اخبار داغ

مدیریت پسماندهای خانگی، تنها راه مقابله با ورود گرگ به داخل شهرها است

مدیریت پسماندهای خانگی، تنها راه مقابله با ورود گرگ به داخل شهرها است
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در مورد راهکارهای جلوگیری از ورود گرگ‌ها به داخل شهرهای استان زنجان گفت: مدیریت پسماندهای خانگی، تنها راه مقابله با ورود گرگ‌ها به داخل شهرها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص ورود گرگ به داخل شهر زنجان اظهار داشت: امکان ورود گرگ به داخل شهرها در فصل سرد برای یافتن غذا وجود دارد اما کلیپی که اخیراً در فضای مجازی پخش شد، گرگ نبود بلکه شغال بود که وارد شهر شده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه هیچ تدبیری نمی‌توان برای عدم ورود گرگ به داخل شهرها کرد، افزود: یک گرگ به طور متوسط روزانه 30 کیلومتر مسیر را طی می‌کند لذا امکاناتی تا این حد وجود ندارد که بتوان از ورود گرگ‌ها به داخل شهر جلوگیری کرد.

,

رستمی با بیان اینکه چاره این کار فقط مدیریت پسماندهای خانگی است، خاطرنشان کرد: شهروندان باید پسماندهای خود را مدیریت و کنترل کنند چرا که هدف گرگ از ورود به داخل شهر، یافتن غذا است و در صورتی که در داخل زباله ها غذا پیدا نکند، نمی‌تواند وارد شهر شود.

,

وی تصریح کرد: شهروندان باید پسماندهای خود را کنترل کرده و همچنین گرگ را با سگ اشتباه نگیرند که دلسوزانه به آن‌ها غذا دهند چرا که این کار، گرگ‌ها را برای ورود به داخل شهر، تشویق می‌کند.

,

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود به اندازه‌ای به حیوانات وحشی، غذا داده می‌شود که عادت می‌کنند و در واقع اهلی می‌شوند و هر روز برای گرفتن غذا به داخل شهر می‌آیند.

,

وی با تاکید بر اینکه یافتن غذا، تنها دلیل ورود گرگ و سایر حیوانات وحشی به داخل شهرها است، اظهار کرد: علاوه بر مدیریت پسماندها توسط شهروندان، شکارچیان نیز نباید هر موجودی را شکار کنند چرا که در این صورت هیچ جنبنده‌ای بر روی زمین نمی‌ماند و حیوانات وحشی نیز غذایی پیدا نمی‌کنند و در نتیجه به سمت شهرها می‌آیند.

,

رستمی با بیان اینکه گرگ، حیوان وحشی است، خاطرنشان کرد: هر اندازه هم که ما توصیه کنیم، گرگ در ید اختیار هیچکس نیست.

,

وی افزود: هر چند طول عمر گرگ هار 40 روز است اما گرگ اگر هار باشد چه بسا به داخل روستاها و شهرها می‌رود و به حیوان، انسان و حتی وسیله نقلیه نیز حمله می‌کند و خطر دارد.

,

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه این اداره کل در حد وسع خود، گشت و کنترل در شهرها دارد، تصریح کرد: با توجه به خطر ورود گرگ و حیوانات وحشی بعد از بارش برف و سرمای هوا به داخل شهرها و به‌ویژه شهرک‌های اقماری به شهروندان به‌ویژه کودکان و سالمندان توصیه می‌شود مراقبت کرده و تنها به بیرون نروند.

,

وی با اشاره به اتمام سرشماری آهوان مناطق حفاظت‌شده گفت: آهوان مناطق حفاظت‌شده زنجان به هیچ وجه در خطر انقراض نیستند.

,

رستمی افزود: ممکن است تعداد آهوان، مقداری نسبت به گذشته کاهش یافته باشد اما در خطر انقراض نیستند.

,

این مسئول در خصوص سگ‌های ولگرد نیز خاطرنشان کرد: محیط زیست به عنوان عضو ناظر در کارگروه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد حضور دارد.

,

وی افزود: مدیریت سگ‌های ولگرد در روستاها، شهرها و بخش‌ها به ترتیب بر عهده دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه