اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

قیمت خودرو منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار/ افزایش عرضه از سوی خودروسازان منوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری شد

قیمت خودرو منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار/ افزایش عرضه از سوی خودروسازان منوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری شد
موضوع افزایش قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است و احتمالا به‌زودی شاهد لیست جدیدی از قیمت‌ها باشیم، البته این ستاد تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته است با این حال همه منتظر خروجی ستاد تنظیم بازار هستند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ قیمت‌ها در بازار خودرو در چند ماه اخیر روند افزایشی داشت به طوری که در هفته‌های اخیر نابسامانی در این بازار افزایش یافت تا جایی که قیمت خودرویی مثل پژو پارس از ۲۵۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش داشت؛ این موضوع در حالی رخ داده که کارشناسان عدم عرضه مناسب را به عنوان یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت می‌دانند اما خودروسازان از قیمت گذاری دستوری و عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای گله داشتند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

شورای رقابت که متولی قیمت گذاری خودرو است، با هر گونه افزایش و درخواست خودروسازان مخالفت کرد و اعلام کرد: که در مهر ماه تورم بخشی در حوزه خودرو و قیمت را بررسی خواهد کرد.

,

خودروسازن با انتقاد از قیمت گذاری دستوری عنوان می‌کنند که محصولاتشان را با زیان می‌فروشند. کارشناسان در این زمینه معتقدند که خودروساز باید با محاسبه قیمت تمام شده و سودی معقول باید خودروی تولید خود را در بازار به فروش برساند.

,

براساس این گزارش، شورای هماهنگی سران قوا در روز ۲۸ مهر ماه امسال در مصوبه‌ای با حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو موافقت کرد و دو شرکت خودروساز (سایپا و ایران خودرو) پس از این مصوبه بر اساس توافق با سازمان تنظیم بازار برای محصولات خود افزایش ۱۵ و ۱۹ درصدی اعلام کردند، اما یک روز بعد از آن و در روز ۲۰ آبان ۱۴۰۰، رئیس‌جمهور دستور لغو قیمت خودرو را داد؛ فاطمی امین وزیر صمت نیز براساس این دستور افزایش کارخانه‌ای خودرو را ملغی کرد و مقرر شد قیمت‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار انجام شود.

,

قیمت خودروهای داخلی پس از بازگشت قیمت

, قیمت خودروهای داخلی پس از بازگشت قیمت, قیمت خودروهای داخلی پس از بازگشت قیمت,
خودرو قیمت کارخانه (۱۴۰۰) قیمت در بازار (آبان ۱۴۰۰) تفاوت قیمت
تیبا صندوق دار ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۶۲ میلیون تومان ۶۲ میلیون تومان
تیبا هاچ بک ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱۷۴ میلیون تومان ۶۸ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک توربو ۳۹۰ میلیون تومان ۴۷۴ میلیون تومان ۸۴ میلیون تومان
رانا پلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷۸ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان
ساینا ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۷۸ میلیون تومان ۷۴ میلیون تومان
پژو پارس ساده ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۳۱۰ میلیون تومان ۱۷۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان ۲۵۸ میلیون تومان ۱۳۱ میلیون تومان
سمند LX ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان ۲۵۵ میلیون تومان ۱۲۳ میلیون تومان
, خودرو قیمت کارخانه (۱۴۰۰) قیمت در بازار (آبان ۱۴۰۰) تفاوت قیمت تیبا صندوق دار ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۶۲ میلیون تومان ۶۲ میلیون تومان تیبا هاچ بک ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱۷۴ میلیون تومان ۶۸ میلیون تومان دنا پلاس اتوماتیک توربو ۳۹۰ میلیون تومان ۴۷۴ میلیون تومان ۸۴ میلیون تومان رانا پلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷۸ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان ساینا ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۷۸ میلیون تومان ۷۴ میلیون تومان پژو پارس ساده ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۳۱۰ میلیون تومان ۱۷۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان ۲۵۸ میلیون تومان ۱۳۱ میلیون تومان سمند LX ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان ۲۵۵ میلیون تومان ۱۲۳ میلیون تومان , خودرو قیمت کارخانه (۱۴۰۰) قیمت در بازار (آبان ۱۴۰۰) تفاوت قیمت , خودرو, قیمت کارخانه (۱۴۰۰), قیمت در بازار (آبان ۱۴۰۰), تفاوت قیمت, تیبا صندوق دار ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۶۲ میلیون تومان ۶۲ میلیون تومان , تیبا صندوق دار, ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان, ۱۶۲ میلیون تومان, ۶۲ میلیون تومان, تیبا هاچ بک ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱۷۴ میلیون تومان ۶۸ میلیون تومان , تیبا هاچ بک, ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان, ۱۷۴ میلیون تومان, ۶۸ میلیون تومان, دنا پلاس اتوماتیک توربو ۳۹۰ میلیون تومان ۴۷۴ میلیون تومان ۸۴ میلیون تومان , دنا پلاس اتوماتیک توربو, ۳۹۰ میلیون تومان, ۴۷۴ میلیون تومان, ۸۴ میلیون تومان, رانا پلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷۸ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان , رانا پلاس, ۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان, ۲۷۸ میلیون تومان, ۹۸ میلیون تومان, ساینا ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۱۷۸ میلیون تومان ۷۴ میلیون تومان , ساینا, ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان, ۱۷۸ میلیون تومان, ۷۴ میلیون تومان, پژو پارس ساده ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۳۱۰ میلیون تومان ۱۷۰ میلیون تومان , پژو پارس ساده, ۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان, ۳۱۰ میلیون تومان, ۱۷۰ میلیون تومان, پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان ۲۵۸ میلیون تومان ۱۳۱ میلیون تومان , پژو ۲۰۶ تیپ ۲, ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان, ۲۵۸ میلیون تومان, ۱۳۱ میلیون تومان, سمند LX ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان ۲۵۵ میلیون تومان ۱۲۳ میلیون تومان , سمند LX, ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان, ۲۵۵ میلیون تومان, ۱۲۳ میلیون تومان,

افزایش عرضه، مشروط به قیمت‌گذاری جدید

افزایش عرضه توسط فروش فوق‌العاده‌ها مشروط به قیمت‌گذاری جدید شده بود و خودروسازان اعلام کرده بودند، پس از اعمال تورم نیمه دوم سال بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی و اعلام قیمت‌های جدید، دو خودروساز از برگزاری برنامه فروش فوق‌العاده برای هر هفته، خبر داده بودند، اما عدم برگزاری طرح فروش فوق‌العاده طی دو هفته اخیر پس از بازگشت به قیمت‌های قبلی و انتظار برای تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری خودروها، می‌تواند بیانگر این باشد که خودروسازان از برگزاری طرح‌های فروش در قالب فروش فوق‌العاده تا زمان مشخص‌شدن نتیجه قیمت‌گذاری، فعلاً منصرف شده‌اند.

البته در این میان دو شرکت پیش‌فروش‌هایی را نیز برگزار کردند، ولی از ادامه فروش فوق‌العاده‌ها خبری نبود و این میان سؤالی برای خریداران پیش آمد که برنامه فروش خودروسازان چیست؟، از سوی دیگر، قرار بود در روزهای اخیر در جلسه‌ای قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان تنظیم بازار مشخص شود، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

, افزایش عرضه، مشروط به قیمت‌گذاری جدید, افزایش عرضه، مشروط به قیمت‌گذاری جدید,
,
,
,
,

در روش فروش فوق‌العاده، خریداران خودرو با پرداخت قیمت‌های مشخص، حداکثر تا مدت سه ماه، خودروی خریداری شده را تحویل می‌گیرند، در این روش سود مشارکتی برای وجوه خریداران در میان نیست و سود انصراف نیز وجود ندارد اما اگر شما به‌عنوان خریدار، خودرو را دیرتر از موعد سه‌ماهه تحویل بگیرید، به‌ازای هر روز تأخیر، معادل ماهانه سه درصد به شما بابت جبران تأخیر در تحویل تعلق خواهد گرفت درحالی‌که در پیش‌فروش، بازه زمانی حداکثر یک‌ساله است و خریدار خودرو خود را به قیمت روز تحویل پرداخت خواهد نمود.

,


این در حالی است که مخالفت خودروسازان با قیمت‌های فعلی به دلیل زیان خودروسازان بوده و به نظر می‌رسد ادامه فرایند تولید و عرضه به‌صورت قطره چکانی به همین دلیل است و خودروسازان به دنبال افزایش قیمت و جبران زیان‌های خود هستند.

توقف شیوه فروش فوق‌العاده این احتمال را پیش کشیده است که خودروسازان نمی‌خواهند با قیمت فعلی خودروهای خود را به فروش برسانند. احتمال تغییر قیمت‌ها در بازه یک‌ساله بیشتر از ۳ ماهه است و آنها برای فروش فوق‌العاده منتظر قیمت‌های جدید هستند.

وقتی همه این اتفاقات را در کنار انکار توقف فروش فوق‌العاده، توسط خودروسازان قرار دهیم با درنظرگرفتن اینکه امروز خودروسازان می‌گویند که فروش محصولات آنها و قرعه‌کشی همچنان پابرجاست، اما تعداد خودروهای عرضه شده رقمی بسیار ناچیز و در حد شوخی برای بازار خودرو است.

به گزارش راه دانا، وزیر صمت در جلسه رأی اعتماد در مجلس وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار را داده بود که این وعده تا امروز نه‌تنها محقق نشده، بلکه عکس آن به وقوع پیوشته است.

,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,

 نماد خودروسازان نیز در بورس بسته است و بازگشایی آن منوط به اعلام نتیجه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است به طوری که امروز ناظر بازار بورس، در اطلاعیه‌ای در کدال اعلام کرد که نماد خودروسازی سایپا به‌منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ تعلیق شده است.

,

 احتمالاً همین روند در ایران خودرو هم تکرار خواهد شد و در صورت بسته‌شدن این دو نماد شاخص‌ساز این روند موجب ریزش بیشتر بورس و تأثیر بر سایر بازارهای هم عرض نیز خواهد شد و به نظر می‌رسد این روزها باید نظارت و پیگیری دولت برای تسریع در این روند افزایش یابد تا عرضه ۱۴۵ هزار خودروی دپو شده در انبارهای خودروسازان در کنار افزایش تولید و عرضه بازار خودرو در کشور به سامان برسد.

,

سازمان بورس و فعالان این بازار به قیمت گذاری دستوری انتقاد دارند و می‌گویند که ادامه این روند به زیان سهام‌داران است و خواستار حذف قیمت گذاری دستوری شدند.

,

با این حال باید منتظر نتیجه خورجی از جلسات ستاد تنظم بازار باشیم که سرنوشت قیمت خودرو به آن رقم خورده است و براساس شنیده‌ها احتمالا در این هفته تکلیف آن مشخص شود.

,

 

,

وحید دانشمند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه