‌جای توزیع بسته‌های غذایی, توانمندسازی خانواده‌ها به‌جای توزیع بسته‌های غذایی,

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد، خاطر نشان شد: موضوعی که باید به آن توجه بیش از پیشی داشته باشیم این است که باید خانواده‌های آسیب دیده در حاشیه شهر و خانواده کودکان کار را باید توانمند سازیم و روش‌ها و فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی را برای آن‌ها ایجاد کنیم نه اینکه تمام تمرکز ما بر این باشد که برای آن‌ها بسته‌های ارزاق تهیه کنیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم زیرا در برخی موارد این بسته‌ها باعث ایجاد تنبلی در افراد می‌شود.

,

حسنی، اعتیاد و مشکلات معیشتی خانواده‌ها را از دلایل اصلی بروز معضلات اجتماعی در حاشیه شهر مشهد دانست و تأکید کرد: مطالعه و بررسی در سال 1399 بر روی خانواده‌های حاشیه شهر مشهد داشتیم تا مشخص شود طی سال 1400 تا 1410 چقدر میزان احتمال بروز اعتیاد در جوانان و نوجوانان این خانواده‌ها وجود دارد که متأسفانه به این نتیجه رسیدم که رشد اعتیاد در خانواده‌های حاشیه شهر مشهد چیزی بالغ‌بر 1.6 است که این میزان بالاتر از میزان رشد جمعیت کشور است.

,

پیش‌بینی رشد اعتیاد در حاشیه شهر مشهد

, پیش‌بینی رشد اعتیاد در حاشیه شهر مشهد, پیش‌بینی رشد اعتیاد در حاشیه شهر مشهد,

وی افزود: با توجه به شرایط موجود در حاشیه شهر مشهد و بر اساس مطالعات علمی، طی ده سال آینده، اعتیاد در این مناطق 16 درصد رشد خواهد داشت. بنابراین دستگاه‌های متولی از هم‌اکنون باید فکر و چاره‌ای برای توقف رشد اعتیاد در مناطق حاشیه شهر کنند نه اینکه بگذارند ده سال آینده وقتی با بحران اعتیاد در این مناطق مواجه شدیم آن زمان تازه به دنبال چاره کار باشند که آن زمان قطعاً دیر خواهد بود.

,

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان خاطر نشان شد: حضور کودکان کار برای شهری همچون مشهد که مضجع امام مهربانی‌ها در آن قرار دارد اصلاً پذیرفته نیست و به نظر شما اگر از امام رضا(ع) سؤال می‌کردند که بودجه شهر برای زیبایی شهر انجام شود یا برای حل معضلات اجتماعی مخصوصاً کودکان کار، آن حضرت چه جوابی به شما می‌داد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه