اخبار داغ

با بی توجهی مسوولان رخ داد؛

زخم‌های کاری بر پیکر بی‌جان رودخانه‌های بوکان/ برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه و خطراتی که به مردم تحمیل می‌شود

زخم‌های کاری بر پیکر بی‌جان رودخانه‌های بوکان/ برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه و خطراتی که به مردم تحمیل می‌شود
آنچه امروز مردم بوکان می‌بینند زخم های عمیق و غیر قابل انکاری است که تاراج کنندگان ذخایر شن و ماسه شهرستان در سکوت و اجازه مدیران متولی بر پیکر بی روح سیمینه رود و زرینه رود زده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، طی سالیان گذشته، با افزایش جمعیت و به دنبال آن نیازبه توسعه در حوزه زیر ساخت ها سبب برداشت غیر اصولی و بی رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها شده، که این مهم مشکلات بسیاری در حوزه زیست محیطی ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم, نیوز,

برداشت بی رویه و غیر کارشناسی شده شن و ماسه معضلی بوده که در سال‌های اخیر بیش از گذشته دامنگیر مناطق مختلف کشور از جمله بوکان شده است، رونق ساخت و ساز و افزایش مصرف مصالح ساختمانی بهره‌برداری بی رویه از بستر و کرانه‌های ۲ رودخانه عبوری از حوزه استحفاظی این شهرستان را افزایش داده و هر روز شاهد عقب نشینی این کرانه‌ها هستیم.

,

با کاهش نزولات آسمانی و شروع یکی از شدید ترین خوشکسالی های چند دهه اخیر بستر رودخانه های منتهی به بوکان شاهد کاهش شدید آب و در نهایت خشکی شدند و همین موضوع موقیعتی عالی برای به تاراج بردن شن و ماسه خوابیده در بستر رودخانه های این شهرستان شده است.

,

طی هفته های گذشه بارها مسئله تاراج و به غارت بردن ذخایر بزرگ شن و ماسه در بستر رودخانه های بوکان ازجمله سیمینه رود حد فاصل پل قدیم امیر آباد تا علی اباد رسانه ای شد تا جایی که این مهم به یکی از مهمترین چالش های تابستانه برای مدیران شهری مبدل گشت.

,

برداشت غیر کارشناسی هزاران تن شن و ماسه از بستر رودخانه سیمینه رود از شهریکند گرفته تا ناچیت نگرانی های بسیاری را در میان دوست داران محیط زیست و حتی مردم عادی ایجاد کرد، زیرا آنان بر این مهم معتقد هستندکه برداشت های غیر اصولی از بستر رودخانه، باعث تغییر خصوصیات فیزیکی گسترده،تخریب گیاهان، جانوران و خاک های نزدیک به محل بهره برداری شده و در سیستم آبرسانی رودخانه ها نیز اختلال بوجود می آورد.

,

تاراج کنندگان بستر سیمینه رود افرادی سودجو هستند

, تاراج کنندگان بستر سیمینه رود افرادی سودجو هستند, تاراج کنندگان بستر سیمینه رود افرادی سودجو هستند,

در همین رابطه یکی از دوستداران محیط زیست در بوکان به خبرنگار ما می‌گوید: تاراج کنندگان بستر سیمینه رود متاسفانه افرادی سودجو هستند که صرفا در راستای منافع شخصی خود ثروت و دارایی این سرزمین را به تاراج برده و نه تنها این نسل بلکه نسل‌های آینده را از داشتن محیط زیستی سالم محروم کردند.

,

عرفان محمدیان ادامه می دهد: دوستدارن محیط زیست در بوکان ضمن ابراز نگرانی خود از اتفاقات و رخدادهای اخیر در سطح شهرستان و سکوت بسیاری از مسئولان متولی و امر از نابودی حریم و بستر رودخانه های موجود در سطح شهرستان که رگ های حیاتی زندگی در این پهنه جغرافیایی به شمار می روند از متولیان بالا دستی جهت ورود به این برداشت های غیر کارشناسی دعوت می کنند.

,

این فعال محیط‌زیست برهم زدن بستر زایشی رودخانه، خرابی چهره رودخانه‌ها و تغییر مسیر را از آسیب‌های برداشت‌ها عنوان و بیان کرد: به عقیده بنده نظارتی بر این برداشت‌ها وجود ندارد یا اگر هم هست بسیار اندک است.

,

لزوم حفظ بستر و حریم رودخانه‌ها و نیز حفظ هویت آن و اجتناب از به هم خوردن تعادل موجود در محیط زیست رودها امروزه بسیار مهم و غیر قابل انکار است و نقش دستگاه های مرتبط را در این موضوع بیش از پیش برجسته می‌کند.

,

در صورت تخلف برداشت، مسوول برداشت باید جبران خسارت کند

, در صورت تخلف برداشت، مسوول برداشت باید جبران خسارت کند, در صورت تخلف برداشت، مسوول برداشت باید جبران خسارت کند,

محمدصالح زندش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بوکان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مجوز برداشت شن و ماسه رودخانه سیمینه رود در محدوده منطقه علی آباد با مساحت ۱۰ هزار مترمربع و عمق۸۰  سانتی متر از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به کارخانه ماسه‌شویی شیخ آقایی واگذار شده است.

,

وی با بیان اینکه برداشت با هدف "لای روبی" و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل انجام می شود، افزود: اداره منابع آب نیز بر میزان و نحوه برداشت شن و ماسه نظارت می کند و پس از اتمام برداشت، در صورت وجود تخلف و اضافه برداشت، کارخانه ماسه شویی موظف به جبران خسارات و پرداخت جریمه خواهد بود.

,

زندش با اشاره به عمق بالای برداشت در برخی نقاط سیمینه رود نیز تصریح کرد: عمق برداشت با توجه به کد ارتفاع رودخانه تعیین می شود، به طوری که در برخی نقاط عمق زیادی برداشت شده و برداشت ماسه در نقاطی دیگر ، تا عمق های کمتر و متفاوتی انجام می شود و به عبارتی همسان سازی صورت می‌گیرد.

,

وی در پایان با بیان اینکه دولت واگذاری مجوز برداشت شن و ماسه را با هدف لای روبی رودخانه ها، درآمدزایی و تامین مصالح ساختمانی صادر می کند، اظهار داشت: درآمد حاصل از صدور مجوز برداشت شن و ماسه در سیمینه رود به صورت مستقیم به خزانه مرکزی دولت واریز شده‌ است.

,

بی شک صدور مجوز برای برداشت شن و ماسه، نظارت بر این برداشت و ممانعت از برداشت‌های غیراصولی و غیرمجاز از جمله موارد حساس در حوزه حراست از منابع طبیعی و محیط‌زیست است که بایستی مدیران و مسئولان در این حوزه با جدیت پیگیر آن باشند.

,

کنترل دپو و عمق، میزان برداشت محاسبه می‌شود

, کنترل دپو و عمق، میزان برداشت محاسبه می‌شود, کنترل دپو و عمق، میزان برداشت محاسبه می‌شود,

در همین رابطه خالد رحمانی مدیر امور منابع آب شهرستان بوکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برداشت‌های تابستانه شن و ماسه از بستر رودخانه های بوکان که البته تا امروز نیز ادامه دارد با مجوز صنعت و معدن آذربایجان غربی با هدف لایه رویی از بستر رودخانه به مساحت ۲هزار مترمکعب صورت می گیرد.

,

وی تصریح کرد: پیمانکار تنها ۴۰۰ متر مربع برداشت داشته و نمی توان گفت بی رویه برداشت کرده است چرا که بعد از اتمام کار با کنترل دپو و عمق، میزان برداشت محاسبه می شود.

,

مدیر امور منابع آب شهرستان بوکان تاکید کرد: توقف عملیات برداشت موقت است و تصمیم نهایی راباید مسئولان شهرستان اتخاذ کنند و در همین راستا نمایندگان فرماندار، صنعت و معدن و منابع آب از محل برداشت بازدید کرده اند و منتظر بیان نظرات آنها هستیم.

,

هرچند به گفته مدیران دستگاه های متولی این برداشت‌ها کاملا قانونی و با کار کارشناسی انجام شده اما آنچه که امروز مردم می بینند زخم های عمیق و غیرقابل انکاری است که تاراج کنندگان ذخایر شن و ماسه شهرستان بر پیکر بی روح این رودها زده اند.

,

حقیقت این است که منابع طبیعی، محیط ‌زیست و زیست‌مندان، ملک شخصی کسی نبوده بلکه امانتی است که باید در حفظ آن کوشا باشیم، پس نمی‌توان به خاطر حفظ پست و مقام چشم‌ها را بست تا سودجویان و منفعت‌طلبان اموال عمومی را به غارت ببرند.

,

انتظار می‌رود که عزم جدی و پیگیرانه و مشارکت گسترده ادارات متولی این امر و همچنین پیگیری و مطالبه‌گری مردم در این حوزه، دستان غارتگران از آب و خاکِ خطه سرسبز بوکان را کوتاه کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه