اخبار داغ

با پایان فصل برداشت زعفران انجام گرفت؛

جولان دلالان زیر نگاه حسرت بار زعفران‌کاران خراسان رضوی

جولان دلالان زیر نگاه حسرت بار زعفران‌کاران خراسان رضوی
با پایان فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی کشاورزان منتظرند تا محصول خود را به قیمت واقعی عرضه کنند اما حضور فعال مافیای زعفران و قاچاق این محصول باعث شده تا سود اصلی این محصول به جیب دلالان زعفران برود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ فصل برداشت زعفران به روزهای پایانی خود رسیده و زعفرانکاران منتظرند تا حاصل دسترنجشان به قیمت واقعی خود برسد اما حضور فعال مافیای زعفران و قاچاق این محصول باعث شده تا سود اصلی این محصول به جیب دلالان زعفران برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

هر چند امسال با افزایش 2.5 برابری قیمت زعفران نسبت به سال قبل مواجه هستیم اما از آن طرف هم با کاهش 50 درصدی این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستیم.

,

در مصاحبه با بسیاری از کشاورزان مشخص شده که امسال برداشت محصول زعفران نسبت به سال قبل بین 50 تا 70 درصد افت داشته و همه زعفرانکاران دلیل اصلی ان را خشکسالی عنوان کردند.

,

در عین حال عده ای دلال زعفران که سالیان قبل با شیطنت ها و مصاحبه های گاه و بیگاه خود قیمت زعفران را تا پایین ترین حد ممکن کاهش داده بودند امسال اسیر هماهنگی دولت و مجلس شدند و نتوانستند آن سودی را که هرسال از دسترنج کشاورزان زحمت کش به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادر می کردند را به جیب بزنند.

,

اکنون این عده انگشت شمار باز هم با مصاحبه های خود در حال فشار به دولت و مجلس هستند تا با عرضه زعفران تعاونی(اگر در انبارها موجود است) قیمت زعفران را کاهش دهند و علنا اعلام می کنند این قیمت کاذب است و ما باید تعهدی که در آن سوی مرزها داریم به سرانجام برسانیم.

,

اعضای شورای ملی زعفران برای کشاورزان مصیبت اند

, اعضای شورای ملی زعفران برای کشاورزان مصیبت اند, اعضای شورای ملی زعفران برای کشاورزان مصیبت اند,

محسن احتشام رییس شورای ملی زعفران که به گفته دو نماینده سابق و فعلی مردم منطقه تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در کاهش قیمت این محصول دارند و به تعهد و امضای که سال قبل داشتند پایبند نبودند در 15 آبانماه گذشته در مصاحبه با رسانه اقتصاد آنلاین اعلام می کند قیمت زعفران کاذب است.

,

وی در مصاحبه خود اعلام می کند: عده اى سال گذشته ضمن خرید زعفران اقدام به نگهداری آن در انبار کرده اند، حال با توجه به کاهش تولید این محصول در کشور در حال سواستفاده از این موقعیت هستند و با اقدامات خود زمینه ساز ایجاد بى ثباتى در بازار زعفران شده اند.

,

وى، بخشى از افزایش قیمت زعفران در بازار را ناشی از وجود جو روانى به نفع برخى از افراد می داند که در این بازار به راه افتاده است.

,

احتشام معتقد است که صادرکنندگان به دلیل وجود چنین مشکلاتى و نیز کمبود محصول زعفران در بازار قادر به انجام تعهدات خود نیستند.

,

رییس شورای ملی زعفران در این مصاحبه خود از سازمان تعاون روستایی درخواست کرده با توجه به میزان ٥٠ تن محصول زعفرانى که در اختیار دارد، اقدامات لازم را براى عرضه این محصول در بورس کالا انجام دهد و زمینه بهبود وضعیت این بازار(کاهش قیمت زعفران) را فراهم کند.

,

از این دست مصاحبه ها قبل، حین و بعد از فصل برداشت زعفران فقط از سوی اعضای شورای ملی زعفران که نقش عمده ای در خرید زعفران و صادرات آن به خارج از کشور دارند بر می آید و هدف اصلی هم سودی است که به جیب آنان می رود.

,

هرگونه دخالتی منجر به ضرر زعفرانکاران با ورود دولت همراه خواهد شد

, هرگونه دخالتی منجر به ضرر زعفرانکاران با ورود دولت همراه خواهد شد, هرگونه دخالتی منجر به ضرر زعفرانکاران با ورود دولت همراه خواهد شد,

محمد مهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به نقش دلالان برای کاهش قیمت واقعی زعفران به خبرنگار ما گفت: ساز و کاری که امسال توسط مقام عالی وزارت برای قیمت زعفران تعیین شده متفاوت با سالیان قبل است و هر گونه دخالتی در هر زمانی منجر به ضرر زعفرانکاران بشود با ورود دولت همراه خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: ما بعنوان وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد ساز و کاری برای خرید حمایتی از زعفرانکاران در پی حمایت آنها هستیم و هر زمان احساس کنیم کشاورز در بازار فروش دچار زیان می شود ورود خواهیم کرد.

,

برومندی گفت: البته این بدان معنا نیست که ما رقیب بخش خصوصی باشیم، بلکه ما نقش نظارتی و حمایتی را داریم و در مجموع بخش خصوصی باید میدان دار اصلی باشد.

,

روند بازار به شکلی است که نیاز به دخالت دولت ندارد

, روند بازار به شکلی است که نیاز به دخالت دولت ندارد, روند بازار به شکلی است که نیاز به دخالت دولت ندارد,

معاون وزیر جهاد خاطر نشان کرد: به لطف خدا امسال فضای خوبی برای زعفران فراهم شده و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد محصول یرداشت شده،  تولید کنندگان زعفران بدون حضور و یا دخالت دولت زعفران خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه می کنند.

,

وی با بیان اینکه روند بازار به شکلی پیش می رود که نیاز به دخالت دولت ندارد، گفت: شورای قیمت گذاری امسال ساز و کاری را متفاوت با سالیان قبل تدوین و اجرا کرد به گونه ای که در سال های گذشته حضور دولت در راستای خرید حمایتی زعفران بنحوی بود که بخشی از تولید را خریداری و بضاعت دولت در حد مشخصی بود اما امسال مقام علی وزارت در شورای قیمت گذاری به همراه سایر اعضا به نحوی ساز و کار را ابلاغ کردند که هر گونه دخالتی در هر زمانی  منجر به ضرر زعفرانکاران بشود با ورود دولت همراه شود.

,

برومندی گفت: وزارت جهاد تلاش خواهد کرد با توجه به منابع، سطح تولید را افزایش دهد و متناسب با آن قیمت را در بازارهای هدف مدیریت و بازار رسانی کند.

,

از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود ۵ درصد و همچنین سایر استانها با ۸ هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

,

 از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

,

در سطح استان خراسان رضوی بیش از ۱۲۰ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغولند.

,

 اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه